Heren (dames ook) kenners, help eens met een idee.
In de vakantie kreeg ik een opmerking over de doorhangende achterkant van onze S90. Niet zo gek met 2 pubers op de achterbank en een caravan aan de haak.
Betekent nu dat de dempers aan vervanging toe zijn of is toch de bladveer aan het verslappen? En nog belangrijker voordat ik ga inversteren: hoe controleer ik welk onderdeel?
Auto is van eind 1997 en staat op 263000 km. Het kan zondermeer met leeftijd te maken hebben maar ik wil wel graag de juiste onderdelen vervangen en niet gaan experimenteren.
redelijk slappe vering S90
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21387
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij een huis tuin en keuken vering met gewone dempers (dus geen nivomats ) en veren ligt doorhangen aan de veren. Dempers hebben weinig tot geen invloed op het doorhangen. De dempers zullen daardoor (en door je kmstand) ook al flink op hun donder gehad hebben, dus niet zo verkeerd om ze alle 4 te vervangen als je het echt goed wil doen. Je kan dan weer snaarstrak een lange op-of afrit nemen.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Als je Nivomats er onder hebt dan is het normaal dat na het laden de auto wat lager ligt. Pas tijdens het rijden werkt hij de achterkant weer omhoog.
Doet hij dit niet meer dan zijn je nivomats aan vervanging toe. Duur geintje. Die van mij zijn een paar jaar geleden vervangen zag ik tussen de rekeningen.
Heb het even opgezocht: Ze kosten toen 744,58 euro bij de dealer. (ex arbeid)
Let er trouwens even op dat het bij een 960 al erg snel lijkt dat hij op zijn kont hangt zeker met nivomats. Die van mij ook maar als ik dan naar de dorpel kijk dan staat hij achter even hoog als voor. Volgens mij is de wielkast achter wat lager dan voor.
Doet hij dit niet meer dan zijn je nivomats aan vervanging toe. Duur geintje. Die van mij zijn een paar jaar geleden vervangen zag ik tussen de rekeningen.
Heb het even opgezocht: Ze kosten toen 744,58 euro bij de dealer. (ex arbeid)
Let er trouwens even op dat het bij een 960 al erg snel lijkt dat hij op zijn kont hangt zeker met nivomats. Die van mij ook maar als ik dan naar de dorpel kijk dan staat hij achter even hoog als voor. Volgens mij is de wielkast achter wat lager dan voor.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21387
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb niet geschreven dat ik niveaumats heb onder de auto. Hoe die werken mag genoegzaam bekend zijn. Maar ze zitten er niet onder.
Het gaat mij erom hoe de dingen kan testen. Ook de dealer of specialist moet op een of andere manier een conclusie kunnen trekken bij een vergelijkbare klacht.
Na wat rondneuzen op de site van de 700vereniging komt meer dan gemiddeld naar voren dat de veer slapper wordt. De auto zakt dan minder snel door bij een belanding die voornamelijk op de achteras drukt.
Het gaat mij erom hoe de dingen kan testen. Ook de dealer of specialist moet op een of andere manier een conclusie kunnen trekken bij een vergelijkbare klacht.
Na wat rondneuzen op de site van de 700vereniging komt meer dan gemiddeld naar voren dat de veer slapper wordt. De auto zakt dan minder snel door bij een belanding die voornamelijk op de achteras drukt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Voor de latere 960/965 en de S/V90 zijn 2 bladveren in omloop, met nummers 6819300 en 6819301. Het is alleen een verschil in dikte, de eerste is 13,5 mm, de tweede is 16 mm, dus stugger, en daardoor is de wagen beter bestand voor zwaardere lading, en blijft dus al wat hoger staan.
Voor een bijv S/V90 exec (de verlengde versie) is weer een ander nummer voor het comfort (optioneel) pakket, wat deze dikte is, weet ik niet precies, met als nummer: 9183523
Kijk ff wat de dikte van je veer is, als het de dunne is, zou je kunnen overwegen om hem te vervangen voor de wat zwaardere versie.
Voor een bijv S/V90 exec (de verlengde versie) is weer een ander nummer voor het comfort (optioneel) pakket, wat deze dikte is, weet ik niet precies, met als nummer: 9183523
Kijk ff wat de dikte van je veer is, als het de dunne is, zou je kunnen overwegen om hem te vervangen voor de wat zwaardere versie.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21387
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat met die dikkere veer heb ik ook ergens anders gelezen. Misschien ga ik dat wel doen, hoewel ik wel wil voorkomen dat de achterkant ineens 10 cm hoger staat dan voorzijde.
Wim, wat doe je voor werk? Soms denk ik aan de antwoorden te lezen dat je iets met auto's doet.
Wim, wat doe je voor werk? Soms denk ik aan de antwoorden te lezen dat je iets met auto's doet.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ik heb wel vrij nieuwe nivomats en ik vind de vering nog best stug. Ook staat de mijne redelijk hoog op z'n poten. Van doorhangen hier dus geen last!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik heb zelf onder mijn 965 de dikkere, deze wordt aangeraden als je een LPG installatie hebt....(of altijd veel achterin hebt)
Voor de oudere 9XX en 7XX (die ik ook allebei gereden heb met LPG) kon je een zgn aux-set veren monteren om ook het achteroverhangen tegen te gaan.
En ik zit totaal niet in de autohandel......ben een elektronicus, maar sleutel veel als hobby aan mijn auto..
Voor de oudere 9XX en 7XX (die ik ook allebei gereden heb met LPG) kon je een zgn aux-set veren monteren om ook het achteroverhangen tegen te gaan.
En ik zit totaal niet in de autohandel......ben een elektronicus, maar sleutel veel als hobby aan mijn auto..
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Op het werk hebben we wel een schokdemper testbank maar echt super goede conclusie kan je daar niet altijd uithalen. Wel kan je duidelijk een verschil tussen links en rechts zien.
Ik dacht dat zon test altijd gratis was bij ons op het werk maar dat weet ik niet zeker want daar bemoei ik me niet zo mee. Zie enkel de werkorders...
Maar komende week ben ik werkzaam in lelystad (inval ivm vakantie drukte)
Ik dacht dat zon test altijd gratis was bij ons op het werk maar dat weet ik niet zeker want daar bemoei ik me niet zo mee. Zie enkel de werkorders...
Maar komende week ben ik werkzaam in lelystad (inval ivm vakantie drukte)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
wim de jong, Ik heb geen flauw idee welke ik er onder heb maar onze staan alle bij even hoog achter. Wel iets op zijn kont. Maar eerlijk heb ik nog nooit een 965 gezien die hoger staat...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Mark,
je weet dat ik dezelfde uitvoering S90 heb als jij. Bij aankoop destijds in 2005 ook niet voorzien van nivomats. De sedan zonder nivomats heeft echter wel de dikke bladveer. Na inbouw van een 100 liter gastank bleek de vering veel en veel te slap. Na montage van nivomats en een zwaardere stabilisatorstang achter reed de auto onherkenbaar beter. Zelfs met volle belading en 5 personen met volledige bagage plus dakkoffer geeft de auto geen krimp en blijft netjes recht op de benen staan. Ook een zware kar met ruim 1600 kg maakt geen indruk en blijft ie netjes recht. Diverse clubgenoten hebben na in mijn auto te hebben gereden dezelfde ingreep uitgevoerd.
In jouw geval dus gewoon een set nivomats plus zwaardere stabilisatorstang, dit wordt als 1 set compleet verkocht bij Volvo en is in deze combi ook nofg goedkoper als 2 losse nivomats. Onderdeelnummer van de complete set is 9192767 en kostte mij eind 2005 € 613,90 exclusief BTW. Niet goedkoop maar je krijgt er een totaal andere auto voor terug. En onbeladen wordt ie niet stug maar blijft ie heerlijk comfortabel rijden maar ligt tevens veel strakker in de bochten.
Groeten, Jan.
je weet dat ik dezelfde uitvoering S90 heb als jij. Bij aankoop destijds in 2005 ook niet voorzien van nivomats. De sedan zonder nivomats heeft echter wel de dikke bladveer. Na inbouw van een 100 liter gastank bleek de vering veel en veel te slap. Na montage van nivomats en een zwaardere stabilisatorstang achter reed de auto onherkenbaar beter. Zelfs met volle belading en 5 personen met volledige bagage plus dakkoffer geeft de auto geen krimp en blijft netjes recht op de benen staan. Ook een zware kar met ruim 1600 kg maakt geen indruk en blijft ie netjes recht. Diverse clubgenoten hebben na in mijn auto te hebben gereden dezelfde ingreep uitgevoerd.
In jouw geval dus gewoon een set nivomats plus zwaardere stabilisatorstang, dit wordt als 1 set compleet verkocht bij Volvo en is in deze combi ook nofg goedkoper als 2 losse nivomats. Onderdeelnummer van de complete set is 9192767 en kostte mij eind 2005 € 613,90 exclusief BTW. Niet goedkoop maar je krijgt er een totaal andere auto voor terug. En onbeladen wordt ie niet stug maar blijft ie heerlijk comfortabel rijden maar ligt tevens veel strakker in de bochten.
Groeten, Jan.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Zwaardere veren komt de auto niet omhoog. Gewoon originele hoogte wat overeenkomt met voor. Mits daar natuurlijk origineel zit en geen aftermarket.
En vervang schokdempers alleen als ze lekken of aan vervanging toe zijn. En graag oliedempende ipv gasdempende.
Controleer ook of er uberhaupt een stabilisator stang onder zit. Zal wel, maar mijn station van 86 had t standaard niet.
En vervang schokdempers alleen als ze lekken of aan vervanging toe zijn. En graag oliedempende ipv gasdempende.
Controleer ook of er uberhaupt een stabilisator stang onder zit. Zal wel, maar mijn station van 86 had t standaard niet.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
een 960/s/v90 heeft standaard een compleet ander onderstel aan de achterkant dus een stabistang is standaard.
Ik kan idd zeggen dat het heerlijk rijd met nivomats. Echt een aan rader.
Ik kan idd zeggen dat het heerlijk rijd met nivomats. Echt een aan rader.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Geen idee wat er bij mij onder zit.
hij hangt niet door en ik heb er toch ook een lpg tank in liggen
hij hangt niet door en ik heb er toch ook een lpg tank in liggen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21387
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb even onder de auto gekeken en vast gesteld dat de veer bij de wielen ongeveer 12 mm dik is en onder het differentieel ongeveer 20 mm. Wat Wim dan bedoelt met een dikte van 13 of 16 mm kan ik hier niet uit herleiden.
Daarnaast zit er volgens Vadis wel een dikke veer onder (even opgezocht) maar als ik onder de auto lig kan ik zonder enige moeite de auto 1 cm opduwen of naar beneden trekken. Is dan de demper slap of toch de veer?
Overigens zag ik in Vadis niet zo snel hoe de dealer de demping zou testen op goede werking. En daar begon ik deze topic mee.
Daarnaast zit er volgens Vadis wel een dikke veer onder (even opgezocht) maar als ik onder de auto lig kan ik zonder enige moeite de auto 1 cm opduwen of naar beneden trekken. Is dan de demper slap of toch de veer?
Overigens zag ik in Vadis niet zo snel hoe de dealer de demping zou testen op goede werking. En daar begon ik deze topic mee.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik heb ongeveer dezelfde afmetingen die jij noemt......de dikte wordt bij het diff gemeten, aan de uiteinde zijn ze iets dunner.
Je kan, mits je het weet, onder de auto de bladveer bekijken, en ongeveer in het midden is het VOLVO partnummer ingeslagen in de veer.....(net bij het diff)
(tenminste, bij mij.) maar moeilijk te zien, schoonmaken...
hierdoor weet ik welke eronder zit, zie plaatje
Je kan, mits je het weet, onder de auto de bladveer bekijken, en ongeveer in het midden is het VOLVO partnummer ingeslagen in de veer.....(net bij het diff)
(tenminste, bij mij.) maar moeilijk te zien, schoonmaken...
hierdoor weet ik welke eronder zit, zie plaatje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21387
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat wordt de krik uit het vet halen (mijn hoofd is te dik of de veer is te slap).
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ik zou persoonlijk op schokdempers gokken die te slap zijn geworden.
Je kan een (gratis) schokdemper test proberen bij profile Wie weet valt daar wat uit te halen en is het wel heel duidelijk te zien tijdens de test...
Je kan een (gratis) schokdemper test proberen bij profile Wie weet valt daar wat uit te halen en is het wel heel duidelijk te zien tijdens de test...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Hoi Broker,broker schreef:Mark,
je weet dat ik dezelfde uitvoering S90 heb als jij. Bij aankoop destijds in 2005 ook niet voorzien van nivomats. De sedan zonder nivomats heeft echter wel de dikke bladveer. Na inbouw van een 100 liter gastank bleek de vering veel en veel te slap. Na montage van nivomats en een zwaardere stabilisatorstang achter reed de auto onherkenbaar beter. Zelfs met volle belading en 5 personen met volledige bagage plus dakkoffer geeft de auto geen krimp en blijft netjes recht op de benen staan. Ook een zware kar met ruim 1600 kg maakt geen indruk en blijft ie netjes recht. Diverse clubgenoten hebben na in mijn auto te hebben gereden dezelfde ingreep uitgevoerd.
In jouw geval dus gewoon een set nivomats plus zwaardere stabilisatorstang, dit wordt als 1 set compleet verkocht bij Volvo en is in deze combi ook nofg goedkoper als 2 losse nivomats. Onderdeelnummer van de complete set is 9192767 en kostte mij eind 2005 € 613,90 exclusief BTW. Niet goedkoop maar je krijgt er een totaal andere auto voor terug. En onbeladen wordt ie niet stug maar blijft ie heerlijk comfortabel rijden maar ligt tevens veel strakker in de bochten.
Groeten, Jan.
ik heb bij 2 executives gas in laten bouwen, maar meer dan een 70 liter tank ging er niet in.
dit kwam mede door de ruimte die de achterspeakers innemen.
heb jij die niet dan, want dan zou het kunnen passen misschien.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Schokdempers worden niet slap, maar verliezen hun dempende werking. Verenstaal verliest op den duur langzaam de flexibiliteit en daardoor zakt de rijhoogte. Al zijn de schokdempers nog zo versleten aan de rijhoogte zal je dat niet merken. Misschien heel iets bij gasdempers, bij oliegedempte helemaal niet.arjan_de_jong schreef:Ik zou persoonlijk op schokdempers gokken die te slap zijn geworden.
Je kan een (gratis) schokdemper test proberen bij profile Wie weet valt daar wat uit te halen en is het wel heel duidelijk te zien tijdens de test...
En een schokbreker testbank is waardeloos, die keuren fietspompen nog goed. Zolang L&R hetzelfde dempen is het goedkeur.