Hallo allen,
Gister kreeg ik op een verjaardag het advies om benzine met octaan 102 te tanken i.p.v. 95. Voor mij niet echt een probleem om Aral Ultimum te tanken omdat ik praktisch in Duitsland woon. Kan ik gewoon 102 in mijn C70 gooien?
Iemand eventueel ervaring met de voordelen?
Bedankt alvast.
Volvo C70 benzine
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 20:10
- Locatie: Zevenaar
Gr. Bob
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 20:10
- Locatie: Zevenaar
Niemand hier ervaring mee
?

Gr. Bob
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06.09.2011 - 09:30
Als de motor zo geconstrueerd is dat het maximum vermogen eruit komt met 95, zal een hoger octaangetal niet heel veel opleveren (misschien iets lager verbruik, maar daar staan hogere kosten tegenover).
Is de motor gemaakt voor 98 en tank je 95, dan zullen bij forse vermogensvraag eerder pingel (detonatie) verschijnselen optreden. Dit is het vroegtijdig en ongecontroleerd ontbranden van het mengsel en veroorzaakt schade aan de motor, ware het niet dat moderne motoren uitgerust zijn met sensoren die in dat geval de ontsteking bijstellen. Het vermogen daalt, maar de motor blijft heel.
Wil je niet perse het onderste uit de kan, dan kun je in dit geval op 95 rijden, wil je altijd de mogelijkheid hebben het maximum eruit te halen, tank dan 98.
Is de motor gemaakt voor 98 en tank je 95, dan zullen bij forse vermogensvraag eerder pingel (detonatie) verschijnselen optreden. Dit is het vroegtijdig en ongecontroleerd ontbranden van het mengsel en veroorzaakt schade aan de motor, ware het niet dat moderne motoren uitgerust zijn met sensoren die in dat geval de ontsteking bijstellen. Het vermogen daalt, maar de motor blijft heel.
Wil je niet perse het onderste uit de kan, dan kun je in dit geval op 95 rijden, wil je altijd de mogelijkheid hebben het maximum eruit te halen, tank dan 98.
V70 2.5 FT GT6 231PK VGI MY10 452 Black Sapphire 18" BOR
Peugeot 206 Plus 1.4 Noir Obsidien 16" BBS Antilope
V70R AT4 LPi MY98 019 Black Stone 17"Comet
240 GLE Estate 2.3 MY93
Peugeot 206 Plus 1.4 Noir Obsidien 16" BBS Antilope
V70R AT4 LPi MY98 019 Black Stone 17"Comet
240 GLE Estate 2.3 MY93
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
102 is ideaal indien je behoorlijk getunende turbo benzine hebt.
Anders overbodig.
Anders overbodig.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- rifwachter
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15
Ik gebruik voor mijn C70 T5 altijd RON 98.
RON 95 kan goed gebruikt worden, het orginele volvo instructie boekje geeft aan dat bij RON 98 de motor het beste presteerd maar dat alles van RON 95 en hoger gebruikt mag worden.
Ik zou gewoon eens een paar volle tanken RON 98 gebruiken, en dan kijken of jezelf verschil merkt aan je auto.
RON 95 kan goed gebruikt worden, het orginele volvo instructie boekje geeft aan dat bij RON 98 de motor het beste presteerd maar dat alles van RON 95 en hoger gebruikt mag worden.
Ik zou gewoon eens een paar volle tanken RON 98 gebruiken, en dan kijken of jezelf verschil merkt aan je auto.
Volvo V70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 20:10
- Locatie: Zevenaar
Net met de Volvo dealer gebeld aangezien er redelijk wat tegenstrijdige informatie her en der op het internet staat. In het Volvo boekje staat inderdaad RON 98.
De Volvo dealer gaf aan dat bijna alle collega´s daar RON 102 tanken in Duitsland. Vanuit mijn woonplaats, waar mijn dealer is gevestigd, ben je met 5 minuten in Duitsland. Op hun advies ga ik toch maar eens een paar tankjes 102 proberen.
Ik woon en werk doordeweeks tussen Dortmund en Frankfurt en daar zijn de benzineprijzen nog iets gunstiger dan net over de grens. Kan dus goedkoper RON 102 in DE tanken dan 95 in NL.
Ik zal jullie op de hoogte houden wat mijn bevindingen betreft.
Bedankt voor jullie reacties.
De Volvo dealer gaf aan dat bijna alle collega´s daar RON 102 tanken in Duitsland. Vanuit mijn woonplaats, waar mijn dealer is gevestigd, ben je met 5 minuten in Duitsland. Op hun advies ga ik toch maar eens een paar tankjes 102 proberen.
Ik woon en werk doordeweeks tussen Dortmund en Frankfurt en daar zijn de benzineprijzen nog iets gunstiger dan net over de grens. Kan dus goedkoper RON 102 in DE tanken dan 95 in NL.
Ik zal jullie op de hoogte houden wat mijn bevindingen betreft.
Bedankt voor jullie reacties.
Gr. Bob
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
- rifwachter
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15
Mijn collega's hebben het goede advies gegeven.
Ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn.
Ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn.
Volvo V70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
En anders maar een paar jerrycans RON 102 vol gooien en aan mij verkopen? 

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Hahaha, die wil ik ook wel hebben..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 20:10
- Locatie: Zevenaar
Haha.. Apeldoorn is maar 20 min. van mij vandaan.
Nog een vraagje trouwens. Ik heb nu nog een halve tank RON 98. Die kan ik toch zonder problemen voltanken met 102? Ik zou hem het liefste eerst leeg rijden, maar ik rijd morgen weer vanuit DE naar NL. De pomp waar ik altijd tank (ARAL) heeft 102 of 95 en geen 98.
Nog een vraagje trouwens. Ik heb nu nog een halve tank RON 98. Die kan ik toch zonder problemen voltanken met 102? Ik zou hem het liefste eerst leeg rijden, maar ik rijd morgen weer vanuit DE naar NL. De pomp waar ik altijd tank (ARAL) heeft 102 of 95 en geen 98.
Gr. Bob
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km
Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Je zou zeggen dat je dan uitkomt op RON 100
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het verschil is minimaal ten opzichte van 98,het verschil merk je dus niet,alleen in je portemonnee.
Hoe hoger het octaan,des te beter,de pingelsensor treed in werking als het niet goed dreigt te gaan,maar dat komt nooit voor.
Je C70 kan dus op 98 en 102...
En 98 en 102 door elkaar maakt niks uit..
Hoe hoger het octaan,des te beter,de pingelsensor treed in werking als het niet goed dreigt te gaan,maar dat komt nooit voor.
Je C70 kan dus op 98 en 102...
En 98 en 102 door elkaar maakt niks uit..