winterbanden 205/50R16 of 195/65R16 (voor S40 phase 1)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Onder mijn Volvo S40 ('96) liggen 205/50R16 banden. Ik ben me aan het orienteren voor winterbanden, en Volvo adviseert 195/65R15 te nemen.

Deze zijn wel een stuk goedkoper dan de 205/50R16 maar ik vind die smalle banden niet zo mooi. Wat is jullie ervaring en welke zouden jullie nemen?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

195, veiligheid voorop
het scheelt maar 1 cm, voor het oog maakt het niet zo veel uit.
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Is dat advies voor de veiligheid? Dat stond er dan weer niet bij. Hogere druk van de band op de weg??
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

NLMOU schreef:Is dat advies voor de veiligheid? Dat stond er dan weer niet bij. Hogere druk van de band op de weg??
Dat is inderdaad voor een wat hogere druk per cm2
Gast

bart simpson schreef:
NLMOU schreef:Is dat advies voor de veiligheid? Dat stond er dan weer niet bij. Hogere druk van de band op de weg??
Dat is inderdaad voor een wat hogere druk per cm2
In theorie zou dit een juiste benadering kunnen zijn. Maar inmiddels achterhaald.
Ooit het contactvlak van een band door een glasplaat gezien?

Het contactvlak ( band / wegdek) is bij "standaard" banden met gelijke omtrek ongeveer 160 cm².
Kan een keer max. 4 mm aan schelen.

Als het contactvlak dan toch nagenoeg niks uitmaakt, waarom dan wel kiezen voor een smallere band?

Het volgende:
Hoe breder de band hoe breder het contactvlak maar tegelijk is contactvlak ook korter.

Dit laatste is nu juist wat wij niet willen in sneeuw en veel water (Aquaplaning).
Wij willen meer rechtuit stabiliteit om maar niet in een slip te komen.
Een smallere band heeft dus een langer contactvlak.

Daarbij komt dat je ALTIJD de beste banden (profiel) achter moet hebben.
Doe je dit niet, dan zal je niet merken dat je mogelijk in een kritiekfase terecht komt.
Ja, te laat!! :cry:
Als je dan geen grip meer hebt dan wil de achterkant de voorkant voorbij. Ofwel slip.

Hebben de banden voor geen grip meer, dan blijf je gewoon recht uit gaan.
Wel even de koppeling intrappen, tot je weer voelt dat je grip hebt. :P

Succes met je keuze! En zouden zouden ze dit bij Volvo ook weten?
Tuurlijk, vandaar het advies.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@Alex V70, Rallyrijders in het hoge noorden rijden vandaag de dag nog steeds op "eng smalle" spijkerbandjes, mogelijk hebben zij nog niet gehoord van de door jou geschetste "nieuwste inzichten" :wink:
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Beter lezen bart ;)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:Dat is inderdaad voor een wat hogere druk per cm2
In theorie zou dit een juiste benadering kunnen zijn. Maar inmiddels achterhaald.
@menjo, ik reageerde op het "inmiddels achterhaald"
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Als je verder leest zie je dat hij wel zegt dat je smallere banden moet nemen, slechts vanwege een andere reden.
Gast

bart simpson schreef:
AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:Dat is inderdaad voor een wat hogere druk per cm2
In theorie zou dit een juiste benadering kunnen zijn. Maar inmiddels achterhaald.
@menjo, ik reageerde op het "inmiddels achterhaald"
Ook ik heb dit tijdens mijn opleidingen gehoord van banden fabrikanten.
En proef ondervinderlijk op circuit vastgesteld

Oja, dat "inmiddels" is al heel lang, dus nieuwe inzichten; NEE. :P

Elke bijscholingscursus bij banden fabrikanten, zal je dit ook vertellen.
Gast

@Bart, ik ben wel blij dat je het eens bent met;
Daarbij komt dat je ALTIJD de beste banden (profiel) achter moet hebben.

Want daar mankeert het nog wel eens aan bij garages!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

AlexV70 schreef:@Bart, ik ben wel blij dat je het eens bent met;
Daarbij komt dat je ALTIJD de beste banden (profiel) achter moet hebben.

Want daar mankeert het nog wel eens aan bij garages!
Ik zeg nergens dat ik dat met je eens ben, heb zelf alleen geen winterbanden onder de 5mm op mn auto, een winterband heeft met minder profiel ook niet echt nog veel functie meer.
Gast

bart simpson schreef:Ik zeg nergens dat ik dat met je eens ben, heb zelf alleen geen winterbanden onder de 5mm op mn auto, een winterband heeft met minder profiel ook niet echt nog veel functie meer.
Toch jammer, je zou zulke geweldige adviezen kunnen geven aan je klanten. :P

5 mm is iets aan de vroege kant, 3,5 mm is redelijk tijd voor vervanging.
Of moet de omzet omhoog? :lol:
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

3,5 mm op een winterband heeft hoegenaamd geen functie meer, en ik heb het over mijn eigen winterbanden (en mijn eigen veiligheid) wat een ander doet moet hij zelf weten (een schadewerkplaats moet tenslotte ook bestaan)
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Kijk, dat zijn antwoorden waar je tenminste wat aan hebt. Niet dat ik eigenwijs ben hoor....;-) maar ik ik neem natuurlijk geen genoegen met alleen een advies, ik wil de achterliggende gedachten ook weten.
Thanx voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14328
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja minder dan 5mm is op papier wel leuk, maar dan mag ik dus elk jaar nieuwe winterbanden kopen. met 1250km per week rij je er wel 2-3mm per jaar vanaf.

In Duitsland adviseren ze de ondergrens van 4mm, wil je met name de SNEEUW eigenschappen houden.

Vraagje:
Betekent dat nou dat die als (winter)band 4mm nog een leven heeft in normale wat koudere werkomgeving zoals Nederland?

beeeeeetje sneeuw veel regen enz.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
440 GLE automaat
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 20.09.2006 - 23:20
Locatie: wieringerwerf
Contacteer:

een winterband:
die bestaad uit een zachtere compound van rubber waardoor za al vanaf 8 graden al een betere grip geven en door het profiel van een winter band kunnen ze meer water vuil enz afvoeren. na 4 mm zullen ze het zelfde presteren als een nieuwe zemer band voor wat betreft het afvoeren van het vuil.

maar omdat het gaat om een zachtere band met een hogere wrijfings coeeficient zullen ze wel meer grip hebben en je remweg gem. met zoeen 8 tot 10 meter verkorten bij gem. 120 km/h.

alleen vanwege hef afvoeren van water en vuil word verzocht om ze dan toch te vernieuwen.

en voor de gene zonder ervaring met winter banden!! DOEN en ervaar het!

voor meer vragen? ik wil ze met liefde be-antwoorden

gr colin
NLMOU
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.06.2006 - 11:04

Mijn advies heb ik al (in mijn winterbanden ook bijna), maar nog wel een andere vraag.

Het rubber van een winterband heeft betere eigenschappen dan dat van een zomerband vanaf zo'n 8 graden. Maar tijdens het rijden warmen je banden behoorlijk op. Hoe zit dat precies?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14328
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

eN NOG EEN VRAAGJE:

Is proefondervindelijk onderzocht wat het verschil is in slijtage als je een winterband in de zomer gebruikt en in de winter.

Stel dat de winterband 10% sneller slijt, zou het een overweging kunnen zijn niet meer te wisselen naar een zomerband.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”