Voor de duidelijkheid voor het stellen van kleppen van een B5244.. motor heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Alleen gezond monteurs verstand.
Als je de beschikt over de handleiding van Volvo (Vadis) en het “speciale gereedschap” kan een ieder kleppen controleren en afstellen.
Hiermee geef ik niet aan, dat zonder speciaal gereedschap ook iedereen kleppen kan stellen.
Maar een ieder die ooit wel eens een distributieriem en/of een koppakking heeft vervangen en nauwkeurig werkt is het mogelijk.
Een luchtsleutel en uitgebreide torx-set kom je een eind.
KLEPSPELING CONTROLEREN,
In het deksel zitten 20 torxbouten (scheef), verwijder deze.
Verwijder de bobines, nadat je deze gemerkt hebt.
Draai alle bougie’s er uit.
Draai één van de cilinder in het bovenste dode punt kan je dan speling meten (compressie- / verbrandingsslag) kan je alle 4 kleppen meten.
Het draaien kan door één wiel op de grond te laten staan, in de (bijv.) 2e versnelling en dan aan het wiel te draaien.
Mijn voorkeur gaat uit naar het draaien aan de krukas. Wiel eraf en de beplating opzij zetten.
Is er geen speling waarneembaar (in- / uitlaatslag), draai dan 360 graden door.
Of de zuiger zich in het bovenste dode punt bevindt kan je controleren met een schroevendraaier in het bougie gat.
Advies draai met de draairichting van de motor mee en draai niet terug ivm de variabele kleptiming.
Met een klein lampje kun je ook door deze gaten kijken en zien of de nok omhoog staat.
Dit laatste zou ik zeer zeker doen om foute meetwaarden te voorkomen.
Doe het zo met alle vijf cilinders.
Een normaal setje voelermaten zal niet door de meet gaten passen.
Haal een setje voelmaten langs de slijpsteen (met griptang) tot dat deze minder dan 8 mm zijn.
Meet de speling van elke klep door de gaten en noteer deze.
Ook of het strak of los gaat (uitleg volgt later).
Het moet liggen tussen inl. 0,15 – 0,45 en uitl. 0,35 – 0,60 en dit zijn nmm erg ruime toleranties.
Advies, doe dit met koude motor.
Volvo gebruikt voor de klepspeling controle een schijf op de inlaatnokkenas,
hier kunnen de waarden afwijken.
Volvo gebruikt dit als een indicatie middel.
KLEPPEN STELLEN.
Accu loskoppelen, de stang tussen de veerpoten en de bevestiging aan het blok, inlaatslang.
Koelvloeistof reservoir en stuurbekrachtiging reservoir kunnen vrij makkelijk aan de kant worden gelegd.
Zet de motor op tijd, verwijder als eerste de multieriem (eerst tekening maken hoe deze zat),
Verwijder vervolgens alle beschermkappen en krukaspoelie (vier boutjes + grote moer, poelie kan goed vast zitten).
Merk de tandriem tov de nokkenastandwielen en krukas.
Merk (centerpoint) ook aan de achterzijden van de nokkenastandwielen tov van het deksel.
Merk het tandwiel van de uitlaat tov de nokkenas (zijn sleufgaten).
Het nokkenastandwiel van de inlaat is voorzien van variabele kleptiming, dus niet te merken tov van de nokkenas.
Wel even doen.
Aan de ander zijde van de nokkenas zit achter een deksel een hallsensor, merk deze tov het deksel (centerpoint).
Verwijder distributieriem, verwijder afsluitmoer varaiabele (torx 55) centrale moer los draaien,
let op gaat olie lekken, opvangen met wat doeken.
Magneet klep kun je ook verwijderen, (let op: wel schoon werken).
Verwijder drie bouten van het uitlaat-nokkenastandwiel.
Als je de keringen niet wil vervangen kun je de nokkenastandwielen laten zitten.
Maak desnoods enkele foto’s hoe het heeft gezeten.
Mocht je de bougie er uit hebben gehaald ivm het controleren van de klepspeling, draai deze er dan weer even weer .
Je wil geen boutje door één van de bougiegaten verliezen.
Draai de ongeveer 50 bouten van het deksel gelijkmatig één (1) slag los (aandraaimoment 20 Nm).
Tik het deksel voorzichtig los (houten hamer) ook met speciale veertang (ik heb van een oude (veer)tang de punten afgeslepen) kun je het deksel los drukken.
Vervolgens weer gelijkmatig een slag los, deksel los tikken enz…..
Totdat het deksel geheel vrij is. Neem hiervoor de tijd.
Als je dit niet gelijkmatig doet kan het deksel scheuren.
Dus niet alle bouten in één los draaien.
Als het deksel verwijderd is, kan je de nokkenassen verwijderen.
De klepstoters kun je nu ook verwijderen.
Ik heb een plank gemaakt met 20 gaten van 32 mm, 15 mm diep, zodat je ze niet door elkaar haalt.
In de stoter staat een getal, bijvoorbeeld 1606, ofwel 16,06 mm.
Nu de nauwkeurigheid van Volvo.
Deze stoters zijn niet in elke maat te krijgen wel voor benzine uitvoering maar dan weer niet voor Bi-Fuel uitvoering en omgekeerd.
Hier kunnen verschillen ontstaan van meer dan 0,05 mm.
Vandaar bij het controleren van de klepspeling strak of los noteren.
Volvo gebruikt voor na controle een stuk speciaal gereedschap, hier mee wordt de nokkeas met 12 Nm aangedrukt.
Dus stevig aandrukken van de nokkeas en dan meten zou je kunnen gebruiken als controle middel. (wordt bij revesie-bedrijven ook gedaan)
Kijk ook of je onderling kunt ruilen. Ik had 9 stoters nodig, drie onderling geruild
(doet men in de garage ook, maar berekend wel een nieuwe door)
Ik heb ze gesteld op ongeveer 0,25 inlaat en 0,45 uitlaat.
Ik heb alle keringen, bougiegat-ringen vervangen en hitte bestendige (dunne) vloeibare pakking van Volvo aangeschaft (aan brengen met verf roller).
Ik was hiervoor, totaal, incl. btw, 180 euro kwijt.
Als je denkt ai en oei!
Begin er dan niet aan.
Succes.
Zie ook:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589
voor extra opmerkingen en aanwijzingen cq. discussie
Kleppen stellen B5244.... o.a. S60 / V70 / S80 > 2000
In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips