Is een Volvo 440/460 wat voor ons?

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
AlmostVolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.06.2006 - 10:17

Hallo,

Mijn eerste bericht op dit forum, omdat ik hoop hier de juiste antwoorden te krijgen. Wij rijden op dit moment rond in een oud Frans autootje van 18 jaar, dat de komende APK-keuring naar alle waarschijnlijkheid niet gaat overleven. Tijd voor iets anders dus, maar ons budget is beperkt. Via-via werd ons aangeraden eens te kijken naar een Volvo 440/460, omdat dat goede en betrouwbare wagens, voor een betaalbare prijs zouden zijn. En daar komen de vragen... :-) En okee, het is natuurlijk bloedlink om Volvo-liefhebbers te vragen waarom we een 440/460 zouden moeten kopen, maar ik hoop toch op jullie eerlijkheid!

1) Waarom ik WEL een 440/460 zou moeten kopen weet ik eigenlijk al, ik ben al voor 80 procent overtuigd. Maar wat zijn (technische) redenen om zo'n auto NIET te kopen? Met welke gebreken moet ik, op korte of langere termijn, rekening gaan houden?

2) Wat is een mooie prijs voor een 440/460? Op Autotrader en Marktplaats kom ik modellen van 12 jaar oud tegen, met 150.000 kilometer op de teller, voor prijzen tussen de 500 en 1000 euro. Is dat redelijk? Wat kan zo'n auto aan qua kilometers?

3) Waar moet ik expliciet op letten bij aankoop? Wat zijn de dingen waar een Volvo-liefhebber naar kijkt bij aanschaf? Welke "verborgen" gebreken hebben extra aandacht nodig?

Ik geef toe: gevaarlijke vragen om aan liefhebbers te stellen, maar ik vermoed dat wij binnen niet al te lange termijn toe gaan treden tot de Volvo-wereld!

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allereerst hartelijk welkom. En leuk dat je licht hier wilt opsteken.

Nu antwoord op je vragen, waarbij ik eerst iets algemeens ga zeggen.
Ook een VOLVO van 12 jaar oud is al een oud beestje. Daar kunnen nog genoeg verborgen gebreken aan zitten. En zeker bij een 400 serie.

Waarom zou je geen 400 serie kopen.
Heel simpel. Omdat het een oudere europese auto is, die technisch wel eens wat mankementjes vertoont. Een japanse auto is duurzamer.

De prijs.
Die is zeer schappelijk. Maar ik zou een jaartje nieuwer kiezen (vanaf 1994) en een Phase II (met de 850 neus) kopen. Ligt ietsje duurder maar al wel weer wat beter.

Waar op te letten,
Roest bij de achterspatschermen en de klep en de A-stijlen. Verder kijk even naar aankooptips die her en der op het forum staan.
Verborgen gebrek (maar niet echt):
"slechte" schakelbusjes waardoor de bak zwaar schakelt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Beste Jeroen,

Het Volvo 480-Register heeft een vrij compleet artikel geschreven met aankooptips voor een Volvo 480. Deze zijn denk ik ook redelijk van toepassing voor de aanschaf die jij in gedachten hebt. Ik heb ze hieronder gekopieerd. Het is een zeer uitgebreid stuk!

Groeten,
Arjen

==========
Aankoop


AANKOOPTIPS
Onderstaand enkele tips voor de aankoop van een gebruikte Volvo 480.

INLEIDING

Ook de Volvo 480 is een Volvo. Oftewel het is een veilige, betrouwbare en degelijke auto. Zelfs oude exemplaren lijken tot op de dag van vandaag zo uit de showroom gekomen te zijn. Toch zijn er enkele punten waar u bij een aankoop extra op kunt letten.

Koop uw Volvo 480 bij een BETROUWBAAR ADRES, bij voorkeur een OFFICIËLE VOLVO-DEALER
Controleer de onderhoudshistorie aan de hand van het SERVICEBOEKJE
Vraag de autogegevens van de NATIONALE AUTOPAS op
Laat de auto KEUREN bij een betrouwbaar adres, bijvoorbeeld bij de ANWB
Koop uitsluitend met een goede GARANTIE, bijvoorbeeld een BOVAG-garantie
Controleer of de auto SCHADE heeft gehad
Controleer of de autopapieren het JUISTE CHASSISNUMMER vermelden
Neem indien mogelijk contact op met de VORIGE EIGENAAR
Wees extra VOORZICHTIG bij auto's die tweedehands INGEVOERD zijn (data kentekenbewijs deel I en deel II)
Eventuele schade is ook voor een leek vaak te constateren door goed op mogelijke kleurverschillen van de verschillende carrosseriedelen te letten. Voel ook met een vinger of alle naden goed en recht lopen en goed aansluiten. Let hierbij vooral op de deuren, motorkap, neus-frontpaneel, dorpels, achterklep, achterlichtunits.
Financieel kan het interessant zijn een Volvo 480 uit het buitenland te importeren. De ervaring leert dat het dan relatief vaak om schade-auto's gaat. Let dan extra goed op, en vergeet bovenstaande punten niet.

CARROSSERIE

De Volvo 480 is een duurzame auto die een zeer goede roestbescherming heeft. Plaatsen waar het roestduiveltje het eerst toe kan slaan zijn:

BINNENZIJDE ACHTERSPATBORDEN
ONDERKANT PORTIEREN
DORPELS
STRIP ONDERZIJDE RAAM BIJ PORTIEREN
BINNENKANT VOORSPATBORDEN
Let naast roest ook op eventuele kleurverschillen tussen de carrosseriedelen en speling van de portierscharnieren.
LEKKAGE

Een vaker voorkomend euvel is waterlekkage. Lekkage treedt soms op bij:

DE ACHTERKLEP
BOVENZIJDE ACHTERLICHTUNITS
ACHTERZIJRUITEN
Eventuele lekkage is te zien:
IN DE BAK WAARIN HET RESERVEWIEL STAAT
ONDER DE ACHTERSTOELEN
Let zowel op water als eventuele roest. Als er kit aangebracht is rondom de achterklep, achterlichtunits of achterzijruiten is dat vaak een goed teken. Een vorige eigenaar heeft dan waarschijnlijk een lekkage verholpen.
TURBO

Hoewel de turbo van de Volvo 480 turbo kwalitatief net zo goed is als andere delen van de auto, kan er toch wel eens iets aan mankeren, waarschijnlijk vooral omdat de turbo-versies uitnodigen tot stevig autorijden. Laat bij een aankoopkeuring specifiek letten op de turbo. Zorg dat de leidingen goed bevestigd zijn. Reparatie of vervanging van de turbo is duur.

TEST DE TURBOWERKING in een proefrit. De turbo moet direct overdruk opbouwen. Let op de turbodrukmeter. Rij constant met 2500 toeren in de 3e versnelling. Als de auto na enige tijd schokkend of stotend gaat rijden duidt dit op een lekke pakking van de turbocompressor.

ELECTRONICA

De Volvo 480 zit boordevol electronica. De eerste productiejaren waren hierbij wat minder betrouwbaar. CONTROLEER BIJ EEN PROEFRIT DE WERKING van alle meters, schakelaars en tellers; die zijn electronisch gestuurd. Eventuele storingen zijn niet zozeer erg, als wel irritant. Let vooral op soepel lopende snelheidsmeter en toerenteller en goede werking van het info-center. Het toerental van oudere typen vertoont bij stationair draaien en in fileverkeer soms schommelingen. Dat duidt alleen op een mankement als het te erg wordt en bijvoorbeeld de motor afslaat of spontaan meer dan 1500 toeren maakt in neutraal. Test het standaard Volvo-alarm dat in iedere Volvo 480 zit door dóór een geopend raam de afgesloten deuren van buiten af te openen. Het alarm moet dan afgaan.

OVERIG

Technisch is de Volvo 480 zeer betrouwbaar. Motorproblemen doen zich eigenlijk nooit voor. Controleer wel of de versnellingsbak soepel schakelt, genoeg olie bevat en niet lekt. TEST DE KOPPELING door in de 2e versnelling 3500 toeren te rijden. Schakel naar 4, laat in één keer de koppeling opkomen en geef plankgas. Als de motor stil valt is de koppeling goed.

Controleer de buitenkabels van de handrem op roestvorming. Dit uit zich door 'ballen' (eieren) in de kabel. Ongelijke bandenslijtage duidt op een foute uitlijning of eerdere schade.

Laat een verkoper de auto niet aanprijzen met de lichtmetalen velgen, centrale vergrendeling, electrische raambediening, electrisch bedienbare spiegels, alarm, verstralers, electronisch info-center en dergelijke. Met uitzondering van de S-versie was dat allemaal op bijna alle uitvoeringen en modeljaren gewoon standaard.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Let bij aanschaf inderdaad goed op roest bij de achterschermen, verder is het belangrijk om na te gaan of de distributieriem tijdig is vervangen (deze moet om de 90.000km of 6 jaar vervangen worden).

Het vervangen van de riem kost ongeveer 250 euro, dus als je er een kunt vinden waar hij recentelijk is vervangen is dat wel een groot voordeel. Als je er een koopt waar het al lang geleden is, of niet te achterhalen is wanneer de riem het laatst is vervangen het raadzaam om dit meteen te doen, als ie kapot springt, loopt je motor in de soep.

Kijk sowiso uit naar een 1.8i motor, dit is de meest betrouwbare en zuinige van het stel. Daarbij heeft deze motor de eenvoudigste techniek, dus de minste kans op storingen!!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Het 480 verhaal gaat volgens mij niet zo heel erg op voor de 440 in veel gevallen. Er wordt niks over de stappenmotor genoemd (loopt de auto lekker stationair), en de electronica klachten zijn bij een 440/60 ook niet zo erg (toch?)
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
bertoldy
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.06.2006 - 10:43
Locatie: brielle

Heb een 460 1.8 uit 1995. Auto loopt fantastich en weinig tot geen makementen, geen rare rammeltjes etc. Alleen de automatische cvt bak gaat kapot. Dus... geen cvt automaat kopen. Voor de rest alleen maar lof voor de auto.
Gebruikersavatar
Bakke
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 08.11.2005 - 14:09
Locatie: Belgie - Zaventem

V480-V40 schreef: Verborgen gebrek (maar niet echt):
"slechte" schakelbusjes waardoor de bak zwaar schakelt.
Kan je dit even toelichten aub. Wil dit zeggen moeilijk in de versnelling zetten met de pook, of hard hard moeten induwen van het koppelingspedaal?

Bedankt
Bakke
Whoever said : "A Volvo cannot be tuned " ?!?
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

De pook is dan moeilijk in de vernelling te zetten omdat er speling in de stangen zit. Daardoor valt de bak niet lekker in de versnelling!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
volvo 460 1.8 i DL
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.03.2007 - 18:43

Heb zelf sinds december 2006 een 460 1.8 i dl van 1994 ( nieuw model ) met alleen 275.000 op de teller maar perfect onderhouden voor 500 euro aangeschaft. Ik heb al een simca chrysler, peugeot en een ford gereden, maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit ,wat een prima auto is dit. dus maar gauw een 440/460 aanschaffen.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

en misschien is een diesel 440/460 wel intressant voor je. geweldig laag verbruik en 60 liter tank. vanaf 10000 km is de diesel al intressant!
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Edwin Volvo 440
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07.02.2007 - 11:31

ik denk dat de heer almostvolvo wel een auto gekocht heeft
aangezien dit topic stampt uit het jaar 0 ofwel juni vorig jaar

beetje achterhaald

denk trouwens dat die niet voor volvo is gegaan aangezien die maar 1 post heeft gemaakt
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

Dus niet echt 'ALMOSTvolvo'
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Als je auto vreemde kuren gaat vertonen in het electronische circuit is meestal de dynamo defect. Ik gaf eerst de Spaanse hitte de schuld paar jaar geleden toen spontaan het alarm licht begon te timmeren. Dashboard lampjes uitvielen en nog meer vreemde dingen.

Verder heb ik nog nooit veel storingen gehad met mn 460. Voor dat geld een van de beste auto's.

Ik rij liever in een 460 dan een of andere goedkope rammelbak van 9000 euro van Hyundai, Kia or whatever.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

nevermind, oud topic.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
AlmostVolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.06.2006 - 10:17

Ik geef toe dat het niet zo netjes is dat ik niets van me heb laten horen, maar dat had z'n redenen. Kort na het plaatsen van dit bericht konden wij voor een zeer zacht prijsje een Renault 19 Chamade overnemen. Daar hebben we twee jaar met (wisselend) plezier in gereden. Nu deze auto echt naar het einde gaat, willen we toch eindelijk overstappen op een sluimerende liefde ... een Volvo dus ;-)

Via-via hebben we het volgende aanbod: een Volvo 440 1.8 dli Fleet E2 voor rond de 600 euro. Deze auto is ruim 13 jaar oud en heeft bijna 190.000 kilometer gereden. Volgens de verkoper een prima auto, die hij ruim twee jaar gereden heeft. Hij doet hem weg door privé-omstandigheden; zo is hij gaan samenwonen en woont hij erg dicht op zijn werk. De auto verkeerd volgens hem in goede staat. De APK is vorig jaar december door Kwikfit uitgevoerd, omdat zijn eigen garage geen tijd had, en die adviseerden uiteraard om nieuwe voorbanden en een nieuwe accu te plaatsen.

Het enige puntje waar goed over nagedacht moet worden is dat de distributieriem aan vervanging toe is. Als ik het goed heb kost zoiets rond de 200-300 euro, dus dan zouden wij voor 900-1000 euro een leuke Volvo 440 kunnen hebben.

Nogmaals: sorry dat ik zo lang niets van me heb laten horen, maar we gaan nu ECHT over op een auto waar ik al zo lang op hoop... wie kan ons nog van wat slimme tips voorzien? Is dit een aankoop die het overwegen waard is?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zolang de roestduivel niet heeft toegeslagen, dan kan het geen kwaad, en heb je voor dat geld een goed auto.

Veel succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
AlmostVolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.06.2006 - 10:17

Inmiddels hebben we met de verkoper een afspraak gemaakt. Morgenochtend gaat de auto even op de brug bij 'onze' garage. Dat is overigens geen Volvo-dealer, maar we hebben al jaren erg goede ervaringen met ze. De monteur loopt in een half uurtje de auto even globaal langs, en kan dan een advies uitbrengen.

Als we de auto nemen zijn we 600 euro kwijt. De garage schat in dat het vervangen van de distributieriem, spanrollen en wat andere kabels zo rond de 300 euro zal gaan kosten. Ik denk dat we dan voor 900 euro een leuke auto kunnen hebben...
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Je moet idd rekenen op min e300,- voor de distributieriem EN de spanrollen!

Alles is denk ik wel gezegd. Het zijn goede en betrouwbare auto's naar mijn mening. 190k km is niet bijzonder voor een 440 mits hij netjes onderhouden is. Check alle standaard dingen naast roest op achterscherm en distributie: banden, remmen, uitlaat, enz... Onderdelen zijn niet super duur, maar wel iets meer dan gemiddeld. Originele onderdelen zijn voor mijn gevoel daarentegen wel beter van kwaliteit. Dus de prijs haal je in de loop van de tijd er weer uit.

Succes!
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

AlmostVolvo schreef:De APK is vorig jaar december door Kwikfit uitgevoerd, omdat zijn eigen garage geen tijd had, en die adviseerden uiteraard om nieuwe voorbanden en een nieuwe accu te plaatsen.
Kwikfit, tjsa.......
Gebruikersavatar
AlmostVolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.06.2006 - 10:17

Om maar een beroemde quote te gebruiken: "Ladies and gentlemen... we got him!" :thumbright:

Sinds woensdag zijn wij de trotse eigenaar van een Volvo 440 1.8i DL Fleet E2. Dat staat er tenminste op de papieren, op de achterkant van de auto staat gelukkig iets minder...

We hebben hem door onze eigen garage kort na laten kijken, en de monteur was erg tevreden. Hij is goed onderhouden en gaat nog makkelijk een tijdje mee als we er lief voor blijven. Hij heeft 191000 gelopen, maar dat moet geen probleem zijn. De distributieriem en rollen worden binnenkort vervangen, net als de remverdeler. Dat gaat ons rond de 350 euro kosten in totaal. We hebben 600 euro voor de auto betaald, en hebben onze oude Renault 19 inmiddels voor 250 euro verkocht. Met andere woorden: voor 700 euro rijden we weer een tijdje lekker rond!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”