2.4 T lage oliedruk - Oorzaak?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Quadrifoglio
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.04.2010 - 20:27

Mijn 2.4 T uit 2001 gaf vorige week (een week na een onderhoudsbeurt) een oliedruk lampje en een melding "lage oliedruk, motor afzetten" bij stationair toerental, met de motor op temperatuur. Een klein beetje gas er bij en de melding was weg.

De garagehouder vermoedde een defecte druksensor en heeft die vervangen. Dit bleek niet het euvel, dus drukmeter er op en toen bleek dat stationair inderdaad vrijwel geen oliedruk aanwezig is.

Besloten om het carter te openen om op vervuiling en dergelijke te controleren. Het carter heeft een bruine aanslag, maar van prut is geen sprake. Een van de o-ringen in het perskanaal van de oliepomp lag onder in het carter bij het openen, dus dit leek de oorzaak van het probleem. O-ringen vervangen, aanzuigpijp vervangen, carterventilatie schoongemaakt en weer geprobeerd. Nog steeds geen oliedruk op stationair toerental.

Omdat mogelijk een overstortventiel open blijft staan door vervuiling/aanslag heeft de garage hierna een engine-flush uit gevoerd. Ook dit heeft niet geholpen. :(

Mogelijk toch een probleem met de oliepomp zelf?

Hebben jullie nog goede ideeën?
V70 2.4T 2001
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Is er de door Volvo voorgeschreven olie in?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Quadrifoglio
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.04.2010 - 20:27

5w30 geloof ik
V70 2.4T 2001
Gast

Wat ik hier wel eens voorbij heb zien komen is dat de O-ring die tussen de aanzuigbuis en de oliepomp zit, er tussen uit is gegaan.
Hebben we het dan over dezelfde O-ring?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Er zit daar maar een O-ring,is de oliepomp uit elkaar gehaald om te kijken of er vuil of ander rest materiaal in zit?
Is de O-ring goed gemonteerd de nieuwe?
Het enige wat rest is met een oliedrukmeter de oliedruk meten,zowel koud als warm.dan weet je zeker dat dit goed of fout is!
Koud ongeveer 3 en 4 bar en warm rond de 2 bar..
Volvo oliedruk meter is nummer 9995270,aansluiten op het punt waar de oliedrukzender zit.

Het overdruk ventiel zit in de oliepomp,dus als ze de pomp uit elkaar hebben gehad ,moeten ze dat gezien hebben of hij open staat of dicht.

Ik zelf denk dat ze de pomp zo weer terug gemonteerd hebben.
Oliefilter ook vervangen?
Warmtewisselaar op de carterpan goed schoongemaakt ook?
Quadrifoglio
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.04.2010 - 20:27

De O-ringen tussen het blok en de carterpan zijn vernieuwd. De oliepomp is nog niet er af geweest. Dan moet ook de distributieriem er af geloof ik. Maar dat is nu het voorstel vd garage; oliepomp vernieuwen.

Even een oude rekening er bij gepakt. Bij 106k km was de distributieriem al vervangen. Op de bon staat ook een oliepomp en dat de klacht geen oliedruk was!! Het probleem is 83k km geleden dus al eens aan de orde geweest! Het komt op mij vreemd over dat na 83k km de oliepomp WEER defect zou zijn.
V70 2.4T 2001
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Er is kennelijk toch iets fout gegaan,of tijdens het monteren,oliepompen gaan bijna nooit stuk,heb je het bij een dealer laten doen of universeel!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Quadrifoglio
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.04.2010 - 20:27

Was bij een universeel gedaan.
V70 2.4T 2001
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik zou er niet te veel mee rijden,je weet immers de oorzaak nog niet!
Quadrifoglio
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.04.2010 - 20:27

Hij staat nog steeds bij de garage. Dinsdag gaat de nieuwe oliepomp er in. Als dat het maar oplost!
V70 2.4T 2001
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Quadrifoglio schreef:Hij staat nog steeds bij de garage. Dinsdag gaat de nieuwe oliepomp er in. Als dat het maar oplost!

Als ze de pomp vervangen,moeten ze ook naar de zuigerkoelklep kijken,die zit linksboven naast de oliepomp,is een stop die je eruit kunt draaien,die kan open staan constant die klep.
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

nou, opgelost?
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Quadrifoglio
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.04.2010 - 20:27

Yep, nieuwe oliepomp, pakking er achter was ook slecht. Oliedruk is nu goed.

Wel vind ik opvallend hoe verhard de o-ringen waren. Zeker gezien het feit dat deze er pas sinds 2007 ingezeten moeten hebben.

Nog bedankt voor het meedenken!
V70 2.4T 2001
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”