Ik rij nu 5 jaar (180.000km) met een S60 D5 automaat. Hij is van 2002, er staat 235.000 km op de teller. De motor is getuned tot 215pk - 480Nm koppel.
Sinds enige tijd doet de automaat echt raar. Hij schokt fel bij stilstand, na het rap induwen van het gaspedaal. Ook het opschakelen van 2 naar 3 verloopt vreemd. Bij volle accelleratie geen probleem, maar als ik rustig rij dan lijkt hij helemaal mis te schakelen. De motor maakt een hoop toeren (tot 3000 rpm) en dan schiet hij opeens in versnelling. Ook na het afremmen tot 20 km/u en daarna terug gas reageert hij niet, en dan knalt hij in versnelling. Bij het volledig afremmen tot stilstand zakt het toerental totdat de motor soms stilvalt. Lijkt net alsof hij in versnelling blijft staan dan.
Zit er een revisie aan te komen?
Ik ben al bij de Volvo dealer geweest. Updates en andere olie veranderen niets aan de situatie.
By the way, echt zalige auto, full-option, sport-ophanging and 18-inch Evolve velgen. Volvo rules
D5 automaat schokken en vreemd schakelen
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.11.2010 - 09:37
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ga idd van een revisie uit, die 480Nm hebben hun werk iig grondig gedaan
Volvo for life
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.11.2010 - 09:37
daar had ik ook al schrik voor, andere optie is een goeie afbraakauto ergens... de motor heeft zijn beste tijd ook al gehad... die maakt de laatste 10.000 ook meer en meer kabaal... misschien maar best twee vliegen in 1 klap danbart simpson schreef:ga idd van een revisie uit, die 480Nm hebben hun werk iig grondig gedaan
zou je dan niet beter naar een andere (lees jongere) S60 kunnen kijken?
Je kunt een nieuw hart transplanteren, het lichaam blijft van 2002.
Op zich op het plaatje trouwens wel een lekker lichaam.
Je kunt een nieuw hart transplanteren, het lichaam blijft van 2002.
Op zich op het plaatje trouwens wel een lekker lichaam.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
doe je dan weer 480Nm krijg je die automaat gegarandeerd weer
Volvo for life
Ja, die 480 Nm lijken me niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de bak.
Je hebt er wel heel veel plezier van, maar geen lang plezier lijkt mij.
Je hebt er wel heel veel plezier van, maar geen lang plezier lijkt mij.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Bij dit soort klachten denk ik aan een revisie. Automaten houden volgens mij ook niet zo van getunede motoren.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.11.2010 - 09:37
had ik er de centjes voor, kocht ik me onmiddelijk een nieuwer model. Het probleem is dat het nog anderhalf jaar duurt voordat ik afstudeer, waarna ik zonder twijfel een wagen van de firma krijg. De Volvo zou dus nog tot dan moeten meegaan... Heeft er iemand een idee hoeveel zo'n revisie zou kosten?
ik denk dat de kosten voor bak en motorrevisie toch wel in de ettelijke duizenden euro's gaan belopen.
Wellicht toch verkoop en andere kopen het overwegen waard.
Wellicht toch verkoop en andere kopen het overwegen waard.
Zie dit topic (2007): http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11864 met foto's van de revisie.
Toen koste dat bij bovag garage Rietbergen van Eeden een revisie (all in) € 2450,-
en hadden ze nog geen site, nu wel: www.rietbergenvaneeden.nl
Toen koste dat bij bovag garage Rietbergen van Eeden een revisie (all in) € 2450,-
en hadden ze nog geen site, nu wel: www.rietbergenvaneeden.nl
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.11.2010 - 09:37
bedankt voor de reacties, ik ga eens rondbellen naar wat inkopers en naar garages en eens vragen wat ze er nog voor willen geven... het zal met veel pijn in het hart zijn... ik zal de spurtjes aan de rode lichten missen
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik denk dat het probleem daar dan ook zit.kristofvanzeir schreef:ik zal de spurtjes aan de rode lichten missen
motor en versnellingsbak versleten bij 235dkm?
dit heeft alles te maken met rijstijl en voor het andere gedeelte
de tuning.
maar ook met 480NM kun je de boel heel houden hoor.
geen glans zonder wrijving
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.11.2010 - 09:37
inderdaad, daar zal wel deel van het probleem liggen... maar toch die automaat is nooit top geweest, altijd wat problemen mee gehad, zelfs voor de tuning.toppertje schreef:ik denk dat het probleem daar dan ook zit.kristofvanzeir schreef:ik zal de spurtjes aan de rode lichten missen
motor en versnellingsbak versleten bij 235dkm?
dit heeft alles te maken met rijstijl en voor het andere gedeelte
de tuning.
maar ook met 480NM kun je de boel heel houden hoor.
versleten of niet, ik heb er wel van genoten... meerdere zogenoemd sportievere wagens het nakijken gegeven plus daarbij de stijl en klasse van Volvo!! niet slecht, verre van zelfs
Je zal merken dat het ook nog ergens anders pijn gaat doen. In je portemonnee!!kristofvanzeir schreef:ik ga eens rondbellen naar wat inkopers en naar garages en eens vragen wat ze er nog voor willen geven... het zal met veel pijn in het hart zijn...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Zal wel een dure grap worden. Ik zou overigens voor geen goud zo'n vermogen in mijn auto willen. Das toch echt vragen om problemen lijkt mij. Ik hoop voor je dat het blijft bij de automaat.