Startproblemen V70 uit 2008

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaaikeRey
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.07.2025 - 17:47

Beste Volvo liefhebbers,

Sinds februari hebben mijn vriend en ik een Volvo V70 uit 2008 (benzine, handgeschakeld 5v) overgekocht via Marktplaats, op de teller ongeveer 280.000. Heel blij met de ruimte die het heeft en hoe heerlijk het rijdt! Echter toch best wel wat pech mee gehad met name wat betreft het starten. Het begon half juni dat de motor voor het eerst niet startte. Even lijkt het goed te gaan, maar na een seconde valt het uit. Volgens de ANWB een brandstofpomp probleem en met een klap op de tank slaat ie weer aan. De garage heeft een nieuwe originele Volvo pomp geïnstalleerd en het leek weer in orde. Helaas minder dan een week later hetzelfde probleem. Garage had geen tijd dus hebben we een andere garage gevraagd hier naar te kijken (we hadden haast ivm een reis die we zouden maken de volgende dag). Zij concluderen dat de pomp waarschijnlijk weer kapot is! En dat zou komen door een doorgebrande verbinding naar de pomp toe. Mogelijk zou die al doorgebrand zijn toen de vorige pomp defect ging. Dat is dus niet duidelijk. Zij hebben deze verbinding weten te herstellen en het leek dat we weer zonder zorgen op pad konden.

Na flink wat kilometers verder (naar Oslo vanuit NL) op de terugweg tóch weer hetzelfde probleem. Bij een tankstation wilde de motor niet starten. Met hulp van de ANWB in het buitenland en de klap op de tank zonder de motor uit te zetten thuisgekomen. Alles bijelkaar heeft deze Volvo sinds de aankoop al veel onderhoudskosten gehad. En dit probleem is nog steeds niet verholpen. Verder onderzoek kost ook weer geld en de garage heeft garantie op de pomp maar dan moet de huidige pomp eerst naar een volvo dealer worden verzonden waar ze gaan kijken of dit echt een fabrieksfout betreft. Waarschijnlijk niet en wordt de garantie niet verstrekt. Dan zijn we nog verder van huis. Wordt er weer een nieuwe pomp in gezet wat ons veel geld kost en waarna ik bang ben dat hetzelfde probleem zal optreden. De garages tot dusver weten niet wat het verder zou kunnen zijn. We kunnen al deze onderhoudskosten zonder zekerheid ons niet permitteren en we verwachtten daarom dat we deze auto zullen moeten doorverkopen maar dat zal wel verdrietig zijn omdat we zo blij waren met een Volvo (en altijd hoorden dat er zo weinig problemen met Volvo's zijn).

Wie kan ons adviseren met bijvoorbeeld het delen van een soortgelijke ervaring?

Groetjes en bedankt alvast!
Maaike
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1034
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Een klap op de tank en dan werkt alles weer.. Ofwel dat is al een teken aan de wand dat het de pompunit zelf is. Immers zit er op benzine na, niets anders in de tank.
En tja, een V70 kopen, terwijl je denkt dat er weinig mee mis kan gaan en onderhoud/reparaties eigenlijk niet kunt bekostigen.. Dat is - met alle respect - een beetje naïef.
Wil niet lullig doen hoor... Maar een 17 jarige auto met bijna 3 ton, gaat hoe dan ook geld kosten. Zelfs een Toyota krijgt met zo'n leeftijd en/of stand wat meer aandachtspunten.
Rikky
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Het probleem lijkt op een vuile tank. Hierdoor komt het aanzuigscreen vol te zitten met gevolg dat de motor afslaat.

Meerdere delen :) diagnose niet eenvoudig (laatste 3 minuten van dit filmpje en de volgende delen).

Zie

Heel lastig probleem. Tank verder vullen en kijken of dit helpt (aanzuiging gaat dan niet via het screen)

Eerste diagnose zou zijn brandstofdruk meten. Dit kan met een eenvoudige meter op de rail, maar wegvallen druk zal al duidelijk zijn. En dutycycle e.e.a. met Vida geeft een veel duidelijker beeld. Ook foutcodes uitlezen. Maar hiermee is de oorzaak niet opgelost. Wel of de nieuwe pomp goed aangestuurd wordt (percentage dutycycle) en de druk in het begin goed is (en oude pomp ook goed was misschien). Kijken hoe de pomp in de tank zit bij jouw V70 (Ivan heeft meerdere filmpjes van Volvo's met brandstof problemen).

Klap op de tank: misschien trilt er net genoeg vuil van het screen af om een tijdje goed te functioneren en voor even voldoende brandstof aan te zuigen. Als je met vollere tank rijdt zal het dus ook langer duren voor je de problemen krijgt. De symptomen en omstandigheden weet je zelf het beste :)
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1273
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mijn logica en die is zeker niet zaligmakend!
De kans dat al die pompen problemen hebben is niet zo groot.
Vermoedelijk is er toch een andere oorzaak.

Toch maar eens uitlezen. Misschien geeft het geheugen aan wat er aan de hand is.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”