Beste Volvo liefhebbers,
Sinds februari hebben mijn vriend en ik een Volvo V70 uit 2008 (benzine, handgeschakeld 5v) overgekocht via Marktplaats, op de teller ongeveer 280.000. Heel blij met de ruimte die het heeft en hoe heerlijk het rijdt! Echter toch best wel wat pech mee gehad met name wat betreft het starten. Het begon half juni dat de motor voor het eerst niet startte. Even lijkt het goed te gaan, maar na een seconde valt het uit. Volgens de ANWB een brandstofpomp probleem en met een klap op de tank slaat ie weer aan. De garage heeft een nieuwe originele Volvo pomp geïnstalleerd en het leek weer in orde. Helaas minder dan een week later hetzelfde probleem. Garage had geen tijd dus hebben we een andere garage gevraagd hier naar te kijken (we hadden haast ivm een reis die we zouden maken de volgende dag). Zij concluderen dat de pomp waarschijnlijk weer kapot is! En dat zou komen door een doorgebrande verbinding naar de pomp toe. Mogelijk zou die al doorgebrand zijn toen de vorige pomp defect ging. Dat is dus niet duidelijk. Zij hebben deze verbinding weten te herstellen en het leek dat we weer zonder zorgen op pad konden.
Na flink wat kilometers verder (naar Oslo vanuit NL) op de terugweg tóch weer hetzelfde probleem. Bij een tankstation wilde de motor niet starten. Met hulp van de ANWB in het buitenland en de klap op de tank zonder de motor uit te zetten thuisgekomen. Alles bijelkaar heeft deze Volvo sinds de aankoop al veel onderhoudskosten gehad. En dit probleem is nog steeds niet verholpen. Verder onderzoek kost ook weer geld en de garage heeft garantie op de pomp maar dan moet de huidige pomp eerst naar een volvo dealer worden verzonden waar ze gaan kijken of dit echt een fabrieksfout betreft. Waarschijnlijk niet en wordt de garantie niet verstrekt. Dan zijn we nog verder van huis. Wordt er weer een nieuwe pomp in gezet wat ons veel geld kost en waarna ik bang ben dat hetzelfde probleem zal optreden. De garages tot dusver weten niet wat het verder zou kunnen zijn. We kunnen al deze onderhoudskosten zonder zekerheid ons niet permitteren en we verwachtten daarom dat we deze auto zullen moeten doorverkopen maar dat zal wel verdrietig zijn omdat we zo blij waren met een Volvo (en altijd hoorden dat er zo weinig problemen met Volvo's zijn).
Wie kan ons adviseren met bijvoorbeeld het delen van een soortgelijke ervaring?
Groetjes en bedankt alvast!
Maaike
Startproblemen V70 uit 2008
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Een klap op de tank en dan werkt alles weer.. Ofwel dat is al een teken aan de wand dat het de pompunit zelf is. Immers zit er op benzine na, niets anders in de tank.
En tja, een V70 kopen, terwijl je denkt dat er weinig mee mis kan gaan en onderhoud/reparaties eigenlijk niet kunt bekostigen.. Dat is - met alle respect - een beetje naïef.
Wil niet lullig doen hoor... Maar een 17 jarige auto met bijna 3 ton, gaat hoe dan ook geld kosten. Zelfs een Toyota krijgt met zo'n leeftijd en/of stand wat meer aandachtspunten.
En tja, een V70 kopen, terwijl je denkt dat er weinig mee mis kan gaan en onderhoud/reparaties eigenlijk niet kunt bekostigen.. Dat is - met alle respect - een beetje naïef.
Wil niet lullig doen hoor... Maar een 17 jarige auto met bijna 3 ton, gaat hoe dan ook geld kosten. Zelfs een Toyota krijgt met zo'n leeftijd en/of stand wat meer aandachtspunten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Het probleem lijkt op een vuile tank. Hierdoor komt het aanzuigscreen vol te zitten met gevolg dat de motor afslaat.
Meerdere delen
diagnose niet eenvoudig (laatste 3 minuten van dit filmpje en de volgende delen).
Zie
Heel lastig probleem. Tank verder vullen en kijken of dit helpt (aanzuiging gaat dan niet via het screen)
Eerste diagnose zou zijn brandstofdruk meten. Dit kan met een eenvoudige meter op de rail, maar wegvallen druk zal al duidelijk zijn. En dutycycle e.e.a. met Vida geeft een veel duidelijker beeld. Ook foutcodes uitlezen. Maar hiermee is de oorzaak niet opgelost. Wel of de nieuwe pomp goed aangestuurd wordt (percentage dutycycle) en de druk in het begin goed is (en oude pomp ook goed was misschien). Kijken hoe de pomp in de tank zit bij jouw V70 (Ivan heeft meerdere filmpjes van Volvo's met brandstof problemen).
Klap op de tank: misschien trilt er net genoeg vuil van het screen af om een tijdje goed te functioneren en voor even voldoende brandstof aan te zuigen. Als je met vollere tank rijdt zal het dus ook langer duren voor je de problemen krijgt. De symptomen en omstandigheden weet je zelf het beste
Meerdere delen

Zie
Heel lastig probleem. Tank verder vullen en kijken of dit helpt (aanzuiging gaat dan niet via het screen)
Eerste diagnose zou zijn brandstofdruk meten. Dit kan met een eenvoudige meter op de rail, maar wegvallen druk zal al duidelijk zijn. En dutycycle e.e.a. met Vida geeft een veel duidelijker beeld. Ook foutcodes uitlezen. Maar hiermee is de oorzaak niet opgelost. Wel of de nieuwe pomp goed aangestuurd wordt (percentage dutycycle) en de druk in het begin goed is (en oude pomp ook goed was misschien). Kijken hoe de pomp in de tank zit bij jouw V70 (Ivan heeft meerdere filmpjes van Volvo's met brandstof problemen).
Klap op de tank: misschien trilt er net genoeg vuil van het screen af om een tijdje goed te functioneren en voor even voldoende brandstof aan te zuigen. Als je met vollere tank rijdt zal het dus ook langer duren voor je de problemen krijgt. De symptomen en omstandigheden weet je zelf het beste

V70 2.5T 2007 (mj2008)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Mijn logica en die is zeker niet zaligmakend!
De kans dat al die pompen problemen hebben is niet zo groot.
Vermoedelijk is er toch een andere oorzaak.
Toch maar eens uitlezen. Misschien geeft het geheugen aan wat er aan de hand is.
De kans dat al die pompen problemen hebben is niet zo groot.
Vermoedelijk is er toch een andere oorzaak.
Toch maar eens uitlezen. Misschien geeft het geheugen aan wat er aan de hand is.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Daarom ga ik niet naar een reguliere garage, maar naar een dealer.
Oke, dealer is duurder. Maar nu ben je waarschijnlijk meer kwijt.
Een dealer kent ook vaak de meest voorkomende oorzaken en zou bv tevens de modificatiesetje hebben aangeraden... enz enz...
Schiet je nu niets mee op helaas.
Zou inderdaad eens laten uitlezen bij de dealer en probleem voorleggen.
Oke, dealer is duurder. Maar nu ben je waarschijnlijk meer kwijt.
Een dealer kent ook vaak de meest voorkomende oorzaken en zou bv tevens de modificatiesetje hebben aangeraden... enz enz...
Schiet je nu niets mee op helaas.
Zou inderdaad eens laten uitlezen bij de dealer en probleem voorleggen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Als ik er zelf niet uitkom ga ik naar een Volvo specialist. Deze heeft veel meer ervaring met voertuigen met hogere kilometerstanden dan de dealer en is betaalbaar(der) m.b.t. uurloon. €100,= i.p.v. €175,= à €200,= huidige prijzen.
Een must bij deze brandstofstoring was al meteen om Vida eraan te hangen. Dit had zoveel dingen kunnen uitsluiten cq bevestigen. De brandstofpomp die in europa in de voertuigen zit is een kleine pomp een extern filter is (meestal) niet aanwezig:
Fuel pump: Small Fuel Pump For 'Clean' Markets
Ik heb een tijd geleden de brandstofdruksensor (ook een standaard issue bij hogere km standen / leeftijd) vervangen i.v.m. hickup op cruise control en met Vida de data uitgelezen. Hieruit is veel af te leiden. Duty-cycle (is de pomp versleten), wordt de juiste druk behaald etc.
Control
The engine control module (ECM) calculates the desired fuel pressure. A signal is then transmitted to the fuel pump control module indicating the desired fuel pressure. Serial communication between the engine control module (ECM) and the fuel pump control module is used to carry the signal. The fuel pump control module then operates the fuel pump unit to obtain the desired pressure using a pulse width modulation (PWM) voltage on the ground lead. The fuel pump (FP) can be controlled steplessly by changing the pulse ratio of the pulse width modulation (PWM) signal. Only that pressure which is required at that specific time will then be released to the fuel rail/injectors. The value of the pulse width modulation (PWM) signal is a measurement of the operational load of the fuel pump (FP) (% duty, 100% = maximum pressure).
The engine control module (ECM) continuously monitors the fuel pressure using the signal from the fuel pressure sensor. This allows the desired fuel pressure to be reached, and if necessary a signal is transmitted to the fuel pump control module requesting that the fuel pressure is adjusted. The engine control module (ECM) regulates stable fuel pressure (approximately 400 kPa relative to the atmospheric pressure with the engine running).
Fuel pump, workload (%)
Measurement range 0 - 100 %.
The value shows the PWM signal between the Engine Control Module (ECM) fuel pump control module. Higher pulse duty cycle means higher fuel pressure. At 400 kPa the pulse duty cycle must be 35 % (±5 %). Low battery voltage is compensated by higher control signal regarding the pump's work load. Some points are that 8 V gives approx. 60 % and 10 V gives approx. 48 % work load.
Met een gemeten Duty cycle van 37,99% is mijn pompje dus bijna nieuw
In dit geval localiseren waar de pomp zit. Indien FWD waarschijnlijk in het midden en van boven een gat zagen, kun je hem makkelijk servicen
. Let wel bij P2 zat hier gewoon de mogelijkheid voor en op YT staan een paar mooie voorbeelden. Hier gaat een dealer nooit aan beginnen natuurlijk. Zal nog veel gebeuren schat ik zomaar in. Enige mogelijkheid om kosten nog een beetje in de hand te houden.
Een must bij deze brandstofstoring was al meteen om Vida eraan te hangen. Dit had zoveel dingen kunnen uitsluiten cq bevestigen. De brandstofpomp die in europa in de voertuigen zit is een kleine pomp een extern filter is (meestal) niet aanwezig:
Fuel pump: Small Fuel Pump For 'Clean' Markets
Ik heb een tijd geleden de brandstofdruksensor (ook een standaard issue bij hogere km standen / leeftijd) vervangen i.v.m. hickup op cruise control en met Vida de data uitgelezen. Hieruit is veel af te leiden. Duty-cycle (is de pomp versleten), wordt de juiste druk behaald etc.
Control
The engine control module (ECM) calculates the desired fuel pressure. A signal is then transmitted to the fuel pump control module indicating the desired fuel pressure. Serial communication between the engine control module (ECM) and the fuel pump control module is used to carry the signal. The fuel pump control module then operates the fuel pump unit to obtain the desired pressure using a pulse width modulation (PWM) voltage on the ground lead. The fuel pump (FP) can be controlled steplessly by changing the pulse ratio of the pulse width modulation (PWM) signal. Only that pressure which is required at that specific time will then be released to the fuel rail/injectors. The value of the pulse width modulation (PWM) signal is a measurement of the operational load of the fuel pump (FP) (% duty, 100% = maximum pressure).
The engine control module (ECM) continuously monitors the fuel pressure using the signal from the fuel pressure sensor. This allows the desired fuel pressure to be reached, and if necessary a signal is transmitted to the fuel pump control module requesting that the fuel pressure is adjusted. The engine control module (ECM) regulates stable fuel pressure (approximately 400 kPa relative to the atmospheric pressure with the engine running).
Fuel pump, workload (%)
Measurement range 0 - 100 %.
The value shows the PWM signal between the Engine Control Module (ECM) fuel pump control module. Higher pulse duty cycle means higher fuel pressure. At 400 kPa the pulse duty cycle must be 35 % (±5 %). Low battery voltage is compensated by higher control signal regarding the pump's work load. Some points are that 8 V gives approx. 60 % and 10 V gives approx. 48 % work load.
Met een gemeten Duty cycle van 37,99% is mijn pompje dus bijna nieuw

In dit geval localiseren waar de pomp zit. Indien FWD waarschijnlijk in het midden en van boven een gat zagen, kun je hem makkelijk servicen

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Al gaan we naar de maan voor een diagnose.
TS is niet meer online gekomen nadat er reacties geplaatst zijn, dus lijkt me de moeite niet meer waard. Klassieke eendagsvlieg.
TS is niet meer online gekomen nadat er reacties geplaatst zijn, dus lijkt me de moeite niet meer waard. Klassieke eendagsvlieg.