Wie kan ons wat meer vertellen over een S80 2.0 diesel van 2009?
We zagen er een staan bij de dealer met 114000 km op de teller en zijn benieuwd of dit blok ook hoge kilometerstanden aankan (+200000), wie kan ons iets vertellen hierover en mogelijk ook over het verbruik en de te verwachte onderhoudskosten.
Alvast bedankt E.Schuman
S80 2.0 diesel 2009
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Is de aanname de juiste als ik het vermoeden uit ga spreken dat je de V70 in wilt gaan ruilen voor deze S80? :shock:
Mocht dat idee inderdaad van toepassing zijn.......weet dan dat een 2.0 geen D5 is. Maak het verhaal af en kleur de plaatjes zeg ik fan maar weer. Een S80 is trouwens een hele fijne auto om in te rijden maar om dat nu per sé met een 2 ltr dieseltje te gaan doen. Dat is welhaast hetzelfde als een Rolls Royce op LPG
Mocht dat idee inderdaad van toepassing zijn.......weet dan dat een 2.0 geen D5 is. Maak het verhaal af en kleur de plaatjes zeg ik fan maar weer. Een S80 is trouwens een hele fijne auto om in te rijden maar om dat nu per sé met een 2 ltr dieseltje te gaan doen. Dat is welhaast hetzelfde als een Rolls Royce op LPG
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
D5 nemen! Geen 2.0, daar krijgt hij spijt van.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20836
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nu doe je de 2.0D toch echt tekort hoor. Een 2.0D heeft hetzelfde (zo niet meer) vermogen als de 2.4D van 131 pk.
En ik heb erin gereden op de " testtrack" van Volvo. Het valt echt heel erg mee.
Het is weliswaar geen stoplichtsprinter, en een zware caravan is ook niet echt aan te raden. Maar hij komt zeer zeker mee in het verkeer.
En ik heb erin gereden op de " testtrack" van Volvo. Het valt echt heel erg mee.
Het is weliswaar geen stoplichtsprinter, en een zware caravan is ook niet echt aan te raden. Maar hij komt zeer zeker mee in het verkeer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is wel een fijne motor en ook een stukje stiller als de D5 weet ik inmiddels uit ervaring. Als hij niet teveel aan snelle auto's hangt is de 2.0d een goede keuze. Ik zie overigens minder problemen (verassend weinig zelfs) met de 2.0d dan met de 5 cilinders voorbij komen. Nu is de 2.0d wel vrij nieuw nog, maar toch. Er zijn geen strcuturele problemen met dit blok voor zover ik weet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Maar vrienden, wees u eerlijk: Of die motor nu goed of slecht is maakt even niet uit. Bij de status/klasse van een S80 hoort een motor met meer dan 4 cylinders en iets meer power. Hij zal hem best wel van zijn plek krijgen maar niet meer dan dat, wil je iets meer dan heb je niks over.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
[zout op slakken leg modus]V70/2.4D/2003 schreef:Maar vrienden, wees u eerlijk: Of die motor nu goed of slecht is maakt even niet uit. Bij de status/klasse van een S80 hoort een motor met meer dan 4 cylinders en iets meer power. Hij zal hem best wel van zijn plek krijgen maar niet meer dan dat, wil je iets meer dan heb je niks over.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
De enige 2.0 waarvan ik weet in de 960 was de 2.0 16V turbo. Die is absoluut niet misselijk met 190/200PK(afhankelijk van wel of geen cat.)
De 940 had wel een kale 2.0 8V, en ja die was denk ik underpowered. Al denk ik dat daar ook nog ok mee te rijden was, op papier ontliepen de 2.0 en 2.3 elkaar nog het meest denk ik in aanschafprijs. Niet op gebied van prestaties nog op gebied van gebruik.
[/zout op slakken leg modus]
Ik denk dat je het beste kan bepalen of het een fijne combinatie is door een proefrit te maken. Dat lijkt mij nog altijd de belangrijkste test, even afgezien van wat de betrouwbaarheids/degelijkheids ervaringen zijn van de Volvo forummend nederland.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Sprak hij met een 5 cilinder met nog minder vermogen als de 2 liter diesel! Als ik zou moeten kiezen tussen de 2.0d of de 5 cilinder diesel met 131 pk wist ik het wel. De 2.0d draait met veel meer rust en is net zo "levendig".V70/2.4D/2003 schreef:Maar vrienden, wees u eerlijk: Of die motor nu goed of slecht is maakt even niet uit. Bij de status/klasse van een S80 hoort een motor met meer dan 4 cylinders en iets meer power. Hij zal hem best wel van zijn plek krijgen maar niet meer dan dat, wil je iets meer dan heb je niks over.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
Heb je zelf al eens met de 2.0d gereden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En toch is dat spelletje altijd weer leuk: Eventjes kwetsbaar opstellen, een hypothese er bij, even wat roepen en zie daar, de informatie, die in dit geval de potentiele koper nodig heeft om een beeld van een auto te krijgen, komt vanzelf boven water.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2439
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Als ik eerlijk ben hoort er bij een auto als een S80 een motor die in alle rust zijn werk doet en de auto adequaat aandrijft. Ik zie niet in waarom dat geen 2.0D zou kunnen zijn.
Tijdens de laatste beurt heb ik een S80 2.0D (handbak) mee gehad en ik heb niet de indruk gekregen dat deze niet voldoet. De 136 pk en 320 Nm zorgen ervoor dat de auto prima meekomt in het verkeer. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je gewend bent en verlangt van een auto. Vergeleken met onze D5 is het duidelijk minder, maar dat betekend niet dat het niet voldoende is.
En inderdaad, zoals edraket al aangeeft, wat is ervaring met de 2.0D? Deze heeft meer Pk's en Nm als de 131 Pk en 280 Nm 5 -cylinder en hoeft zo'n 100 kg minder voort te trekken. Natuurlijk zal het anders rijden, maar ga er vooral eens in rijden....
Tijdens de laatste beurt heb ik een S80 2.0D (handbak) mee gehad en ik heb niet de indruk gekregen dat deze niet voldoet. De 136 pk en 320 Nm zorgen ervoor dat de auto prima meekomt in het verkeer. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je gewend bent en verlangt van een auto. Vergeleken met onze D5 is het duidelijk minder, maar dat betekend niet dat het niet voldoende is.
En inderdaad, zoals edraket al aangeeft, wat is ervaring met de 2.0D? Deze heeft meer Pk's en Nm als de 131 Pk en 280 Nm 5 -cylinder en hoeft zo'n 100 kg minder voort te trekken. Natuurlijk zal het anders rijden, maar ga er vooral eens in rijden....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10763
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik rij dezelfde 2.0 diesel in een Mondeo. En uit eigen ervaring kan ik je melden dat dat geen straf is. Auto weegt bijna 1500kg. Volgeladen achterbak ca 100kg en dito volgeladen bestuurderstoel komt de auto verrekte goed mee in het verkeer. En op de Deutsche Autobahn sla je echt geen slecht figuur met deze motor.
O ja vergelijkbare motor, qua vermogen, in de Passat Variant gehad. Met caravan ook geen straf hoor. Kan rete goed meekomen en sterker nog menig combinatie, vrachtwagen maar ook auto +wohnwagen ingehaald.
Als je qua status afgaat zou je zeggen dat een 5 cylinder eerder thuis hoort in de S80. Maar wtf maakt dat uit.
O ja vergelijkbare motor, qua vermogen, in de Passat Variant gehad. Met caravan ook geen straf hoor. Kan rete goed meekomen en sterker nog menig combinatie, vrachtwagen maar ook auto +wohnwagen ingehaald.
Als je qua status afgaat zou je zeggen dat een 5 cylinder eerder thuis hoort in de S80. Maar wtf maakt dat uit.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27691
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
2,5 jaar een 2.0D gereden in mijn V50. Blok voldoet voor dagelijks gewoon prima.
Doet zijn werk rustig en liever een 4 cilinder die sterker/stiller is dan een 5 cilinder puur voor de status
Doet zijn werk rustig en liever een 4 cilinder die sterker/stiller is dan een 5 cilinder puur voor de status
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
+1. Lijkt wel alsof een 4 cilinder te min is voor een Volvo.fredhead schreef:2,5 jaar een 2.0D gereden in mijn V50. Blok voldoet voor dagelijks gewoon prima.
Doet zijn werk rustig en liever een 4 cilinder die sterker/stiller is dan een 5 cilinder puur voor de status
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Tja..ik heb met een S60 5cylinder gereden die 126pk had en dat voldeed goed alleen...
Nu in de V70 heb ik een 185pk D5 en dat is toch erg relaxt, bijna nooit heb ik het vermogen nodig, sterker nog ik merk dat mensen achter mij het drukker hebben met snelheid dan ik.
Constant 160km/h op een autobahn lukt ook met een 20d, het verschil kan gemaakt worden met invoegen/inhalen en met een aanhanger want ook dan is een D5 in zijn element.
Het advies is overigens wel om niet op je brandstofverbruik te letten.
Nu in de V70 heb ik een 185pk D5 en dat is toch erg relaxt, bijna nooit heb ik het vermogen nodig, sterker nog ik merk dat mensen achter mij het drukker hebben met snelheid dan ik.
Constant 160km/h op een autobahn lukt ook met een 20d, het verschil kan gemaakt worden met invoegen/inhalen en met een aanhanger want ook dan is een D5 in zijn element.
Het advies is overigens wel om niet op je brandstofverbruik te letten.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9370
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Als dat dezelfde motor is als de TDCi van de 2004 Mondeo, zou ik hem alleen al laten staan vanwege het tractorgeluid. Die Mondeo is wel lekker fel hoor, voor 1500 kilo, maar dat lawaai...Hans oet Twent schreef:Ik rij dezelfde 2.0 diesel in een Mondeo.
Dan is de 5 cilinder gewoon rustig en voor het verbruik hoef je het ook niet te doen weten we inmiddels allemaal. En onderhoud blijft misschien iets waarmee je geluk moet hebben.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
JeroenSpock schreef:Als dat dezelfde motor is als de TDCi van de 2004 Mondeo, zou ik hem alleen al laten staan vanwege het tractorgeluid. Die Mondeo is wel lekker fel hoor, voor 1500 kilo, maar dat lawaai...Hans oet Twent schreef:Ik rij dezelfde 2.0 diesel in een Mondeo.
Dan is de 5 cilinder gewoon rustig en voor het verbruik hoef je het ook niet te doen weten we inmiddels allemaal. En onderhoud blijft misschien iets waarmee je geluk moet hebben.
Ik heb met al mijn auto's nooit geen excessen gehad.
Het ligt aan de ene kant aan "koop met verstand" en anderzijds aan onderhoud.
Ik heb vorige week preventief mijn handremblokken laten vervangen omdat ik soms een schurend geluid hoorde op de achteras in de eerste meter bij het wegrijden.
Kost bij de dealer €163 maar behoed mij voor een veel groter probleem, ze hebben ook iets gedaan aan de gewone rem want dat doet hij beter dan voorheen.
Ik zou terug on topic gewoon met de S80 gaan rijden en het zelf gaan beleven.