Kleppen stellen B5244.... o.a. S60 / V70 / S80 > 2000

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gast

Voor de duidelijkheid voor het stellen van kleppen van een B5244.. motor heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Alleen gezond monteurs verstand.
Als je de beschikt over de handleiding van Volvo (Vadis) en het “speciale gereedschap” kan een ieder kleppen controleren en afstellen.
Hiermee geef ik niet aan, dat zonder speciaal gereedschap ook iedereen kleppen kan stellen.
Maar een ieder die ooit wel eens een distributieriem en/of een koppakking heeft vervangen en nauwkeurig werkt is het mogelijk.
Een luchtsleutel en uitgebreide torx-set kom je een eind.

KLEPSPELING CONTROLEREN,

In het deksel zitten 20 torxbouten (scheef), verwijder deze.
Verwijder de bobines, nadat je deze gemerkt hebt.
Draai alle bougie’s er uit.

Afbeelding

Draai één van de cilinder in het bovenste dode punt kan je dan speling meten (compressie- / verbrandingsslag) kan je alle 4 kleppen meten.
Het draaien kan door één wiel op de grond te laten staan, in de (bijv.) 2e versnelling en dan aan het wiel te draaien.
Mijn voorkeur gaat uit naar het draaien aan de krukas. Wiel eraf en de beplating opzij zetten.

Afbeelding

Is er geen speling waarneembaar (in- / uitlaatslag), draai dan 360 graden door.
Of de zuiger zich in het bovenste dode punt bevindt kan je controleren met een schroevendraaier in het bougie gat.
Advies draai met de draairichting van de motor mee en draai niet terug ivm de variabele kleptiming.
Met een klein lampje kun je ook door deze gaten kijken en zien of de nok omhoog staat.
Dit laatste zou ik zeer zeker doen om foute meetwaarden te voorkomen.
Doe het zo met alle vijf cilinders.

Een normaal setje voelermaten zal niet door de meet gaten passen.
Haal een setje voelmaten langs de slijpsteen (met griptang) tot dat deze minder dan 8 mm zijn.
Meet de speling van elke klep door de gaten en noteer deze.
Ook of het strak of los gaat (uitleg volgt later).
Het moet liggen tussen inl. 0,15 – 0,45 en uitl. 0,35 – 0,60 en dit zijn nmm erg ruime toleranties.
Advies, doe dit met koude motor.

Volvo gebruikt voor de klepspeling controle een schijf op de inlaatnokkenas,
hier kunnen de waarden afwijken.
Volvo gebruikt dit als een indicatie middel.



KLEPPEN STELLEN.

Accu loskoppelen, de stang tussen de veerpoten en de bevestiging aan het blok, inlaatslang.
Koelvloeistof reservoir en stuurbekrachtiging reservoir kunnen vrij makkelijk aan de kant worden gelegd.
Zet de motor op tijd, verwijder als eerste de multieriem (eerst tekening maken hoe deze zat),
Verwijder vervolgens alle beschermkappen en krukaspoelie (vier boutjes + grote moer, poelie kan goed vast zitten).
Merk de tandriem tov de nokkenastandwielen en krukas.
Merk (centerpoint) ook aan de achterzijden van de nokkenastandwielen tov van het deksel.

Afbeelding

Merk het tandwiel van de uitlaat tov de nokkenas (zijn sleufgaten).

Afbeelding

Het nokkenastandwiel van de inlaat is voorzien van variabele kleptiming, dus niet te merken tov van de nokkenas.
Wel even doen.
Aan de ander zijde van de nokkenas zit achter een deksel een hallsensor, merk deze tov het deksel (centerpoint).

Afbeelding


Verwijder distributieriem, verwijder afsluitmoer varaiabele (torx 55) centrale moer los draaien,
let op gaat olie lekken, opvangen met wat doeken.
Magneet klep kun je ook verwijderen, (let op: wel schoon werken).
Verwijder drie bouten van het uitlaat-nokkenastandwiel.
Als je de keringen niet wil vervangen kun je de nokkenastandwielen laten zitten.
Maak desnoods enkele foto’s hoe het heeft gezeten.

Mocht je de bougie er uit hebben gehaald ivm het controleren van de klepspeling, draai deze er dan weer even weer .
Je wil geen boutje door één van de bougiegaten verliezen.
Draai de ongeveer 50 bouten van het deksel gelijkmatig één (1) slag los (aandraaimoment 20 Nm).
Tik het deksel voorzichtig los (houten hamer) ook met speciale veertang (ik heb van een oude (veer)tang de punten afgeslepen) kun je het deksel los drukken.
Vervolgens weer gelijkmatig een slag los, deksel los tikken enz…..
Totdat het deksel geheel vrij is. Neem hiervoor de tijd.
Als je dit niet gelijkmatig doet kan het deksel scheuren.
Dus niet alle bouten in één los draaien.

Afbeelding

Als het deksel verwijderd is, kan je de nokkenassen verwijderen.

Afbeelding

De klepstoters kun je nu ook verwijderen.

Afbeelding

Ik heb een plank gemaakt met 20 gaten van 32 mm, 15 mm diep, zodat je ze niet door elkaar haalt.
In de stoter staat een getal, bijvoorbeeld 1606, ofwel 16,06 mm.
Nu de nauwkeurigheid van Volvo.
Deze stoters zijn niet in elke maat te krijgen wel voor benzine uitvoering maar dan weer niet voor Bi-Fuel uitvoering en omgekeerd.
Hier kunnen verschillen ontstaan van meer dan 0,05 mm.
Vandaar bij het controleren van de klepspeling strak of los noteren.

Volvo gebruikt voor na controle een stuk speciaal gereedschap, hier mee wordt de nokkeas met 12 Nm aangedrukt.

Afbeelding

Dus stevig aandrukken van de nokkeas en dan meten zou je kunnen gebruiken als controle middel. (wordt bij revesie-bedrijven ook gedaan)


Afbeelding

Kijk ook of je onderling kunt ruilen. Ik had 9 stoters nodig, drie onderling geruild
(doet men in de garage ook, maar berekend wel een nieuwe door)
Ik heb ze gesteld op ongeveer 0,25 inlaat en 0,45 uitlaat.
Ik heb alle keringen, bougiegat-ringen vervangen en hitte bestendige (dunne) vloeibare pakking van Volvo aangeschaft (aan brengen met verf roller).
Ik was hiervoor, totaal, incl. btw, 180 euro kwijt.

Als je denkt ai en oei!
Begin er dan niet aan.


Succes.


Zie ook:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589
voor extra opmerkingen en aanwijzingen cq. discussie
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”