Ipod / Aux in V50 MY2006

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Stilo
3rd Gear member

Ik weet dat er al tal van topics zijn over deze frustratie van een aantal V50-rijders, maar ik wil de discussie toch nog es aanzwengelen. Ik google me nog steeds rot maar een echte oplossing lijkt niet voorhanden.

Heb zojuist gebeld met Dension USA. Die konden mij niet bevestigen wanneer en zelfs OF er een adapter komt die op het MOST systeem van de Volvo is in te prikken. Voor andere auto's met MOST, zoals BMW en Porsche zijn er al wel adapters cq komen die er zeer binnenkort aan. Voor de Volvo schijnt het echter very difficult te zijn.

Ik heb er dan ook niet veel vertrouwen meer in dat er nog een aux-input oplossing komt. De hele unit van een MY2007 inbouwen zou volgens een Volvo dealer hier in de buurt ook niet mogelijk zijn. Of heeft iemand andere geluiden gehoord? Als het al zou kunnen zal het waarschijnlijk ook nog eens een dure operatie worden.

Het enige wat dus vooralsnog mogelijk lijkt is een FM Transmitter of Modulator. De eerste optie valt af gezien de volle frequentieband in Nederland en de enorme storing die je daardoor hebt. De tweede optie staat bij mij nog open. Ik heb echter geen enkel idee of dat nog een beetje klinkt. Als er iemand ervaringen heeft hoor ik het graag. Een Belgische forummer, Karoshi, heeft een modulator op fraaie wijze ingebouwd in zijn V50, maar hij lijkt niet meer actief op het forum (laatste login 18 feb), dus hem kan ik niet vragen of het nog steeds bevalt. Wellicht heb je in Belgie ook minder storing dan in het volle NL (randstad). Heeft er iemand ervaringen met een modulator en/of connecties bij bijvoorbeeld een audioshop die meer weet over de audiokwaliteit bij een Modulator? Is er een bepaalde modulator die de beste kwaliteit levert?

Alle concrete info is met andere woorden welkom. Daar doen jullie mij, maar ik denk ook een hoop andere V50-rijders een groot plezier mee.

Danku!
Stilo
3rd Gear member

even een schopje omhoog...
Stilo
3rd Gear member

Ik heb de knoop doorgehakt en ga een fm modulator laten inbouwen (gaat volgende week gebeuren). Weet dat ik dan wat concessies ten aanzien van de geluidskwaliteit moet doen, maar dat heb ik er wel voor over. Wordt gek van het gesleep met cd's en het steeds opnieuw dezelfde muziek horen.

I'll keep y'all posted.
Stilo
3rd Gear member

De FM Modulator is ingebouwd. Eindelijk een ipod in de auto :-)

Ik heb gekozen voor een wat betere modulator (JVC KS-IF300). Die is dmv twee verloopstekkertjes tussen de antennekabel gezet. Tussen de ipod en de modulator zit een belkin ipod car adapter. De ipod is opgeborgen in de middenarmsteun, de modulator en de belkin adapter zijn weggewerkt achter de middenconsole.

De geluidskwaliteit is echt verbluffend goed. In mijn vorige auto had ik een pioneer directe ipod interface en het geluid van de huidige oplossing is echt bijna net zo goed. Je hoort niets van eventuele beperkingen van de fm band.

Kosten voor apparatuur, bekabeling en inouw waren ongeveer 200 euro.
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Mooie oplossing lijkt het waar vele vvijftigers blij mee zullen zijn.
Kun je een foto plaatsen van hoe het nu "weggewerkt" is achter de middenconsole. Ben erg benieuwd.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Zag hem bij carmedia voor €85.-
Afbeelding
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
volvanvolvo
1st Gear member

Stilo,

Ik heb inmiddels 2 FM modulators uitgeprobeerd, FM-02 (op marktplaats gekocht) en de FM Modulator van Konrad.
De eerste werd weggedrukt door andere zenders, de tweede gaf een vervormd geluid bij zachte passage's (bijvoobeeld begin van brothers in arms/dire straits). Tevens vond ik het geluid erg zacht in vergelijk met radio stations.
-Hoe presteerd de JVC onder deze zachte (en harde) passage's?
-Is het volume vergelijkbaar met de andere radio stations?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Paul
Stilo
3rd Gear member

volvanvolvo schreef:Stilo,

Ik heb inmiddels 2 FM modulators uitgeprobeerd, FM-02 (op marktplaats gekocht) en de FM Modulator van Konrad.
De eerste werd weggedrukt door andere zenders, de tweede gaf een vervormd geluid bij zachte passage's (bijvoobeeld begin van brothers in arms/dire straits). Tevens vond ik het geluid erg zacht in vergelijk met radio stations.
-Hoe presteerd de JVC onder deze zachte (en harde) passage's?
-Is het volume vergelijkbaar met de andere radio stations?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Paul

Hi Paul,

Totaal geen vervorming met de jvc. Het geluid klinkt echt als ware het een cd (ik encodeer mijn cd's naar mp3 op 320kbps).

Ik ben echt heel tevreden over deze oplossing. Je hoort alleen af en toe in de verte een hoge toon; die wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een aardlus of niet goed afgeschermde lijn-kabel. Daar ga ik dus nog wat mee stoeien.

Het volume kun je op de modulator zelf zo in stellen dat het ongeveer gelijk is aan radio / cd.

Zal zsm wat foto's maken en hier posten.
noorderling
1st Gear member

Stilo,

Helaas lees ik je tip te laat. Ikzelf heb een aantal maanden geleden de Ice>Link FM aangeschaft. Volume is daar niet te regelen. Om het volume toch acceptabel te krijgen heb ik alle muziek op de iPod op maximaal volume gezet en bovendien de EU volumeblokkering verwijderd.

In de rustige passages hoor ik toch nog een FM-knerpje of erger. Rond Amsterdam zit CAZ rond de frequentie van 88.0 alles te beïnvloeden. Dientengevolge draai ik meestal mijn antenne van het dak om zo min mogelijk storing te krijgen. Absurd.

Enige voordeel van deze set is de houder voor de iPod die hem ook meteen oplaadt.

Blijkbaar is de ene FM-modulator de andere niet! Leve de AUX-ingang dus, hoewel ik daar ook al weer kritische dingetjes over heb gelezen op dit forum (een phono-brom). We zullen zien.
Volvo historie:
1987 Volvo 360 GL 2.0 Injection
2004 Volvo V50 1.8 Edition II
2010 Volvo V50 1.6D DrivE start/stop Sport
2006 Ford S-Max 2.5T (met Volvo 5-cylinder)
2011 Volvo C30 2.0 R-Design
Stilo
3rd Gear member

Hierbij de beloofde foto's.

De Modulator is aan de passagierszijde achter de console geplaatst. Je kan er zo makkelijk bij, door de bekleding even opzij te klappen:

Afbeelding

Afbeelding

De modulator zit geschakeld, zodat deze met het contact aangaat.

Signaalkabel en voedingskabel lopen onder de plastic kap van de middenconsole naar de achterkant van de middenconsole:

Afbeelding

Het achterste kapje van de middenconsole (waar de sigarettenaansteker voor achter zit) losgehaald en vanaf daar een klein gaatje geboord waardoor de kabel uitkomt in het opbergvak onder de armsteun :

Afbeelding

Laat het me weten als jullie nog vragen hebben.
newfh
2nd Gear member

Keurig Stilo, heb je het zelf ingebouwd?
Waar is de spanning vanaf gehaald, 12 volt plug?
Geen last van rammeltjes aanchter de middenconsole, want ik zie dat ze alles daar los "ingepropt" hebben.
Bedankt voor deze update , want nu ligt een I-pod voorbereiding voor veel mensen weer binnen handbereik :D
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Bedankt Stilo voor de "sprekende" beelden.
Zal er mijn voordeel mee doen.
gr. Peter
 Mijn Flickr foto's
Stilo
3rd Gear member

newfh schreef:Keurig Stilo, heb je het zelf ingebouwd?
Waar is de spanning vanaf gehaald, 12 volt plug?
Geen last van rammeltjes aanchter de middenconsole, want ik zie dat ze alles daar los "ingepropt" hebben.
Bedankt voor deze update , want nu ligt een I-pod voorbereiding voor veel mensen weer binnen handbereik :D
Ik heb hem in laten bouwen door een car audio bedrijf. Totale kosten inclusief modulator kabels ed waren ongeveer 200 euro.

De spanning is geschakeld met het contact. Ik denk dattie vanaf de zekeringkast komt.

Van rammeltjes heb ik geen last. De modulator kan namelijk min of meer worden vastgeklemd.
rmutsaers
1st Gear member

Stilo,
Geweldig bedankt voor de tips. Ga meteen ook zo'n modulator aanschaffen. Moest toch nog e.e.a. opengooien ivm aanleg van een radio-mute voor de carkit van de telefoon, dus dat kan mooi in één keer mee.
Ben erg benieuwd.
Wordt je IPod overigens door de Belkin adapter opgeladen ?

Rick
Stilo
3rd Gear member

rmutsaers schreef:Stilo,
Geweldig bedankt voor de tips. Ga meteen ook zo'n modulator aanschaffen. Moest toch nog e.e.a. opengooien ivm aanleg van een radio-mute voor de carkit van de telefoon, dus dat kan mooi in één keer mee.
Ben erg benieuwd.
Wordt je IPod overigens door de Belkin adapter opgeladen ?

Rick
Yep, de belkin adapter laadt de ipod op. Die geeft echter nog wel wat storing (een hoge piep), dus die heb ik er even tussenuit gehaald. Nu is de ipod dus tijdelijk met alleen een minijack aangesloten.

De piep schijnt met een aardlus te maken te hebben maar ook dat zou op te lossen zijn met een 'ground loop isolator'. Daar moet ik dus nog mee aan de slag. Mocht iemand trouwens tips hebben mbt zo'n ground loop isolator (of andere manier om de aardlus / piep op te lossen), dan hoor ik het graag.
rmutsaers
1st Gear member

Stilo,
Heb je ook enig idee waar de antennekabel van de V50 zit, want ik zie op de foto de modulator dichtbij de radio zitten. Ik neem dan maar ff aan dat de antennekabel daar ook in de buurt zit ?
applex
1st Gear member

Ik vind het eeerlijk gezegt een beetje "habie babie" afgewerkt hoor. van die ampconnectors en isolatie tape......

zo zal ik het zelf nooit doen,,,maarja ik ben ook een zeikerd hoordat betreft.
Stilo
3rd Gear member

rmutsaers schreef:Stilo,
Heb je ook enig idee waar de antennekabel van de V50 zit, want ik zie op de foto de modulator dichtbij de radio zitten. Ik neem dan maar ff aan dat de antennekabel daar ook in de buurt zit ?
De modulator is tussen de antennekabel die naar de HU gaat gezet, dus de kabel zit inderdaad achter de HU.
Karoshi
2nd Gear member

nou ik ben weer actief "genoeg"...

Heb net zware verbouwingen achter de rug maar geniet nog altijd van de fm modulator oplossing zoals stilo.
Voor de mensen die een opfrissing nodig hebben over mijn setup:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ht=karoshi

vragen staat vrij
Stilo
3rd Gear member

Karoshi schreef:nou ik ben weer actief "genoeg"...

Heb net zware verbouwingen achter de rug maar geniet nog altijd van de fm modulator oplossing zoals stilo.
Voor de mensen die een opfrissing nodig hebben over mijn setup:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ht=karoshi

vragen staat vrij
Hoera, Karoshi is er weer. Meteen maar een vraag:

Ik zit nog steeds met een kleine storing als ik de belkin adapter gebruik. Slit ik de ipod rechstreeks op de minijack (die naar de modulator gaat) aan, dan is de storing weg. Lijkt dus iets met voeding / aardlus van de belkin te maken te hebben. Met andere woorden: Karoshi, heb jij daar een ontstoringsapparaat tussen zitten en/of waar heb jij de voeding van de belkin vandaan gehaald?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”