Voordat ik op vakantie ging heb ik voor de zekerheid mijn wielen laten balanceren en tevens visueel laten controleren op oneffenheden. Wielen waren rond en zonder slagen.
In NL reed de auto prima maar ik merkte toch onderweg naar Spanje vaak trillingen. De auto is afgeladen, dakkoffer en gezin, waardoor het sneller merkbaar is denk ik.
Tussen de 100- en 140 km/h is het vooral merkbaar op een wat ouder wegdek. Op die snelheid in z'n vrij zetten gaf geen verschil waardoor ik de aandrijflijn uitsluit. Ik heb voor zeker geen speling in mijn wielophanging. Op nieuw asvalt is hij trillingsvrij. Daarnaast heb ik de bandenspanning op 2,6 en 2,8 bar gehad, geen verschil. Nu zonder bagage in Spanje is het er wel, alleen minder.
Graag jullie advies op basis van mijn verdenking. Kan het één of meerdere schokdemper(s) zijn? En hoe test ik die? Ik kan niet met volledige zekerheid zeggen of het de voor- of achterkant is omdat ik het soms wel en soms niet in het stuur voel.
Reacties kunnen wat vertraging opleveren door het slechte internet hier.
Bedankt alvast.
Af en toe trillen bij 80 km/h of hoger
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 19.12.2011 - 09:33
Vraag me af of het balanceren wel helemaal goed is gegaan (waarschijnlijk NIET dus).
Wat is de reden dat je de wielen opnieuw hebt laten balanceren? Lijkt me niet iets dat je zomaar laat doen.
Wat is de reden dat je de wielen opnieuw hebt laten balanceren? Lijkt me niet iets dat je zomaar laat doen.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Omdat het andere velgen zijn. En bij goed asfalt geen trilling, lijkt mij dat het dan wel in orde is. Stond er overigens naast en het is zorgvuldig gedaan.CY325i schreef:Vraag me af of het balanceren wel helemaal goed is gegaan (waarschijnlijk NIET dus).
Wat is de reden dat je de wielen opnieuw hebt laten balanceren? Lijkt me niet iets dat je zomaar laat doen.
Iemand een andere suggestie?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Als het nog de eerste schokbrekers zijn, verdenk ik deze.
Heb het ook soms, bij grof asfalt en ruwe betonbaan, lijkt of de schokbrekers niet kunnen volgen :? .
Binnenkort maar eens vervangen :roll:
Heb het ook soms, bij grof asfalt en ruwe betonbaan, lijkt of de schokbrekers niet kunnen volgen :? .
Binnenkort maar eens vervangen :roll:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Schokbreker slijtage merk je aan de wegligging, vooral in de bochten. Hoe gedraagt hij zich op op-en afritten van de snelweg? Geeft dat vertrouwen of moet je constant corrigeren en snelheid terug nemen door een zoekerig stuurgedrag? Ook nadeinen op lange oneffenheden in het wegdek is een teken van schokbreker slijtage, zeker met volle belading. Remmen op nat wegdek is er nog zoeen, slechte schokbrekers zorgen ervoor dat ook banden met voldoende profiel gaan aquaplaneren doordat het wegcontact verbreekt.
Trillingen zijn niet typisch gedrag van versleten schokbrekers. Dan denk je aan onbalans van wielen, aandrijfas ed. Eventueel versleten ophangrubbers kunnen dit ook veroorzaken, dan icm zoekerig weggedrag. Je kan eens de voorwielen met de achterwielen verwisselen en zien of dat verandering in het trillen geeft. Wel op de draairichting van de banden letten, dus rechtsvoor met rechtsachter verwisselen.
Trillingen zijn niet typisch gedrag van versleten schokbrekers. Dan denk je aan onbalans van wielen, aandrijfas ed. Eventueel versleten ophangrubbers kunnen dit ook veroorzaken, dan icm zoekerig weggedrag. Je kan eens de voorwielen met de achterwielen verwisselen en zien of dat verandering in het trillen geeft. Wel op de draairichting van de banden letten, dus rechtsvoor met rechtsachter verwisselen.
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
@sbv,
Draagarmen zijn 25k oud (jaartje geleden vervangen), lijken mij in orde dan?
@iroll,
Qua wegligging durf ik daar niet zoveel over te zeggen, ik heb de auto net een jaar. Aangezien ik daarvoor een knappe leaseauto reed was de wegligging niet te vergelijken met deze S60. Maar niet verkeerd volgens mij, in acht nemende dat het techniek van 10 jaar oud is. Daarnaast 16 inch die wat minder strak rijden dan 17 inch. Wel heeft de juiste vierpunts uitlijning een merkbaar effect gehad op de wegligging. Moet hem wel goed insturen als je wat scherper rijdt......maar misschien hoort dat....?
Toch denk ik steeds aan de dempers omdat het bij slecht (lees geen nieuw) wegdek voorkomt...... Verder had ik hetzelfde fenomeen al met andere 16 inch velgen tot 2 wkn terug en met de stalen winterset. Daarom durf ik die ook uit te sluiten.
Schokdemper laten testen, hoe? Ze zijn niet lek.
Draagarmen zijn 25k oud (jaartje geleden vervangen), lijken mij in orde dan?
@iroll,
Qua wegligging durf ik daar niet zoveel over te zeggen, ik heb de auto net een jaar. Aangezien ik daarvoor een knappe leaseauto reed was de wegligging niet te vergelijken met deze S60. Maar niet verkeerd volgens mij, in acht nemende dat het techniek van 10 jaar oud is. Daarnaast 16 inch die wat minder strak rijden dan 17 inch. Wel heeft de juiste vierpunts uitlijning een merkbaar effect gehad op de wegligging. Moet hem wel goed insturen als je wat scherper rijdt......maar misschien hoort dat....?
Toch denk ik steeds aan de dempers omdat het bij slecht (lees geen nieuw) wegdek voorkomt...... Verder had ik hetzelfde fenomeen al met andere 16 inch velgen tot 2 wkn terug en met de stalen winterset. Daarom durf ik die ook uit te sluiten.
Schokdemper laten testen, hoe? Ze zijn niet lek.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Met 266dkm kan je sowieso wel een setje nwe schokbrekers gebruiken. Dat zal een wereld van verschil in het weggedrag geven. Vooral achter is erg belangrijk wat wegligging betreft. Maar of het ook de trilling zal oplossen vraag ik me af, maar je weet maar nooit!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Ik verdenk toch de wielbalans. Misschien een loodje verloren? Probeer de voor- en achterwielen eens te verwisselen. Verder kunnen versleten aandrijfassen ook onbalans veroorzaken. Dit kun je alleen vaststellen door te laten balanceren met een 'scooter', dus met wiel op de wagen.
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Bij terugkomst ga ik het allemaal nog even na, heb ik nog 1600 km om duidelijk te krijgen wanneer het merkbaar is 
@Iroll
Ik heb eerder de aandrijfassen verdacht maar het bleek dat die niet heel oud waren. Bij het vervangen van de homokineethoes kon ik de Volvo stickers nog lezen en waren de assen zwarter dan de rest van de onderdelen. Als hier radiale speling in zit kan dat trillingen veroorzaken, is die spelling met de hand voelbaar? Net gevoeld en dat is niet het geval.
Schokbreker vervangen laat ik even door Nordicar beoordelen, die moeten dan even in de auto rijden en merken het snel genoeg zoals ze per mail aangegeven hebben ivm prijsopgaaf.
Banden wissel ga ik doen, voor naar achter en vice versa.
Wat voor mij onverklaarbaar is dat er bij een strak wegdek geen trillingen zijn.....

@Iroll
Ik heb eerder de aandrijfassen verdacht maar het bleek dat die niet heel oud waren. Bij het vervangen van de homokineethoes kon ik de Volvo stickers nog lezen en waren de assen zwarter dan de rest van de onderdelen. Als hier radiale speling in zit kan dat trillingen veroorzaken, is die spelling met de hand voelbaar? Net gevoeld en dat is niet het geval.
Schokbreker vervangen laat ik even door Nordicar beoordelen, die moeten dan even in de auto rijden en merken het snel genoeg zoals ze per mail aangegeven hebben ivm prijsopgaaf.
Banden wissel ga ik doen, voor naar achter en vice versa.
Wat voor mij onverklaarbaar is dat er bij een strak wegdek geen trillingen zijn.....
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zitten er misschien hardere- of PU ophangrubbers gemonteerd in de draagarmen? Dat zou je symptomen verklaren. Die geven trillingen wat meer door op slecht wegdek.
Er kan ook een onbalans in de aandrijfas zitten, dat is wat anders als speling. Daar kom je alleen achter als je hem met "de scooter"laat balanceren zoals Freek63 aangaf.
Er kan ook een onbalans in de aandrijfas zitten, dat is wat anders als speling. Daar kom je alleen achter als je hem met "de scooter"laat balanceren zoals Freek63 aangaf.
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Vandaag wegens 'excursie weer' onderweg geweest. Ik heb even de bandenspanning naar 2 bar gebracht (215/55/16 michelin premacy) om te zien of dit verschil merkbaar was. Het lijkt erop dat de trilling dan wat korter en doffer is. Het is ook meer schudden dan trillen van de auto waarbij glad asfalt praktisch geen trilling genereerd. Dit is bij 50 km/h al merkbaar in tegenstelling tot mijn titel zoals eerder vermeld.......
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Tussen update:
Gisteren hebben twee mannen van Nordicar met de auto gereden om mijn bevindingen de reproduceren. Allereerst zijn de schokdempers goed bevonden. De auto reageert goed bij accelereren, remmen, bochten en hobbels. Met deze conclusie was ik erg blij.
De trilling moest ik toch zoeken in de het balanceren van de wielen (jaja, jullie hebben het gezegd). Aangezien de trilling licht voelbaar is stelde ze het volgende voor:
- Wielen eraf en de raakpunten met de remschijf (om de bouten heen) helemaal schoonmaken en ontdoen van oneffenheden. Daarna opnieuw balanceren (in mijn geval niet gedaan, maar komt wellicht nog).
- Remschijven eraf en de raakpunten met het wiellager en wiel helemaal schoonmaken en ontdoen van oneffenheden.
Op basis van bovenstaande is de kans heel klein dat het wiel niet meer recht op de as zit en onbalans kan veroorzaken. Daarnaast, als de raakpunten van het wiel op de balanceer machine niet goed schoon zijn kan er ook niet 100% gebalanceerd worden. Het model blijft zeer gevoelig voor trillingen/onbalans.
Aangezien ik mijn wiellagers onlangs vervangen had kwam ik erachter dat de schijven nog maar 23mm dik waren, minimale dikte volgens opdruk was 23,5mm. Ik heb dus gelijk schijven en blokken meegenomen.
Gisteravond direct de schijven en blokken gemonteerd inclusief de schoonmaak werkzaamheden aan de velgen en de wiellagers. Zover ik de afgelopen paar kilometers kan beoordelen is het minder……maar heb nog niet op de snelweg gezeten. Uiteraard komt er nog even een update hierover om het (hopelijk) af te sluiten.
Gisteren hebben twee mannen van Nordicar met de auto gereden om mijn bevindingen de reproduceren. Allereerst zijn de schokdempers goed bevonden. De auto reageert goed bij accelereren, remmen, bochten en hobbels. Met deze conclusie was ik erg blij.
De trilling moest ik toch zoeken in de het balanceren van de wielen (jaja, jullie hebben het gezegd). Aangezien de trilling licht voelbaar is stelde ze het volgende voor:
- Wielen eraf en de raakpunten met de remschijf (om de bouten heen) helemaal schoonmaken en ontdoen van oneffenheden. Daarna opnieuw balanceren (in mijn geval niet gedaan, maar komt wellicht nog).
- Remschijven eraf en de raakpunten met het wiellager en wiel helemaal schoonmaken en ontdoen van oneffenheden.
Op basis van bovenstaande is de kans heel klein dat het wiel niet meer recht op de as zit en onbalans kan veroorzaken. Daarnaast, als de raakpunten van het wiel op de balanceer machine niet goed schoon zijn kan er ook niet 100% gebalanceerd worden. Het model blijft zeer gevoelig voor trillingen/onbalans.
Aangezien ik mijn wiellagers onlangs vervangen had kwam ik erachter dat de schijven nog maar 23mm dik waren, minimale dikte volgens opdruk was 23,5mm. Ik heb dus gelijk schijven en blokken meegenomen.
Gisteravond direct de schijven en blokken gemonteerd inclusief de schoonmaak werkzaamheden aan de velgen en de wiellagers. Zover ik de afgelopen paar kilometers kan beoordelen is het minder……maar heb nog niet op de snelweg gezeten. Uiteraard komt er nog even een update hierover om het (hopelijk) af te sluiten.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Heren,
Trillingen zijn minder, maar er is 1 band die een kleine slag in het loopvlak heeft (velg is recht). Deze zal eraf moeten. Dus met het schoonmaken van alle raakvlakken heb ik een klein resultaat geboekt en zal de band na de winter vervangen.
Echter, mijn probleem is volgens mij wat complexer geworden. Bij het rijden met een constante snelheid in de 2e, 3e en 4e versnelling met een toerental tussen de 1300 en 2000 gaat de auto schudden. Er komt dus ook een trilling uit het blok vandaan. Wat zou dat kunnen betekenen cq veroorzaken?
Ik heb mijn drie onderste motorsteunen optisch laten controleren door de Volvo specialist en hier was niks aan te zien. De bovenste motorsteun (aan die dwarsbalk/torsiebalk) ziet er prima uit, is de vierkante versie. Onderste motorsteun (aan de versnellingsbak) vervangen.
Zelf zat ik nog te denken aan de verstuivers. Maar als je daar last van hebt moet ie volgens mij slecht gaan starten en goed gaan roken. Ik moet heel erg mijn best doen om er een rookwolk uit te krijgen.
Waar denken jullie aan voordat ik weer naar de garage ga?
Trillingen zijn minder, maar er is 1 band die een kleine slag in het loopvlak heeft (velg is recht). Deze zal eraf moeten. Dus met het schoonmaken van alle raakvlakken heb ik een klein resultaat geboekt en zal de band na de winter vervangen.
Echter, mijn probleem is volgens mij wat complexer geworden. Bij het rijden met een constante snelheid in de 2e, 3e en 4e versnelling met een toerental tussen de 1300 en 2000 gaat de auto schudden. Er komt dus ook een trilling uit het blok vandaan. Wat zou dat kunnen betekenen cq veroorzaken?
Ik heb mijn drie onderste motorsteunen optisch laten controleren door de Volvo specialist en hier was niks aan te zien. De bovenste motorsteun (aan die dwarsbalk/torsiebalk) ziet er prima uit, is de vierkante versie. Onderste motorsteun (aan de versnellingsbak) vervangen.
Zelf zat ik nog te denken aan de verstuivers. Maar als je daar last van hebt moet ie volgens mij slecht gaan starten en goed gaan roken. Ik moet heel erg mijn best doen om er een rookwolk uit te krijgen.
Waar denken jullie aan voordat ik weer naar de garage ga?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 11.12.2010 - 17:04
- Locatie: Het Groene Woud
pienenman,
Jouw problemen zijn mij heel herkenbaar maar dan met de V70. Ben ook al tijden aan het zoeken.
Motorsteun rubbers allen vervangen, torsiesteun, rubber wielophanging, banden met scooter laten nabalanceren.
Mij wordt steeds verteld dat dit het probleem/eigenschap is van mijn model. Kennelijk is bij deze versie iets veranderd aan de ophanging, waardoor deze stugger is en meer doorgeeft van het wegdek. Echter ben ik van mening dat niemand deze auto zou hebben aangeschaft met een dergelijke trilling op het stuur.
Jouw problemen zijn mij heel herkenbaar maar dan met de V70. Ben ook al tijden aan het zoeken.
Motorsteun rubbers allen vervangen, torsiesteun, rubber wielophanging, banden met scooter laten nabalanceren.
Mij wordt steeds verteld dat dit het probleem/eigenschap is van mijn model. Kennelijk is bij deze versie iets veranderd aan de ophanging, waardoor deze stugger is en meer doorgeeft van het wegdek. Echter ben ik van mening dat niemand deze auto zou hebben aangeschaft met een dergelijke trilling op het stuur.
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Biarritz,
Toevallig heb ik mijn auto vandaag laten uitlezen ivm de trilling/schudden van het blok onder de 2000 toeren. Doel was ook om de verstuivers te laten uitlezen maar dat kon niet omdat ik een EGR error (ECM-4405 EGR Valve - Flow too low (DTC is found but status unknown)) had. Dat klopt ook, ik heb hem namelijk afgedopt. Door deze melding konden we de verstuivers niet uitlezen. Ik zal van de week alles weer terugbrengen naar originele staat en hem opnieuw laten uitlezen. Toch maar eens een Dice overwegen
Maar in de ophanging krijg ik het ook niet voor elkaar, met verschillende wielen/banden erop gehad te hebben. Heel vaag, ook al zijn ze er gevoelig voor, het moet mijn inziens toch op te lossen zijn.
Ik hoop eerlijk gezegd dat het afdoppen de oorzaak is geweest van het trillen/schudden nu. Al is dat iets van de laatste weken......
De onderste steunen zien er goed uit, maar ik hoorde dat dat niet alles zegt. Vervangen kost ongeveer 300 euro, maar als dat bij jou niet geholpen heeft zal ik het nog even niet overwegen.
Zijn er geen experts op het gebied van trillingen elimineren hier op het forum?
Je frustratie begrijp ik wel ja.
Toevallig heb ik mijn auto vandaag laten uitlezen ivm de trilling/schudden van het blok onder de 2000 toeren. Doel was ook om de verstuivers te laten uitlezen maar dat kon niet omdat ik een EGR error (ECM-4405 EGR Valve - Flow too low (DTC is found but status unknown)) had. Dat klopt ook, ik heb hem namelijk afgedopt. Door deze melding konden we de verstuivers niet uitlezen. Ik zal van de week alles weer terugbrengen naar originele staat en hem opnieuw laten uitlezen. Toch maar eens een Dice overwegen

Maar in de ophanging krijg ik het ook niet voor elkaar, met verschillende wielen/banden erop gehad te hebben. Heel vaag, ook al zijn ze er gevoelig voor, het moet mijn inziens toch op te lossen zijn.
Ik hoop eerlijk gezegd dat het afdoppen de oorzaak is geweest van het trillen/schudden nu. Al is dat iets van de laatste weken......
De onderste steunen zien er goed uit, maar ik hoorde dat dat niet alles zegt. Vervangen kost ongeveer 300 euro, maar als dat bij jou niet geholpen heeft zal ik het nog even niet overwegen.
Zijn er geen experts op het gebied van trillingen elimineren hier op het forum?
Je frustratie begrijp ik wel ja.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Draagarmen, zijn her originele of ScanPech ? of...Het wil wel eens voorkomen dat een draagarm erg snel weer kapot gaat.pieneman schreef:@sbv,
Draagarmen zijn 25k oud (jaartje geleden vervangen), lijken mij in orde dan?
@iroll,
Qua wegligging durf ik daar niet zoveel over te zeggen, ik heb de auto net een jaar. Aangezien ik daarvoor een knappe leaseauto reed was de wegligging niet te vergelijken met deze S60. Maar niet verkeerd volgens mij, in acht nemende dat het techniek van 10 jaar oud is. Daarnaast 16 inch die wat minder strak rijden dan 17 inch. Wel heeft de juiste vierpunts uitlijning een merkbaar effect gehad op de wegligging. Moet hem wel goed insturen als je wat scherper rijdt......maar misschien hoort dat....?
Toch denk ik steeds aan de dempers omdat het bij slecht (lees geen nieuw) wegdek voorkomt...... Verder had ik hetzelfde fenomeen al met andere 16 inch velgen tot 2 wkn terug en met de stalen winterset. Daarom durf ik die ook uit te sluiten.
Schokdemper laten testen, hoe? Ze zijn niet lek.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Heb je al met vergelijkbare auto's gereden of ook een ander in je auto laten rijden ?
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- josas1
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05
Ik heb ongeveer vergelijkbare ervaringen...
En dat met 3 Volvo's, dus daarom ga ik ervan uit dat eea ook enigszins product gerelateerd is.
Op bv de weg van mn werk naar huis is een stuk asfalt, waar mijn V40 trilde in t stuur, mn S60 en nu ook mn S80. Het is soms ergerniswekkend, maar probeer er niet meer zo op te letten...
Eea resulteerde in meestal, banden opnieuw balanceren etc maar niks hielp echt.
Succes ermee!
En dat met 3 Volvo's, dus daarom ga ik ervan uit dat eea ook enigszins product gerelateerd is.
Op bv de weg van mn werk naar huis is een stuk asfalt, waar mijn V40 trilde in t stuur, mn S60 en nu ook mn S80. Het is soms ergerniswekkend, maar probeer er niet meer zo op te letten...
Eea resulteerde in meestal, banden opnieuw balanceren etc maar niks hielp echt.
Succes ermee!
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003