Heren, ik zoek een oplossing voor mijn technische probleem.
Inleiding: Ik heb mijn 440 1.7 Turbo uit '89 vorige week door een beun laten voorzien van een nieuwe versnellingsbak. Hierbij heeft hij het motorblok laten zakken. Inmiddels rijdt de auto weer, de nieuwe bak is top. Maar...
Symptomen: Bij hogere turbodruk ontstaat een plotselinge ontlading van de turbodruk. Deze ontlading gaat gepaard met een schok in de aandrijflijn (lijkt me logisch). Ik vermoed dat dit het nood-programma van de auto is, dat vindt dat de turbodruk te hoog is. Maar de beun heeft niets veranderd aan de turbodruk. Voorheen was deze wel een beetje opgeschroefd, maar dat ging altijd goed. Een andere nieuwkomer is dat ik de turbo ook bij lagere last (continue 2500) luid hoor suizen.
Ik heb wat rondgevraagd. Men zegt dat het probleem 'm zit in de wastegate-actuator. Ik heb het slangetje hiervan nagekeken, deze zit goed vast en lekt niet. Dit verklaart dat luide suizen volgens mij ook niet?
Moet ik nu de turbodruk terugschroeven? Ik zou het erg jammer en bovendien onlogisch vinden, de auto trok de druk immers prima voor het vervangen van de bak. Als ik dit moet terugschroeven, hoeveel ongeveer?
Ik zou het op prijs stellen als iemand mij kon vertellen hoe ik dit probleem op kan lossen zonder verlies van prestaties.
Alvast bedankt!
Turbo-probleem
- ZwartSCHAAP
- Starter
- Contacteer:
-
- 7th Gear member
is er niets verbogen?het stangetje van de waste gate?
slangetje gescheurd of eraf?
slangetje gescheurd of eraf?
- ZwartSCHAAP
- Starter
- Contacteer:
Er is niets verbogen. Het stangetje loopt recht. Het slangetje is onbeschadigd en zit vast.
Volvo 440 1.7 Turbo, 1989.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik denk dat de slangetjes van de wastegate verkeerd aangesloten zitten.
Ik heb ooit een verhaal gehoord van iemand met een 480 turbo waarbij dit ook het geval was. De auto had opeens abnormaal veel vermogen (trok een Porsche 944 turbo eruit), maar dit was helaas van korte duur.
Hij bouwde dus ook belachelijk veel druk op. Kijk de slangen even goed na! Hoe ze moeten zitten kan ik je helaas niet vertellen.
Suk6!
Ik heb ooit een verhaal gehoord van iemand met een 480 turbo waarbij dit ook het geval was. De auto had opeens abnormaal veel vermogen (trok een Porsche 944 turbo eruit), maar dit was helaas van korte duur.
Hij bouwde dus ook belachelijk veel druk op. Kijk de slangen even goed na! Hoe ze moeten zitten kan ik je helaas niet vertellen.

Suk6!

Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- ZwartSCHAAP
- Starter
- Contacteer:
Dank je Caerbannog. Ik kan helaas niet vinden hoe het wel aangesloten moet zijn, en ik heb zeker geen Porsches gevonden om je theorie uit te testen. :razz: Wat ik wel gedaan heb is met de Volvo naar de dealer gereden. De monteur (zelf in het bezit van een 500pk sterke turbo-golf) wist het zo 1 2 3 ook niet, maar zal de turbo binnenkort doormeten. Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.
Een idee van velen was ook dat het membraam van de actuator stuk was, maar met een heuse matraspomp eraan bevestigd zoog hij 'm vacuum. Dat kan het dus ook niet zijn.
Iemand nog een goed idee??
Een idee van velen was ook dat het membraam van de actuator stuk was, maar met een heuse matraspomp eraan bevestigd zoog hij 'm vacuum. Dat kan het dus ook niet zijn.

Iemand nog een goed idee??
Volvo 440 1.7 Turbo, 1989.
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
hallo,
ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem alleen is er bij mij niets aan de auto verandert, ik ben ergens heen gereden en op de terugweg had ik ineens meer turbodruk dan de meter kan aangeven.
ook bouwt hij de turbodruk veel eerder op.
enig idee waar dit in kan zitten?
ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem alleen is er bij mij niets aan de auto verandert, ik ben ergens heen gereden en op de terugweg had ik ineens meer turbodruk dan de meter kan aangeven.
ook bouwt hij de turbodruk veel eerder op.
enig idee waar dit in kan zitten?
-
- 7th Gear member
ik heb wel een idee...

-
- 2nd Gear member
de wasegate kan ook in de turbo zelf haperen downpipe eraf en ff checken
vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..
-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties
161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen