C30 1.6 DRIVe (MY 2009) tuning by Apecbelgium

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
tjompe

Op 05.01.2011 was het zover...Afspraak bij Apecbelgium voor het laten tunen van mijn Volvo C30 1.6 DRIVe.

Het begon bij een verkennend ritje waarbij de laptop werd aangesloten op de OBD poort teneinde na te zien of er geen foutmeldingen waren. Eens alles ok werd de C30 op de vermogensbank geplaatst voor een run teneinde de standaardwaarden te kennen.
Resultaat :
117 pk en 270 Nm.
Begrens op 190 km/u.
Een vrij hoog resultaat al, gezien de fabriekswaarden op 110 pk en 240 Nm liggen.

Nu het serieuze werk, uitbouwen van de ECU :
Linkervoorwiel eraf, spatbord losmaken en box openmaken waarin zich de ECU bevindt...

Dan ECU doos openen en printplaat aansluiten op PC en uitlezen standaardwaarden.
Nieuwe aangepaste software loaden, ECU doos dichtmaken en terugplaatsen.

Auto warm rijden en een eerste test op de weg, onmiddellijk gevolgd door een niewe rit op de vermogensbank met als uiteindelijk resultaat :
147 pk en 320 Nm...
Begrenser softwarematig verwijderd. Dit was duidelijk te merken toen tijdens de dyno run de teller ongestoord richting 230 km/u @4500+ toeren/m.

Eerste bevindingen :
Meer koppel onderin, motor loopt soepeler, acceleraties over het algemeen beter.
Hernemingen in 4de en 5de versnelling enorm verbeterd.
Van 0-100 : +/- 9s
Van 80-120 (4de) : 7,5 s

Voorlopig verbruik zelde gebleven (5,5 l/100km), zou nog moeten dalen.
Geen noemenswaardige problemen.
Motor opt gemak warm laten worden en nog ff laten nadraaien op het einde van de rit.

Hieronder de uitprint van de laatste dyno run...

T.

Afbeelding
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mooi resultaat als dit inderdaad klopt.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
t5power
5th Gear member

Lekker veel koppel ook, zal wel relaxed rijden nu.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
tjompe

Msuidgeest schreef:Mooi resultaat als dit inderdaad klopt.
Ja, verschiet eerlijk gezegd ook een beetje van het resultaat...

In 1ste en 2de voel ik niet echt veel verschil maar vanaf 3de-4de-5de versnelling blijft ie echt gestaag kracht opbouwen tot 4000 t/m...Beetje beangstigend zelfs in die zin dat ik nog niet alles uit de kan heb kunnen halen :roll:
Geen problemen tot dusver.... :thumbright:
BlackcurrantV70
7th Gear member

Prijskaartje ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Koidream
3rd Gear member

Ivo Philips schreef:Prijskaartje ?
Van de Tuning of van de kosten die er nog gaan volgen? ...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
tjompe

Koidream schreef:
Ivo Philips schreef:Prijskaartje ?
400 euro all in = eindejaardpromotie (-30%)
Van de Tuning of van de kosten die er nog gaan volgen? ...[/quote]

:BIG:
Wouter06
1st Gear member

Zelf beschik ik over een v50 1.6D DriveE.. Dus zowat dezelfde motor als bij jou..

Enkele maanden terug heb ik het gewaagd volvo eens te mailen met de vraag wat de specificaties zijn van de koppeling bij dit model... Helaas was de heer dat op mijn mail reageerde er meteen mee weg dat mijn vraag bedoeld was wegens chiptuning..

Zoals je in je eerste post vertelde, zou je motor af-fabriek moeten beschikken over 240Nm.
270Nm gemeten op de testbank, en na het tunen 320Nm..

Ik ben even kritisch als Tjompe en bang dat je snel extra kosten gaat hebben met zo'n toename in koppel..

Dat is dan momenteel ook het laatste puntje dat mij weerhoudt van het laten chiptunen van mijn wagen: Onderdelen die het vermogen niet aankunnen = extra kosten.

Ondertussen zijn we dan ook al een maandje verder.. Nog steeds goede ervaringen? :)
Volvo v50 1.6d DrivE Kinetic| MY2010 |Businessline + MotionPack | 16"; Convector
tjompe

Hey Wouter,
Het is niet zo dat ik voortdurend die pk's en dat koppel aanspreek. In het dagdagelijkse verkeer is het nu bijna zo goed als onmogelijk om hier te kunnen van profiteren.
Wat ik doe is het materiaal met respect behandelen, dwz op het gemak laten opwarmen (niet boven 2000 t/m), heel voorzichtig en correct schakelen en na het rijden de motor nog even laten nadraaien zodat de turbo ook tot rust kan komen.
Het is wel geruststellend te weten dat je het koppel en de pk's kan aanspreken als je ze nodig hebt en dan is het met veel plezier dat ik het gas wat dieper intrap....

Ik heb nog steeds geen problemen, mijn verbruik is reeds gedaald van 5,5 naar 5,4 (ondanks winterperiode en het uittesten van de tuning 8) ) dus ik vermoed deze zomer rond de 5,2 t kunnen uitkomen...

Verder respecteer ik het onderhoudsinterval van 20000km niet en wissel ik zelf olie en oliefilter rond 15000km. Je motor is er je dankbaar voor....

Dus met een beetje respect voor je materiaal en wat gezond verstand kom je al een heel eind verder.

gr,
Tom
Koidream
3rd Gear member

tjompe schreef:...Het is wel geruststellend te weten dat je het koppel en de pk's kan aanspreken als je ze nodig hebt en dan is het met veel plezier dat ik het gas wat dieper intrap...
Ik snap niet dat je dan kiest voor een 1.6D en niet van in den beginne voor een D5 gaat.
Dit is voor mij vergelijkbaar met: ik wil de "Tour de France" winnen en heb me alvast een driewielertje gekocht. Hoe het nu verder moet zien we wel...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Wouter06
1st Gear member

Het is een mooie vergelijking als wij als 1.6D eigenaars van de daken zouden roepen dat die motor niet deugt, dat je er alles uit wil halen, dat je er sprintjes mee wil trekken..

Maar om van een D2 naar een D5 over te schakelen is nogal té..
De D3 was idd een mooie middenoplossing..

Maar om het hele jaar door meer tax en verzekering te betalen voor een motor die je echt niet nodig hebt, is het me niet waard..

De D2/1.6d komt dan net dat ietsje te kort om volledig te voldoen aan de behoefte (iets beter presteren in de 100-140km/u range)..

Dus de weg van een D2 naar 'perfectie' is heel wat korter en goedkoper dan de terugweg van een D3 of hoger..

Maar zoals tjompe zelf al aanhaalt. Je moet je wagen respecteren. En met gezond verstand kom je nog verder..
Volvo v50 1.6d DrivE Kinetic| MY2010 |Businessline + MotionPack | 16"; Convector
Koidream
3rd Gear member

Wouter06 schreef:...Maar om het hele jaar door meer tax en verzekering te betalen voor een motor die je echt niet nodig hebt, is het me niet waard..
Maar al de voordelen die vadertje staat je geeft om met een DrivE te rijden neem je dan weer wel mee. Lijkt me niet helemaal correct...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Wouter06
1st Gear member

Niet helemaal correct, idd.

Maar als ik geen D3 of D5 nodig heb, ga ik er ook geen in optie nemen :)

Door een D2 te chiptunen (enkel chiptunen) zou je in principe vadertje staat een plezier doen en jezelf tegelijk.

Zo zou, bij een degelijk uitgevoerde chiptuning, je verbruik moeten dalen, en de uitstoot ongeveer hetzelfde moeten blijven, terwijl je zelf wel geniet van dat extra duwtje in de rug..

Ik heb het nu wel over een chiptuning waar je ongeveer 15 pk en 40Nm.. Niet over toenames van 30-50 pk..
15pk is niet veel. Voor de meeste zelfs niet de moeite om dan te laten chiptunen. Maar de koppelcurve is dan eigenlijk zodanig veranderd dat je in bepaalde versnellingen bij bepaalde toeren wel net dat ietsje meer uit je wagen weet te halen.

Dus in mijn ogen help ik vadertje staat zelfs nog een beetje door niet met een D3/5 rond te rijden. En mijn D2 aan te passen zodat ie perfect voldoet aan wat ik wens..

Bij nader inzien doe ik eerder moedertje natuur een plezier dan vadertje staat..
tjompe

Voor de geïnteresseerden, ondertussen reeds 50000 probleemloze kms...
Verbruik 5,5 à 5,6 ondanks de relatief korte astanden die ik rij

grtz
Tom
NielsPHEV
7th Gear member

hoe los je het op met service 2.0, ik moet na elke beurt de tuning terug zetten gelukkig kan dit via de odb poort elke keer de ecu uitbouwen lijkt me bewerkelijk
tjompe

Voorlopig nog geen ervaring met 2.0
Tot nu toe heb ik het onderhoud zelf uitgevoerd.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”