Is tuning slecht voor het milieu?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
EnnoE34
1st Gear member

Ben schreef:Maar is het eruit meppen van dat roetfilter nou wel zo Eco?
Getriggered door de opmerking van Ben over het verwijderen van het roetfilter ben ik eens gaan verder "snuffelen".

Dan kom je terecht bij het waarom van het toch wel hoge verbruik van de moderne Volvo diesels i.v.m. met name enkele Duitse concurrenten. Bij klachten over hoog brandstof verbruik gaat het voornamelijk om Volvo diesel motoren uitgerust met DPF en EGR.
Bover schreef:Ha Alex, Het bevreemdt mij ook dat de motoren zo veel zuiniger kunnen rijden en men dit niet af fabriek realiseert. :?
Mijn vermoeden is dat hiervoor wel een reden is te verzinnen. En de vraag is of ecotuning nu ook wel zo Eco is. Een zelfde vraag die je dus ook kunt stellen bij het verwijderen van het DPF.

Ik snap de frustratie over hoog brandstof verbruik bij diesels met EGR & DPF maar laat dat het EGR en de DPF nu net de gekozen oplossingsrichting bij deze diesels zijn om de uitstoot van roetdeeltjes en NOx te beperken.

Vanwege ditzelfde hoge brandstof verbruik is bijvoorbeeld de vrachtwagenbranche overgestapt op de SCR techniek. SCR staat hierbij voor Selective catalytic reduction. Wie regelmatig langs de snelweg rijdt ziet de AdBlue tanks voor deze dieselmotoren met deze techniek daarvoor staan. Daarmee worden zonder veel ingrijpende technische maatregelen ruimschoots de EURO 5 normen bereikt.

Uiteindelijk bestaan de uitlaatemissie eisen niet voor niets, en hoewel het erg vervelend is te moeten constateren dat een Diesel met veel moeite de 1 op 14 haalt lijkt me ECOtuning met alleen het verbruik als uitgangspunt niet de juiste manier om dit probleem op te lossen.

Uiteindelijk leveren NOx en fijnstof deeltjes een grote bijdrage aan de nogal heftige vervuiling van Nederland als je dit vergelijkt met de meeste andere Europese landen. Vanuit die optiek bezien is het misschien verstandig het hele Ecotuning voorbeeld nog eens tegen het licht te houden.

Afbeelding

NOx uitstoot in europa

Afbeelding
Fijnstof uitstoot europa

Dat je ecotuning laat uitvoeren met als voornaamste drijfveer "Je eigen portemonnee" is tot daaraan toe. Van jouw auto alleen zal geen astma of hartpatiënt zwaarder gaan ademen, maar van de smog van een groot aantal forumlezers bij elkaar opgeteld zal het milieu, met name in de stad waar de NOx uitstoot het hoogst is bij de deelbelasting van de diesels, er onder lijden als veel diesel rijders dit soort modificaties gaan uitvoeren.

Het met zeer grote regelmaat reclame maken voor de geweldige afname van het verbruik zonder stil te staan en of te benoemen dat niet duidelijk is wat de consequenties zijn voor de uitstoot van Nox en fijnstof heb ik erg veel moeite mee. Het is hoogstwaarschijnlijk minder Eco dan de naam van de tuning doet vermoeden.

Een gezond en flexibel werkklimaat houdt ook in dat we vrij de lucht om ons heen moeten kunnen blijven inademen. Werken aan duurzaamheid betekent dat je dus ook nadenkt hoe je zelf ook een bijdrage kunt leveren om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. En dat lijkt me vooralsnog zeker niet de methode tenzij het tegendeel bewezen wordt. Dan praat ik over kunnen aantonen dat er sprake is van gelijkblijvende NOx en roetdeeltjes uitstoot.
Thijs
7th Gear member

Ik heb mijn roetfilter er nog in zitten en tevens werkt de EGR nog. Als het goed is ga ik wel minder verbruiken. Dan wel ECO genoeg?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Oceanracer
Geartronic member

EnnoE34 schreef:...

Dan kom je terecht bij het waarom van het toch wel hoge verbruik van de moderne Volvo diesels i.v.m. met name enkele Duitse concurrenten. Bij klachten over hoog brandstof verbruik gaat het voornamelijk om Volvo diesel motoren uitgerust met DPF en EGR.

....
Heb je op die vraag het antwoord kunnen vinden dan? Mijn Duitse lesauto (ook met EGR en DPF) haalt met gemak ruim 1 op 20 ondanks het feit dat ik de hele dag in de stad rondrijd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

Milieu aspecten behoren tot de interesses bij tuning van de Volvo,
juist bij Volvo spelen zaken als veiligheid en milieu ook belangrijke rol,

meer dan bijvoorbeeld bij het opvoeren van scooters ed, waar men bijvoorbeeld geen bezwaar tegen extra lawaai heeft omdat men zelf toch een helm opheeft en minder hoort.

Schadelijke uitstoot van dieselmotoren bestaat vooral uit:

1.NOx, stikstofoxides die smok veroorzaken
2.Roet, waarbij de kleinere deeltjes, vooral ontstaand bij hoge inspuitdruk in het kader van laag verbruik van meer dan 500 bar van tegenwoordig, zeer schadelijk voor o.a. de longen zijn,

bij een verbrandingsmengsel met veel frisse zuurstof ontstaat veel NOx in de diesel. De zgn EGR klep leidt een deel van de uitlaatgassen terug in de inlaat,

zodat minder zuurstof bij de verbranding aanwezig is ,zodat minder NOx gassen ontstaan. Dan ontstaan wel weer meer roetdeeltjes want er is minder zuurstof aanwezig zodat de koolstof uit de diesel ook minder reageert tot CO2 maar meer achterblijft en reageert tot als roetige massa.

EGR dicht betekent weinig roet en veel NOx, EGR open levert weinig NOx maar veel roet op. Het is het een of het andere kwaad. Oplossing die gekozen is bij de dieselmotoren is om de EGR toch flink te laten openstaan in veel situaties bij lage toerentallen, om de NOx laag te houden.

Het dan ontstane roet wordt dan opgevangen in een roetfilter (DPF) en als deze begint vol te raken wordt er extra diesel ingespoten om dit roet te verbranden om het filter te ledigen. Dit kost dan extra brandstof.

Als de EGR wordt dichtgezet heeft dit dus wel als voordeel dat er minder roet ontstaat, maar als het roetfilter wordt verwijderd of doorboord gaan de schadelijke kleinere roetdeeltjes de omgeving in en komen ze de longen binnen.

De longen van de mens kunnen best wel tegen een stootje en van gewone openhaard rook wordt men niet snel ziek, maar roetdeeltjes die worden geproduceerd met verbranding onder hoge druk bij een moderne diesel (tot 2000 bar) daar is de mens in zijn evolutie nog niet aan gewend.

De EGR werking leidt wel tot roetaanslag in de motor bij veelvuldig gebruik van de diesel bij korte ritjes. Op tijd olie verversen en gebruik van low-ash oils beperkt dan wel de roetvorming en de slijtage van het roetfilter. Het reinigen van motor en in en uitlaattraject en de EGR zal dan wel soms nodig zijn.

Ook zal het roetfilter dan na een aantal jaar aan revisie toe zijn. Kost allemaal wel wat extra zo maar heeft ook nog wat voordeeltjes. Zo is de verbranding met werkende EGR wat koeler en slijt zo de motor minder en houdt hij meer reserve over voor de los te laten tuning pk's.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break
Topic geoptimaliseerd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
NielsPHEV
7th Gear member

@Varioclean, een duidelijke en in mijn ogen correcte uiteenzetting. Een kleine correctie. Door de EGR wordt de NOx inderdaad terug gedrongen het primaire reactie mechanisme is echter niet verlagen van de NOx door er minder zuurstof aanwezig is (het verlagen van de O2 partieeldruk). Het is vooral het verlagen van de verbrandingstemperatuur en als je het helemaal goed wil zeggen de adiabatische verbrandingstemperatuur die maakt dat er minder thermische NOx wordt gevormd.

Het eco van het doorboren van een roetfilter kan alleen maar slaan op economisch
Thijs
7th Gear member

NielsPHEV schreef:Het eco van het doorboren van een roetfilter kan alleen maar slaan op economisch
Dat is in deze discussie denk ik wel een belangrijke nuance!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
diesel01
Geartronic member

Interessant kaartje daar waar veel industrie zit is het diep rood.
Ik wil je adviseren om eens van de snelweg af te gaan bij Luik en op zoek te gaan naar de staalfabrieken van Luik.
Ook een leuke toeristische route is om vlak voor Luxembourg van de snelweg te gaan en via de route national naar Longwy-Metz te rijden.
Ook de Rhur heeft veel van dit soort plaatsen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
t5power
5th Gear member

Het zijn inderdaad mooie kaartjes, maar ik zou de relatieve invloed van autoverkeer wel eens willen zien. Wie weet daar meer van?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Bover
8th Gear member

T5 power:

Deze link verwijst nar de effecten van uitstoot rondom de autobaan op de E314 en dat is de route door de Ardennen als ik het goed heb langs Luik.

http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=347
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

t5power schreef:Het zijn inderdaad mooie kaartjes, maar ik zou de relatieve invloed van autoverkeer wel eens willen zien. Wie weet daar meer van?
Daar heb je een punt. Ik zie in het noorden/oosten van het land relatief weinig problemen.
Ik heb dan ook mijn bedenkingen, hoeveel wordt veroorzaakt door de industrie?
Wij zullen het denk ik snel weten, als in de Eemshaven de kolencentrale in werking gaat.
Bover
8th Gear member

Ha alex, in die schoorstenen Eemshaven zitten ook roetfilters neem ik aan

Gast

Bover schreef:Ha alex, in die schoorstenen Eemshaven zitten ook roetfilters neem ik aan
Tegenwoordig neem ik niets meer aan..... Zou jij ook niet moeten doen.... :P
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

NielsPHEV schreef:@Varioclean, een duidelijke en in mijn ogen correcte uiteenzetting. Een kleine correctie. Door de EGR wordt de NOx inderdaad terug gedrongen het primaire reactie mechanisme is echter niet verlagen van de NOx door er minder zuurstof aanwezig is (het verlagen van de O2 partieeldruk). Het is vooral het verlagen van de verbrandingstemperatuur en als je het helemaal goed wil zeggen de adiabatische verbrandingstemperatuur die maakt dat er minder thermische NOx wordt gevormd.

Het eco van het doorboren van een roetfilter kan alleen maar slaan op economisch
@NielsPHEV,
klopt wat je schrijft, minder zuurstof aanwezig is niet de direkte oorzaak,
het is het gevolg van dat er minder zuurstof aanwezig is dat er nu meer CO2 en N2 aanwezig zijn bij de verbranding, en aangezien dezen niet zelf verbranden meer, omdat ze teruggevoerde uitlaatgassen zijn, is er een koelend effect op de rest van de verbranding, zodat er minder NOx ontstaat.

Volvo moet als fabrikant aan de euro normen voor NOx (stikstofoxiden) voldoen, en kan dus niet de verbranding helemaal optimaliseren naar brandstofverbruik en vermogen, want als het te warm wordt bij de verbranding onstaat, vooral bij hogere belastingen, te veel NOx,

en zo kunnen de inspuitmomenten bijvoorbeeld niet te veel vervroegd worden, wat op zich wel een hoger rendement van de verbranding zou geven, maar dan te veel stikstof doet reageren met lucht zodat de NOx onstaan.

De NO2 reaktie met onverbrandde uitlaatgassen bij zonlicht zorgde er bijvoorbeeld vroeger vaak voor dat complete steden met druk verkeer in een gelige waas van smok raakten als het windstil was.

Bij de NOx emissie eisen komt het in feite er dus op neer dat de inlaatlucht, die voor ongeveer 20% uit zuurstof (O2) bestaat en voor 80% uit stikstof (N2), verbrandt met de diesel voor wat betreft de zuurstof,

en zoveel mogelijk intact weer de uitlaat uitgaat wat betreft de stikstof, en dat de stikstof dus niet reageert met zuurstof en zo NOx vormt.

de fabrikant stelt hier het motormanagement dan op af voor elke druk, temperatuur en toerental situatie aangezien de vorming van NOx niet alleen van hoge verbrandingstemperatuur afhangt, maar ook van allerlei andere variabelen.

groet,
evert65
6th Gear member

in deze discussie wil ik wel even opmerken dat ondanks de DPF de roetuitstoot nauwlijs verminderd is, de roetdeeltkes zijn nog kleiner dan voorheen of van wagens zonder DPF.
dit is een punt waar men liever aan voorbij gaat.
deze kleinere roetdeeltjes zijn zeer schadelijk want die kunnen nog dieper in je longen terecht komen.
de oplossing? terug naar paard en wagen :D
( misschien zijn de Amish nog zo gek niet)
keep calm!, your randomizer is running
Bover
8th Gear member

@Alex: Niets is soms wat het lijkt..
:D
Nou die filters zitten er wel in maar wel andere dan die in de uitlaatpijp van een auto

Jers3n
5th Gear member

evert65 schreef:in deze discussie wil ik wel even opmerken dat ondanks de DPF de roetuitstoot nauwlijs verminderd is, de roetdeeltkes zijn nog kleiner dan voorheen of van wagens zonder DPF.
dit is een punt waar men liever aan voorbij gaat.
deze kleinere roetdeeltjes zijn zeer schadelijk want die kunnen nog dieper in je longen terecht komen.
de oplossing? terug naar paard en wagen :D
( misschien zijn de Amish nog zo gek niet)
Dat is een veelgemaakte en op zich verklaarbare misvatting, echter een roetfilter is niet echt een filter, maar het roet wordt afgevangen door verkleving en "filtert" dus ook de kleine deeltjes uit de uitlaatgassen. klik, meer uitleg.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
evert65
6th Gear member

tja goede uitleg, maar blijf een beetje sceptisch , al die kunsten om aan de "normen" te voldoen
stap over op gas, das pas schoon!
keep calm!, your randomizer is running
Jers3n
5th Gear member

Of het kunsten zijn weet ik niet, dat suggereert nl. dat er eenvoudigere alternatieven zouden zijn om aan de normen te voldoen. Feit blijft dat er bij autorijden per definitie uitstoot (van uilaatgassen/CO2) is. Ook wat de gevolgen van de as (koolstof?) die ontstaat bij regenereren van het roetfilter kunnen zijn is mij niet bekend.
Daarnaast zou het kunnen dat er kankerverwekkende stoffen ontstaan in het roetfilter, zie ook Wikipedia, daar is nog weinig over bekend. (Wat mij weer doet afvragen of het er uitslaan van het filtermateriaal, zonder bescherming, zo gezond is?)

LPG is inderdaad schoner, maar omdat het een bijproduct is van olierafinage zal dit nooit in grote hoeveelheden (zoals benzine of diesel) gebruikt kunnen worden. Daarvoor is/wordt er te weinig van geproduceerd.

Schoonste alternatief is inderdaad wellicht paard en wagen. Alhoewel, hoeveel methaangas produceerde een paard eigenlijk, is dat te vergelijken met een koe?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Varioclean
2nd Gear member
Contacteer:

@Jers3n,
Paarden zijn in tegenstelling tot koeien selectieve grazers. Ze consumeren alleen de licht verteerbare grassen en stoten zo niet daarna metaan uit, wat koeien wel op grote schaal doen. Metaan reageert in de atmosfeer weer tot CO2, kortom de carbon footprint is van paarden nihil. Het gras dat ze eten nam het CO2 op en vervolgens ademen ze het weer uit, zodat daar opnieuw gras van kan groeien.

De Amish in Amerika, die zoals evert65 al noemde nog met paard en wagen rijden doen het dus goed, hun huifkarren hebben weliswaar net als de Volvo V70 een hoge luchtweerstand, maar ze rijden met snelheden waarbij de aerodynamische krachten minimaal zijn.

Oude auto's inruilen voor nieuwe zuinigere modellen is ook een vooruitgang zoals Ben zegt, ook omdat oudre diesels vaak dichtgeslipte egr kleppen hebben en defecte verstuivers, waardoor de NOx uitstoot nog vele malen groter is. Bij goed onderhoud snijdt het mes aan twee kanten bij deze auto's: ze worden schoner voor het milieu, en rijden ook nog zuiniger.

wat betreft de roetfilter:
de dpf raakt verstopt door assen van metalen die uit de motorolie komen, de roet die hoofdzakelijk uit koolstof bestaat kan wel worden geregenereerd uit het roetfilter, en het roetfilter raakt pas definitief verstopt als er te veel metaalassen in zitten na een aantal regeneraties, want die brand je er neit meer uit.

De precieze effecten op mens en milieu van de kleine roetdeeltjes die sowieso niet door het roetfilter worden tegengehouden (of maar voor een gedeelte worden tegengehouden) worden driftig bestudeerd door de wetenschap en schijnen dus in meer of mindere maten tot longaandoeningen te leiden. Algemeen geldt hoe hoger de verstuiver drukken, hoe kleiner en gevaarlijker de deeltjes worden. En de trend van de laatste jaren is helaas de verstuiverdrukken omhoogschroeven (om het verbruik te verlagen).

De benzine en diesel motoren worden zo steeds meer explosie-motoren ipv verbrandingsmotoren omdat bij zeer snelle verbrandingen minder warmte en meer arbeidsdruk ontstaat en dat dus een hoger rendement geeft.

Deze nieuwere motoren vormen dus schadelijkere gassen. Goed compromis tussen paard en wagen was de stoommachine. Bij de stoom machine kan een rustige verbranding plaats vinden, die puur warmte ontwikkeld. Daarna pas wordt de warmte in arbeid omgezet.

groet,
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”