[S80] DIY - Brandstoffilter

Plaats reactie
Frank87
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30

Beste medeforummers,

Dit is een eenvoudige guide met foto's die beschrijft hoe je een brandstoffilter kunt vervangen bij een vijfcylinder benzine S80. Het is mogelijk dat voor diesels en andere benzinemotoren precies dezelfde procedure geldt maar dit weet ik niet zeker.

Dit filter is onder het achterportier aan de bijrijderszijde geplaatst.

Benodigd gereedschap:
- Ratel met zeskant 12
- Eventueel een tang (ik had m niet nodig!)
- Lege plastic fles om druppels benzine in op te vangen

Afbeelding


1: Krikken en stabiliteit
Zorg dat de sleutel uit het contactslot is verwijderd en zet de auto in de tweede versnelling. Haal de handrem van de auto af en als je een oprit hebt, wacht tot de auto 1 centimeter vast is gerold in de tweede versnelling.

Krik de auto nu eerst achter op bij het daarvoor bestemde krikpunt.
Plaats nu een assteun achter onder de draagarm van het achterwiel aan de bijrijderszijde:

Afbeelding

Krik de auto niet te hoog op zodat het leeuwendeel van het gewicht toch nog voor leunt. Je zou ook de krik omhoog kunnen laten staan en dan onder de auto kruipen maar dit is geheel op EIGEN RISICO!


2: Zoeken en voorbereiden
Zoek het brandstoffilter, het is een klein tonnetje met een verdikking aan een kant. Het zit vast in een klem die met een zeskant 12 bout vastzit aan de auto.

Afbeelding

Spuit deze bout in met kruipolie of WD-40 zowel op de kop als erboven op het schroef gedeelte. Wacht nu een minuut


3: Demonteren van de klem
Demonteer de klem door met je ratel en zeskant 12 de bout los te draaien (tegen de klok in). Verwijder nu de klem door deze open te trekken en over het filter heen te halen. Het filter hangt nu vrij.

Afbeelding

4: Loshalen en benzine aftappen
Je gaat nu beide stekkertjes los halen van het filter. Er zal vanaf de tankzijde nog een beetje druk op de leiding staan. Zorg dat je de lege melkfles onder het filter en dit deel van de slang hebt staan.
Plaats nu je vinger over het stekkertje heen en druk de blauwe knop in. Met deze knop ingedrukt beweeg je de stekker van het filter af en zorg je dat het uiteinde van de filter EN de stekker in de lege melkfles lekken.

Krijg je de stekkers niet los, kan je de knop indrukken en met de tang zachtjes proberen de stekker er af te wrikken.

Na een paar minuten is er ongeveer 250 milliliter in de fles gelopen. Dit zou je in je tank kunnen gooien maar omdat er ongetwijfeld ook wel een vuiltje en wat vocht tussen zit, zou ik het laten verdampen.

Trek nu aan de andere zijde van het filter de stekker los en neem het filter weg.


5: Plaatsen nieuw filter
Het nieuwe filter kan je nu gewoon tussen de stekkers plaatsen en beide stekkers op de pijpjes van het nieuwe filter klikken.

Belangrijk is dat de verdikking onder op een zijde van het filter naar de voorkant van de auto wijst. Op het filter zal ook een pijl staan en deze pijl moet ook naar de voorkant van de auto wijzen.

Afbeelding

6: Terug monteren filterklem
Plaats nu de filterklem zoals deze op het oude filter zat en knijp deze samen, daarna schroef je hem vast met de 12 zeskant.

Beide kanten van deze klem zitten op elkaar VOOR het boutgat. Het is dus NIET zo dat het boutgat TUSSEN de klem zit. De bovenkant van de klem zal een kleine afronding hebben waar de onderkant precies tegen aan moet komen.

Heb je de klem op de juiste plek, draai je hem handvast.

Daarna rammel je wat aan het filter en als je de klem te los vind, draai je hem nog iets vaster.

Afbeelding


7: Auto laten zakken en starten
Laat nu de auto zakken (of krik hem op en verwijder je assteun) en ga in de auto zitten.

BELANGRIJK: Zet de auto in vrijstand en zet de handrem er op

Maak DRIE keer contact. Dat wil zeggen drie keer achter elkaar de sleutel in positie II draaien. De brandstofpomp zal nu drie keer benzine door het nieuwe filter heen pompen en de kleine luchtbel die in het brandstofsysteem is ontstaan zal meteen na de eerste start verdwijnen.

Na deze drie keer contact II, start je de auto. De auto zal de eerste keer moeilijk starten EN misschien afslaan. Dit is niet erg. De lucht in het filter en de lucht die in de twee leidingen is ontstaan is dan ontsnapt. Als de motor eenmaal loopt na een tweede start, trap je het gas in tot 2500 toeren en daar laat je de auto even 15 seconden op staan.

Terwijl iemand gas geeft, controleert een tweede persoon of er een lekkage bij het nieuwe filter is. Is dit het geval, heb je de stekkers er niet goed op geklikt.

Lekt hij niet en loopt de motor rustig, ben je klaar.

Belangrijk om niet te vergeten:
- Het filter moet met de verdikking en pijl naar de voorkant van de auto wijzend zijn geplaatst
- Bij het monteren van de stekkers moet je de KLIK horen als je ze op de pijpjes van het filter klikt.
- Beide zijden van de klem zitten VOOR het boutgat

Ook al probeer ik zo nauwkeurig en eenvoudig mogelijk een handleiding te maken, kan je me niet aansprakelijk houden voor schade die jij veroorzaakt terwijl je sleutelt aan je eigen auto.
Plaats reactie

Terug naar “S80”