Overweging V70 2.0d/D3/D5

Plaats reactie
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ben me aan het orienteren voor een opvolger voor mijn V70 2.4D 163 pk (2005). Het moet een V70 worden van het nieuwe type met handbak. Ben er alleen nog niet uit wat voor motor het moet worden. Volgens de boekjes is de D3 en D5 erg zuinig (de laatste types dan). Op papier zelfs nog zuiniger als de 2.0d. Maar we weten inmiddels allemaal dat het papieren verbruik heel sterk kan afwijken van de praktijk.
Wat doen deze 3 motoren ten opzichte van elkaar kwa verbruik maar ook rijbeleving? Mijn gevoel zegt dat ik de D3 kan wegstrepen. De D5 is net zo zuinig op papier, maar wel een stuk krachtiger. Daarnaast wil ik graag weten welke motor het fijnste is. Ik rijd al een poosje met de 5 cilinder, maar vind hem toch wel wat lawaaiig. Is de 2.0d rustiger dan de D5? Dat deze vlotter is begrijp ik natuurlijk wel.
En hoe zit het met de levensduur en evt problemen van de 2.0d tov de 5 cilinder motoren?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Misschien ontgaat mij iets, maar recente D5'en en D3'en zijn wel iets heel anders dan de 2.0d, die voor heel andere bedragen zal worden aangeboden. Je budget lijkt door je vraagstelling tamelijk rekbaar, klopt dat?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9303
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als je hem prive gaat rijden zou ik gewoon voor de D5 gaan, of hij moet in aanschaf al veeeeel duurder zijn dan de D3.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
The Soldier
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56

Ik heb zelf gedurende 120.000 km de PSA 4 cylinder diesel gereden in een V50. Prima motor die in de v50 ca. 1:16 verbruikte.
Heb nu de D5 met handbak (!) in de V70 van het type dat jij zoekt. Het geluid en beleving van het rijden met een 5 cylinder motor is echt anders. Ik heb nog steeds de neiging om met een open raam te rijden :), maar daar wacht ik nog even mee. Gemiddeld verbruik bij rustige rijstijl (mijn vrouw) 1:14,2.
De 2.0 zal minder verbruiken, maar is wat mij betreft een stap terug, ook al omdat je een d5 gewend bent. Wel is het zo dat een 2.0 voor meer interessante prijzen op de occasionmarkt wordt aangeboden.
V70 D5 Momentum 2008 M6
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als ik besluit voor een recente D5 te gaan wacht ik nog even. Die zijn nu nog te duur. Overigens is er nauwelijks verschil in prijs tussen een 2008 2.0d en een 2008 D5 of 2.4D. Zo'n 2.0d heeft daarmee wel een erg goede restwaarde.

Maar zijn de 205 pk D5's echt zuiniger als de 185 pk variant? Op papier namelijk wel. Ik vind mijn 5 cilinder echt heel erg zuinig. Aan de pomp doet hij met gemak 1:16, en als ik echt mijn best doe is 1:19 haalbaar. Let wel, dit is het nieuwe type motor met aktief roetfilter. Zou een 2.0d nog zuiniger zijn?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9303
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Op d everbruiksmonitor van autoweek staat maar 1 V70 van 2008, een 2.4D en die doet gemiddeld 1 op 13 na 65 tankbeurten. Lijkt mij wat hoog maar ik ken zijn rijstijl niet.
Als ik bij mij op het werk kijk doen de motoren met grote inhoud het net zo goed of beter dan de motoren met kleinere inhoud wat verbruik betreft.
Als ik naar mijn S60 en de Polo SlowMotion van een vriend, zie ik dat mijn motor (met 2 keer zoveel cilinderinhoud) niet veel onder doet voor dat 'groene' gebakje van hem (S60 1 op 18,5 en Polo 1 op 20).

Op papier kan het er wel goed uit zien, maar ik geloof niet zo in die groene eco motoren. En wat zou dan het werkelijke verschil zijn tussen de 2 liter en 2.4? niet veel denk ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Hoi Ed,

kan natuurlijk niet oordelen over rijstijl etc, en mijn vergelijk gaat enigszins mank vanwege de overstap van handbak naar automaat.
Ik heb 5 jaar met veel plezier in een roetfilterloze 2.0D gereden, auto is nog steeds in gebruik bij familie. Ik reed tussen 1 op16 en 18 zonder echt mijn best te doen, nu draait ie tussen 1 op 18 en 1 op 20 op de andere route.
Zelf nu de 2.4D GT. Heb afgelopen zomer echt gemeten tankbeurten van 1 op 14,5 gehad. Praktijk is echter dat ik dat rijgedrag niet volhoudt. Overall zit in nu incl de winterperiodes en zonder mijn best te doen op 1 op 13,5. Ik schat in dat de GT zeker 1 a 1,5 liter opvreet. Daarnaast is het regenereren ook een drama, want dat kost echt duidelijk brandstof.
Uit de verhalen hier, heb ik ook begrepen dat de 2.0D MET filter niet de waarden haalt die bij de oude serie gebruikelijk was.
Ik schat dus in dat en de zwaardere auto en het filter de 2.0 zo ongeveer richting 1 op 14 a 15 brengt in een handbak 70 serie. De GT wegdenkend, kom je met de D5 ook richting die waarden. Persoonlijk zou ik het extra koppel van de 5 cilinder niet willen missen. Ook denk ik dat de langere overbrenging van de huidige generatie maakt dat je geluidsbeleving anders zal zijn. In feite is daarvoor maar 1 goede remedie: maak eens een proefrit in een occasie met de diverse motoren. Draai eens aan het wieltje voor huidig en gemiddeld verbruik, en ik denk dat je dan ook al wel een gevoel hebt.

Succes alvast met de toekomstige keuze!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

edr,

Jouw auto is echt erg zuinig bij dat verbruik kwam ik alleen bij in de buurt met mijn 2001 S60 D5 (163 pk) Je zou kunnen overwegn de 185pk D5 te nemen die is de eerste geleverd in de V70 en nu redelijk betaalbaar. De nadelen van die motor ken je volgens mij wel en de motor laat zich goed tunnen.

Zowel de 2.0 D en de D3 zijn in jouw geval een behoorlijke "stap terug" Ik haal overigens in een MY12 D3 H6 1 : 13,5, mijn 185 pk MY07 D5 was iets zuiniger.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

sanco schreef:Hoi Ed,

kan natuurlijk niet oordelen over rijstijl etc, en mijn vergelijk gaat enigszins mank vanwege de overstap van handbak naar automaat.
Ik heb 5 jaar met veel plezier in een roetfilterloze 2.0D gereden, auto is nog steeds in gebruik bij familie. Ik reed tussen 1 op16 en 18 zonder echt mijn best te doen, nu draait ie tussen 1 op 18 en 1 op 20 op de andere route.
Zelf nu de 2.4D GT. Heb afgelopen zomer echt gemeten tankbeurten van 1 op 14,5 gehad. Praktijk is echter dat ik dat rijgedrag niet volhoudt. Overall zit in nu incl de winterperiodes en zonder mijn best te doen op 1 op 13,5. Ik schat in dat de GT zeker 1 a 1,5 liter opvreet. Daarnaast is het regenereren ook een drama, want dat kost echt duidelijk brandstof.
Uit de verhalen hier, heb ik ook begrepen dat de 2.0D MET filter niet de waarden haalt die bij de oude serie gebruikelijk was.
Ik schat dus in dat en de zwaardere auto en het filter de 2.0 zo ongeveer richting 1 op 14 a 15 brengt in een handbak 70 serie. De GT wegdenkend, kom je met de D5 ook richting die waarden. Persoonlijk zou ik het extra koppel van de 5 cilinder niet willen missen. Ook denk ik dat de langere overbrenging van de huidige generatie maakt dat je geluidsbeleving anders zal zijn. In feite is daarvoor maar 1 goede remedie: maak eens een proefrit in een occasie met de diverse motoren. Draai eens aan het wieltje voor huidig en gemiddeld verbruik, en ik denk dat je dan ook al wel een gevoel hebt.

Succes alvast met de toekomstige keuze!
Als ik het zo begrijp is de 2.0d niet veel zuiniger dan de 5 cilinder diesels. Op zich wel vreemd, je hebt toch meer interne weerstand dus in theorie een hoger verbruik. Nu snap ik wel dat het verbruik van veel meer factoren afhankelijk is, maar je begrijpt mijn redenatie denk ik wel.

Ik ga ook zeker rijden, maar dan wil ik al wel een gevoel hebben welke richting ik op wil. Zomaar overal proefrijden ben ik niet zo van.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

NielsV70 schreef:edr,

Jouw auto is echt erg zuinig bij dat verbruik kwam ik alleen bij in de buurt met mijn 2001 S60 D5 (163 pk) Je zou kunnen overwegn de 185pk D5 te nemen die is de eerste geleverd in de V70 en nu redelijk betaalbaar. De nadelen van die motor ken je volgens mij wel en de motor laat zich goed tunnen.

Zowel de 2.0 D en de D3 zijn in jouw geval een behoorlijke "stap terug" Ik haal overigens in een MY12 D3 H6 1 : 13,5, mijn 185 pk MY07 D5 was iets zuiniger.
Mijn motor is identiek aan de D5 van 185 pk, op de software na. Deze is bij mij echter aangepast door Rica. Heb nu 226 pk in theorie. Het klinkt gek, maar ondanks dat deze motor echt heel levendig aanvoelt, met name op de snelweg is dat voor mij niet meer de hoofdzaak bij de keuze van een motor. Ik vind het veel belangrijker dat een motor rust geeft (als ik snel wil stap ik wel op de motor). De D5 is nooit het toppunt van rafiinement geweest (kwa rust dan). Ik kan me voorstellen dat een 2.0d het een stuk beter doet op dat vlak. Bovendien denk ik dat de nieuwe V70 een stapje vooruit is in techniek. Niet dat de V70-2 slecht is, maar de rammels een kraakjes vind ik toch wel erg storend, evenals de slechte verwerking van kore hobbels. Ik hoop dat de V70-3 het wat nbeter doet wat dat betreft. Iets meer raffinement dus.

1:13,5 is wel echt onzuinig. Hoe ik ook mijn best doe met mijn huidige auto, dat ga ik echt niet halen. Zelfs op vakantie door duitsland heen met snelheden van 160-220 doe ik nog 1:14! Het kan maar zo zijn dat een nieuwe auto wat dat betreft een zware teleurstelling kan worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik ga ook zeker rijden, maar dan wil ik al wel een gevoel hebben welke richting ik op wil. Zomaar overal proefrijden ben ik niet zo van.
Kijk, dat mag ik als (ex-) verkoper nu graag lezen :). Men moest eens weten hoe brutaal sommige mensen zijn. Een autobedrijf is geen gratis kermis met mooie auto's als attractie! Heb zelf een tijdje in een V70 2.0d gestuurd en was aangenaam verrast door de trekkracht, souplesse en geluid (stil). Maar de powerband en de sound van een D5, nee, die zal je missen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ed,

Het hele rijden van het MY12 (en ik neem aan alle modeljaren van de laatste generatie) er ik als een stuk prettiger dan de een MY06 / 07. Stabieler, wat strakkere wegligging veel betere remmen en ook een stuk rustiger in het interieur. Het enige nadeel van mijn auto is de D3 die (ondanks dat ie getuned is) minder smeuig is dan de good old 185 pk D5 het CE verbruik is een leuk getal maar komt in het geheel niet overeen met wat je in de praktijk merkt zoals eerder gemeld de D3 verbuikt meet dan mijn 07 D5 185 pk en veel meer dan de 163 pk MY 02.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heren dank voor de aanvullingen.
Overigens wil ik nog even aangeven waarom ik zo kritisch ben op het verbruik. Op dit moment rijd ik mijn V70 zakelijk, dat wil zeggen dat ik km's declareer en in eigen auto rijd voor de baas. Ik heb ook de mogelijkheid om te leasem, maar dan moet ik zeker een flinke stap terug doen. Het lease beleid is niet zo ruim bij ons, of je moet heel veel geld bijleggen en dan wordt leasen me veel te duur. Nu rijd ik de V70 voor een bedrag wat lager ligt dan een leasegolf om maar eens wat te noemen.

Aan de andere kant worden de kosten voor autorijden de laatste tijd steeds hoger, waardoor het bedrag wat ik moet bijleggen voor mijn eigen auto tov leasen steeds kleiner wordt, maar ik heb dan wel het risico. Als er een keer iets heel erg stuk gaat dan moet ik er zelf heel erg veel geld bij leggen. Een V70-3 weegt ook weer meer als een V70-2, dus mrb is ook weer ietsje hoger. Als daarnaast het verbruik omhoog gaat, en ook nog eens de afschrijving is het niet meer interessant om een V70 te rijden. Tuurlijk is het me iets waard om in een V70 te rijden ipv een passat, maar het moet wel redelijk blijven.
Ik probeer er dus achter te komen of de kosten een beetje gelijk blijven aan mijn huidige auto of juist stijgen en hoeveel dan.
Doorrijden probeer ik al jaren te doen, maar ik merk gewoon dat het echt lekker er na de 2 ton vanaf is. Ik heb mijn auto echt heel erg goed onderhouden, en veel preventief vervangen maar hij wordt nooit meer zoals 3 jaar geleden.

Als er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Zou het vervangen van alle rubbers van de achterwiel ophanging het gevoel weer terug kunnen geven ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

tja, tenzij je ondernemer bent is leasen vaak finacieel meest interessante oplossing. 0,19 cnt/km bel vrij en de rest bij het inkomen maakt het lastig. Ik neem aan dat je wel weet dat je de woon/werk km's als zakelijk mag aanmerken ook als je daar geen km vergoeding voor zou krijgen. Wanneer je meer dan 0,19 cnt/km voor de zakelijke km's vergoed krijgt betekent dit dat je effectief minder hoeft op te tellen bij je inkomen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

sbv schreef:Zou het vervangen van alle rubbers van de achterwiel ophanging het gevoel weer terug kunnen geven ?
Sander, het is niet zozeer het stuurgevoel. Dat is juist erg goed. Heb ook bijna alles vervangen. Het gaat me meer om rammeltjes, speling in de aandrijving, wat rumoerig motor enz. Alles bij elkaar zorgt voor wat meer onrust in de auto die er niet uit te halen is. Je kunt immers moeilijk alles vervangen. Niet dat de auto slecht is in tegendeel, maar zoals hij 100.000 km geleden was wordt hij niet meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

NielsV70 schreef:tja, tenzij je ondernemer bent is leasen vaak finacieel meest interessante oplossing. 0,19 cnt/km bel vrij en de rest bij het inkomen maakt het lastig. Ik neem aan dat je wel weet dat je de woon/werk km's als zakelijk mag aanmerken ook als je daar geen km vergoeding voor zou krijgen. Wanneer je meer dan 0,19 cnt/km voor de zakelijke km's vergoed krijgt betekent dit dat je effectief minder hoeft op te tellen bij je inkomen.
Inderdaad wel als je gelijkwaardig wilt leasen, maar dat mag bij ons niet. Zoals ik het nu doe kan het dus nog uit, maar wil niet de keuze maken voor een andere auto en toch wel veel meer kwijt zijn.
Aan de ene kant weet ik ook wel dat het een beetje jezelf voor de gek houden is. Een nieuwere auto heeft gewoon veel meer afschrijving, deze begint bij mij nu juist te dalen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Sander, het is niet zozeer het stuurgevoel. Dat is juist erg goed. Heb ook bijna alles vervangen. Het gaat me meer om rammeltjes, speling in de aandrijving, wat rumoerig motor enz. Alles bij elkaar zorgt voor wat meer onrust in de auto die er niet uit te halen is. Je kunt immers moeilijk alles vervangen. Niet dat de auto slecht is in tegendeel, maar zoals hij 100.000 km geleden was wordt hij niet meer.
Dan kan je beter overwegen 'Duits' te gaan rijden. Ook de nieuwste Volvo's zijn niet snaarstrak en geven bijgeluiden. Daar staat een lagere prijs tegenover t.o.v. die Duitse concurrentie. Ook een MY2012 rammelt en kraakt namelijk.
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

@Ed,
ik heb een paar keer in een nieuwe V70 gereden, een 2.0T en een 2.0d. Dit waren nieuwe huurauto's. Door de hogere banden (60 ipv 55) is het afrolcomfort beter dan bij de oude V70. Wat ik wel miste, is het karakter. Een 4-pitter geeft gewoon niet dezelfde beleving, en als je uit een D5 komt schiet de 2.0d gewoon tekort (qua beleving, doortrekken en zuinigheid). Overigens haal ik jouw verbruikswaarden bij lange na niet, ook niet met mijn S60. Misschien heeft de tuning er toch invloed op.

Wat misschien een aardige gedachte is, is om een S80 van het nieuwe model aan te schaffen. Met een dakbox en trekhaak kun je in principe alle meenemen wat je nu ook meeneemt, het is een luxere auto en de aanschafprijs is veel lager. Doordat een sedan een stijvere koets heeft zal hij ook fijner rijden.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ben het grotendeels met je eens wat betreft de S80. Ik heb de S60 altijd iets fijner gevonden dan de V70. Komt door de stijvere koets, en daardoor minder rammels en onrust. Maar met 2 kleine kinderen en de auto als vakantieobject is een S80 denk ik echt te klein. De koffer van de V70 zit altijd helemaal vol. Ik ben bang dat je er met de S80 en dakkoffer nog niet bent. Hoeveel liter gaat er eigenlijk in zo'n koffer?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”