ETS / ETM problemen - Wie heeft dit ook al eens gehad??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gesloten
Gebruikersavatar
erikm
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:18

In de USA is onlangs door Volvo besloten om een veelvoorkomend probleem (storing in de ETS/ETM van een V70 - zeg maar de electronische gasklep) gratis te verhelpen omdat er te veel storingen in de units gecontateerd werden, met gevaarlijke toestanden als gevolg. (plotseling wegvallende snelheid - erg gevaarlijk op de snelweg - en zeer beperkte topsnelheid - <70 km/u).

Volvo in Amerika heeft daartoe voor bepaalde types V70 hun verantwoordlijkheid erkend, en de garantie voor dit onderdeel uitgebreid tot 10 jaar of 320000 km. Er is geen sprake van een recall maar in vookomende gevallen wordt tot vergoeding overgegaan.

Het vervangen van de ETM gasklepunit heeft mij onlangs een reparatie van 500 euro opgeleverd. Eerst heeft de garage geprobeerd de unit te reinigen, en de software van de ETS regelunit te upgraden maar dit hielp niet.

Ik heb een beroep gedaan op Volvo's coulance maar kreeg een van een alleraardigste mevrouw een vrij standaard email terug. Blijkbaar komt het dus meer voor.

Ik probeer een indruk te krijgen van de aard van het probleem in Nederland. Misschien als het ook hier veel voorkomt kunnen we ook hier bij Volvo een punt maken.

Graag een berichtje als dit je bekend voorkomt en als dit je al veel geld gekost heeft.

Meer informatie staat op de volgende website:

Don Willson's ETM/ETS pagina

Alvast bedankt,

Erik
Gast

De V70 is niet het enige type van Volvo die er last van heeft.
Lees het volgende topic:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=4711

Begint onder S80, over een "cooling fan" maar het gaat al snel over het Gasklephuis.

Troost je bent lang niet de enige.
Verzacht dit enigzins de pijn? :P
Gebruikersavatar
erikm
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:18

AlexV70 schreef:De V70 is niet het enige type van Volvo die er last van heeft.
Lees het volgende topic:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=4711

Begint onder S80, over een "cooling fan" maar het gaat al snel over het Gasklephuis.

Troost je bent lang niet de enige.
Verzacht dit enigzins de pijn? :P
Ja het probleem komt inderdaad voor in meer types. Dus ook voor die gevallen geldt: graag een melding of een mailtje.

Hmmm, de pijn valt wel mee hoor :-) Alleen als mensen zich melden kan er wat bereikt worden. Als ieder voor zich bij Volvo aan de bel gaat hangen gebeurt er niks.... Daarom had ik gehoopt op wat meer reacties. Misschien komt het nog?? Of kan iedere niet-leaser zich die extra uitgaaf van een paar-honderd-euro veroorloven?

Erik
jevolvo
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2006 - 14:10

Ik ben een berijder van een Volvo s70 2.4 liter bj 99. 2 ton op de teller.

Ik heb sinds enige tijd een bradend ETS lampje. Ik heb inderdaad het nodige gelezen over het probleem. Het viel mij daarbij op dat inderdaad de VS al stappen heeft ondernomen.

Ik heb zelfs op: http://www.alldata.com/tsb/Volvo/114249 ... 9F/91.html het schrijven van Volvo naar de dealers gevonden.

Ik heb vandaag de boel laten upgraden bij de Volvo dealer. Ik heb het schrijven uit geprint en aan hun gegeven. Ze zeggen dat ze de juiste versie hebben gebruikt maar twijfel ik aan.

Als het lampje weer zou gaan branden moest er een nieuw gas klephuis op. Reparatie voorstel 750 euro.

Ik hoop dat iemand een andere oplossing weet??????????
jevolvo
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2006 - 14:10

hij brand weeeeeeeeeeeeeeeeer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

voorstellen?????????
Gebruikersavatar
erikm
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:18

jevolvo schreef:hij brand weeeeeeeeeeeeeeeeer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

voorstellen?????????
Ik zou in ieder geval niet meer dan 500 euro betalen.

Mijn Volvo garage rekende me voor dat deze unit niet meer kost dan iets van 460 euro ex BTW. Komt nog een rubberen ring bij. Verder is het inzetten een fluitje van een eurocent, dus dat kost niks. Het zou bij mij 560 euro gaan kosten, maar ik heb onderhandeld en we kwamen op 500 uit.

Ik heb ergens trouwens prijzen gezien van 260 euro voor zo'n ding. Maar waar?? Misschien inderdaad wel bij de firma die jij noemt.

Oh nee... het schiet me weer te binnen. Kijk eens bij actronics bij 'Online Bestellen'.

Erik

PS om de schijn van reclame en partijdigheid te vermijden en de mogelijkheden te vergroten heb ik op google nog even zitten zoeken naar andere revisiebedrijven maar ik kon er zo snel geen vinden die ook gasklephuizen reviseren.
Gebruikersavatar
RonaldS
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 26.07.2005 - 10:09

Bij mijn V70 2.4 bj 00 is een half jaar geleden de gasklep schoongemaakt en software bijgewerkt. Af en toe bij starten loopt de motor niet lekker. Vooral als de laatste rit een korte is geweest of als de auto even is verzet. Probleem lijkt dus weer de kop op te steken. Maar misschien dat na de nieuwe firmware :wink: de zaak weer beter loopt?
2008 V50 1.6D Edition I
2004 S80 D5 Kinetic Ash Gold
2000 V70 2.4 170 pk Venetian Red Exclusive
2001 V40 1.9D 102 pk Titanium Grey Navigator
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 904
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Mmm, 500 euro? Vorig jaar een nieuw gasklephuis moeten laten plaatsen en ruim 800 euro lichter geworden! Gasklephuis, onderdeel code 8644347 kost mij alleen al 515 euro ex btw.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
jevolvo
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2006 - 14:10

Ik heb op http://www.actronics.nl/home.htm gekeken dankzij Erikm.

Daar kost een ruil gasklephuis 262 euro ex btw en ex 100 euro statiegeld. Het statiegeld krijg je terug na inleveren van je oude huis. Je hebt twee jaar garantie op de onderdelen van het bedrijf.

Ik denk dat ik het bedrijf eens ga bellen en vragen hoe het zit met de software die in het huis moet. Misschien zit die er al in. Anders moet je nog een keer naar de Volvo dealer om de software er in te laten zetten.

Dat kost je dan weer zo'n 50 euri

Gr Jevolvo
Gast

Electronic Throttle Body € 262.50

Statiegeld € 100.00
Subtotaal € 362.50

BTW 19% € 68.88
Verzendkosten € 12.61
Totaalprijs € 443.99

Je krijgt het statiegeld terug zodra het oude artikel is geretourneerd.

Je kan het zelf, vierboutjes + een stekker loshalen.
Wel even naar Volvo voor nieuwe pakking ± € 1,80 + updata á ± € 50,00
Je kan naar de dealer rijden, zal niet goed op het gas reageren, maar het wil.

Dus totale kosten zijn dan dus ongeveer € 390,00 + 2 jaar garantie
jevolvo
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2006 - 14:10

Ik heb het bedrijf gebeld. Ze vertelden mijn dat zij normaalgesproken niet particulier leveren. Echter kan ik (ook anderen) wel terecht bij het bedrijf.

Ze hebben echter het huis niet op voorraad. Dit staat echter wel zo op de site. Je moet je eigen huis opsturen naar het bedrijf. Ze hebben 3 dagen nodig het huis te maken. Kosten 262 euro ex verzend kosten en ex BTW.

Dan nog de vraag of de dealer wel genegen is de boel te updaten en dan maar hopen dat alles goed gaat?????

Je zit dus een week zonder voertuig. Voor mij geen optie.

Gr Jevolvo
Kamp
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.05.2006 - 09:49

Het lijkt dat ik ook met dit probleem te maken heb:

Ik heb sinds 8 maanden een V70 2.4 T (nieuw type) uit 2001 in bezit.
Na enige maanden kreeg ik problemen met de cruise control: na inschakelen van cruise control en vervolgens het vastzetten van de snelheid, schakelt de cuise control uit en kun je hem niet meer inschakelen. Pas na opnieuw starten kun je het nog eens proberen. Dit probleem deed zich steeds vaker voor.
De garage heeft vervolgens de sensoren bij de remmen en koppeling vervangen, maar dit gaf geen verbetering.
Nu komt er ook regelmatig een "motor management service vereist" op het moment dat ik de snelheid probeer vast te zetten.
Uitlezen bij de dealer geeft een valse lucht storing.
De garage zegt nu dat het gasklephuis waarschijnlijk stuk is (ook omdat hij niet lekker stationair loopt) maar wil die niet vervangen onder garantie omdat de kosten erg hoog zijn en een cruise control slechts een accessoire is.
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Lekker "dat het maar een accessoire is". Die levert ie nieuw dan zeker ook "maar" gratis. CC heb je net zo goed recht op garantie als je versnellingsbak of je remsysteem hoor! Zo te horen gewoon een lekkere snordrukker, gevalletje Bovag en/of importeur inseinen?
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gast

jevolvo schreef:Ze hebben echter het huis niet op voorraad. Dit staat echter wel zo op de site. Je moet je eigen huis opsturen naar het bedrijf. Ze hebben 3 dagen nodig het huis te maken. Kosten 262 euro ex verzend kosten en ex BTW.
Wie o wie heeft nog zo'n oude gasklep liggen.
Kunnen we gezamelijk een ruilsysteem beginnen!
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Alex kom eens onder de motorkap vandaan, gaat het allemaal wel goed?
Je gaat je huis opsturen?
Joh je kunt een hoop zelf doen maar een kompleet huis opsturen lijkt me ook voor jou te vel hooi op de vork!
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
george
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02.10.2005 - 12:05

Kamp schreef:De garage zegt nu dat het gasklephuis waarschijnlijk stuk is (ook omdat hij niet lekker stationair loopt) maar wil die niet vervangen onder garantie omdat de kosten erg hoog zijn en een cruise control slechts een accessoire is.
En dat accepteer jij?
Die dealer zou bij mij heel vies aan de beurt zijn. :evil:
Gast

XC90 OR
:P Mijn huis :?
Volgens mij wilde JEVOLVO dit gaan doen. Maar past niet in een enveloppe :lol:
Ik heb de link gelegd naar gasklep............huis. :D
Gebruikersavatar
erikm
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:18

Rogier64 schreef:Mmm, 500 euro? Vorig jaar een nieuw gasklephuis moeten laten plaatsen en ruim 800 euro lichter geworden! Gasklephuis, onderdeel code 8644347 kost mij alleen al 515 euro ex btw.
Rogier, je hebt echt misschien teveel betaald. Ik zie op mijn rekening staan:

omschrijving
8644347 klephuis 406,00 10% 365,40
8636753 pakking 1,55 10% 1,39
9438298 elek gaskleenh 31,10 10% 27,99
--------------------------------------------------------
Totaal arbeid 28,00
Totaal onderdelen 394,78
-------------------------------------------------------
Subtotaal 422,78
BTW 19% 80,33
Totaal 503,11

Okee, ik had een korting bedongen. Afronden op 500 euro. (Echte Service van een Echte Volvo Dealer!!) Maar dan nog was de oorspronkelijke prijs van de unit dus rond de 460 euro. Ik zou ze toch zeker even bellen als ik jou was.

Mochten jullie trouwens mee willen doen... alleen bij voldoende aanmeldingen wil ik eigenlijk bij Volvo deze reparaties onder de aandacht brengen. Dat werkt natuurlijk alleen bij grote aantallen (als die er zijn).

Daarom hierbij een oproep. Maak een kopie / scan van je reparatienota en stuur me die. Ik heb een mailadres geopend: volvo-etm@xs4all.nl

Nogmaals, dit werkt alleen als het er veel zijn! Ik zal de score hier melden.

Erik
jevolvo
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2006 - 14:10

Ik heb het huis opgestuurd naar Actronics. Ik heb een paar dagen vrijgenomen. Nu maar even afwachten hoe het gaat.

Wat mij heeft doen besluiten om het huis op te sturen zijn de twee jaar garantie op het huis en de daarbij komende reparatie kosten.

Ik heb ook nog navraag gedaan bij de dealer. Als je het huis laat vervangen bij de dealer heb je ook een ruil huis, dus geen nieuwe.

Wat ik nog kan vetrellen voor Kamp. Bij mij schakelde de cruise ook steeds uit wanneer het ETS lampje ging branden. De klachten werden bij mij alleen maar erger. Als de dealer al een storing uit kan lezen zegt mij dit genoeg, het motor management lampje gaat niet voor niets branden toch.


Wat betreft te veel hooi op me vork nemen zoals XC70 OR schreef. Ik heb enige werk ervaring met voertuigen met aangedreven motor dus voor mij is dit zeker niet teveel, ik besef heel goed wat de risico’s zijn. Maar bedankt voor de waarschuwing.


Gr Jevolvo
Kamp
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.05.2006 - 09:49

Intussen heeft de garage na enig aandringen het gasklephuis vervangen door een gereviseerde versie.
Alles wekt weer prima! Al met al toch tevreden met de service.
Binnenkort plaats ik een foto van m'n auto.
Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”