Achter banden van mijn Volvo c70 slijten zeer snel. Na ca. 18.000 km moeten ze vervangen worden (slijtage over de gehele band). Types: zomerbanden Michelin pilot Sport 235-40R18 en winterbanden Vredestein snowtrack 3, 205/55R16. Voorbanden vertonen geen abnormale slijtage (gaan al 40.000 km mee). Ik trek geen aanhangwagen of caravan, en rijdt circa 5000 van de 18000km met open dak.
Verschillende keren in mijn volvo garage geweest, uitgelijnd. Afgelopen zomer is de 3e set zomer achter banden gemonteerd, en iedere keer hetzelfde probleem. (winter achter banden nog niet versleten omdat ik weinig kilometers maak in de winter, wel duidelijk snellere slijtage als voorbanden)
De garage heeft probleem doorgegeven aan Volvo Nederland. Volvo Nederland geeft aan dat deze slijtage normaal is tgv de constructie van het dak.
Vragen:
- Hebben andere Volvo c70 rijders ook last van extreme slijtage achterbanden; wat is jullie ervaring dat de achterbanden meegaan?
- hebben meer Volvo c70 rijders hetzelfde probleem, met andere woorden klopt het antwoord van Volvo Nederland.?
- Wat kan de oorzaak zijn van deze slijtage?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
extreme slijtage achter banden volvo c70
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lijkt me niet normaal. Ik zou eerst de achter ophanging controleren op speling of losse rubbers. Als dat goed is de auto uitlijnen met minimaal toespoor. Is de auto zowiezo al uitgelijnd aan de achterkant? Ik merk zelf dat veel bedrijven alleen de voorkant doen, ondanks dat men soms vraag om een 4 punts uitlijning.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Ik zou het eens proberen met "gewone" 16 of 17 inch wielen...
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat heeft toch niets met slijtage te maken? De achterbanden mogen bij een voorwiel aandrijver simpelweg niet sneller slijten voorbanden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08.02.2007 - 10:57
Ik had de achterbanden gegeven moment ook sneller versleten als de voorbanden.
Zal rond de 36.000 km zijn geweest.
De auto begon gegeven moment behoorlijk te trillen.
De originele pirelly's lagen er nog op 17 inch.
De bandenhandelaar had er een bepaalde uitdrukking voor.
Rubbing?
Ik had het verschijnsel nog nooit eerder meegemaakt.
De toen gemonteerde michelins liggen er momenteel nog op huidige km. stand 120.000km.
Wel nog z'on 20.000km met winterbanden gereden.
Zal rond de 36.000 km zijn geweest.
De auto begon gegeven moment behoorlijk te trillen.
De originele pirelly's lagen er nog op 17 inch.
De bandenhandelaar had er een bepaalde uitdrukking voor.
Rubbing?
Ik had het verschijnsel nog nooit eerder meegemaakt.
De toen gemonteerde michelins liggen er momenteel nog op huidige km. stand 120.000km.
Wel nog z'on 20.000km met winterbanden gereden.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Cuppen bedoel je denk ik. Maar dat gebeurt meestal juist bij banden die nauwelijks slijten. Je krijgt dan een heel vreemd slijtagepatroon op de banden die het lawaai veroorzaken. Was het profiel dan weg, of zijn de banden vervangen omdat ze gecupt waren (denk het laatste).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan nog ligt meer dan 60% van het gewicht op de vooras. Zo zwaar is dat dak nu ook weer niet. En dan ook nog de slijtage van de aangedreven wielen. Nee, als de achterbanden harder slijten dan voor is er iets niet goed met de uitlijning denk ik, of de ophanging is niet in orde.lancer schreef:Het zal niet zozeer aan de constructie van het dak liggen als het gewicht. Zeker in de open conditie ligt dat allemaal boven de achterwielen, die dus in een bocht veel meer te verwerken krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 10.03.2013 - 09:06
Alvast dank voor jullie reacties. Ben zeer benieuwd wat de ervaringen van andere volvo c70 rijders zijn mbt slijtage van de achterbaden. (Het euvel dat optreedt is dat profiel over de hele breedte van de band weg slijt).
Mijn grote vraag is of het probleem bij mijn auto ligt of dat dit een eigenschap is van de volvo c70 algemeen, zoals Volvo Nederland aangeeft..
Mijn grote vraag is of het probleem bij mijn auto ligt of dat dit een eigenschap is van de volvo c70 algemeen, zoals Volvo Nederland aangeeft..
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Ik heb 20000 km gereden profieldieptes zijn:Guustvolvo schreef:Alvast dank voor jullie reacties. Ben zeer benieuwd wat de ervaringen van andere volvo c70 rijders zijn mbt slijtage van de achterbaden. (Het euvel dat optreedt is dat profiel over de hele breedte van de band weg slijt).
Mijn grote vraag is of het probleem bij mijn auto ligt of dat dit een eigenschap is van de volvo c70 algemeen, zoals Volvo Nederland aangeeft..
RA 5 LA 5 LV 5,5 RV 5,5 het valt dus wel op dat achter iets harder slijt........
Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40381
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik ben wel benieuwd hoe een C70 met open kap er in een windtunnel uit ziet.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Ook mooiBen schreef:Ik ben wel benieuwd hoe een C70 met open kap er in een windtunnel uit ziet.

Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je wel een uitlijn rapport gekregen? Daar is alles uit te halen. Post hem anders maar even.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wij zijn aan onze 2e C70 nu en hebben nog niks opgemerkt van meer slijtage achter dan voor.
De eerste C70 is ingeruild na anderhalf jaar met 20.000km erop en de banden waren nog in goeie staat.
De 2e C70 heeft nu om en bij de 27000km en de banden zijn ook nog prima, we gebruiken wel zomer en winter wielen, beiden 16".
De zomer banden zijn Conti's, de winterbanden zijn Michelin.
De eerste C70 is ingeruild na anderhalf jaar met 20.000km erop en de banden waren nog in goeie staat.
De 2e C70 heeft nu om en bij de 27000km en de banden zijn ook nog prima, we gebruiken wel zomer en winter wielen, beiden 16".
De zomer banden zijn Conti's, de winterbanden zijn Michelin.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 30.10.2010 - 13:23
- Locatie: Gelderland
Sinds november 2010 rijdt ik met de huidige set winterbanden Goodyear Utragrip 215/50 R17. De huidge profieldieptes bedragen rondom circa 7 mm. en ik zie daarbij geen verschil tussen de profieldieptes van de voor- en achterbanden. Dit lijkt inderdaad de stellingen van BlackcurrentV70 en Volvo T56 te bevestigen dat een dergelijke slijtage van de achterbanden abnormaal is. Als al de stelling dat bij open dak het gewicht vooral achterop rust met als gevolg extra bandenslijtage achter waar zou zijn zou dit immers voor alle C70's moeten gelden.
Daarbij zou dan bij het rijden met een dicht dak met een aanhanger of fietsimpereaal achterop door het achterop drukkende gewicht (wat hoger is dan het gewicht van het dak denk ik) een dergelijke bandenslijtage zich ook moeten voordoen.
Het lijkt mij dat inderdaad de sporing of uitlijning niet correct is.
De zomerbanden heb ik in de opslag liggen en kan dus helaas niet bij maar bij het (zelf) verwisselen er van in oktober heb ik daarbij geen zichtbaar verschil gezien tussen de profieldieptes van de voor- en achterbanden.
Daarbij zou dan bij het rijden met een dicht dak met een aanhanger of fietsimpereaal achterop door het achterop drukkende gewicht (wat hoger is dan het gewicht van het dak denk ik) een dergelijke bandenslijtage zich ook moeten voordoen.
Het lijkt mij dat inderdaad de sporing of uitlijning niet correct is.
De zomerbanden heb ik in de opslag liggen en kan dus helaas niet bij maar bij het (zelf) verwisselen er van in oktober heb ik daarbij geen zichtbaar verschil gezien tussen de profieldieptes van de voor- en achterbanden.
C70 summum T5 geartronic 2007, Celestial Blue, Premium Sound, afneembare kogel, smarttop
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 10.03.2013 - 09:06
Uit de reacties die ik tot nu zie verschijnen lijkt het er op dat het toch meer uiziet naar een probleem aan mijn auto dan een algemeen c70 euvel zoals mij is aangegeven.
Op de vraag van Edraket moet ik aangeven dat ik het uitlijnrapport niet heb.
Ik hoop dat nog een aantal c70 rijders hun ervaring mbt de slijtage van de achterbanden willen delen zodat het beeld van een brede ervaring nog beter zichtbaar wordt.
Op de vraag van Edraket moet ik aangeven dat ik het uitlijnrapport niet heb.
Ik hoop dat nog een aantal c70 rijders hun ervaring mbt de slijtage van de achterbanden willen delen zodat het beeld van een brede ervaring nog beter zichtbaar wordt.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Bij mijn C70 slijten de voorbanden, zoals ik zou verwachten, wat sneller dan achter. Wat ik me kan herinneren is dat we ongeveer 70.000 km per set banden doen. Dus die verhalen van 'da's normaal, komt door de soft top' lijken mij complete onzin.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Oeps, zit in het verkeerde topic, sorry ... (Mijn C70 is het oude type). Desondanks - vreemd verhaal!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5