Beste forummers,
Ergens na de zomer verleden jaar is het olieverbruik gestegen van iets van 1L/10.000 km naar 1L/4000 km en daarna nog verder gestegen tot iets van 1L/2500 km Bleek een lek te hebben bij de krukaskeerring (linkerkant). Die is vervangen inclusief nokkenaskeerringen (en ook de nokkenas riem omdat er olie opzat; pech, want 10k km eerder bij 160k km net vervangen).
Het olieverbruik is nu iets van 1L/3500 km stabiel. Is nog steeds veel vergeleken met de 1L/10k km van, zeg, 2 jaar geleden. Wagen loopt verder prima. Olie was OW30 (met 1L/10k km) en is nu 5W30.
Iemand enig idee wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van een ruime verdubbeling van olieverbruik?
Vast dank!
Ab S
olieverbruik 2.4 140 pk
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De kans is groot dat de carterventilatie dicht zit. Vandaar ook de lekkage aan de krukas keerring. Snel wat aan doen voordat er nog meer keerringen uit gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Interessant, hoe check ik de carterventilatie? Bij een benzinemotor.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dank voor jullie antwoorden.
Carterventilatie had ik inderdaad door dealer laten controleren, was goed. PS: heb geen idee hoe/waar dat zelf te controleren. Edraket?
Ik vul meestal tot ongeveer 3/4 bij koude motor. Verbruik wordt niet minder met dalend oliepeil.
Carterventilatie had ik inderdaad door dealer laten controleren, was goed. PS: heb geen idee hoe/waar dat zelf te controleren. Edraket?
Ik vul meestal tot ongeveer 3/4 bij koude motor. Verbruik wordt niet minder met dalend oliepeil.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Vullen is dan waarschijnlijk niet.
Het is namelijk een bekend fenomeen (bij Volvo) dat het oliepijl minder snel daalt na 3/4 cq 1/2 op de pijlstok.
Het is namelijk een bekend fenomeen (bij Volvo) dat het oliepijl minder snel daalt na 3/4 cq 1/2 op de pijlstok.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de carterventilatie dicht zit wordt er veel druk in het carter opgebouwd. Je merkt dan bijvoorbeeld dat je hand van de olievuldop wordt geblazen als die dicht houd. Maar het beste is bij dit soort symptomen in de pot eraf te halen en alles schoon te maken. Deze zit onder het inlaatspruitstuk, dus is wel een klsuje.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dank je voor de uitleg.edraket schreef:Als de carterventilatie dicht zit wordt er veel druk in het carter opgebouwd. Je merkt dan bijvoorbeeld dat je hand van de olievuldop wordt geblazen als die dicht houd. Maar het beste is bij dit soort symptomen in de pot eraf te halen en alles schoon te maken. Deze zit onder het inlaatspruitstuk, dus is wel een klsuje.
Dus ik zou motor (stationair?) moeten laten draaien, de olievuldop eraf halen en kijken/voelen of er druk wordt opgebouwd?
Wat precies zit er onder het inlaatspruitstuk (waar moet ik naar kijken)?
Ab S
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
okay, heb ik net gedaan: Latex handschoen om vulopening. Bij stationair draaien blaast handschoen langzaam op. Als je je hand op de vulopening plaatst voel je heel licht een warme luchtstroom. Ik weet natuurlijk niet wat normaal is; helemaal geen luchtstroom? dan zou de weerstand van de carterventilatie kleiner zijn dan door de vulopening?M@rcel schreef:Een ballon, latex handschoen of condoom over de vulopening en je ziet direct of er druk opgebouwd wordt. Voor alle duidelijkheid: drukopbouw is fout.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
De carterventilatie is aangesloten op het inlaattraject. (Bij turbo-modellen vóór de turbo). In het inlaattraject (en dus het carter) heerst een onderdruk. Deze onderduk zorgt ervoor dat gassen die langs de zuigerveren lekken weggezogen worden naar de inlaat om alsnog verbrand te worden.
Als de weg van de inlaat naar het carter vrij zou zijn, dan zou de handschoen leeg gezogen worden door de onderdruk in de inlaat. Als de handschoen wordt opgeblazen, dan mis je de onderdruk. De lekkende gassen zorgen dan voor een overdruk.
Conclusie: Je carterventilatie zit verstopt.
Als de weg van de inlaat naar het carter vrij zou zijn, dan zou de handschoen leeg gezogen worden door de onderdruk in de inlaat. Als de handschoen wordt opgeblazen, dan mis je de onderdruk. De lekkende gassen zorgen dan voor een overdruk.
Conclusie: Je carterventilatie zit verstopt.
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dank je, duidelijk!M@rcel schreef:De carterventilatie is aangesloten op het inlaattraject. (Bij turbo-modellen vóór de turbo). In het inlaattraject (en dus het carter) heerst een onderdruk. Deze onderduk zorgt ervoor dat gassen die langs de zuigerveren lekken weggezogen worden naar de inlaat om alsnog verbrand te worden.
Als de weg van de inlaat naar het carter vrij zou zijn, dan zou de handschoen leeg gezogen worden door de onderdruk in de inlaat. Als de handschoen wordt opgeblazen, dan mis je de onderdruk. De lekkende gassen zorgen dan voor een overdruk.
Conclusie: Je carterventilatie zit verstopt.
Ik zal het laten nakijken en verhelpen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Best leuk, om even te testen. Maakt het nog iets uit of de test met de handschoen bij een warme of koude motor wordt gedaan?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Je kan ook de dop er los op leggen, blijft hij gewoon liggen is er weinig aan de hand, gaat de dop een beetje 'dansen', dan is het al iets minder.... Ligt hij naast de auto, dan de dop er weer op, motorkap dicht en te koop zetten. 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Goeie vraag, even denken...Oceanracer schreef:Maakt het nog iets uit of de test met de handschoen bij een warme of koude motor wordt gedaan?
Bij koude motor kunnen de zuigerveren net iets minder goed afdichten dan bij warme motor. Er kan dan dus meer lekkage zijn langs de zuigerveren. Als de carterventilatie verstopt zit, zal de handschoen sneller opblazen.
In de praktijk verwacht ik niet dat je er wat van merkt omdat de zuiger+veren zeer snel na het starten op temperatuur zijn. Ze zijn immers rechtstreeks blootgesteld aan de verbrandingstemperaturen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dank voor de snelle inbreng! Ik zal het straks eens even testen. Moet toch al met de auto bezig ivm het lambda sonde debacle. Zodra ik meer weet, leest u meer van mij. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Omdat mijn auto tussen beide beurten in bijna 2 liter olie verstookt en er bij de NGPD enige sludgevorming werd geconstateerd, maakte ik mij toch enige zorgen. Maar onterecht! Want wat bleek? Bij mij werd de handschoen juist naar binnen gezogen! Dus dat was weer eens positief!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
En nu, vastgelopen nokkenas 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sjors86
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06
Haha, het beste kan je een rubberhandschoen gebruiken dan. Met plastic wil ie nog wel eens blijven lopen 

S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Duh, er zit een, ja hoe moet ik het noemen, soort van afdekkapje met 3 tot 4 riggels/groeven erin onder de vuldop. Dus grapjassen, niets aan de hand!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race