Upgrade van base naar High Performance audio

De grotere Volvo's
Plaats reactie
error404
1st Gear member

Enige tijd geleden de upgrade van Base naar High Performance gedaan.
Ik heb een HU 650 en deze heeft strikt genomen geen extra versterker nodig maar is wel een aanwinst. Met name de bassen klinken minder rommelig. Het plaatsen van de versterker is een dagdeel werk (voor een leek zoals ik) Een tweede keer kan het in de helft van de tijd ;-)

Op deze site staat een handleiding:

http://accessories.volvocars.com

Daar staat het perfect in beschreven. Als je geluk hebt zit er onder de passagiesstoel al een voedingskabel.

Geen rare dingen tegen gekomen maar wel 2 tips:

Bij het plaatsen van de versterker moet je 'm vastzetten met schroeven. Die had ik er niet bij en het lijkt een vreemd maatje. Met zelftappende ijzerschroeven is het eenvoudigste.

Mijn auto heeft een parrot carkit waardoor er veel kabels zitten achter de radio. Werk deze zoveel mogelijk weg in de zijkant zodat de HU er goed in past anders is het erg prutsen om 'm weer terug te krijgen.
Zijn de kabels netjes schijf je 'm zo weer terug.

Er gaan wat verhalen over aanmelden van de versterker via de dealer, bij mij was dat niet nodig. En heb nog nooit gehoord van iemand waar dat wel moest om het te laten werken.

De speakers, gekocht bij een sloperij erin zetten is ook een dagdeel werk. Ook hier zou ik het de tweede keer in 2 uurtjes doen.

Wat tips:

De deurpanelen zijn voorzien van dopjes. Je kan in het midden een klein schroevendraaiertje zetten (2mm max) en met een tikje met een klein hamertje druk je het midden er zo in. (Je kan dit "midden" haast niet zien)
Nu kan je het dopje verwijderen, het stokje van het midden deel goed bewaren want dat heb je weer nodig voor het vastzetten.
Verwijder zo alle dopjes.

Afbeelding

Met een brede platte schroevendraaier kan je met een voorzichtig tikje de afdekkap op het handvat verwijderen, er zit aan de onderkant een sleufje. Een klein tikje en hij springt los. Met een torxschoevendraaier kan je de twee schoeven losmaken.

Afbeelding

Een beetje wiebelen aan het driehoekje naast de spiegel en je trekt het los

Afbeelding

Je kan nu het deurpaneel aan de onderkant een beetje naar je toe trekken en dan omhoog tillen. Verwijder de stekkers (de meeste hebben een vergrendelings palletje) Het hendeltje om de deur te openen zit vast met een kabel. Het bakje waar deze in vastzit kan je eevoudig openen door de twee palletjes een beetje open te trekken, het kabeltje komt er dan uit.

Afbeelding

De achterdeur werkt op een vergelijkbare manier maar dan zonder het "driehoekje". Het schroefje zit en de deurgreep achter een plaatje wat je er met een schoevendraaier zo uitwipt.

Afbeelding

De speakers zitten vast met popnagels. Met een goed ijzerboortje heb je de speaker in 10 min los. Zet in het midden van de nagel in het gat een 6mm ijzerboor en boor (een beetje draaien om het gat in de nagel zo groot mogelijk te maken) het kopje eraf. (voor 4 nagels, achter 3 per speaker)

Nu kan je de speaker lostrekken, hij zit vast met dubbelzijdig tape dus een beetje trekken)

Afbeelding

Mijn speaker had een rand erop voor auto's met de deurpanelen met ruimte voor een extra speaker (zoals gebruikt in premium). Mijn deurpaneel heeft maar 1 roostertje dus die moet eraf. Met 4 schroeven draai je 'm los en zet de rubber ring van je oude spreaker over.

Afbeelding

Met een popnageltang (tientje in de bouwmarkt) en een setje popnagels (5 mm diameter, ingeklonken 6-8 mm lang, 6 euro 75 stuks)
Zet je de speaker weer vast. Let op de juiste, voor de voorkant is er een linker en rechter versie. Zet het juiste opzet stukje op de tang zodat het staafje van de popnagel hier inpast. Schuif het staafje in de tang en zet de nagel in de speaker. Druk nu de tang samen (twee of drie keer) totdat het staafje afbreekt. Het staafje dat over is zit nog in je tang en dat moet er voor de volgende weer uit. Herhaal dit voor de andere speakers, en zet de panelen weer vast.

Afbeelding

De hoedenplank verwijderen werkt als volgt:
Klap de achterbank naar beneden (met de handels in je kofferbak)

Het zijdeel zit vast met drie clips, een in het midden:
In de kofferbak zit helemaal achterin het zijgedeelte vast met een plastic clip. (Bij mij zat er een grijze schuim prop voor) Je kan deze zien door de bekleding aan de zijkant even los te halen.
Door 'm een beetje samen te drukken gaat hij los.
Je kan nu het zijdeel verwijderen door 'm naar het midden van je auto te drukken en daarna omhoog te tillen.

Nu kan je de hoedenplank een paar cm omhoog tillen (zit vast met twee klik dingen en twee plastic pootjes) en naar je toe schuiven.
Het is mij gelukt zonder de kap op de C stijlen los te halen.
Draai de twee schoeven van de speakers los ( steeksleutel 8 ) en verwijder de speaker, plaats de nieuwe en zet alles weer vast.

Het geluid is beter maar niet zoveel is ik had gedacht (gehoopt) op hoog volume is het verschil echter wel noemens waardig, strakker.

Ik had premuim speakers besteld met volvo art. nrs. erbij. Die jokers bij autorima hebben HP speakers opgstuurd. Heb er 2 weken op moeten wachten en het was mooi weer dus toch maar deze geplaatst. (had eigenlijk ook geen zin in het hele gedoe met omruilen en weer terug sturen) Was voor 6 speakers 225 euro kwijt. De tweeters had ik al. De versterker kost zo rond de 100 euro. Lees hier regelmatig bedragen van rond de 350 voor een hele set dus dat klopt wel aardig.
Een voordeel het is nu wel "standaard" want een combi HP en premium met een PA-200 versterker bestaat niet in de volvo folders. ;-)
Turbodesk
5th Gear member

Als dit nou even onder de audio rubriek had geplaatst, dan had je wat meer reacties gekregen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
alfapan
2nd Gear member

Hallo,

Heb net een set HP luidsprekers plus versterker PA-200 aangeschaft voor op mijn hu-650. Vraag me alleen af waar en hoe de versterker geplaatst moet worden. Heb electrische stoelen, moeten deze dan weg?
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd

Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
Bakboord1
4th Gear member

De versterker ligt plat onder je passagiersstoel. Je huidige stoel moet er gewoon overheen passen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
alfapan
2nd Gear member

Bakboord1 schreef:De versterker ligt plat onder je passagiersstoel. Je huidige stoel moet er gewoon overheen passen.
Bedankt!
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd

Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”