Hoi,
Misschien hoort het wel zo, maar dit is de eerste koude periode die ik met deze auto heb, dus hoop ik op een beetje raad..
Ik heb het volgende probleem: Het duurt momenteel erg lang voordat de motor een beetje op temperatuur komt, en bovendien zakt de temperatuur weer terug in de file, of wachtend bij het rode licht. En dat terwijl de -5 van vandaag toch niet zo extreem koud is.
Het lijkt mij dus dat de thermostaat niet meer goed is. Klopt dit, of hoort het zo bij deze auto?
(Een V70 D5 uit '02)
Ik ben benieuwd!
Thermostaat kapot??
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dit is zo moeilijk op afstand te kontroleren.
maar meten is weten!
een D5 staat er wel om bekend dat het lang duurt dat hij
op bedrijfstemp. is.
dit geld overigens voor wel meer moderne dieselmotoren
maar meten is weten!
een D5 staat er wel om bekend dat het lang duurt dat hij
op bedrijfstemp. is.
dit geld overigens voor wel meer moderne dieselmotoren
geen glans zonder wrijving
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Bij mijn D5 uit 2007 duurt het deze dagen bij -6 graden Celsius zo'n 25 km voordat de temperatuurmeter in het midden staat.
Het is rechte 80 km weg waar met dit weer in de spits slechts 60 70 km per uur gereden wordt.
Volgens mij duurt het op temperatuur komen langer sinds de softwareupdate tegen het stijgende oliepeil. Het verbruik tijdens het op temperatuur komen is lager dan het was en verder is sinds de update het verbruik gedaald van 1:14,5 naar 1:15,5 km per liter. Op zich ben ik daar wel blij mee.
Het is rechte 80 km weg waar met dit weer in de spits slechts 60 70 km per uur gereden wordt.
Volgens mij duurt het op temperatuur komen langer sinds de softwareupdate tegen het stijgende oliepeil. Het verbruik tijdens het op temperatuur komen is lager dan het was en verder is sinds de update het verbruik gedaald van 1:14,5 naar 1:15,5 km per liter. Op zich ben ik daar wel blij mee.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb die thermostaat al twee keer vervangen. Dus echt goed is dat ding niet. Maar kost dan ook weer niet de hoofdprijs.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
945i schreef:Het aloude kartonnetje weer voor de radiateur?



Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Ik denk ook dat de thermostaat kapot is. Zeker gezien het feit dat de temperatuur zakt als je in de file staat of voor een stoplicht, dat klopt niet.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
klinkt idd als de term. lekker laten vervangen. Kost je nog geen €30,-/
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21498
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik kan alleen bedenken dat de thermostaat juist open blijft staan: bij stilstand is er geen vermogensvraag en dus geen warmte-ontwikkeling in het blok. De warmte die er dan nog inzit, gaat direct naar de koelwaterradiator en de motor wordt weer kouder.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ook ik heb deze klacht op de snelweg komt de meter niet verder dan 2 streepjes , en de kachel wordt ook niet echt warm.
Heb inmiddels nieuwe thermostaat besteld (19,10 euro) en ga deze er morgen in zetten , na werktijd .
Heb inmiddels nieuwe thermostaat besteld (19,10 euro) en ga deze er morgen in zetten , na werktijd .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Nieuwe thermostaten gaan niet helpen. Ik heb hetzelfde met mijn eigen D5. Ik heb het ook met mijn leaseauto. Een nieuwe Ford focus tdci. Word ook erg langzaam warm en zakt ook terug bij een stoplicht. Dit zijn normale verschijnselen. Het enige wat zou kunnen helpen is de voorkant grotendeels dichtmaken. Ik heb mijn eigen dealer al gebeld of er niet iets origineels is i.p.v het kartonnetje. Niet dus.
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Mijn klachten zijn al een meer dan een week oud dus van voor de vorst.Turbodesk schreef:Nieuwe thermostaten gaan niet helpen. Ik heb hetzelfde met mijn eigen D5. Ik heb het ook met mijn leaseauto. Een nieuwe Ford focus tdci. Word ook erg langzaam warm en zakt ook terug bij een stoplicht. Dit zijn normale verschijnselen. Het enige wat zou kunnen helpen is de voorkant grotendeels dichtmaken. Ik heb mijn eigen dealer al gebeld of er niet iets origineels is i.p.v het kartonnetje. Niet dus.
Onder de 90 graden blijft een goed werkende thermostaat dicht en staat de radiateur dus buitenspel , en zal de motor gewoon op bedrijfstemp. komen .
Dus voor de ford kan ik niet spreken , voorwat je D5 betreft misschien is de jouwe ook wel defect.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de thermosstaat van een D5 kun je los vervangen..Maxplus schreef:De prijs van 30 euro klopt niet. Het complete huis moet vervangen worden. Prijs 130 euro inclusief btw.
Groet Maxplus
Koop wel een orginele.!
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34
De kosten van een thermostaat hangen af van het type motor. Bij de een kan er een losse in bij de ander een geheel thermostaathuis (info Volvodealer).
Ik heb de mijne onlangs laten vervangen vanwege te langzaam warm worden. Hij wordt nu iets sneller warm, maar veel verschil maakt het niet.
Over een afstand van 12 kilometer komt hij tot het tweede streepje op de meter. Dit is bebouwde kom en een stuk 80 km. weg. Op de snelweg loopt hij wel vlot naar het midden van de meter.
Ik heb de mijne onlangs laten vervangen vanwege te langzaam warm worden. Hij wordt nu iets sneller warm, maar veel verschil maakt het niet.
Over een afstand van 12 kilometer komt hij tot het tweede streepje op de meter. Dit is bebouwde kom en een stuk 80 km. weg. Op de snelweg loopt hij wel vlot naar het midden van de meter.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21498
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hier de belevenis van een 960-rijder: Meter reageert direct na het uit de garage rijden van de auto. Binnen enkele kilometers heb ik voldoende interieurwarmte en staat de wijzer bijna rechtop.
Mijn auto is niet zo efficiënt als een moderne D5 maar ik kan u melden dat mijn zakelijke bus ook 10 kilometer nodig heeft om wat warmte te geven aan het interieur.
Mijn auto is niet zo efficiënt als een moderne D5 maar ik kan u melden dat mijn zakelijke bus ook 10 kilometer nodig heeft om wat warmte te geven aan het interieur.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Voor alleen de thermostaat (zonder het huis) vervangen ? Lijkt me aan de hele dure kant.EVV schreef:Dan ben ik toch blij dat ik benzine rijdt, ik heb dinsdag de mijne laten vervangen en was 76 euro kwijt, inclusief koelvloeistof bijvullen...Maxplus schreef:De prijs van 30 euro klopt niet. Het complete huis moet vervangen worden. Prijs 130 euro inclusief btw.
Groet Maxplus
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er is een groot verschil tussen de diesels en de benzine modellen. Een benzine auto mag niet dalen nadat de motor eenmaal op temperatuur is onder de NEderlandse omstandigheden. Als dat gebeurt of het duurt meer dan 5 km voordat de meter in het midden staat is het thermostaat niet lekker meer en moet deze worden vervangen. Is een klusje van niks en een thermostaat kost 2 tientjes.
Bij een diesel ligt dat iets anders. Deze draaien stationair zo efficient dat de motor nooit war zou worden door hem stationair te laten draaien. Ook bij mij duurt het erg lang voordat de meter in het midden staat. Staat hij daar eenmaal dan gaat hij ook niet meer naar beneden.
Ramon, ik ben wel erg benieuwd naar dat los vervangen van het thermostaat bij de diesels. In Vadis staat het als een compleet artikel vermeld en deze kost inderdaad iets van 130 euro. Heb je een artikelnummer?
Bij een diesel ligt dat iets anders. Deze draaien stationair zo efficient dat de motor nooit war zou worden door hem stationair te laten draaien. Ook bij mij duurt het erg lang voordat de meter in het midden staat. Staat hij daar eenmaal dan gaat hij ook niet meer naar beneden.
Ramon, ik ben wel erg benieuwd naar dat los vervangen van het thermostaat bij de diesels. In Vadis staat het als een compleet artikel vermeld en deze kost inderdaad iets van 130 euro. Heb je een artikelnummer?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Voor mijn 2.5T wordt in de onderdelen database ook 1 geheel aangegeven, en kost zo'n 175 euro.
Niet dat het nodig is, maar waar zijn evt. die thermostaten voor 2 tientjes te krijgen?
Niet dat het nodig is, maar waar zijn evt. die thermostaten voor 2 tientjes te krijgen?
S80 2,5T AUT5 2004