Kromme voor remschijven Volvo V50 2.4 automaat

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
pverhaar
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.12.2006 - 22:28

Ben sinds een jaar in het bezit van een V50 2.4 geartronic. Bij 14000 km had ik kromme remschijven voor. Remschijven zijn door de dealer afgedraaid en er zijn nieuwe remblokken geplaatst dit viel allemaal nog binnen de garantie. Oorzaak was volgens de dealer het rijgedrag in combinatie met een automaat. Ik vond dit een verklaring waar ik niet veel mee kon en vertelde hem dat ik in een 440 Automaat, 760 automaat, 850 automaat, V40 automaat, V70 automaat en een XC 90 geartronic heb gereden en nooit deze ervaring met remschijven heb gehad.....
Nu bij 23000 km heb ik weer last van kromme remschijven (stuur gaat trillen bij remmen)
Als ik weer bij de dealer kom ben ik bang dat weer de remschijven worden afgedraaid. Alleen is mijn vraag nu is dit wenselijk of moet ik nieuwe remschijven hebben of is er iets anders aan de hand met de auto of met de kwaliteit van de remschijven....?
Gebruikersavatar
J
3rd Gear member
Berichten: 491
Lid geworden op: 15.09.2006 - 10:31
Locatie: Hoofddorp

Om te beginnen, ik ooit ook zoiets gehad, alleen dat was met een Peugeot. Daar zijn de 2e keer inderdaad andere remschijven onder gezet.
Alleen ik verwacht een andere kwaliteit van een nieuwe Volvo, persoonlijk.
Volgens mij kunnen remschijven niet tot in het oneindige worden afgedraaid, dus ik zou vragen naar schijven van een ander merk.
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
Gebruikersavatar
V50 Edition Sport
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 28.05.2006 - 22:27
Locatie: Gouda

nou ik ben benieuwd ik heb ook een V50 2.4 automaat met nog maar 5000 km op de teller
V50 Edition Sport II Barentz Blue OffBlack-Quartz/Beige DalaTTec
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Ik zou zeker niet tevreden zijn als de schijven weer afgedraaid zouden worden.
Leg dit probleem weg bij de importeur met de vraag of er meerdere gevallen zijn als dit.
Volgens mij is een andere kwaliteit schijf een betere optie.
succes Peter
Gast

Schijven afdraaien voor garantie? Oke. Aan de auto?
Kromme schijven kunnen onstaan door rijgedrag, maar meestal niet.
Ik kan elke schijf krom krijgen, maar dat wordt hier volgens mij niet bedoeld. :P

Meestal ligt het aan het materiaal van de schijf en soms in combinatie met bevestiging van de schijf.
Ook remblokken kunnen een oorzaak zijn, maar in mindere mate.

Als bij de bevestiging een tolleratie aanwezig is, dan kom je dit ter zijner tijd tegen. TRILLEN.
Als je het goed wil doen, zal je de schijf en astap moeten controleren op slingerringen met een micrometer.

succes
Gebruikersavatar
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Hutje op de hei

Misshien ligt het wel aan je rij- c.q. stop-gedrag.
Als je een bochtige weg rijdt waar je wel snelheid maakt, maar ook veel moet remmen, kunnen je schijfen behoorlijk warm worden.
Sta je vervolgens met hete schijfen stil bij een stoplicht met je voet op de rem (wat meestal het geval is bij een automaat) koelen je schijfen plaatselijk af.
Dus op de plek waar je blokken zitten blijft de schijf warm.
Dit resulteert in een ongelijke warmteverdeling en dus kromtrekken.
Advies.
Na veel remwerk zet je automaat in neutraal en gebruik je rem niet.
Kan je een boel ellende besparen.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

V70ORD5 schreef:...koelen je schijfen plaatselijk af.
Dus op de plek waar je blokken zitten blijft de schijf warm.
Dit resulteert in een ongelijke warmteverdeling en dus kromtrekken.
Even min of meer off-topic:
Zou het nu zo zijn dat de schijven heter blijven op de plek waar de remblokken aangrijpen, of dat ze op die plaats juist koeler worden omdat de remblokken de warmte veel sneller afvoeren dan de lucht om de rest van de schijf?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Op de plaats van de remblokken koelt de schijf niet. De remblokken werken dan als een soort van isolatiemateriaal.

Ontopic

Ik denk dat het toch wel met je rijgedrag te maken heeft. Dat je het met je andere auto`s niet gehad hebt, hoeft nog niet direct aan deze v50 te liggen. Misschien zit hier een kleinere velg of dichtere velg op gemonteerd waardoor de schijf niet genoeg de warmte kwijt kan.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gast

V70ORD5 schreef:Misshien ligt het wel aan je rij- c.q. stop-gedrag.
Als je een bochtige weg rijdt waar je wel snelheid maakt, maar ook veel moet remmen, kunnen je schijfen behoorlijk warm worden.
Sta je vervolgens met hete schijfen stil bij een stoplicht met je voet op de rem (wat meestal het geval is bij een automaat) koelen je schijfen plaatselijk af.
Dus op de plek waar je blokken zitten blijft de schijf warm.
Dit resulteert in een ongelijke warmteverdeling en dus kromtrekken.
Advies.
Na veel remwerk zet je automaat in neutraal en gebruik je rem niet.
Kan je een boel ellende besparen.
Het is een automaat, dus is het dan niet de bedoeling om niet te schakelen?
Toch moeten de schijven er tegen kunnen.
Of je moet ze er net rood gloeiend onder hebben geremd.
Gebruikersavatar
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Hutje op de hei

@AlexV70.
Het gaat idd over meer dan normaal gebruik van de remmen. Of ze rood/wit/blauw van de hitten zijn wil ik in het midden laten, ik neem aan dat je niet bij elk stoplicht uit gaat stappen om te kijken wat voor kleur ze hebben?

En met een automaat is het wel degelijk verstandig om eens te schakelen.
Bijvoorbeeld naar beneden in de bergen/heuvels.
Want als je dan niet schakelt en alleen je remmen gebruikt om vaart te minderen worden je schijven zeker wel
red hot :hothot: :hothot: :hothot: :hothot: :hothot:
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de meest voorkomende oorzaak is denk ik toch nog altijd de voet op de rem bij een stoplicht.
schijven inremmen is ook belangrijk.
hier staat er enige uitleg over hoe je dit alles kan voorkomen.
Gast

V70ORD5 schreef:@AlexV70.
Het gaat idd over meer dan normaal gebruik van de remmen. Of ze rood/wit/blauw van de hitten zijn wil ik in het midden laten, ik neem aan dat je niet bij elk stoplicht uit gaat stappen om te kijken wat voor kleur ze hebben?

En met een automaat is het wel degelijk verstandig om eens te schakelen.
Bijvoorbeeld naar beneden in de bergen/heuvels.
Want als je dan niet schakelt en alleen je remmen gebruikt om vaart te minderen worden je schijven zeker wel
red hot :hothot: :hothot: :hothot: :hothot: :hothot:
Je hebt gelijk, (in de bergen rijden, had ik even niet aan gedacht) maar wat ik bedoel;
Als je normaal rijdt mag dit niet voorkomen.
Of je moet net even wat dijkjes genomen hebben, op hardst van de snede.
Tja, dan moet je toch even uitkijken, met de voet op de rem.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”