(eh, even ter info: de luchtmassameter is het ding wat tussen de slang en het luchtfilter zit)
1) draai met een platte schroevendraaier de slangklem een stukje los, en verwijder de flexibele slang
2) verwijder de stekker door het klemmetje bovenop in te drukken en de stekker los te koppelen
3) maak de twee hard-plastic slangetjes los die achterop het luchtfilter zitten. Bij mij bleven ze na loskoppelen netjes op hun plek hangen, maar zorg er voor dat ze niet onder in de motorruimte vallen, anders kan het iets langer dat 5 minuten gaan duren...
4) maak de drie klemmen los, til de kap van het luchtfilter aan deze kant een stukje op en verwijder daarna deze kap.

5) Draai met een steeksleutel/doppensleutel (dacht M10) deze twee schroeven los waarmee de luchtmassameter aan het filterhuis vast zit
6) verwijder de lmm
Aangezien ik toch het luchtfilter open had liggen heb ik meteen alle insectenlijkjes die onderin het filter lagen maar eens opgeruimd...
monteren in omgekeerde volgorde.
Mocht je de luchtmassameter ('MAF', 'mass air flow', volgens Volvo) vervangen hebben omdat de vorige kapot is gegaan is er een grote kans dat het ECM van slag is geraakt door de foutieve informatie die de sensor heeft gestuurd. Na vervangen dan gedurende 10 minuten zekering nummer 23 verwijderen waarmee de ECM gereset wordt.

De zekeringkast boven het luchtfilter.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.