Beste forumleden.
Sinds januari rij ik een nieuwe V50 D2. Tijdens het schakelen en weer op laten komen van de koppeling geeft de auto een vreemd geluid (bonk) in de aandrijflijn. Het geluid lijkt van de aandrijfassen/versnellingsbak te komen.
Tevens is het soms zeer moeilijk om met de auto weg te rijden vanuit stilstand. Het gevoel koppeling/gas is helemaal weg en ik lijk ik wel een beginnende bestuurder!
Inmiddels heeft de auto 31k gelopen, het geluid is vanaf het begin aanwezig en wordt erger
Volvo dealer heeft de auto nagekeken maar kan niets vinden, maar constateert wel het geluid.
Iemand enig idee wat het kan zijn.....
Probleem V50 D2
- Migaddo
- 2nd Gear member
Excuses idd verkeerd gelezen (is nog vroeg
)
Ik vind het overigens vreemd dat de dealer wel iets hoort, maar het niet kan plaatsen. Ik neig te denken aan de koppeling, maar dat zou de dealer dan ook wel kunnen achterhalen. Misschien een second opinion van een andere dealer?
Succes

Ik vind het overigens vreemd dat de dealer wel iets hoort, maar het niet kan plaatsen. Ik neig te denken aan de koppeling, maar dat zou de dealer dan ook wel kunnen achterhalen. Misschien een second opinion van een andere dealer?
Succes
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Wellicht vloeken in de kerk......
Mijn Passat 140PK TDI heeft een drukgroep met een soort van dubbele platen. Die hangen in rubbers. Die zorgen ervoor dat het vermogen gedoseerd op de angedreven wielen komt. Deze techniek wordt tegenwoordig door veel autofabrikanten gebruikt. Ik zou me voor kunnen stellen dat daar een uitdaging ligt bij jouw auto.
Als je de koppeling half intrapt en dan vermogen gaat vragen, hoor je dan een ratelend geluid? Dat klinkt overigens niet echt heel lekker.
Ik gok op een drukgroep/koppeling die niet meer helemaal lekker is. En zoals omschreven vraag ook eens bij een ander dealer.
SUcces
Mijn Passat 140PK TDI heeft een drukgroep met een soort van dubbele platen. Die hangen in rubbers. Die zorgen ervoor dat het vermogen gedoseerd op de angedreven wielen komt. Deze techniek wordt tegenwoordig door veel autofabrikanten gebruikt. Ik zou me voor kunnen stellen dat daar een uitdaging ligt bij jouw auto.
Als je de koppeling half intrapt en dan vermogen gaat vragen, hoor je dan een ratelend geluid? Dat klinkt overigens niet echt heel lekker.
Ik gok op een drukgroep/koppeling die niet meer helemaal lekker is. En zoals omschreven vraag ook eens bij een ander dealer.
SUcces
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het bonkende geluid wordt veroorzaakt door het lichte vliegwiel. Dit is volgens Volvo een "producteigenschap", maar het doet zeker afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. Ik heb het ook met m'n V50 D2 en onlangs reed ik in een leen-V50 D2 die het ook had. Bekend fenomeen, maar ze gaan er niks aan doen.
V.w.b. het wegrijden: dat had ik ook. Heel irritant. Zit in de software en we noemen het hier al "launch control". Ik heb onlangs de 40.000 km beurt laten uitvoeren en waarschijnlijk is er nieuwe software geinstalleerd (moet dat nog checken). Nu is het grotendeels verdwenen! Ik kan weer fatsoenlijk wegrijden en ook bokt de motor een stuk minder onderin toeren. Hij pakt beter op en slaat niet zo snel dood als je het advies van de schakelindicator netjes opvolgt. Ik kan dus iedereen aanraden om even langs te dealer te gaan. Ik kan hier prima mee leven en dat wil wat zeggen
V.w.b. het wegrijden: dat had ik ook. Heel irritant. Zit in de software en we noemen het hier al "launch control". Ik heb onlangs de 40.000 km beurt laten uitvoeren en waarschijnlijk is er nieuwe software geinstalleerd (moet dat nog checken). Nu is het grotendeels verdwenen! Ik kan weer fatsoenlijk wegrijden en ook bokt de motor een stuk minder onderin toeren. Hij pakt beter op en slaat niet zo snel dood als je het advies van de schakelindicator netjes opvolgt. Ik kan dus iedereen aanraden om even langs te dealer te gaan. Ik kan hier prima mee leven en dat wil wat zeggen

-
- Starter
Dank voor al jullie reactie. Ik zal jullie reactie's opnemen met de Volvo dealer.
Op dit moment staat de V50 bij de dealer. Had het afgelopen weekend geen vermogen meer. Waarschijnlijk een of andere sensor.
Maar afwachten hoe auto straks weer loopt. Al met al gaat het allemaal niet vlekkeloos met deze V50
Op dit moment staat de V50 bij de dealer. Had het afgelopen weekend geen vermogen meer. Waarschijnlijk een of andere sensor.
Maar afwachten hoe auto straks weer loopt. Al met al gaat het allemaal niet vlekkeloos met deze V50
-
- Starter
Hier een kleine update van....
De vorige storing werd veroorzaakt door een defecte roetfilter sensor.
Inmiddels heeft de D2 zijn 40.000km beurt gehad en weer melding gemaakt van de "bonk" in de aandrijflijn/versnellingbak bij het schakelen.
De dealer heeft mij een print-out van Volvo laten lezen met daarin de reactie: Is een bekend probleem bij Volvo en er wordt aan gewerkt om het probleem op te lossen.Opmerking: geen versnellingsbak uitwissellen.
Dit doet echt af aan het product Volvo!
Het aanzien van de auto is er sinds gisteravond niet beter op geworden:
Door grote hagelstenen zit de auto VOL met kleine deuken
De vorige storing werd veroorzaakt door een defecte roetfilter sensor.
Inmiddels heeft de D2 zijn 40.000km beurt gehad en weer melding gemaakt van de "bonk" in de aandrijflijn/versnellingbak bij het schakelen.
De dealer heeft mij een print-out van Volvo laten lezen met daarin de reactie: Is een bekend probleem bij Volvo en er wordt aan gewerkt om het probleem op te lossen.Opmerking: geen versnellingsbak uitwissellen.
Dit doet echt af aan het product Volvo!
Het aanzien van de auto is er sinds gisteravond niet beter op geworden:
Door grote hagelstenen zit de auto VOL met kleine deuken
- TrickyZ
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik rijd een C30 D2 met exact dezelfde klonk bij koppelen. Niets aan te doen, maar niet echt een gevoel van kwaliteit inderdaad. De software update is daarentegen een aanrader, al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden met het gedrag van de totale aandrijflijn. Afgelopen zaterdag slipcursus van Volvo gevolgd, en in allerlei (grotere) Volvo's gereden (S60, V70, V60 mry D3, D5, 2.0T en T6 motoren, zowel automaat als schakel) en die hebben dat niet.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
- Mickyman
- 4th Gear member
ik denk dat jij het dual-mass vliegwiel bedoelt, die kan idd ook voor dit soort "problemen" zorgen.Hans oet Twent schreef:Wellicht vloeken in de kerk......
SUcces
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
-
- 3rd Gear member
Heb het gebonk in de aandrijflijn maar geaccepteerd. Is niet overdreven aanwezig, maar helpt niet voor kwaliteitsbeleving. Inmiddels ruim 130.000 km's verder. Nog steeds erg tevreden!
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
-
- Starter
Een update maar helaas geen positieve...
Auto heeft inmiddels 80k gelopen
Het gebonk in de aandrijflijn is erkend door Volvo. Onderdelen zijn besteld door de dealer: aandrijfas en stuurkolom. Men kan echter niet garanderen dat het probleem volledig verholpen is door deze vervanging.
Eind vorig jaar gestrand: auto in de noodloop, oorzaak blijkt sensor bij roetfilter te zijn
Vorige week opnieuw gestrand met de auto: auto in de noodloop, 250 km van huis! Roetfilter is vervangen, maar auto staat nog bij de dealer omdat problemen niet verholpen zijn.
Zijn er meer mensen met een D2 met problemen, roetfilter/emissie problemen waardoor de auto in de noodloop gaat?
Het gebonk in de aandrijflijn is erkend door Volvo. Onderdelen zijn besteld door de dealer: aandrijfas en stuurkolom. Men kan echter niet garanderen dat het probleem volledig verholpen is door deze vervanging.
Eind vorig jaar gestrand: auto in de noodloop, oorzaak blijkt sensor bij roetfilter te zijn
Vorige week opnieuw gestrand met de auto: auto in de noodloop, 250 km van huis! Roetfilter is vervangen, maar auto staat nog bij de dealer omdat problemen niet verholpen zijn.
Zijn er meer mensen met een D2 met problemen, roetfilter/emissie problemen waardoor de auto in de noodloop gaat?
- Martinvh
- 2nd Gear member
Ook ik heb er inmiddels 80.000km op zitten met de D2 (C30).Owie's S60 schreef:Een update maar helaas geen positieve...
Het gebonk en geklonk heb ik ook. De eerste 3 beurten over geklaagd, maar er kan niets aan gedaan worden.
Waar ik met de D2 last van heb:
Hij wordt steeds trager
Hij haalt de topsnelheid van 195 km/u niet. Als ik alleen in de auto zit, met een bijna lege tank en de airco uit. Dan haal ik op de GPS net aan 185 km/u wat op de teller circa 190 km/u is. Zit ik met 3 man in de auto, dan is het helemaal drama.
Daarnaast trekt hij voor geen meter meer op in de 1e versnelling (voelt begrensd / alsof je door een bungee-elastiek wordt tegengehouden).
Hij komt niet op gang na wegrijden in bloedhete auto
De airco lijkt op zo'n dag 100pk van de 115 nodig te hebben. Ik kan volgas geven in z'n 2 (verbruik loopt dan in het schermpje op naar 30L per 100km) maar hij gaat niet harder dan 35 km/u.
Maakt resonerend / zagend (halend) geluid bij stationair draaien
Klinkt alsof er allerlei onderdelen mee resoneren
Stuur trilt bij stationair draaien
Het stuur trilt als een gek bij stationair (stoplicht) draaien. Voelt net zo premium aan als een Ford Transit uit 1992.
Kleppen tikken (denk ik), of lek uitlaatspruitstuk
Bij het op snelheid loslaten van het gas, hoor ik behoorlijk luid getik onder de motorkap vandaan. Net als bij oudere auto's, op het ritme van het toerental (en dus niet snelheidafhankelijk).
Windgeruis bij deuren
Vanaf 110 km/u neemt het windgeruis in de auto het over van alle andere geluiden. De VW Polo uit 2005 (de helft goedkoper) van mijn vriendin, met 3 cylinder diesel is stiller.
-
- Starter
Opnieuw en update....
De auto staat nu bijna 3 weken bij de dealer. Inmiddels een telefoontje gehad van de dealer. Motor wordt vervangen! Alleen.. D2 motor staat in backorder bij Volvo. Kan alleen maar afwachten maar eigenlijk wil ik van deze auto af.... Leasemaatschappij geeft alleen geen medewerking
Zijn er meer klachten van deze omvang bekend van de D2 motor??
De auto staat nu bijna 3 weken bij de dealer. Inmiddels een telefoontje gehad van de dealer. Motor wordt vervangen! Alleen.. D2 motor staat in backorder bij Volvo. Kan alleen maar afwachten maar eigenlijk wil ik van deze auto af.... Leasemaatschappij geeft alleen geen medewerking
Zijn er meer klachten van deze omvang bekend van de D2 motor??
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Motor wordt vervangen?? :shock:
Ik merk ook dat de D2 trager aan het worden is. Komt dit misschien door de motormanagement updates of ligt het weer aan mij?
Ik merk ook dat de D2 trager aan het worden is. Komt dit misschien door de motormanagement updates of ligt het weer aan mij?
- Mickyman
- 4th Gear member
Zie je wel heb ik altijd gezegd die van mij is ook traag...... net vanmiddag terug uit Duitsland en Zwitserland 3 dagen en bijna 2500km gereden, hij loopt op de teller 194 en op de GPS 196 dan is hij begrenst ofzo, bij bergje af voelt dat heel vervelend, net of er iemand op de rem drukt.
verder valt hij op de heuvels van de autobaan in de 6 terug tot 150kmh!! dan moet je dus terugschakelen om op je snelheid te blijven. pppfff
deze nieuwe zuinige motoren zijn niet mijn favoriet dat kan ik wel zeggen.
verder valt hij op de heuvels van de autobaan in de 6 terug tot 150kmh!! dan moet je dus terugschakelen om op je snelheid te blijven. pppfff
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
-
- 6th Gear member
Mmmm niet leuk om te lezen.. Net V40 besteld met D2 motor..
Mee proefreden en vond het een mooie motor, stil, veel trekkracht..
Mee proefreden en vond het een mooie motor, stil, veel trekkracht..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Het is ook geen race wagen. 195 is z'n max. Heb wel eens rond de 210 op de teller gehad bij een heuvel die naar beneden liep. Maar dat was echt eenmalig.Mickyman schreef:Zie je wel heb ik altijd gezegd die van mij is ook traag...... net vanmiddag terug uit Duitsland en Zwitserland 3 dagen en bijna 2500km gereden, hij loopt op de teller 194 en op de GPS 196 dan is hij begrenst ofzo, bij bergje af voelt dat heel vervelend, net of er iemand op de rem drukt.
Het valt mij heel erg op dat hij langzamer aan het worden is. Ik denk dat dit door de updates komen die de motor zuiniger maken. (want dat is ie zeker geworden!)
MichelR, er is op zich niets mis met de motor hoor. Rijdt prima en veel trekkracht inderdaad. Helemaal voor een 1.6D.
- Paul
- Geartronic member
Sorry maar mijne haalt met gemak de 200km/u (op de teller 205)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra