V70 (2005) trilt snelheidsonafhankelijk - draagarmen of schokbrekers?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Joppe68
1st Gear member

Mijn V70 D5 Geartronic uit 2005 met 135.000 km heeft sinds een half jaar een steeds erger wordend probleem, vermoedelijk in de ophanging. De ophanging geeft bij bijna elke snelheid (dus ook in de stad) oneffenheden in een wegdek extreem sterk door. Het is hetzelfde gevoel als een wiel dat sterk in onbalans is, alleen voel je de trillingen niet zo zeer in het stuur alswel in de carrosserie en vooral ook in je stoel. Op een absoluut vlak stuk asfalt is het nauwelijks te voelen, maar op slechte wegen weer juist heel erg.

Ik heb aan de volgende zaken zitten denken; 1) onbalans/uitlijnen, 2) schokbrekers, 3) motorsteunen, 4) stabilisatorstang, 5) draagarmen 6) vliegwiel

1) heb ik laten controleren...is allemaal 100%.
2) zijn natuurlijk wel wat weker geworden (ze duiken wat meer door op een drempel) maar de dempingsfunctie is nog goed.
3) heb ik laten nakijken, zijn goed. Alleen in het bovenste motorsteunrubber zit een heel klein, beginnend scheurtje maar is niet doorgescheurd o.i.d.
4) de stabilisatorstang heeft men bij Volvo vorig jaar in zijn rubbers terug moeten schuiven in de middenpositie. De stang was axiaal verschoven naar één kant, waarschijnlijk doordat ik bij mijn woonhuis vaak een schuin stoepje bij de afrit af en weer op moet.
5) heb ik vluchtig laten controleren, maar ze lijken goed.
6) niet laten controleren, maar bij stilstand zijn er geen trillingen te bemerken, niet stationair en niet bij gas geven. Bij het trillen op de snelweg en dan de bak in zijn vrij, blijven de trillingen aanwezig, dus er lijkt geen relatie tussen motor en de trillingen in de carrosserie. Alleen een relatie tussen "rollen" op een niet vlak wegdek en trillingen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En is het plausibel dat bijvoorbeeld de draagarmen al na deze km-stand vervangen moeten worden? Ik hoor om mij heen dat dit een zwak punt is.

Of kunnen het toch de schokbrekers zijn die te weinig dempen, slap zijn geworden en daardoor in feite teveel "doorgeven" aan de carrosserie?

Gr.,
Joost
Laatst gewijzigd door Joppe68 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Joppe68
1st Gear member

En om daaraan nog toe te voegen........bij het nemen van drempels (en dus het flink inveren van de vering/dempers) hoor je zowel voor als achter sterke krakende geluiden zoals je hebt met het wringen van rubber. Bij koud weer heel erg aanwezig, na een paar minuten rijden is het weg.

Misschien zegt dít iemand dan iets?

Gr.,
Joost
mightyspawn
5th Gear member

imitatie velgen toevallig? dan zijn de centreerringen gaar.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Musicus
4th Gear member

Je kan punt 6 uitsluiten, een geartronic heeft namelijk geen vliegwiel…
Wat het wel kan zijn is een onbalans in een van de aandrijfassen.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Mekstra
1st Gear member

Aandrijfassen lijkt mij onwaarschijnlijk, volgens de topicstarter niet snelheids afhankelijk en ook niet voelbaar bij glad wegdek.

Je kan de verschillende mogelijkheden proberen uit te sluiten:

Snelheids afhankelijk (hier niet het geval schrijf je): oorzaak kan in onbalans van wielen / aandrijfassen etc. zitten. Te testen door bij gelijke snelheid een andere versnelling te kiezen of te ontkoppelen. Probleem moet er dan nog steeds zijn.
Toeren afhankelijk: oorzaak kan liggen in de bak, motorsteunen, onbalans in wielen, etc. Is ook makkelijk te testen, in bepaald toerengebied is het probleem waarneembaar.

Bovenstaande dingen zijn het beste waar te nemen op glad wegdek, je kunt dan spelen met snelheid en toeren.

Het meest aannemelijk in dit geval lijkt mij inderdaad de ophanging. Draagarmen zijn hierbij altijd verdacht. Met name de voorste rubbers willen nogal eens speling vertonen, als je met een zaklamp deze goed bekijkt wil het wel eens zo zijn dat je er doorheen kunt kijken. De rubber aanstootblokjes liggen dan niet meer aan, zonder dat ze gescheurd hoeven te zijn. Heb je ook last van een trekkend / zoekend stuur als je vanuit stilstand hard optrekt, of stevig remt? Of wat vaag stuurgedrag bij zijwind, oneffenheden in de weg, etc.
Maar ook de veerpoot rubbers (of lagers) kunnen voor getril zorgen. Gezien de lage km stand van 135k verwacht ik dat niet, mijn ervaring is dat deze rubbers / lagers pas (ruim?) na de 2 ton de geest geven.
Speling op fuseekogels ook vaak pas bij hogere km standen dacht ik.

Stabilisator stangetjes (de verbindingsstangen van de grote stang naar de schokbreker) kunnen bij jou km stand prima stuk zijn, maar deze geven alleen een hoorbaar geluid op klinkers etc. Het is een beetje gebonk / geklapper, continu hoorbaar bij slecht wegdek. Dit is echter niet voelbaar in de stoel is mijn ervaring. Makkelijk te vervangen, niet duur.

Wat ook hoorbaar kan zijn, juist bij drempels, is het isolatierubber om de onderste winding van de voorste veren. Ze kunnen verschuiven. Is te zien / te voelen door een voorwiel op te krikken, dan komt de veer vrij en kan je het zien. Dit voel je trouwens ook niet in je stoel tijdens het rijden, doet alleen zeer aan de oren schijnt.

Samengevat: ik zou nog even goed naar de draagarmen laten kijken. Ik heb ze zelf gisteren vervangen, samen met de schokbrekers, veerschotelrubbers en fuseekogels. Heel strak rijdende auto terug, geen last meer van getril. Lijkt een beetje op jou klachten.
MarioC70
6th Gear member

Ik zou langs iemand rijden of bedrijf die er echt verstand van heeft,
hier krijg je dus een flink aantal verschillende oorzaken en oplossingen,waarmee je weinig opschiet vrees ik..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Mekstra
1st Gear member

Bedankt voor je bijdrage MarioC70. Heel constructief. Dit soort commentaar schiet dus inderdaad niemand wat mee op!

De topicstarter komt niet voor niets met zijn vraag op het forum en vraagt letterlijk om suggesties. Zonder de auto gezien te hebben, kan niemand de oplossing geven, het enige wat kan is het koppelen van symptomen en oorzaken, met eventuele oplossingen.
lint
Geartronic member

Ik vind de suggestie van MarioC70 wel zinvol, dit soort storingen van trillingen zijn moeilijk op afstand vast te stellen. Het is zeker verstandig om een goede garage te bezoeken en de oorzaak te laten opsporen van de trillingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

Mekstra schreef: Bedankt voor je bijdrage MarioC70. Heel constructief. Dit soort commentaar schiet dus inderdaad niemand wat mee op!

De topicstarter komt niet voor niets met zijn vraag op het forum en vraagt letterlijk om suggesties. Zonder de auto gezien te hebben, kan niemand de oplossing geven, het enige wat kan is het koppelen van symptomen en oorzaken, met eventuele oplossingen.

Je zegt het zelf al, op afstand kun je geen diagnose stellen,dus toch naar iemand die verstand van zaken heeft.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent,nu is het gokken en gissen.
Rippie V70
5th Gear member

@mekstra,
als er iemand hier op t forum verstand heeft van Volvo's dan zijn het Mario en zijn vader....
De gestelde suggestie om er bij iemand mee langs te rijden die er echt verstand van heeft is een prima suggestie.

Als ik de problemen lees denk ik ook aan hoogteslag in Banden/wielen. Wellicht een scheef ingeperst wiellager.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Mekstra
1st Gear member

Gelukkig heeft iedereen die heeft geantwoord, de meest wilde ideeën over de oorzaak van de klachten van de topicstarter, helaas veelal zonder onderbouwing, zie voorgaande post. Terwijl diezelfde mensen gelijk ook aangeven beter naar een garage te gaan voor een diagnose...

Getuige de verhalen op het forum, hebben heel veel mensen meegemaakt dat zelfs bij goede garages niet de juiste onderdelen zijn vervangen en dus niet de juiste diagnose is gesteld. Vaak terug met een klacht die niet is verholpen. Trial en error beleid dus.
Juist bij dit soort 'vage' klachten zoals getril, kan ook een goede garage vaak niet meteen de juiste diagnose stellen. Ik ben van mening dat het veel zin heeft om gericht de oorzaak van klachten te onderzoeken, door uit te sluiten of verbanden te leggen. Door degene die de auto goed kent, de bestuurder dus. Je kunt zelf meer beredeneren door gericht zaken uit te sluiten of verbanden te leggen - gewoon door logisch na te denken en gebruik te maken van input en ideeën van forumleden.
In mijn reply -helaas wat te uitgebreid voor een aantal lezers- probeer ik mee te denken en dingen uit te sluiten. Het zit hier duidelijk niet in snelheids of toeren bepaalde componenten, getuige de beschrijving van de topicstarter.

De vermeende kunde van forumleden zou wat mij betreft mogen worden vertaald in constructieve input, in plaats van te verwijzen naar een garage. Zouden we allemaal naar een garage gaan met onze klachten, dan kan dit forum worden opgedoekt...

Ik ben benieuwd naar de oorzaak van de trillingen, is de topicstarter inmiddels al wat verder?
Laatst gewijzigd door Mekstra op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member

Mekstra schreef: Gelukkig heeft iedereen die heeft geantwoord, de meest wilde ideeën over de oorzaak van de klachten van de topicstarter, helaas veelal zonder onderbouwing, zie voorgaande post. Terwijl diezelfde mensen gelijk ook aangeven beter naar een garage te gaan voor een diagnose...

Getuige de verhalen op het forum, hebben heel veel mensen meegemaakt dat zelfs bij goede garages niet de juiste onderdelen zijn vervangen en dus niet de juiste diagnose is gesteld. Vaak terug met een klacht die niet is verholpen. Trial en error beleid dus.
Juist bij dit soort 'vage' klachten zoals getril, kan ook een goede garage vaak niet meteen de juiste diagnose stellen. Ik ben van mening dat het veel zin heeft om gericht de oorzaak van klachten te onderzoeken, door uit te sluiten of verbanden te leggen. Door degene die de auto goed kent, de bestuurder dus. Je kunt zelf meer beredeneren door gericht zaken uit te sluiten of verbanden te leggen - gewoon door logisch na te denken en gebruik te maken van input en ideeën van forumleden.
In mijn reply -helaas wat te uitgebreid voor een aantal lezers- probeer ik mee te denken en dingen uit te sluiten. Het zit hier duidelijk niet in snelheids of toeren bepaalde componenten, getuige de beschrijving van de topicstarter.

De vermeende kunde van forumleden zou wat mij betreft mogen worden vertaald in constructieve input, in plaats van te verwijzen naar een garage. Zouden we allemaal naar een garage gaan met onze klachten, dan kan dit forum worden opgedoekt...

Ik ben benieuwd naar de oorzaak van de trillingen, is de topicstarter inmiddels al wat verder?
Je verwacht van een huisarts toch ook niet dat hij een goeie diagnose kan stellen via de telefoon?
Met een autoprobleem komt dat op hetzelfde neer.Tenzij je Jomanda heet..
lint
Geartronic member

MarioC70 schreef:
Mekstra schreef: Gelukkig heeft iedereen die heeft geantwoord, de meest wilde ideeën over de oorzaak van de klachten van de topicstarter, helaas veelal zonder onderbouwing, zie voorgaande post. Terwijl diezelfde mensen gelijk ook aangeven beter naar een garage te gaan voor een diagnose...

Je verwacht van een huisarts toch ook niet dat hij een goeie diagnose kan stellen via de telefoon?
Met een autoprobleem komt dat op hetzelfde neer.Tenzij je Jomanda heet..
+1!
MGB GT 1976
Rippie V70
5th Gear member

@mekstra

Wij waarderen zeker je input, maar ik heb het idee dat je onze comments ineens heel persoonlijk opvat. Dat kan ik zomaar even niet plaatsen.
Je begint ook heel persoonlijk tegen Mario dat zijn opmerking om langs een kundige garage te rijden om enige zaken van de veroorzaakte trilling uit te sluiten.
We hanteren hier een soort van volwassenheid. Niet meteen gaan roepen dat een antwoord niet ok is.

Vermeende kunde mag je hier vertalen naar absolute kunde, maar doe ermee wat je zelf wilt. En doe je voordeel op dit forum. Er zit enorm veel kennis.

Je hebt zelf ook deze klachten gehad en na veel vervangen je probleem opgelost. Heel mooi. Daar heb je ook eerst een diagnose voor moeten stellen en dat is vast niet vanachter je PC gebeurt.

No offence.

En voor de TS, kom er eens in, is je trilling opgelost?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Mekstra
1st Gear member

Heren, we komen er niet uit zo. Geen probleem voor mij, des te vervelender voor TS.

Dat er op een forum veel ervaringen worden gedeeld, is precies de reden dat ik hier graag rondneus en ook anderen op weg probeer te helpen door het delen van mijn ervaring. Door een uitgebreid antwoord te verwijzen naar de prullenmand en simpelweg te roepen dat het beter is om naar een garage te rijden vind ik jammer en kort door de bocht (over persoonlijk reageren gesproken...). Zouden we met elke technische vraag zo omgaan, dan hebben we een heel leeg forum.

Klaarblijkelijk verschillen we hier van mening. Of is logisch redeneren lastig en hebben we hier een dame in blauwe jurk voor nodig?
MarioC70
6th Gear member

Mekstra schreef: Heren, we komen er niet uit zo. Geen probleem voor mij, des te vervelender voor TS.

Dat er op een forum veel ervaringen worden gedeeld, is precies de reden dat ik hier graag rondneus en ook anderen op weg probeer te helpen door het delen van mijn ervaring. Door een uitgebreid antwoord te verwijzen naar de prullenmand en simpelweg te roepen dat het beter is om naar een garage te rijden vind ik jammer en kort door de bocht (over persoonlijk reageren gesproken...). Zouden we met elke technische vraag zo omgaan, dan hebben we een heel leeg forum.

Klaarblijkelijk verschillen we hier van mening. Of is logisch redeneren lastig en hebben we hier een dame in blauwe jurk voor nodig?

Conclusie blijft,dat je op afstand geen diagnose kunt stellen het onderstel bestaat uit tientallen onderdelen die kunnen rammelen.
Dus een diagnose op de brug is beter dan via het forum,dit zijn geen structurele problemen waar een regelrecht antwoord op is.
En ik redeneer logisch,s,heb de hele dag met deze materie van doen,vandaar..
Mekstra
1st Gear member

Dan zou ik verwachten dat het helemaal voor jou eenvoudig moet zijn om met de klachtomschrijving in de hand de meest voorkomende / logische oorzaken te benoemen. Dat zijn er echt geen tientallen...
Mijn V70 D5 Geartronic uit 2005 met 135.000 km heeft sinds een half jaar een steeds erger wordend probleem, vermoedelijk in de ophanging. De ophanging geeft bij bijna elke snelheid (dus ook in de stad) oneffenheden in een wegdek extreem sterk door. Het is hetzelfde gevoel als een wiel dat sterk in onbalans is, alleen voel je de trillingen niet zo zeer in het stuur alswel in de carrosserie en vooral ook in je stoel. Op een absoluut vlak stuk asfalt is het nauwelijks te voelen, maar op slechte wegen weer juist heel erg.
MarioC70
6th Gear member

Als je gelijk wilt hebben,mijn zege heb je...

Schokbrekers
Schokbrekerrubbers
Veren
Draagarmrubbers
Fuseekogels
Stuurkogels
Stuurhuis
Stabilisatorstang plus verbindingsstangetjes
Veerschotels
enz enz..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Hoe moeilijk kan het nu zijn om de mening van een ervaren monteur te accepteren.
MGB GT 1976
evert65
6th Gear member

lint schreef: Ik vind de suggestie van MarioC70 wel zinvol, dit soort storingen van trillingen zijn moeilijk op afstand vast te stellen. Het is zeker verstandig om een goede garage te bezoeken en de oorzaak te laten opsporen van de trillingen.
+1
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”