Heeft het zin om de downpipe van standaard 2,5 inch te vergroten naar een downpipe van 3 inch met racekat zonder chippen?
Ik heb namelijk een V50 T5 geartronic met inmiddels bijna 3 ton op de teller. Motor is goed in orde en de bak schakeld ook nog fijn (geflushed bij 225000 km) ik rijd op lpg en ben een heetje huiverig wat dit doet naar het chippen. Geartronic zal het toenemen van het koppel ook niet echt waarderen.... Moet men vanaf de eventuele 3 inch downpipe ook verder met een grotere diameter sportuitlaat of kan men volstaan met het standaard uitlaatsysteem?
Bij voorbaat dank, Frans
Upgrade downpipe zin zonder chippen?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21039
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een grotere pijp heeft geen zin. Het zal eerder negatief uitpakken.
De software van de motor is zó geschreven dat alles bij elkaar past. Als de rookgassen makkelijker wegkunnen maar je past de regeling van de turbodruk en inspuiting niet aan gaat de motor zelfs minder presteren.
De software van de motor is zó geschreven dat alles bij elkaar past. Als de rookgassen makkelijker wegkunnen maar je past de regeling van de turbodruk en inspuiting niet aan gaat de motor zelfs minder presteren.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
inderdaad, wat een onzin verkoop je dit keer Msuidgeest.
Enkel positieve invloed die dikke pijp, voor echt meer vermogen moet die wel opnieuw afgesteld worden maar nu zal de turbo minder tegendruk hebben en dus iets makkelijker op toeren komen en blijven, tevens minder belasting op de lagers van de turbo door afname tegendruk.
Afstellen is pas echt noodzakelijk als bijvoorbeeld de grote van de injectoren of de turbo zelf veranderd, dit vangt de ECU prima op.
Enkel positieve invloed die dikke pijp, voor echt meer vermogen moet die wel opnieuw afgesteld worden maar nu zal de turbo minder tegendruk hebben en dus iets makkelijker op toeren komen en blijven, tevens minder belasting op de lagers van de turbo door afname tegendruk.
Afstellen is pas echt noodzakelijk als bijvoorbeeld de grote van de injectoren of de turbo zelf veranderd, dit vangt de ECU prima op.
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
**toevoeging:
Los daarvan, je kan er prima 100pk en 100Nm bij tunen met een GT5 bak, zolang iemand het doet die weet wat die moet doen, netjes de loadvraag en ontsteking wat verlagen/ verlaten voor het schakelmoment om klappen te voorkomen, dat is wat de boel sloopt, dat heeft verder niets met het vermogen te maken.
Los daarvan, je kan er prima 100pk en 100Nm bij tunen met een GT5 bak, zolang iemand het doet die weet wat die moet doen, netjes de loadvraag en ontsteking wat verlagen/ verlaten voor het schakelmoment om klappen te voorkomen, dat is wat de boel sloopt, dat heeft verder niets met het vermogen te maken.