snelheids signaal aansluiten

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Armin
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
Locatie: Oegstgeest

Ik heb een hoop gezocht op het forum voor het aansluiten van het snelheids signaal aan te sluiten op het navigatie systeem.

Wat duidelijk was, dat het signaal weg gepakt zou moeten worden van de CEM en dan op pin D10. Ik heb de schema's erbij gehad en ook daarop was niet helemaal duidelijk wat nou precies D10 zou moeten zijn. Ik heb alles aangesloten waarvan ik dacht dat het goed zou moeten zijn en uiteindelijk blijkt dat het dus niet de goede was.

Om het in de toekomst voor iedereen duidelijk te maken dacht ik hiervoor maar een nieuw topic te openen zodat iedereen er wat aan heeft zonder met zijn handen in het haar te moeten zoeken.

De CEM zit onder het dashboard aan de bestuurderskant. Haal de 2 torxschroeven (T25) weg en trek de kap voorzichtig naar beneden en werp deze ergens waar je dat wilt :D .
Als je dan de OBD stekker ziet dan moet je daar achter kijken om de CEM te zien. Hierop zitten diverse relais.
Aan de linkerkant van de CEM zit een witte beugel die je opzij moet duwen, en dan trek je de CEM voorzichtig naar je toe, daarna kan je de CEM naar beneden trekken.

Hierop zit een zwart kapje met een boutje 10 die je los moet maken, dit is de stekker waarom het gaat.

Er staan letters op de grote stekker A,B,C en D, en ook cijfers. Elk stekkertje in de grote stekker heeft 20 pinnen, welke wel en niet gebruikt worden.
Deze worden op de grote stekker aan gegeven met 1 t/m 10 en 11 t/m 20

Afbeelding

Afbeelding

Let erop dat je de polen van je accu los haalt voor je hiermee gaat beginnen, eerst je min pool en daarna je plus pool. Laat je kofferbak open staan, of doe iets om je slotvangen zodat je niet de kofferbak dicht gooit. Want anders zal je heel wat toverwerk moet uithalen om je kofferbak open te krijgen omdat het een elektronisch slot is.
Als je de accu weer aan gaat sluiten, contact op stand 2, om te voorkomen dat je een piekspanning krijg op de computers. Plus pool aansluiten en dan de min pool.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Armin schreef: Want anders zal je heel wat toverwerk moet uithalen om je kofferbak open te krijgen omdat het een elektronisch slot is.
Die ook gewoon met de sleutel te openen is !! :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Gebruikersavatar
Tinux
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 03.06.2009 - 21:20
Locatie: Dordrecht

@Armin, bedankt voor je beschrijving en fotoo's heb vandaag ook mijn hu1205 aan de praat gekregen en dat was waarschijnlijk zonder jouw fotos niet gelukt. bedankt!
Volvo V70 '02, 2.4 bifuel CNG, aut
Volvo Amazone Combi '66 lindegroen
Volvo 142 '70
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Je verhaal is niet helemaal duidelijk, is het nu D10 of niet? Volgens diverse andere bronnen is het D10, maar je pijlen staan anders,

Of is het bij een S60 anders van V/XC70?

Waarom de +pool eraf? Heb wel - eraf gehad, gewacht daarna montage van draadje en toen contact op II en weer - pool erop. (Nog) geen foutmeldingen of storingen.

Maar ja, ik weet dus nog niet of mijn VDO een puls krijgt.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Tinux
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 03.06.2009 - 21:20
Locatie: Dordrecht

@peertronic

Het is idd de D10, op mijn hu1205 kun je zien of de auto een puls krijgt. 'k weet niet hoe het zit bij VDO
Volvo V70 '02, 2.4 bifuel CNG, aut
Volvo Amazone Combi '66 lindegroen
Volvo 142 '70
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

via het VDO diagnose menu via instellingen met code 6330 kun je de verschillende inputs uitlezen. De bovenste is het aantal pulsen omgezet naar km/U. Heb je geen pulse blijft deze op 0 staan. Beweegt deze met de auto mee dan heb je je de operatie succesvol uitgevoerd.
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik heb het nu gezien, pulse aanwezig!
Boordcoputer van de VDO laat het keurig zien.
Pfff.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Hallo Allen,

Ik heb een V70 uit 2007 (oud model) waarin ik voor een VDO navigatie ook het snelheidssignaal wil aansluiten. Nu lijkt het erop dat vanaf 2005 de CEM gewijzigd is? Het lukt mij in elk geval niet om waarvan ik denk dat het de CEM is (een plastic kast achter de OBD-connector waarop ook een aantal zekeringen zitten) los te maken. Ik kan wel zien dat er in elk geval minimaal drie connectoren op zitten, maar welke ik moet hebben voor het snelheidssignaal is mij niet duidelijk.

Kan iemand mij hiermee helpen?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Inmiddels heb ik schema's van de V70 II uit 2007 kunnen vinden. Op de nieuwe CEM lijkt het snelheidssignaal op C17 (of C:17) te zitten. Echter deze connector is erg moeilijk te bereiken. Vandaar de vraag of iemand weet of dit inderdaad de juiste pin is, en of deze het ook altijd doet? M.a.w. of die niet eerst in de software aangezet moet worden bijvoorbeeld?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Na het nog verder zoeken in de schema's van de V70 zag ik dat er ook een speedpulse zou zitten op D59. De D-connector van de CEM is wel goed te bereiken aangezien deze zich aan de onderzijde van de CEM bevindt. Dus, de VDO op deze pin aangesloten, en in het diagnose menu van de VDO is te zien dat het werkt!

Dus, voor Volvo's met de nieuwe CEM (na 2005) zit de speedpulse niet op D10, maar op D59.

Scheelt weer vijf tientjes voor een CAN-bus moduultje!
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Pulsedraad niet meer op D10 maar op D59. Ik zal proberen het te onthouden. Die vraag komt hier namelijk nogal eens terug!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Chris_S80
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 24.11.2011 - 21:32

Bedankt voo deze goede beschrijving,
Ik ga dit ook proberen bij mijn S80 uit 1999.
Wil hier mijn VDO navigatie systeem in zetten.
Volvo V70 2.0 1997 SH-HN-16
Volvo S80 2.4 1999 XX-HR-97
Volvo V70 2.5 1999 ZH-RN-41
Volvo S80 2.4 1999 13-DT-GN
Volvo S40 1.8 1999 ST-BZ-31
Volvo 850 2.5 1999 HN-ND-17
Volvo 440 1.7 ZR-27-SN
Volvo 440 1.7 FD-DS-24
Volvo 480
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

vraagje.
ik wil bij mijn S80 uit 1999 ook kabel aansluiten.
maar staat er bij de D stekker 1/10/11 en 20.

De enige die leeg is op de stekker is wel D10.
Maar die zit helemaal aan de buitenkant en niet waar jij de pijl hebt gezet.

Groet,

Richard
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk dat met de pijl de D-aansluitingen in het algemeen worden bedoeld en niet D10 in het bijzonder.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

D10 is dus gewoon de buitenste.
Ik heb een draad ingestoken en aangesloten op mijn Pioneer navigatie.
Direct een hele goede puls.

Dus S80 1999 met canbus is het de enige vrije die over is op de D.
Bij mij was vrijschakeling niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”