Vorig jaar tijdens de ritten door de bergen van Oostenrijk met de caravan erachter liep de temperatuur van de motor te hoog op. Nu was de buitentemperatuur ook op dat moment niet te harden (+35), maar bij het openen van de motorkap constateerde ik ook dat de koelventilator niet op de hoogste stand draaide.
Dit heeft zich een aantal keren voorgedaan. Na de zomer heb ik het niet meer vernomen omdat de buitentemperatuur daalde en ik niet met de caravan reed en de ventilator wel op de eerste stand draait.
Gisteren na een rit de motor laten draaien en de airco op de hoogste stand gezet en even laten draaien. De ventilator wil maar niet op de hoogste stand draaien.
Motorkap geopend en de stekker van de ventilator los getrokken, uit laten draaien, en weer vastgemaakt. De ventilator ging direct op de hoogste stand draaien (dat hoor je goed) en na 10 sec zakte hij weer terug naar de eerste stand.
Het ligt dus niet aan de ventilator, die kan het dus wel. Maar wat bepaalt er nu in de auto dat de ventilator op de hoogste stand moet gaan draaien?
Is dat de ECU of misschien ergens een sensor?
De temperatuur sensor in het dashboard werkt trouwens prima. De De koelwater klep werkt ook prima, omdat deze pas opent als de motor op temperatuur is.
Het gaat dus om mijn D5 van 2007. Deze heeft geen schakelrelais voor de ventilator.
UPDATE:
Heb net de bedrading van de temperatuursensor die op het thermostaathuis zit van de sensor naar de ecu doorgemeten. Dit is goed.
Dit heb ik ook gedaan met de stuurdraad van de ventilator naar de ecu, dit is ook goed.
Ik kan in Vida ook helemaal niets vinden, wanneer de hoogste stand word geactiveerd.
Wie kan mij helpen met dit probleempje?
Koelventilator alleen in de laagste stand
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Geen enkele foutmelding in de computer. De temperatuursensor in de auto werkt prima.
De koelventilator word aangestuurd door de ecu. Maar dat is van diverse factoren afhankelijk.
Zoals temperatuur, rijsnelheid, ac uit of aan, en misschien nog wel meer.
Ik kan nergens vinden wanneer de hoogste stand word geactiveerd.
Dan weet ik misschien ook waar ik moet zoeken.
De koelventilator word aangestuurd door de ecu. Maar dat is van diverse factoren afhankelijk.
Zoals temperatuur, rijsnelheid, ac uit of aan, en misschien nog wel meer.
Ik kan nergens vinden wanneer de hoogste stand word geactiveerd.
Dan weet ik misschien ook waar ik moet zoeken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Sensor zit voorop het motorblok. Ik had vorig jaar dat de ventilator ook bij koude motor bleef draaien. Na loskoppelen van sensor en weer aansluiten was dit opgelost.
Dit gaf trouwens geen foutmelding (zowel het loskoppelen als het feit dat de ventilator bleef draaien)
Dit gaf trouwens geen foutmelding (zowel het loskoppelen als het feit dat de ventilator bleef draaien)
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb ondertussen via pm ook een bericht van Mario gekregen dat het waarschijnlijk aan de temp sensor die op het thermostaathuis zit.
Wat mij dan wel bevreemd, en dat heb ik Mario ook gevraagd, is dat het lijkt of de temperatuurmeter in de cockpit prima lijkt te werken.
Deze loopt netjes bij koude start na een 5 min rustig op en blijft mooi in het midden staan.
Dat is toch dezelfde sensor?
Heb net nog even wat gegevens opgezocht.
Dit zal ik morgen eerst eens even meten.
Wat mij dan wel bevreemd, en dat heb ik Mario ook gevraagd, is dat het lijkt of de temperatuurmeter in de cockpit prima lijkt te werken.
Deze loopt netjes bij koude start na een 5 min rustig op en blijft mooi in het midden staan.
Dat is toch dezelfde sensor?
Heb net nog even wat gegevens opgezocht.
Dit zal ik morgen eerst eens even meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Turbodesk op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Vanmiddag een nieuwe sensor opgehaald en deze eerst eens doorgemeten met behulp van opgewarmd water in een pannetje en een thermometer.
Deze sensor had precies de goede waarden zoals in Vida staat beschreven (zie plaatje topic).
De oude er uit gehaald en ook getest, en deze week behoorlijk af.
Deze gaf bijvoorbeeld bij 80 graden 450 Ohm.
Nieuwe er in gedraaid en getest met Vida. Als ik nu de test doe met de ventilator op halve snelheid draait hij ineens op volle snelheid. (zoals het hoort)
Vida zegt wel halve snelheid, maar dat is eigenlijk volle snelheid.
Bij activeringen ook getest met halve snelheid, en daar draait hij wel halve snelheid gedurende een minuut.
Probleem dus opgelost.
Deze sensor kost bij Volvo 51 euro incl. btw.
Heb precies dezelfde opgehaald bij de automaterialenzaak voor 18,75 euro incl. btw.
Wel een erg groot verschil.
Op de achtergrond heeft Mario goed meegedacht, bedankt daarvoor.
Deze sensor had precies de goede waarden zoals in Vida staat beschreven (zie plaatje topic).
De oude er uit gehaald en ook getest, en deze week behoorlijk af.
Deze gaf bijvoorbeeld bij 80 graden 450 Ohm.
Nieuwe er in gedraaid en getest met Vida. Als ik nu de test doe met de ventilator op halve snelheid draait hij ineens op volle snelheid. (zoals het hoort)
Vida zegt wel halve snelheid, maar dat is eigenlijk volle snelheid.
Bij activeringen ook getest met halve snelheid, en daar draait hij wel halve snelheid gedurende een minuut.
Probleem dus opgelost.

Deze sensor kost bij Volvo 51 euro incl. btw.
Heb precies dezelfde opgehaald bij de automaterialenzaak voor 18,75 euro incl. btw.
Wel een erg groot verschil.
Op de achtergrond heeft Mario goed meegedacht, bedankt daarvoor.