Goeiedag,
Graag jullie aandacht voor het volgende. Ik heb een aankoopcontract getekend voor een Duitse V60 2.0 T6 import occasion uit november 2021 met 156K op de teller bij een bekende tweedehands autodealer. Tijdens de onderhandelingen hebben zij de SoH van de accu uitgelezen. Ze hebben me daarvan een screenshot laten zien waaruit bleek dat deze 98% is. Dat vond ik verrassend hoog voor een auto die al meer dan 1,5 ton heeft gelopen. Maar vermoedelijk zijn dat voornamelijk zeer snelle autobahn kilometers, want het gemiddelde verbruik voor de proefrit gaf 20 liter op 100 kilometer aan. Dat is natuurlijk een momentopname en kan ook komen door een paar eerdere proefritten waarbij er flink is geaccelereerd, maar dat verbruik deed me toch even de wenkbrauwen fronsen. Ik heb mede daarom een aankoopkeuring laten doen (geheel voor mijn rekening) bij de Volvodealer. Ik wilde namelijk, naast een algemene keuring, alsnog de SoH door hen laten dubbel checken. Zij belden me vóór de afspraakdatum echter op dat ze de SoH van deze accu niet kunnen uitlezen omdat hij net te oud zou zijn voor een officieel Volvo SoH certificaat...
Ze hadden daar recent een mail van Volvo over gehad dat dat voor dit type alleen mogelijk is voor auto's vanaf week 47 in 2021, en deze wagen valt daar net buiten....
Ik was daar echt stom verbaasd over, helemaal toen bleek dat er überhaupt geen SoH kon worden uitlezen want daar hadden ze een 'paspoort' voor nodig, de toegang daartoe was geblokkeerd.
Dat ze dat bij de dealer wel hadden kunnen doen was dan misschien met <quote>.."Chinese aftermarket software, maar ik zou daar niet voor 100% op vertrouwen..."
Kortom, ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Los van het feit dat er nog een flink aantal onderhoudszaken aan het licht zijn gekomen die nog tussen de € 2000 en € 3000 zullen kosten (vervanging defecte meedraaidende koplamp, defecte High Voltage Coolant Heater (HVCH), spoeling versnellingsbak en nog zo wat dingen....)
Daar moeten we dus sowieso nog over om de tafel gaan zitten, al ben ik niet van plan daaraan bij te dragen.
Hoor graag hoe jullie dit verhaal lezen.
Overigens heb ik via Carinfos een rapport over de auto laten opmaken en daarin staat als bouwjaar 2022 (zonder maand overigens...). Dan zou de SoH dus wél uitleesbaar moeten zijn. En oja, er is ook nog een terugroepactie op dit modeltype (code: 25V179000) vanwege mogelijke kortsluiting in een hoogspanningsbatterij wat kan leiden tot brandgevaar. Daar ga ik de Volvo garage sowieso nog even over bellen.
Mocht een van jullie in de auto willen duiken via een andere route, dit is de VIN: YV1ZWBFVDN1481557
Vragen, vragen....
SoH V60 2.0 T6 uit nov '21 niet uitleesbaar door Volvo-dealer?!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Voor wat het waard is..
Toen ik vorig jaar rond deze tijd bezig was met vervanging voor mijn V90 stond er een hele mooie V60 PE op de Veluwe, ook dit was een Duitser met 64k op de klok uit 2020.
Via Via kwam ik erachter dat de auto van een dealer was geweest waarbij de complete remmerij was vervangen op basis van garantie bij kmstand 48.000, nu is dat best knap bij een dergelijke auto want dat is bigbrake van Brembo.
Die was dus gebruikt voor het betere autobahn werk, auto werd verkocht op basis van 3 maanden garantie op de garage uren, onderdelen voor rekening klant en dus eigenlijk helemaal geen garantie.
Ik had al eens eerder te maken gehad met de manier van oplossen van garantie werk bij deze club en ach een setje remschijven met blokken is tot daar aan toe, maar heb je iets aan het hybride gebeuren dan kun je serieus voor kosten komen te staan.
Voor mij ging toen het geval "bij twijfel niet doen" op en ben uiteindelijk voor de "zekerheid" van een Nederlander gegaan bij een dealer met 24mnd garantie.
Dat heeft alweer een paar duizend aan kosten besparing opgeleverd.
Toen ik vorig jaar rond deze tijd bezig was met vervanging voor mijn V90 stond er een hele mooie V60 PE op de Veluwe, ook dit was een Duitser met 64k op de klok uit 2020.
Via Via kwam ik erachter dat de auto van een dealer was geweest waarbij de complete remmerij was vervangen op basis van garantie bij kmstand 48.000, nu is dat best knap bij een dergelijke auto want dat is bigbrake van Brembo.
Die was dus gebruikt voor het betere autobahn werk, auto werd verkocht op basis van 3 maanden garantie op de garage uren, onderdelen voor rekening klant en dus eigenlijk helemaal geen garantie.
Ik had al eens eerder te maken gehad met de manier van oplossen van garantie werk bij deze club en ach een setje remschijven met blokken is tot daar aan toe, maar heb je iets aan het hybride gebeuren dan kun je serieus voor kosten komen te staan.
Voor mij ging toen het geval "bij twijfel niet doen" op en ben uiteindelijk voor de "zekerheid" van een Nederlander gegaan bij een dealer met 24mnd garantie.
Dat heeft alweer een paar duizend aan kosten besparing opgeleverd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Gaat dit dan over 2 verschillende terugroepacties?
In dit filmpje wordt de SoH van een oudere V60 T8 bepaald:
Wordt mij duidelijk dat een officieel Volvo SoH certificaat niet mogelijk was omdat de toegang tot een paspoort geblokkeerd was?
Ik zou iig de bekende tweedehands autodealer met deze informatie confronteren met als doel afspraken af te dwingen over een succesvolle second opinion van de SoH van de accu, door de Volvo-dealer. Ben je er inmiddels achter waarom de blokkade er is?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6508
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat testen wordt gedaan door Aviloo. Mijn persoonlijke mening: op zijn best is uitkomst de SOH meting van een indicatie.raspaardje schreef: ↑06.06.2025 - 16:11 ...In dit filmpje wordt de SoH van een oudere V60 T8 bepaald...
Binnenkort meer als mijn XC90 in AW staat.
Voor een second opinion op het verhaal van de dealer zou TS deze gasten ook even kunnen bellen: https://www.svanderveen.nl/soh-volvo-polestar/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dus de Volvo-dealer heeft nooit vroege PHEV auto's kunnen uitlezen? Maar dat zit er wel aan te komen?Gouwe schreef: ↑06.06.2025 - 16:49Dat testen wordt gedaan door Aviloo. Mijn persoonlijke mening: op zijn best is uitkomst de SOH meting van een indicatie.raspaardje schreef: ↑06.06.2025 - 16:11 ...In dit filmpje wordt de SoH van een oudere V60 T8 bepaald...
Binnenkort meer als mijn XC90 in AW staat.
Voor een second opinion op het verhaal van de dealer zou TS deze gasten ook even kunnen bellen: https://www.svanderveen.nl/soh-volvo-polestar/
Ben nu extra benieuwd naar jouw Aviloo ervaring geworden...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 06.06.2025 - 13:09
Uhh, ik had gereageerd op jou bericht, maar die post is verwijderd?!? Mag ik vragen waarom @moderatorvandienst?!raspaardje schreef: ↑06.06.2025 - 16:11Gaat dit dan over 2 verschillende terugroepacties?
In dit filmpje wordt de SoH van een oudere V60 T8 bepaald:
Wordt mij duidelijk dat een officieel Volvo SoH certificaat niet mogelijk was omdat de toegang tot een paspoort geblokkeerd was?
Ik zou iig de bekende tweedehands autodealer met deze informatie confronteren met als doel afspraken af te dwingen over een succesvolle second opinion van de SoH van de accu, door de Volvo-dealer. Ben je er inmiddels achter waarom de blokkade er is?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6508
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mijn info van de dealer en uit een technisch journaal is dat Volvo vanaf MY2018 de SOH uit kan lezen.raspaardje schreef: ↑06.06.2025 - 16:57 Dus de Volvo-dealer heeft nooit vroege PHEV auto's kunnen uitlezen? Maar dat zit er wel aan te komen?
Ik vind het verhaal dat de dealer aan TS vertelt dan ook wel "bijzonder".
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3696
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Het is toch niet dat op deze Autobahn-vreter ‘warranty void’ van toepassing is? Zie ook dit linkje:
viewtopic.php?t=98218
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40698
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Mogelijk heb je het bericht geschreven maar niet op Verstuur geklikt ?
Er is niets verwijderd.
Overigens is JH@070 die nieuwe forumnaam van de geciteerde JonH
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Scherp…..DB200 schreef: ↑06.06.2025 - 20:11Het is toch niet dat op deze Autobahn-vreter ‘warranty void’ van toepassing is? Zie ook dit linkje:
viewtopic.php?t=98218
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 06.06.2025 - 13:09
Nee, de uitlezing van de SoH van deze Volvo valt blijkbaar net buiten de marges van Volvo. Het stond zo (letterlijk) in de nieuwsbrief:DB200 schreef: ↑06.06.2025 - 20:11Het is toch niet dat op deze Autobahn-vreter ‘warranty void’ van toepassing is? Zie ook dit linkje:
viewtopic.php?t=98218
Updates van VIDA releases
Waarde conditie (SoH) hoogvoltaccu met officieel certificaat
Er is nu een nieuwe functie beschikbaar in VIDA die het mogelijk maakt de waarde van de conditie (SoH) hoogvoltaccu uit te lezen,
met de mogelijkheid om een officieel certificaat voor de klant te genereren.
Het zal mogelijk zijn om de waarde van de auto uit te lezen via een fysiek bezoek aan een werkplaats, maar ook via uitlezing op
afstand op markten die over uitlezing op afstand beschikken.
De functie zal te vinden zijn in VIDA -> Planning & Diagnose -> Diagnose -> Conditie van de accu.
De functie zal beperkt zijn tot de volgende auto's:
Volvo PHEV met productiestart vanaf 2021w47
H1 (B4204T52)
H2 (B4204T53)
H5 (B4204T56)
H6 (B4204T57)
Volvo EC40 (25-)/C40 en EX40 (25-)/XC40 BEV
Polestar 2 (certificaat niet beschikbaar, wordt aan gewerkt)
Er wordt gewerkt aan de implementatie van dezelfde functie voor Volvo Standard Range PHEV met productie-einde 18w16, Volvo
EX30 en Volvo EX90.
Deze functie is betrouwbaarder en zou gebruikt moeten worden in plaats van het oude diagnostische script dat op een later tijdstip
verwijderd zal worden.
-----
Wat dus gek is, want dat impliceert dus dat met het oude 'diagnostische script' de SoH wel degelijk kan worden uitgelezen (net als van de Volvo in het filmpje), maar niet met een officieel Volvo certificaat en ook niet op afstand...
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3696
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dus dan er maar op vertrouwen dat het goed is? Of toch vragen om een meting met het oude "diagnostische script'?
Heb je ook echt gecheckt of op deze auto "warranty void' van toepassingi is? Dat had er misschien ook uit moeten komen met de aankoopkeuring maar even navragen kan geen kwaad, lijkt me.
Heb je ook echt gecheckt of op deze auto "warranty void' van toepassingi is? Dat had er misschien ook uit moeten komen met de aankoopkeuring maar even navragen kan geen kwaad, lijkt me.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6508
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat is ook exact wat mijn dealer mij vertelde dat vanaf MY 2018 de SOH is uit te lezen in VIDA.
Het komt op mij over dat Volvo nu een verdienmodel ziet in het verkopen van een certificaat. En dat lijkt me slim.
Aviloo leest de SOH niet 1:1 uit maar berekent deze op basis van (heel complexe) rekenmodellen (en daar gaat het volgens mij dus ook niet (altijd) goed).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6508
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Gewoon met VIDA. Je schrijft zelf al in je eerste post dat jou auto te oud is om een certificaat aan te hangen (dus niet om te meten....). En in een latere post deze zin: "Deze functie is betrouwbaarder en zou gebruikt moeten worden in plaats van het oude diagnostische script dat op een later tijdstip verwijderd zal worden."
We hebben het hier dus over op twee manieren de SOH uitlezen in VIDA, waarbij de nieuwe manier met certificaat volgens Volvo zelf dus nauwkeuriger is.
We hebben het hier dus over op twee manieren de SOH uitlezen in VIDA, waarbij de nieuwe manier met certificaat volgens Volvo zelf dus nauwkeuriger is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Duidelijk zo, dank beiden!
Er zou toch een onafhankelijke standaard oid moeten komen om duidelijkheid te verschaffen aan de klant. Want een slager die zegt dat alleen hij zijn eigen vlees kan keuren voelt ook een beetje vreemd.
Er zou toch een onafhankelijke standaard oid moeten komen om duidelijkheid te verschaffen aan de klant. Want een slager die zegt dat alleen hij zijn eigen vlees kan keuren voelt ook een beetje vreemd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla