Naventileren T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Het valt mij op dat de XC90 iedere keer enorm staat na te ventileren als ik uitstap. Bij de bumper rechtsvoor (daar zit ook een roostertje) staat een ventilator fors te draaien. Ik ben het wel gewend van vorige auto's als ik een keer fors gas gegeven had. In dit geval doet hij het ook na een rit van 5 minuten op de batterij.

Herkennen andere T8 rijders dit?
Gebruikersavatar
M@rvin
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 08.11.2015 - 22:56

thavipah schreef: Het valt mij op dat de XC90 iedere keer enorm staat na te ventileren als ik uitstap. Bij de bumper rechtsvoor (daar zit ook een roostertje) staat een ventilator fors te draaien. Ik ben het wel gewend van vorige auto's als ik een keer fors gas gegeven had. In dit geval doet hij het ook na een rit van 5 minuten op de batterij.

Herkennen andere T8 rijders dit?
De T8 waarin ik heb proefgereden had het ook......
2015 XC90 T8 R-Design Ice White
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Sprak net de verkoper. Die belde om te vragen hoe de auto beviel. Het klopt inderdaad dat hij na het rijden (of bij het opladen) soms fors gaat staan ventileren. Is normaal tenzij het langer duurt dan 10 minuten na uitschakelen.
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Helaas geen XC90 hier, maar wat moet er dan geventileerd (gekoeld) worden? Wat zit er rechtsvoor wat extra koeling nodig heeft?
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

laatst ook nog even mogen proefrijden in een T8, daarbij viel het mij ook op.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

@mxeryus: Het accupakket.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Yip, mijn auto staat altijd een een garage. Die ventilator maakt echt een boel kabaal.
Ook tijdens het alden spring de ventilator zo nu en dan aan.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2381
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Zit de standkachel niet ook rechts voor?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
XCEL
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 17.02.2015 - 14:43

thavipah schreef: Het valt mij op dat de XC90 iedere keer enorm staat na te ventileren als ik uitstap. Bij de bumper rechtsvoor (daar zit ook een roostertje) staat een ventilator fors te draaien. Ik ben het wel gewend van vorige auto's als ik een keer fors gas gegeven had. In dit geval doet hij het ook na een rit van 5 minuten op de batterij.

Herkennen andere T8 rijders dit?
Ja, ook onze T8 staat heel regelmatig hard te blazen.
Recent kwamen we 's avonds laat uit Duitsland terug en bij thuiskomst ging hij het echt nog twee keer harder dan normaal tekeer, hij steeg nog net niet op..... :D
Laatst gewijzigd door XCEL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Het accupakket ligt toch achterin? Wordt de ISG (Integrated Starter Generator, tussen benzinemotor en aandrijflijn) wellicht extra gekoeld?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

XCEL schreef:
thavipah schreef: Het valt mij op dat de XC90 iedere keer enorm staat na te ventileren als ik uitstap. Bij de bumper rechtsvoor (daar zit ook een roostertje) staat een ventilator fors te draaien. Ik ben het wel gewend van vorige auto's als ik een keer fors gas gegeven had. In dit geval doet hij het ook na een rit van 5 minuten op de batterij.

Herkennen andere T8 rijders dit?
Ja, ook onze T8 staat heel regelmatig hard te blazen.
Recent kwamen we 's avonds laat uit Duitsland terug en bij thuiskomst ging hij het echt nog twee keer harder dan normaal tekeer, hij steeg nog net niet op..... :D
Dat harder blazen herken ik ook bij de V60 als de auto erg warm is, of de buitentemperatuur richting de 30 graden loopt. Na een langere rit met hogere snelheid (als de accu ook leeg is) heeft de V60 ook de behoefte om even uit te blazen met de ventilator op halve kracht. Het maakt overigens wel uit of de auto ingeplugd wordt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Jers3n schreef: Zit de standkachel niet ook rechts voor?
Die hoor je amper, soms ruik ik hem nog eerder (petroleumstelletje) dan dat ik hem hoor.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Met name als de accu redelijk leeg gereden is en het laden start is koeling nodig voor de batterij. Dit zorgt voor het blazen.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
PNteH
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.10.2016 - 12:25

Mijn auto (T8) staat naast het slaapkamerraam van de buren.
Gelukkig is zij stokdoof.
Ook 's-nachts slaat hij regelmatig aan (mits aan de laadpaal)
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Klopt, de V60 D6 doet dat ook als hij aan de stekker hangt. Zaterdag parkeerde ik de auto op de oprit en begon hij te ventileren zodra ik de stekker inplugde. Ongeveer een half uur later vertrok ik op de fiets om nog even een boodschap te halen bij de buurtsuper en was de auto stil. Maar toen ik een kwartier later weer terug kwam stond de auto opnieuw te blazen.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13731
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

its alive.....
FrankK
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.05.2016 - 15:12

Volgens mij is dat nablazen van de ECC, dan blaast het systeem alles droog. Krijg je geen last van "stinkende sokken".
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dat blazen doet mijn XC90 soms ook - D5

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dbosker schreef: dat blazen doet mijn XC90 soms ook - D5
Op de autobahn zeker...

Volgens mij is het bij een niet TE doe gewone radiateur fan of het drogen van de airco condensor
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

nee, dat is juist het gekke van de zaak, dan juist niet. Ik heb het een paar keer beleefd, en kon geen link leggen met buitentemperatuur of zware belasting van de motor (of airco).

laatste Volvo (960) verkocht
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”