Vandaag langs Volvo dealer geweest omdat ik af en toe de melding "SKID tijdelijk uitgeschakeld" had.
Deze melding verdwijnt dan ook weer gelijk na een minuutje of opnieuw starten maar toch vertrouwde ik het niet helemaal.
Conclusie bij de dealer:
De stuurhoekwielsensor moet vervangen worden.
Is zoiets 2e hands te verkrijgen en ik vraag me af of het wel noodzakelijk is.
Ik krijg de melding immers maar heel af en toe en vervolgens verdwijnt deze dan ook weer.
Stuurwielhoeksensor vervangen...
- 1-wiel
- 4th Gear member
Heb laats ook iemand gehad met deze klacht, stekker losgehaald, ingespoten en weer gemonteerd...
Al maanden geen storing meer gehad....
Al maanden geen storing meer gehad....
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
-
- 2nd Gear member
Misschien een "domme" vraag maar waar dient deze sensor voor??
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Bij mij destijds ca. 300-350 euro incl. montage.lint schreef:Eerst het reinigen van de stekker maar eens proberen lijkt mij.
Wat kost zo'n sensor nieuw?
Ik had in de vorige S60 bj. 2006 dezelfde melding.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 5th Gear member
We hebben het over dit ding toch?
http://www.ebay.de/itm/VOLVO-S80-Schlei ... 27daba213c
(zoeken op 'schleifring' vind je er nog wel een paar op ebay.de )
http://www.ebay.de/itm/VOLVO-S80-Schlei ... 27daba213c
(zoeken op 'schleifring' vind je er nog wel een paar op ebay.de )
-
- 2nd Gear member
Is zoiets zelf te doen, of moet een en ander dan weer ingelezen worden bij de Volvo dealer ?
Vroeg trouwens ook aan de Volvo dealer of deze de software wou resetten of een update kon geven--- > antwoord: dit doen we alleen bij een beurt....
Is er ook ergens een mogelijkheid de software te updaten zonder dat ik hier verplicht een complete beurt voor moet afnemen ?
Vroeg trouwens ook aan de Volvo dealer of deze de software wou resetten of een update kon geven--- > antwoord: dit doen we alleen bij een beurt....
Is er ook ergens een mogelijkheid de software te updaten zonder dat ik hier verplicht een complete beurt voor moet afnemen ?
Volvo S60 2.4 Momentum MY2005
- lint
- Geartronic member
De Volvo dealer kan de software resetten en een software update doen onafhankelijk van een onderhoudsbeurt, het kost dan natuurlijk wel wat geld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
Deze dus niet, alleen bij een onderhoudsbeurtlint schreef:De Volvo dealer kan de software resetten en een software update doen onafhankelijk van een onderhoudsbeurt, het kost dan natuurlijk wel wat geld.

Dat het niet gratis is snap ik, was nu ook € 70,- aan onderzoekskosten kwijt.
-
- 1st Gear member
Bij mijn Volvo s60 d5 mj 2008 kwam de melding "anti skid service vereist" steeds nadat ik het stuur maximaal naar links had gedraaid. Na opnieuw starten kwam: "anti skid tijdelijk uitgeschakeld" en na enkele meters rijden verdween die melding vanzelf. Als dat de meldingen zijn, is de zg. contactrol in de stuurkolom defect. Ik heb een nieuwe contactrol gekocht bij de Volvodealer ( 216 euro ex btw) en die zelf gemonteerd. Achteraf heb ik de oude contactrol gedemonteerd en ontdekt dat het defect wordt veroorzaakt dooreen schuifje dat tussen twee plaatjes heen en weer gaat, daar geen goed contact maakt. Als je daar een druppeltje contactspray tussen laat lopen is het probleem tenminste voorlopig opgelost. Als je aan die klus wil beginnen is de werkvolgorde als volgt:
1. maak de accupool los en wacht vijf minuten
2. zet het stuur met de spaken verticaal en ga met een lange dunne schroevendraaier in het gat aan de achterkant van het stuur (boven en beneden) en druk de klemveer naar binnen waardoor de airbag loskomt.
3. maak de contacten van de airbag los en leg hem terzijde. zet het stuur in de rechtdoor-positie.
4. Maak de connector van de contactrol los en draai de moer een aantal slagen los waarmee het stuur vastzit. Trek het stuur voorzichtig naar voren zodat het los komt, maar nog achter de moer blijft zitten. Verwijder dan de moer en merk met een stift de positie van het stuur t.o.v. de stuuras. Verwijder het stuur. Je kijkt dan op de contactrol.
5. Maak de schroeven los waarmee de contactrol vastzit en draai een schroefje in het nokje achter de connector van de draden naar de airbag, waardoor de contactrol wordt gefixeerd en dus niet meer kan draaien. (soms zit dat schroefje er al en hoeft het alleen maar een paar slagen vastgedraaid te worden)
6. Trek de hele contactrol naar voren waardoor hij los komt van de connectors aan de onderkant.
7. Draai de drie schroeven los waarmee de boven en de onderkant van de contactrol aan elkaar zitten. Leg de bovenkant ter zijde.
8. Draai de drie kleine schroefjes los waarmee de beide helften van de binnenring van het onderste deel aan elkaar zitten en verwijder de beide delen. Maak voorzichtig de lipjes los waarmee het deksel vastzit en verwijder het deksel. Je ziet nu in het opstaande deel twee wormen waarlangs het contactblokje omhoog en omlaag schuift als het stuur wordt gedraaid. Aan de bovenkant is een opening en daar kun je contactspray in laten lopen. Als je vervolgens de ring voorzichtig heen en weer draait, zie je het contactblokje omhoog en omlaag gaan. Je kunt de ring vanuit de middenstand vier slagen rechtsom- en vier slagen linksom draaien. Zorg dat het contactblokje weer in het midden staat als je het geheel weer gaat monteren.
9. Monteren: eerst het dekseltje terugplaatsen en dan de beide helften van de binnenring. Alles heeft kleine nokjes waardoor het maar op één manier goed past. Zorg dat alle nokjes op hun plaats komen en forceer niets. Monteer de drie lange en dunne schroefjes. Monteer het bovenste deel weer op het onderste en zorg opnieuw dat de juiste nokjes op de juiste plaats zitten. Monteer de drie kleine korte schroefjes. Druk de contactrol weer op z’n plaats, monteer de drie schroeven en plaats de connector. Draai de schroef los waarmee de contactrol is gefixeerd, maar zorg dat daarna de contactrol niet meer draait. Plaats het stuur conform het merkteken op de stuurstang en let er daarbij op dat de nokken van de contactrol in de uitsparingen van het stuur vallen. Draai de moer goed vast en gebruik locktite. Monteer de airbag-connectors en druk de airback op het stuur tot de klemveren vastklikken.
10. Monteer de accupool.
Het is niet nodig om de computer te resetten. Wel moet de klok op tijd worden gezet en zijn de voorgeprogrammeerde radiozenders uit het geheugen.
En als het niet heeft geholpen kun je altijd nog een nieuwe contactrol kopen en die erin zetten. Je weet dan hoe dat moet!
Veel succes,
Mathieu.
1. maak de accupool los en wacht vijf minuten
2. zet het stuur met de spaken verticaal en ga met een lange dunne schroevendraaier in het gat aan de achterkant van het stuur (boven en beneden) en druk de klemveer naar binnen waardoor de airbag loskomt.
3. maak de contacten van de airbag los en leg hem terzijde. zet het stuur in de rechtdoor-positie.
4. Maak de connector van de contactrol los en draai de moer een aantal slagen los waarmee het stuur vastzit. Trek het stuur voorzichtig naar voren zodat het los komt, maar nog achter de moer blijft zitten. Verwijder dan de moer en merk met een stift de positie van het stuur t.o.v. de stuuras. Verwijder het stuur. Je kijkt dan op de contactrol.
5. Maak de schroeven los waarmee de contactrol vastzit en draai een schroefje in het nokje achter de connector van de draden naar de airbag, waardoor de contactrol wordt gefixeerd en dus niet meer kan draaien. (soms zit dat schroefje er al en hoeft het alleen maar een paar slagen vastgedraaid te worden)
6. Trek de hele contactrol naar voren waardoor hij los komt van de connectors aan de onderkant.
7. Draai de drie schroeven los waarmee de boven en de onderkant van de contactrol aan elkaar zitten. Leg de bovenkant ter zijde.
8. Draai de drie kleine schroefjes los waarmee de beide helften van de binnenring van het onderste deel aan elkaar zitten en verwijder de beide delen. Maak voorzichtig de lipjes los waarmee het deksel vastzit en verwijder het deksel. Je ziet nu in het opstaande deel twee wormen waarlangs het contactblokje omhoog en omlaag schuift als het stuur wordt gedraaid. Aan de bovenkant is een opening en daar kun je contactspray in laten lopen. Als je vervolgens de ring voorzichtig heen en weer draait, zie je het contactblokje omhoog en omlaag gaan. Je kunt de ring vanuit de middenstand vier slagen rechtsom- en vier slagen linksom draaien. Zorg dat het contactblokje weer in het midden staat als je het geheel weer gaat monteren.
9. Monteren: eerst het dekseltje terugplaatsen en dan de beide helften van de binnenring. Alles heeft kleine nokjes waardoor het maar op één manier goed past. Zorg dat alle nokjes op hun plaats komen en forceer niets. Monteer de drie lange en dunne schroefjes. Monteer het bovenste deel weer op het onderste en zorg opnieuw dat de juiste nokjes op de juiste plaats zitten. Monteer de drie kleine korte schroefjes. Druk de contactrol weer op z’n plaats, monteer de drie schroeven en plaats de connector. Draai de schroef los waarmee de contactrol is gefixeerd, maar zorg dat daarna de contactrol niet meer draait. Plaats het stuur conform het merkteken op de stuurstang en let er daarbij op dat de nokken van de contactrol in de uitsparingen van het stuur vallen. Draai de moer goed vast en gebruik locktite. Monteer de airbag-connectors en druk de airback op het stuur tot de klemveren vastklikken.
10. Monteer de accupool.
Het is niet nodig om de computer te resetten. Wel moet de klok op tijd worden gezet en zijn de voorgeprogrammeerde radiozenders uit het geheugen.
En als het niet heeft geholpen kun je altijd nog een nieuwe contactrol kopen en die erin zetten. Je weet dan hoe dat moet!
Veel succes,
Mathieu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor je uitgebreide toelichting Mathieu 
Wordt zeer gewaardeerd !
Zoals gezegd heb ik de melding misschien 1 a 2 keer per maand als het al voorkomt en is dan ook gelijk weer weg, vindt het dan zonde om er nu al tijd en geld aan uit te geven.
Mocht het erger worden dan weet ik het alvast wat het probleem is.
Zit ook nog met mijn parkeer sensor te klooien, dat vind ik persoonlijk een stuk irritanter en wil ik eerst opgelost hebben.

Wordt zeer gewaardeerd !
Zoals gezegd heb ik de melding misschien 1 a 2 keer per maand als het al voorkomt en is dan ook gelijk weer weg, vindt het dan zonde om er nu al tijd en geld aan uit te geven.
Mocht het erger worden dan weet ik het alvast wat het probleem is.
Zit ook nog met mijn parkeer sensor te klooien, dat vind ik persoonlijk een stuk irritanter en wil ik eerst opgelost hebben.
Mathieu schreef:Het lukte me aanvankelijk niet om foto's bij te voegen: hierbij een tweede poging.