V50 1.6d of 1.6d D2

Geleverd vanaf 2003
Oboema
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.11.2015 - 20:30

Hoi,

Even voorstellen: mijn naam is Mark en ik ben van plan een V50 te kopen wegens het komen te vervallen van mijn leaseauto.
Heb al een hoop gelezen hier op het forum, veel nuttige informatie!

Ik heb een vraag over de V50 1.6d motoren (deze omdat ze het meest zuinig zijn), metname de verschillen tussen de eerste generatie 1.6d en de 1.6d D2 motoren. Ik lees hier en daar dat de D2 versie toch een stuk betrouwbaarder is, maar kan iemand aangeven of dat zo is en waarom? Wat zijn de verschillen tussen de moteren precies? De D2 vanaf ergens in 2010 heeft een 6-bak maar zijn ook gelijk een stukje duurder.

Dank!
Laatst gewijzigd door Oboema op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Welkom hier.
De D2 is een doorontwikkeling van de 1.6D en heeft een andere cilinderkop met 8 ipv 16 kleppen.
Het grootste zwakke punt van deze motoren is het kleine oliecarter, waardoor de olie snel vervuild, hetgeen weer allerlei nare consequenties kan hebben.
Of de D2 betrouwbaarder is dan een 1.6D, durf ik niet te zeggen. Belangrijk bij deze motoren is juist en op tijd (nog beter: te vroeg) onderhoud.
Eén van de issues, het blijven hangen in het roetfilterregeneratieproces, schijnt (ook bij de laatste 1.6D's) opgelost te zijn doordat Volvo een ander type ECM (motormanagement) heeft gebruikt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Danny C30 D5 schreef: Zelf zou ik geen van beide willen,dan zou ik opteren voor een D3 motor. Waarom; eerste 2 motoren zijn geen volvo motoren. Voor mijzelf is de keuze dan rap gemaakt.
Helemaal eens met de keuze, maar de argumentatie gaat nergens over.
De D3 is wel een erg lekker blok!
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28672
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Doorsparen voor een D3 motor is wel zo verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Oboema
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.11.2015 - 20:30

Geen erg positieve berichten dus....doorsparen zou een goed idee zijn ware het niet dat ik vrij snel een andere auto nodig heb. :)
Maar bedankt voor de informatie! Ik ben toch wel op zoek naar een betrouwbare auto....klinkt niet alsof dat ik een 1.6D vind, ook al worden ze regelmatig met 200-300k km aangeboden.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Kun je niet een oudere 2.0D nemen? Is wat minder gevoelig en rijdt ook beter.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Bijna 140000km gedaan en het gewone onderhoud laten doen.Alleen de batterij is vervangen toen hij 6jaar was.Weet niet waar al die verhalen van komen!
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13570
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een D2 met een 6 bak is een prima machine (en veel beschikbaarder dan een D3)
Oboema
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.11.2015 - 20:30

Haha, gemengde berichten....dat maakt het niet makkelijker! Maar 140K en dan alleen de accu vervangen....beter kan niet. 1.6 D2 6 bak heeft de voorkeur qua zuinigheid. Echter, 2.0D met een 6-bak is ook nog wel een optie wellicht. Ouder en dus goedkoper. D3 zijn er maar weinig inderdaad.....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13570
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Waar jij je druk over maakt…
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

OGA244 schreef: een D2 met een 6 bak is een prima machine (en veel beschikbaarder dan een D3)
Voor mij ook een goede keuze gebleken!
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Niets mis met een D2 hoor. Je moet alleen de vloeistoffen/oliën goed in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Oboema
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.11.2015 - 20:30

Ik ben nu wat meer gericht aan het zoeken naar een D2, met km stand van rond (liefst onder) 100K. Heb er een aantal op het oog met een hoop opties....het enige wat ik echt wil is Navigatie, cruise en achteruitrij sensoren. Heb geen ideee welke opties bij welke uitvoeringen horen, lijkt erop dat je een V50 helemaal naar eigen wens kon uitrusten. :)
Maar belangrijker: zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Heb al veel gehoord over het roetfilter maar dat kun je niet echt controleren, of wel? Bij hoeveel km moet de distr. riem worden vervangen bij de 1.6 D2? Als ik hem niet bij de dealer koop wil ik een keuring laten uitvoeren bij de dealer, wel zo veilig denk ik. Wederom bedankt voor de tips!
Laatst gewijzigd door Oboema op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hier kun je oude prijslijsten raadplegen voor de standaard uitrusting: prijslijsten
Navigatie (RTI) is bijna nooit standaard, enkele actie modellen uitgezonderd.

Ik weet niet zeker of het bij de D2 ook zo is, maar mij de 1.6D was het 120k roetfilter en 240k distributie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Voor de D2 is een DPF gemonteerd die niet meer vervangen hoeft te worden.
De distributiewissel is sinds dit jaar drastisch teruggeschroefd naar 140.000 km.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

D2 ken ik niet goed genoeg. De 1.6D wel. Een hele sociale auto, je ontmoet veel mensen. Vooral automonteurs.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

zelf nu een v50 - D2 uit 2012, en staat inmiddels op 195000 km.
houdt aub de beurten strak aan, wees hier nauwkeurig mee, en je hebt geen last.
ik heb eigenlijk geen problemen gehad, en heb alleen een keer beide voor draagarmen verwisseld, nieuwe accu en contactslot.

de wagen wordt gebruikt als lesauto, dus best wel een belasting, maar ook draait de hele dag lekker warm.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”