Ik weet dat het probleem al vaker omschreven is en ook heb ik tal van oplossingen gelezen, maar het pronbleem blijft.
In het kort.
Over het algemeent rijdt de auto gewoon goed op gas.
Start netjes op benzine en schakeld tijdig normaal zonder soten over op gas.
Ook met gas geven reageert de auto goed. op benzine wel iets vlotter.
Op gas houd hij bij vol intrappen af en toe een beetje in (maar niet hinderlijk)
Het vervelende probleem dat zich sinds enkele maanden echter eens tot enkele keren per week voordoet is dat de auto gaat afslaan op gas (en dan overschakeld op benzine) Auto slaat dan eerst volledig af.
Dit gebeurt meestal op lage snelheid met afremmen voor stoplicht/rotonde (vandaag zelfs met rustig gas los, gangetje van 50km nog voor te remmen dat het toerental volledig wegzakte.)
Vervolgens kan ik na paar keer proberen weer starten op benzine en na even rijden (harder dan 30) weer overschakelen op gas.
Vervolgens kan het weer dagen goed gaan.
Ik krijg tijdens dit "dood" vallen van de toeren geen meldingen op de boardcomputer.
ook bij de volvo garage de auto laten uitlezen, maar geen storingen gevonden.
Gasverdeelhuis is met revisiesetje gereviseerd conform beschrijving op dit forum.Tevens is het gasfilter (in slang na de verdamper) vervangen.
Filter voor de veramper (in afsluiter) is niet noemenswaardig vies en gemakkelijk door te blazen.
De gas gaat ook met hoge druk door dit filter dus daar zoek ik het ook niet.
Wie of wie heeft een suggestie of idee wat het probleem kan zijn.
Ik hoor het graag
soms afslaan en af en toe wat inhouden op LPG
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Klepspeling al is gecontroleerd?
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Nee, daar is/ heb ik nog niet naar gekeken.
waar/hoe kan ik dat het beste nagaan (forum napluizen doe ik nu in elk geval)
waar/hoe kan ik dat het beste nagaan (forum napluizen doe ik nu in elk geval)
Dit ooit onder handleidingen gemaakt: klepspeling controleren
Maar ik denk bij jouw verhaal toch ook aan de ETM (gasklephuis).
Maar ik denk bij jouw verhaal toch ook aan de ETM (gasklephuis).
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Ik zat er net naar te kijken. duidelijke beschrijving/handleiding.
Misschien binnenkort mee bezig
hoe waarschijnlijk is het, dat er daar iets mee is? Ik krijg geen meldingen op boardcomputer.
Gas gevoeliger voor klepspeling dan benzine of wat is de reden?
En waarom is het afslaan zo onregelmatig?
soms 1 keer in 2 dagen. soms 1x per anderhalve week?
Auto wordt dagelijks in gereden.
Misschien binnenkort mee bezig
hoe waarschijnlijk is het, dat er daar iets mee is? Ik krijg geen meldingen op boardcomputer.
Gas gevoeliger voor klepspeling dan benzine of wat is de reden?
En waarom is het afslaan zo onregelmatig?
soms 1 keer in 2 dagen. soms 1x per anderhalve week?
Auto wordt dagelijks in gereden.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
al is uit laten lezen ook?
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Auto is ook uitgelezen bij Volvo garage (staat ook in startbericht), maar geen storingen gevonden.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Uitlezen tijdens het rijden geeft soms de oplossing!
dan kun je precies de meetwaarde blokken uitlezen en de storing achterhalen,maar veel dealrs hebben daar de mogelijkheden niet voor helaas.
dan kun je precies de meetwaarde blokken uitlezen en de storing achterhalen,maar veel dealrs hebben daar de mogelijkheden niet voor helaas.
Het uitlezen bij een BiFuel valt wat tegen.
Storingen aan de Necam installatie worden niet weergegeven. Zelfs de stappenmotor op het gasverdeelhuis niet.
Storingen aan de Necam installatie worden niet weergegeven. Zelfs de stappenmotor op het gasverdeelhuis niet.
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
dus wellicht een optie om de stappenmotor op het verdeelhuis te vervangen?
Of is controleren klepspeling eerst logischer om te doen.
Of is controleren klepspeling eerst logischer om te doen.
Als je de klepspeling controle zelf kan, is dat de goedkoopste optie en heb je heel wat belangrijks uitgesloten.
Als de klepspeling goed is kan je bijvoorbeeld naar Kees Verhulst www.verdampere.nl gaan voor de rest.
Als de klepspeling goed is kan je bijvoorbeeld naar Kees Verhulst www.verdampere.nl gaan voor de rest.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23.08.2010 - 19:46
Klepspeling is sowieso niet verkeerd om te controleren maar dat is hier denk ik niet de oorzaak
Deze exact dezelfde storing heb ik met mijn auto ook gehad.
Na diverse onderdelen prevententief te vervangen, was uiteindelijk de verdamper de oorzaak.
Dit is te controleren door de motor te laten lopen op gas, daarna afzetten.
Als dan het vaccuumslangetje van de verdamper losgetrokken word moet je wat speeksel aan de vinger doen en op de nippel doen. Wordt dat zeer snel een grote bel, dan lekt het membraam daar en krijgt de motor dus van 2 wegen gas ( via vaccuum en via inspuiting).
Deze exact dezelfde storing heb ik met mijn auto ook gehad.
Na diverse onderdelen prevententief te vervangen, was uiteindelijk de verdamper de oorzaak.
Dit is te controleren door de motor te laten lopen op gas, daarna afzetten.
Als dan het vaccuumslangetje van de verdamper losgetrokken word moet je wat speeksel aan de vinger doen en op de nippel doen. Wordt dat zeer snel een grote bel, dan lekt het membraam daar en krijgt de motor dus van 2 wegen gas ( via vaccuum en via inspuiting).
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Ik heb nieuwe stappenmotor binnen. (DFCO-klep is vorige week vervangen)
Vandaag wordt de stappenmotor erop gezet.
Eerst nog even controle doen of er gas in vacuüm slangetje zit na op gas gereden te hebben.
Tevens toch (omdat hij er toch uit moet voor de stappenmotor) het gasverdeelhuis weer uitelkaar halen om weer goed te reinigen.
Vanochtend weer een uitvaller.
Dit keer met gangetje van 50. Ik reed weg bij stoplichten (Ik rij automaat) en toen ik op snelheid 50 zat gas wat losgelaten om op die snelheid te blijven ik merkte daarna dat hij niet echt meer reageerde op gas.
Snel petrol knopje gedrukt voor benzine, ging goed en met nog steeds gangetje van 50 mijn weg kunnen vervolgen. Op benzine dus niks aan de hand. Tussendoor knopje weer gedrukt om weer op gas te rijden, maar zonder succes. Snel weer knopje drukken en weg weer kunnen vervolgen op benzine.
Tijdens rijden op 80km- en op autoweg weer geprobeerd, maar merkte weer dat gas niet reageerde.
Auto sloeg niet gelijk af, maar ging eerste paar seconde wat steeds wat langzamer rijden. Gevoel dat gas niet reageerde. Paar keer pompend vol gas geven haalde ook niet veel uit, af en toe een beetje de toeren in maar niet echt om te kunnen rijden. Dus weer verder op benzine.
Vervolgens bij een tankstation gestopt. Motor uitgezet (laten afslaan op gas gaat snel als je gewoon stil staat met dit probleem en overschakelt naar gas.)
Vervolgens gelijk (na 10 seconden) weer gestart (gaat moeizaam eerste 1-2 keer gedurende 2-3 seconden) en weer op benzine weg.
Op 80km-weg weer overgeschakeld naar gas, maar nog steeds niet van harte. Niet tot nauwelijks reageren op gas en af en toe met horten en vaak inhouden (alsof je het gaspedaal af en toe volledig intrapt, weer loslaat en weer intrapt)
Nog suggesties?
Vandaag wordt de stappenmotor erop gezet.
Eerst nog even controle doen of er gas in vacuüm slangetje zit na op gas gereden te hebben.
Tevens toch (omdat hij er toch uit moet voor de stappenmotor) het gasverdeelhuis weer uitelkaar halen om weer goed te reinigen.
Vanochtend weer een uitvaller.
Dit keer met gangetje van 50. Ik reed weg bij stoplichten (Ik rij automaat) en toen ik op snelheid 50 zat gas wat losgelaten om op die snelheid te blijven ik merkte daarna dat hij niet echt meer reageerde op gas.
Snel petrol knopje gedrukt voor benzine, ging goed en met nog steeds gangetje van 50 mijn weg kunnen vervolgen. Op benzine dus niks aan de hand. Tussendoor knopje weer gedrukt om weer op gas te rijden, maar zonder succes. Snel weer knopje drukken en weg weer kunnen vervolgen op benzine.
Tijdens rijden op 80km- en op autoweg weer geprobeerd, maar merkte weer dat gas niet reageerde.
Auto sloeg niet gelijk af, maar ging eerste paar seconde wat steeds wat langzamer rijden. Gevoel dat gas niet reageerde. Paar keer pompend vol gas geven haalde ook niet veel uit, af en toe een beetje de toeren in maar niet echt om te kunnen rijden. Dus weer verder op benzine.
Vervolgens bij een tankstation gestopt. Motor uitgezet (laten afslaan op gas gaat snel als je gewoon stil staat met dit probleem en overschakelt naar gas.)
Vervolgens gelijk (na 10 seconden) weer gestart (gaat moeizaam eerste 1-2 keer gedurende 2-3 seconden) en weer op benzine weg.
Op 80km-weg weer overgeschakeld naar gas, maar nog steeds niet van harte. Niet tot nauwelijks reageren op gas en af en toe met horten en vaak inhouden (alsof je het gaspedaal af en toe volledig intrapt, weer loslaat en weer intrapt)
Nog suggesties?
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
zonet in de lunchpauze weer starten (op benzine)
knopje ingedrukt voor gas.
nog niet wegrijden en gewacht op overschakeling gas.
Schakelde gewoon over op gas. wegrijden en stukje (5-10km) rijden.
varierend van 50-100km/uur/
Niks aan de hand.
Toch appart/willekeur
knopje ingedrukt voor gas.
nog niet wegrijden en gewacht op overschakeling gas.
Schakelde gewoon over op gas. wegrijden en stukje (5-10km) rijden.
varierend van 50-100km/uur/
Niks aan de hand.
Toch appart/willekeur
Is je ETM al eens vervangen? Het zelfde heb ik ook gehad bij de mijne.
De ETM is op gas wat gevoeliger en idd automatisch overschakelen op benzine en niet weer op gas willen.
Motor uit, starten, prima op gas, kan 20 tot 50 km duren en weer overschakelen.
Let op geen gereviseerde ETM kopen, alleen origineel Volvo. BiFuel is daar blijkbaar gevoelig voor.
De ETM is op gas wat gevoeliger en idd automatisch overschakelen op benzine en niet weer op gas willen.
Motor uit, starten, prima op gas, kan 20 tot 50 km duren en weer overschakelen.
Let op geen gereviseerde ETM kopen, alleen origineel Volvo. BiFuel is daar blijkbaar gevoelig voor.
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Alex. Dank voor info.
Ik zal eerst zien hoe het nu gaat.
Gasklephuis met witte sticker is oude type en gasklephuis met gele sticker is nieuwe type heb ik op forum gezien.
Ik geloof dat ik dan toch nog oude type heb. Ik vervang hem eerst nog niet.
Gisteravond is de nieuwe stappenmotor erop gezet.
Tevens het gasverdeelhuis weer gereinigd (zonder de teflon zuiger eruit te halen omdat dan de kleine O-ringetjes zeer waarschijnlijk daardoor kapot gaan). Ook het (Nat) filtertje welke voor de verdamper zit vervangen.
Komende weken afachten. Als het langer dan 2-3 weken goed gaat laat ik het eerst zo.
Ik zal eerst zien hoe het nu gaat.
Gasklephuis met witte sticker is oude type en gasklephuis met gele sticker is nieuwe type heb ik op forum gezien.
Ik geloof dat ik dan toch nog oude type heb. Ik vervang hem eerst nog niet.
Gisteravond is de nieuwe stappenmotor erop gezet.
Tevens het gasverdeelhuis weer gereinigd (zonder de teflon zuiger eruit te halen omdat dan de kleine O-ringetjes zeer waarschijnlijk daardoor kapot gaan). Ook het (Nat) filtertje welke voor de verdamper zit vervangen.
Komende weken afachten. Als het langer dan 2-3 weken goed gaat laat ik het eerst zo.
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Tot nu toe is de auto nog niet afgeslagen (dagelijks gereden)
vacuümslangetje was het probleem niet (vorige week gecontroleerd en geen bubbels/bellen)
Komende weken nog afwachten of probleem terugkomt (hoop het niet)
Het is nu nog te vroeg om te juichen.
Remschijven en blokken zijn voor+achter ook afgelopen week vervangen (heeft niks met probleem te maken, maar was wel aan vervanging toe)
vacuümslangetje was het probleem niet (vorige week gecontroleerd en geen bubbels/bellen)
Komende weken nog afwachten of probleem terugkomt (hoop het niet)
Het is nu nog te vroeg om te juichen.
Remschijven en blokken zijn voor+achter ook afgelopen week vervangen (heeft niks met probleem te maken, maar was wel aan vervanging toe)
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Kleine update.
tot nu toe nog steeds geen enkele keer afgeslagen en ook nog steeds regelmatig (veelal dagelijks) in gereden.
Lijkt dus vooralsnog wel hoopvol, maar is misschien beter een conclusie te trekken over 2 maanden ofzo.
Inhouden doet hij af en toe wel wat bij gas vol intrappen, maar niet hinderlijk.
tot nu toe nog steeds geen enkele keer afgeslagen en ook nog steeds regelmatig (veelal dagelijks) in gereden.
Lijkt dus vooralsnog wel hoopvol, maar is misschien beter een conclusie te trekken over 2 maanden ofzo.
Inhouden doet hij af en toe wel wat bij gas vol intrappen, maar niet hinderlijk.
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Hiephoi. Tot nu toe nog steeds niet afgeslagen. het is dus al meer dan 2 maanden goed. (KLOPKLOP)
Ik denk dat het probleem dus toch de stappenmotor is.
Ik verwacht en hoop niet dat het probleem terugkomt
Ik denk dat het probleem dus toch de stappenmotor is.
Ik verwacht en hoop niet dat het probleem terugkomt
- Wuppie_S60
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.05.2011 - 19:19
Jaja, nog steeds geen afslaande of stotterende motor meer gehad.
Helemaal fijn dus.
Helemaal fijn dus.