Eventuele aankoop 850 -> Gelukt!

Voor kenners: de "Roffel"
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Luitjes,

Ik zit er afgelopen week toch wel lichtelijk over te twijfelen om m'n 440 met 135K km weg te doen. Redenen: verbruik is veel te hoog (1:8-1:9), uitstoot is niet goed voor de APK, wielkastranden zijn niet zo deftig meer, gepiep, gebonk en gekraak steekt de kop op en remschijven zijn niet zo heel lekker meer. MAW, veel onderhoud komt eraan, en voor een auto van E500 aankoop is dat niet heel rendabel meer natuurlijk. Daarnaast krijg ik hoogstwaarschijnlijk binnenkort een vast contract van mijn bijbaan en zal ik elke zaterdag minstens 120-150km extra gaan rijden, wat dus neerkomt op een 7-8K km per jaar extra. Op dit moment rijd ik al een 20K km per jaar buiten dat werkverkeer, dus ik zal uitkomen op een 30K km per jaar, even ruim genomen.

Ik zit daarom rond te kijken naar een vervanger. Dat kan dan een andere 4xx worden, met een lager verbruik, maar als dat straks qua rij-prijs niets scheelt heb ik liever een wat ruimere auto (ik ben langer dan 1.90 en heb bijna wat beenruimte/kniehoogte te kort in de 440). Daarom heb ik zitten kijken naar o.a. een s/v40 of een 850 maar neig toch meer naar de laatste vanwege de uiterlijke ( en innerlijke? :-P ) robuustheid en de ruimte.

Ik wil jullie dus even vragen om mee te kijken hoe en wat, en of een 850 een verstandiger keuze is. Ik zou er dan wel een op LPG aan willen schaffen.

Kosten per jaar (30K km per jaar) voor de 440 met 1:9 -> E5700,- aan benzine (1.70 per liter), daarnaast 12X30=360 aan wegenbelasting en 720 aan verzekering. Totaal E6780,-. Niet mals voor een WO-studentje. Gelukkig gaat hier nog wel wat af (E1200,-) aan kilometervergoeding.

Kosten per jaar (30K km per jaar) voor een 850 op LPG met 1:7 (0.60 per liter) -> E2570,- aan gas, E1100,- aan verzekering en E1200,- aan wegenbelasting. Totaal E5470,- Ook hier gaat weer E1200,- aan kmvergoeding af.

Dit scheelt zoals jullie zien een goede E1300,- per jaar, wat het aanschafprijsverschil wel redelijk goed maakt. En stel ik zit verkeerd met m'n 1:7 schatting en het is 1:6, dan is het verschil nog meer dan E1000,- per jaar. Ik zal mijn 440, die toch wel voor een E3-400 aan reparaties en verbeteringen gehad heeft, proberen te slijten voor een 5-600, en zoeken voor een auto tot E1500,- ongeveer.


Belangrijkste dingen die ik nu wil weten (en nee, niet waar op te letten bij aanschaf, ik weet hoe de zoekfunctie werkt ;-)

1) Zit ik met dit budget in de goede richting voor een degelijke 850? Hoeft niet per se heel strak in de lak te zitten, zolang hij maar geen motorische schade e.d. heeft.

2) Er staan er een aantal te koop op LPG met 350.000 voor dit budget, kan ik daarvan op aan of liever laten staan? Ik weet dat ze die km standen makkelijk aankunnen maar ook op LPG?

3) kloppen mijn berekeningen qua brandstof een beetje?

4) hebben jullie een schatting voor de onderhoudskosten?

5) Is er nog verschil tussen de uitvoeringen en goed lopen op LPG of niet?

6) zijn er bouwjaren die ik moet laten staan?

7) Of heeft iemand een betere tip (qua auto, in dit budget) voor me?


Alvast bedankt voor jullie adviezen!
volvonuts
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 26.04.2011 - 11:09
Locatie: lelystad

Nou ik hebdit jaar een 850 estate gekocht, op lpg en met nu iets meer dan 4 ton op de teller. het verbruik is 1 op 10 en op gas zelfs wat minder, ik betaal 360 euro per kwartaal aan wegenbelasting en rond de 30 euro voor een verzekering op deze wagen.

Ik heb een 2.5 10 klepper en hij loopt echtnog als een zonnetje, ik heb hem gekocht als loop en sloop auto.
En ja ik wilde er wel aan kunnen werken, en nu had ik de mazzel dat de garage niet wist wat er met de wagen was.
Ik kocht hem zonder garantie of wat ook, en ben door dit forum verder geholpen om mijn tank helemaal weer door de keuring en alles te krijgen.

Okay ik weet dat er mooiere zijn en misschien ook betere, maar ik wist wat ik kocht. het rood is niet rood meer, maar dat mocht voor mij de pret niet drukken.

en laat de kilometer stand je er niet van weer houden om een wagen te kopen, doe een proef rit en zoek goed naar een wagen naar jouw budget.
laat een volvo dealer er een keuring op doen en laat alles checken op gebied van motorische mankementen.

let ook op de abs en/of tracktioncontrol, deze wil wel eens niet werken of uit geschakelt te zijn. dit is geen extreme kostenpost, maar wel eentje die erg belangrijk is als hij werkt.

En ik heb zelf ook een 440 en weet wat het scheelt in ruimte en ook n rij gevoel.
De 440 is er echt voor het speelgevoel terwijl de 850 echt een reis wagen is die echt goed mee kan in het verkeer en zeker op lange ritten een heerlijk gevoel van veiligheid heeft.

dus zoek goed want er is genoeg te vinden, laat je alleen niet te snel gek maken door een s8 te willen kopen vanwegen de mooie kilometerstand.
Al weet ik dat het een rete mooie wagen is, een 850/v70 is net zo goed en is echt niet te vergelijken met een 440.

nou ik kijk dagelijks op de site en hoop dat ik je wat kan met deze informatie.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Zoiets als deze


of deze

Is qua kilometers e.d. dus wel goed, geen dingen waar ik bij deze types voor moet oppassen? Ja voordat je echt een oordeel kunt vellen moet je natuurlijk sowieso gaan kijken maargoed, zo op het eerste gezicht?

Ik hoef namelijk ook geen garantie, heb ook wel anderhalve rechterhand dus wat kleine vervangingsdingen (een sensor, schokbrekers, luchtfilter, bougie(kabel)s e.d.) kan ik natuurlijk wel zelf maar olie's en uitlaten word lastig, daar moet ik m'n beun voor bellen. Reparaties mág ik namelijk niet zelf uitvoeren op straat, dus ja, dat word dan alweer een brug huren e.d. Politie was laatst ook niet zo blij dat er wat koelvloeistof uit het expansievat over de parkeerplaats ging, en vond speakers inbouwen al twijfelachtig.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Moet ik trouwens net zo angstig zijn voor de Automaatbakken als die van de 440? Een automaat vind ik namelijk wel echt héérlijk om rustig te cruisen over lange afstanden.

En hoe zit het met de mogelijkheden om cruise control uit een sloper in te bouwen, of is de Conrad CC van €130,- een betere optie?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Moet je perse gas?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ik moet niks ;-) maar liefst wel ja. Kostenverschil is nogal aanzienlijk tov een benzine of n diesel, voor 30K per jaar. Of de diesel moet 1:15 ofzo rijden, dan ligt de omslag min of meer gelijk.

Zou jij zelf voor een niet-gas kiezen dan, in mijn geval?
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ook mooie DOP , maar net wat te duur en te ver weg
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Die laatste is een leuke auto. (wel een beetje kaal)

Zou iig voor een alter2 gaan.
Gas of diesel... Een goed onderhouden diesel zou mijn voorkeur hebben boven een slecht onderhouden gasauto. ;)

Een benzine zou nog beter zijn, want dan kon je die van mij overnemen. (een betere en completere is er niet) :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Is inderdaad een hele mooie...

Wat bedoel je met een Alter2?

Maar ik zou het liefst inderdaad een benzine hebben hoor, alleen €130-140 in de maand extra is het me niet waard :-P Hoezo wil je die van jou verkopen dan? Tijd voor een andere?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Mjoa.. ach ja, hoeft niet weg hoor, mag wel... ;)

Kijk even naar de bumpers en koplampen van de 1992 modellen en dan naar die van eentje uit 1995 bijvoorbeeld, dan zie je het verschil tussen alter1 en alter2.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Is inderdaad wel een verschil ja, maar het valt me nu pas op :-P

Om welke reden kan ik die beter laten staan dan? Ouderdom of meer technisch?

Overigens jammer dat er wel een aantal 'op 't zicht' leuke op MP staan maar als je het autobedrijf vervolgens Google'd je op minder leuke dingen uitkomt.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Overigens heb ik m'n zoeken nu gespecificeerd naar 't volgende (schrik niet):

- 850 estate of sedan, om het even
- Uiteraard LPG (G3 zo mogelijk)
- Bouwjaar > 1994
- (liefst) 2.5 20V (170pk)
- KMstand < of = 400.000 (in mijn bezit nog 3-4 jaar 30K km tot pensioen, maar dan verwacht ik al een leaseauto te hebben dus zal de wederhelft er misschien nog een jaartje in rijden)
- Liefst automaat (handgeschakeld is ook prima)
- Budget omstreeks E1500,-


Dus als iemand nog tips, adviezen, koopjes of kritiek heeft, ik hoor 't graag ;-)
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Ik hoop niet dat je denkt dat ik je topic nu misbruik, maar heb ook paar vraagjes voor mezelf die wellicht voor jou ook interessant zijn!

Verbruik, de 140pk versie geeft aan dat je 1:10 rijdt en de 170pk 1:12. Is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl, maar zit er echt verschil in tussen die twee?

Ik heb het idee dat een automaat meer slurpt of zie ik dat mis? Als ik kijk nl naar het aantal toeren dat die overschakelt...

Verder, zou toch sowieso naar een G3 installatie opzoek gaan, verschil in aanschaf is er vrijwel niet en bespaart bijna 200 p/kwartaal ja...

Daarnaast de estate of de sedan, met de estate zit je sowieso in een gewichtsklasse hoger voor de rijtuigenbelasting, sedan soms nog net onder de 1350 ;) Toch weer 40 ofzo p/kwartaal.

Verder geef ik liever de voorkeur aan een auto van een particulier dan van een handelaar, heb slechte ervaringen met autohandelaren en tis natuurlijk zo dat de eigenaar weet wat er mis kan zijn, een handelaar kijkt zo'n ding niet compleet na. Of het moet al een garage zijn.
Liefst even op de brug zetten bij een garage in de buurt.

Heb je ook al eens op speurders.nl gekeken? Staat meer particulier spul op en aardig wat nette auto's valt mij op.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Kijk ook naar de 144PK 10V variant, fijne motor die lekker klinkt, z'n koppel op de juiste plek heeft (laag toerental) en uitstekend op LPG kan.
Zeker icm. een automaat een niet te versmaden combinatie. 8)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Broabander schreef:Ook mooie DOP , maar net wat te duur en te ver weg
Als ik op zoek ben naar andere auto kijk ik naar wat ik wil en dan kan me de afstand in Nederland niet echt boeien.

Ga zeker even kijken op www.volvo850forum.nl

Hoe rekening dat er voor je budget nog wel eens wat achterstallig onderhoud kan zijn, hou daar rekening mee.
Airco is vaak een zwak punt. Distributie is een punt. Automaat zal ik me niet te veel zorgen over maken, kan uiteraard wel kapot, maar dat kan alles.
Carterventilatie verstopt kan je wat keerringen kosten.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Dank voor alle adviezen :-D

Maar over de afstand: is geen probleem maar dan moet ik wel volledig overtuigd zijn, kost me wel weer een dag en benzine/treinkaartjes en hij ligt net wat te ver boven het budget ;-)


Maar dan breid ik mijn zoektocht gewoon iets uit en blijf ik ook kijken naar de 144pk versie. Vind de 2.0 toch op papier wat te weinig paardjes hebben, ik vind mijn 440 met 90pk op 1000kg al niet bijzonder vlot, laat staan een 120pk op 1400kg :-P

Automaat blijft een hele lichte 'must' dus het is fijn om te horen dat die wel betrouwbaar zijn ;-)

Airco: zou leuk zijn maar hoeft niet. Heb het nu ook niet, maar mis het niet bijzonder.
En verder onderhoud: zolang het maar onder de €1500 per jaar blijft kan het ;-)


850 forum heb ik me inderdaad ook al ingelezen, en een account aangemaakt ;-)
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Het volgende lijstje heb ik nu bij elkaar gesprokkeld, via de verschillende verkoopsites... Nu nog gaan selecteren welke ik evt wel of niet ga bekijken.

Ik nijg een beetje naar nummer één, ondanks de km's en nummers 7, 8, 9, en 10 alhoewel die laatste wel érg goedkoop is voor de km's.

1.  Nijmegen, €1000, APK 07-2012, Airco, Automaat, Leer, Station, 1995, 425.000, 144pk

2. Naaldwijk, €1650, APK 8-2012, airco, automaat, cruise control, sedan, 1996, 370.000, 144pk

3. Voorthuizen, €1250, APK 1-2012, sedan, 225.000, 144pk

4........

5. Noord-friesland, €1250, APK 1-2012, airco, sedan, 1994, 350.000, 144pk

6. Wolvega, €850, APK 2-2012, airco, station, 1995, 421.000, 144pk

7. Doetinchem, €1150, APK 7-2012, sedan, 1996, 275.000, 170pk 

8. Eindhoven, €1000, APK 8-2012, cruise control, station, 1994, 350.000, 144pk

9. Hardenberg, €1000, APK 7-2012, airco, cruise control, sedan, 413.000, 170pk

10. Dongen, €750, APK 10-2012,  1995, airco, leer, station, 281.000, 144pk
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ja die hoort er eigenlijk ook wel bij he ;-)

Er was een bedrijf uit dat durp dat niet heel betrouwbaar overkwam (na wat googelen) waarschijnlijk heb ik deze daarom er ook uit gefilterd :-P
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Welk bedrijf was dat dan!?

voor jou is het ook nogal een stukje rijden denk ik!?

hij heeft hem pas 8 dagen, en de vorige eigenaar heeft er zo'n 2 jaar in gereden.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”