Hulp gevraagd: achterwielophanging

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

na slechts 4500 trouwe kilometers sinds de aanschaf 3 maanden geleden was mijn brandweerauto al aan een beurt toe, niet erg, hoort erbij.
Hij heeft sinds productie altijd alle beurten keruig bij de volvo-dealers gehad (in limburg), en nu sta ik voor het eerst bij de garage in Soest.

Helaas voor mij vinden ze (naast wat onbenullige dingetjes als versleten ruitenwissers) ook een minder leuk punt: mijn achterwielophanging heeft problemen.
Ze geven aan dat op beide draagarmen de rubbers uit de bus lopen, ze zijn versleten. En dat geldt voor zowel de linker- als de rechterzijde.
Met andere woorden: alle 4 de draagarmen moeten vervangen worden, wat me zo'n 700 euro gaat kosten. (zo'n 400 euro aan stangen, en dan de uurtjes nog)

Mijn vraag: kan dit ergens anders goedkoper? Ik kan er nog best even mee doorrijden, dus dan kan ik ook ergens anders heen rijden voor reparatie...

Ik hoor graag van jullie, want een 'kleine beurt' die meer dan 1000 euro in totaal gaat kosten op een auto van 2500 euro... da's niet fijn!

Gr, Arjan
JosB
2nd Gear member

Arjan75 schreef:........Ze geven aan dat op beide draagarmen de rubbers uit de bus lopen, ze zijn versleten. En dat geldt voor zowel de linker- als de rechterzijde........Mijn vraag: kan dit ergens anders goedkoper? Ik kan er nog best even mee doorrijden, dus dan kan ik ook ergens anders heen rijden voor reparatie...
Gr, Arjan
Hoi Arjan,
Ook hier maar even een reactie naast die van je trekhaak :lol:
De draagarmen zijn theoretisch ook makkelijk zelf te vervangen MITS je de beschikking hebt over een hefbrug, zorgen dat de achteras horizontaal blijft en 1 voor 1 de armen wisselen.
Daarnaast dient de auto uitgelijnd te worden om er voor te zorgen dat je achteras recht onder de auto ligt. De achterste montage punten aan de achteras zelf zijn meteen de stelpunten met een excentermechanisme als ik me niet vergis.

Succes
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

JosB schreef:
Arjan75 schreef:........Ze geven aan dat op beide draagarmen de rubbers uit de bus lopen, ze zijn versleten. En dat geldt voor zowel de linker- als de rechterzijde........Mijn vraag: kan dit ergens anders goedkoper? Ik kan er nog best even mee doorrijden, dus dan kan ik ook ergens anders heen rijden voor reparatie...
Gr, Arjan
Hoi Arjan,
Ook hier maar even een reactie naast die van je trekhaak :lol:
De draagarmen zijn theoretisch ook makkelijk zelf te vervangen MITS je de beschikking hebt over een hefbrug, zorgen dat de achteras horizontaal blijft en 1 voor 1 de armen wisselen.
Daarnaast dient de auto uitgelijnd te worden om er voor te zorgen dat je achteras recht onder de auto ligt. De achterste montage punten aan de achteras zelf zijn meteen de stelpunten met een excentermechanisme als ik me niet vergis.

Succes
Heb gisteren al even zelf op het asfalt gelegen, maar ik denk dat dit een gevalletje 'volvo-zekerheid' is van de garage. Ja, de rubbers zijn niet nieuw meer. De rest van de auto ook niet, dus dat is niet vreemd.
Maar om ze nu al te vervangen... Ik ben geen expert, dus ik ga maar eens even langs een 'vakgarage' voor een second opinion.
Zag inderdaad ook al dat je dit mogelijk beter door een echte monteur kan laten doen, zeker als je nog geen ervaring hebt met Volvo... zoals ik. Da's dan weer 'arjan-veiligheid' :)
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Altijd leuk om een update te doen: We zijn nu bijna een jaar verder, ik moest weer voor de APK en jawel: de draagarm linksachter is 'stuk'.
Met andere woorden: het rubber is stuk, de draagarm werkt nog steeds prima.
Toch maar vervangen, want anders krijg je je APK niet.
Het blijkt een redelijk simpel klusje, alleen de schokbreker weer in het gareel krijgen is even een McGyver-opdracht zonder de juiste gereedschappen.
Toch binnen 2 uur alles weer op de wielen, niet slecht voor een beginner. En nu maar 20 euro kosten ipv 200...

Op naar de keurmeester! :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”