Turbo-probleem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwartSCHAAP
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.10.2006 - 16:54
Locatie: Enschede
Contacteer:

Heren, ik zoek een oplossing voor mijn technische probleem.

Inleiding: Ik heb mijn 440 1.7 Turbo uit '89 vorige week door een beun laten voorzien van een nieuwe versnellingsbak. Hierbij heeft hij het motorblok laten zakken. Inmiddels rijdt de auto weer, de nieuwe bak is top. Maar...

Symptomen: Bij hogere turbodruk ontstaat een plotselinge ontlading van de turbodruk. Deze ontlading gaat gepaard met een schok in de aandrijflijn (lijkt me logisch). Ik vermoed dat dit het nood-programma van de auto is, dat vindt dat de turbodruk te hoog is. Maar de beun heeft niets veranderd aan de turbodruk. Voorheen was deze wel een beetje opgeschroefd, maar dat ging altijd goed. Een andere nieuwkomer is dat ik de turbo ook bij lagere last (continue 2500) luid hoor suizen.

Ik heb wat rondgevraagd. Men zegt dat het probleem 'm zit in de wastegate-actuator. Ik heb het slangetje hiervan nagekeken, deze zit goed vast en lekt niet. Dit verklaart dat luide suizen volgens mij ook niet?

Moet ik nu de turbodruk terugschroeven? Ik zou het erg jammer en bovendien onlogisch vinden, de auto trok de druk immers prima voor het vervangen van de bak. Als ik dit moet terugschroeven, hoeveel ongeveer?

Ik zou het op prijs stellen als iemand mij kon vertellen hoe ik dit probleem op kan lossen zonder verlies van prestaties.


Alvast bedankt!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

is er niets verbogen?het stangetje van de waste gate?
slangetje gescheurd of eraf?
Gebruikersavatar
ZwartSCHAAP
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.10.2006 - 16:54
Locatie: Enschede
Contacteer:

Er is niets verbogen. Het stangetje loopt recht. Het slangetje is onbeschadigd en zit vast.
Volvo 440 1.7 Turbo, 1989.
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Ik denk dat de slangetjes van de wastegate verkeerd aangesloten zitten.
Ik heb ooit een verhaal gehoord van iemand met een 480 turbo waarbij dit ook het geval was. De auto had opeens abnormaal veel vermogen (trok een Porsche 944 turbo eruit), maar dit was helaas van korte duur.
Hij bouwde dus ook belachelijk veel druk op. Kijk de slangen even goed na! Hoe ze moeten zitten kan ik je helaas niet vertellen. :(
Suk6! :D
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Gebruikersavatar
ZwartSCHAAP
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.10.2006 - 16:54
Locatie: Enschede
Contacteer:

Dank je Caerbannog. Ik kan helaas niet vinden hoe het wel aangesloten moet zijn, en ik heb zeker geen Porsches gevonden om je theorie uit te testen. :razz: Wat ik wel gedaan heb is met de Volvo naar de dealer gereden. De monteur (zelf in het bezit van een 500pk sterke turbo-golf) wist het zo 1 2 3 ook niet, maar zal de turbo binnenkort doormeten. Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.

Een idee van velen was ook dat het membraam van de actuator stuk was, maar met een heuse matraspomp eraan bevestigd zoog hij 'm vacuum. Dat kan het dus ook niet zijn. :(

Iemand nog een goed idee?? :angel:
Volvo 440 1.7 Turbo, 1989.
zundappalkmaar
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.08.2006 - 15:32
Locatie: alkmaar
Contacteer:

hallo,

ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem alleen is er bij mij niets aan de auto verandert, ik ben ergens heen gereden en op de terugweg had ik ineens meer turbodruk dan de meter kan aangeven.
ook bouwt hij de turbodruk veel eerder op.

enig idee waar dit in kan zitten?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ik heb wel een idee...:)
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

dat zal wel ja...
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

de wasegate kan ook in de turbo zelf haperen downpipe eraf en ff checken

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”