Waarde mede-forum leden,
sinds begin van deze week heb ik wat problemen met de radar-sensor van mijn S60. Ik kwam er voor het eerst achter toen ik 's morgens naar mijn werk ging en het systeem inschakelde. Mijn auto naderde mijn voorganger opeens veel dichter dan ik gewend was dus een snelle blik op het dashboard (nadat ik eerst had afgeremd uiteraard) leerde mijn dat welliswaar de cruise-control wel was ingeschakeld, maar als de adaptive cruise control is ingeschakeld geeft het display een autootje weer om aan te geven dat de radar een voorganger heeft ontdekt en houdt dan vervolgens gepaste afstand. Da's toen het begin geweest van een hele hoop foutmeldingen (ACC gedeactiveerd, radar afgedekt, etc.).
Ik heb toen meteen een afspraak met mijn dealer gemaakt om de auto de volgende dag 's morgens vroeg langs te komen brengen zodat ze er de hele dag mee aan de slag konden gaan mocht dat nodig zijn. Op het einde van de middag kreeg ik een belletje dat de auto klaar was.
De werkplaats receptionist liet me een indrukwekkend dossier zien van wat er allemaal was gedaan, maar om een lang verhaal kort te maken: de auto was (weer?) in orde. Toch even wat puntjes die er allemaal gedaan zijn:
computer uitgelezen, geen foutmelding kunnen ontdekken (heel raar want ik had wel degelijk foutmedelingen gekregen)
camerasensors in voorruit en radarsensor schoongemaakt
proefrit gemaakt van 30 min., de juiste bewoordingen ben ik vergeten die de proefrit beschrijven maar het kwam er op neer dat de auto met de ACC aan voldeed maar dat het wellicht nog iets beter zou kunnen
nieuwe software geinstalleerd
daarna schijnt er van alles en nog wat gekalibreed te moeten worden, alles weer schoongemaakt
weer een proefrit gemaakt van 30 min.: alles goed (?)
De receptionist wist er ook nog bij te vertellen dat alles wat ze hadden gedaan ook naar Volvo Nederland werd gestuurd om daar opgenomen te worden in hun database. Ondanks alle mooie woorden en acties had ik er niet bijzonder veel vertrouwen in toen ik weer in de auto stapte. Maar goed, erover praten met iemand achter de balie helpt niet veel 'the proof of the pudding is in the eating'.
En ja hoor, op weg naar huis, bij de eerste de beste gelegenheid waarbij ik de ACC kon uitproberen kreeg ik meteen een foutmelding...... Snel een foto gemaakt en meteen weer teruggereden. Na een kleine discussie was de conclusie (die ik eigenlijk zelf allang had getrokken) dat de sensor kapot is en dat het het beste zou zijn als de hele unit vervangen gaat worden. De dealer gaat contact opnemen met Volvo Nederland hierover om onder garantie de boel te vervangen. Lijkt me ook niet meer dan logisch, de auto is nog geen 1,5 jaar oud, ik vermoed dat het vervangen een kostbare zaak is maar da's niet mijn probleem. De foto van de foutmelding heb ik opgestuurd naar de dealer om te laten opnemen in het dossier. Tot zover de stand van zaken...
Herkend iemand dit probleem wellicht, en zo ja, wat is hier toen aan gebeurt? Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.
Problemen radar-sensor adaptive cruise control
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
All that we see or seem is but a dream within a dream...
- santu001
- 4th Gear member
Balen. Ik heb de melding één keer gehad, maar toen zat er een pak sneeuw op de grillradar. Dus een terechte melding.
Mvg. Claudio,
Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Ja, ik heb die melding ook wel eens gekregen maar toen was het te danken aan de weersomstandigheden (sneeuw inderdaad, of een blaadje wat precies voor de sensor is gewaaid en vast blijft plakken omdat die nat is).
- ZX10r
- 5th Gear member
hee die had ik van de week ook
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
-
- 2nd Gear member
Heb ooit een leen V60 gehad en kreeg ook de melding. Kon de CC ook niet meer inschalkelen toen. Ben op een P gestopt en gekeken of er iets voor de sensor zat. Bleek niet (meer) met geval. Auto weer gestart en alles werkte weer. Tot 30 km verder zelfde probleem, zelfde actie, en weer verder. Wel gemeld aan de dealer, maar weet niet hoe het verder is gelopen. Eerste reactie was dat er mogelijk iets voor de sensor had gezeten, blaadje of papier o.i.d. Dat zou ik geloven als het 1 keer was gebeurd, wordt minder aannemelijk als dat 2 keer zo snel achter elkaar gebeurd.
V60 D4 Kinetic
- rwa
- 2nd Gear member
@harlem guy
Ai dit klinkt mij heel bekend zie topic problemen veiligheidssystemen eerder dit jaar.
Als je pech hebt was ik dus niet de enige zoals volvo heeft doen geloven naar mij.
Met deze kwaal begon het, even later en software updates verder werden de problemen groter en vielen er meer systemen uit.
Nu werd bij mij verondersteld dat dit door een aftermarket video vrijgave module kwam wat ik altijd heb betwijfeld, maar toen deze was verwijderd en alle systemen waren vernieuwd, en dat kost en paar centen, bleken de problemen over.
Een bijkomend problem dat ik hierbij had is dat de auto spontaan open stond herken je dat ?
Ik heb het niet meer kunnen vaststellen of alles is opgelost want kort daarna is de auto gestolen en zullen we nooit weten wat de echte oorzaak was en of het is opgelost.
Nu jij dit meld heb ik wel vraagtekens bij de diagnose!
Alleereerst heb je en video vrijgave module?
Ten tweede let goed op want als het het zelfde probleem betreft is de radar niet meer te vertrouwen en doet vreemde dingen, ik adviseer je dan ook echt de onderdelen te laten vervangen. Mijn probleem moet bekend zijn bij volvo van de 9 maanden die ik hem heb gehad heeft ie er 4 bij de dealer gestaan. Is volvo zweden een kijkje kome nemen en uiteeindelijk dus allemaal opgehangen aan de videomodule. Je hebt nog maar even garantie dus zorg voor een snelle afhandeling en als je een. Videomodule hebt we.et je het antwoord.
Succes hopelijk ben je niet nummer 2 want als ze zeggen dit hebben we nog niet gehad dan kan ik een heele boekenkast volschrijven. Het is uit eindelijk door de dealer wel allemaal naar volle tevredenheid opgelost hoor, en ik rijd nu toch weer een xc60, heb alleen een vrees de software van deze auto moet nog worden geupdate en daar ben ik een beetje terughoudend in.
Ai dit klinkt mij heel bekend zie topic problemen veiligheidssystemen eerder dit jaar.
Als je pech hebt was ik dus niet de enige zoals volvo heeft doen geloven naar mij.
Met deze kwaal begon het, even later en software updates verder werden de problemen groter en vielen er meer systemen uit.
Nu werd bij mij verondersteld dat dit door een aftermarket video vrijgave module kwam wat ik altijd heb betwijfeld, maar toen deze was verwijderd en alle systemen waren vernieuwd, en dat kost en paar centen, bleken de problemen over.
Een bijkomend problem dat ik hierbij had is dat de auto spontaan open stond herken je dat ?
Ik heb het niet meer kunnen vaststellen of alles is opgelost want kort daarna is de auto gestolen en zullen we nooit weten wat de echte oorzaak was en of het is opgelost.
Nu jij dit meld heb ik wel vraagtekens bij de diagnose!
Alleereerst heb je en video vrijgave module?
Ten tweede let goed op want als het het zelfde probleem betreft is de radar niet meer te vertrouwen en doet vreemde dingen, ik adviseer je dan ook echt de onderdelen te laten vervangen. Mijn probleem moet bekend zijn bij volvo van de 9 maanden die ik hem heb gehad heeft ie er 4 bij de dealer gestaan. Is volvo zweden een kijkje kome nemen en uiteeindelijk dus allemaal opgehangen aan de videomodule. Je hebt nog maar even garantie dus zorg voor een snelle afhandeling en als je een. Videomodule hebt we.et je het antwoord.
Succes hopelijk ben je niet nummer 2 want als ze zeggen dit hebben we nog niet gehad dan kan ik een heele boekenkast volschrijven. Het is uit eindelijk door de dealer wel allemaal naar volle tevredenheid opgelost hoor, en ik rijd nu toch weer een xc60, heb alleen een vrees de software van deze auto moet nog worden geupdate en daar ben ik een beetje terughoudend in.
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Dank je wel voor je antwoord RWA! (btw: ik heb zo gauw niet het topic problemen veiligheids systemen kunnen vinden waar je naar verwijst).
Om maar meteen met de deur in huis te vallen v.w.b. jouw suggestie dat het wellicht aan de video vrijgave module kan liggen: dat ding heb ik niet. De auto is volledig standaard, er is niets aan toegevoegd of afgegaan sinds die de fabriek heeft verlaten. En gelukkig heb ik ook geen problemen v.w.b. het openstaan van de auto. Ik vind het trouwens wel wat makkelijk van Volvo om maar meteen de problemen op de video module af te schuiven. Vervelend voor je dat de auto toen is gestolen maar aan de andere kant ook weer een zorg minder moet je maar denken, en je bent Volvo dus trouw gebleven met je huidige bolide!
Gisteren op weg naar werk en weer terug heb ik toch nog maar weer eens geprobeert om de ACC te gebruiken maar er is geen verandering opgetreden. Soms doet die het eventjes maar veel schokkeriger dan voordat het probleem zich aandiende, de auto rijdt dan ook veel korter op de voorganger. Soms kan ik alleen maar de CC gebruiken en soms reageert die helemaal niet. Dus ik heb er niets aan en daarom moet die ook vervangen worden, uiteraard hou ik wat druk op de ketel richting de dealer want ik wil gewoon dat het opgelost wordt. Maar ook al zou ik dit probleem bijvoorbeeld na 2,5 jaar hebben gehad dan is het wat mij betreft nog steeds een garantieprobleem want redelijkerwijs mag je verwachten dat zo'n apparaat natuurlijk langer meegaat, maar dit een beetje een off-topic onderwerp. De dealer is in elk geval er mee bezig om dit op te lossen en naar verwachting krijg ik in de loop van vandaag (?) nog iets te horen. Electronica is hartstikke leuk maar het moet wel werken...
Om maar meteen met de deur in huis te vallen v.w.b. jouw suggestie dat het wellicht aan de video vrijgave module kan liggen: dat ding heb ik niet. De auto is volledig standaard, er is niets aan toegevoegd of afgegaan sinds die de fabriek heeft verlaten. En gelukkig heb ik ook geen problemen v.w.b. het openstaan van de auto. Ik vind het trouwens wel wat makkelijk van Volvo om maar meteen de problemen op de video module af te schuiven. Vervelend voor je dat de auto toen is gestolen maar aan de andere kant ook weer een zorg minder moet je maar denken, en je bent Volvo dus trouw gebleven met je huidige bolide!
Gisteren op weg naar werk en weer terug heb ik toch nog maar weer eens geprobeert om de ACC te gebruiken maar er is geen verandering opgetreden. Soms doet die het eventjes maar veel schokkeriger dan voordat het probleem zich aandiende, de auto rijdt dan ook veel korter op de voorganger. Soms kan ik alleen maar de CC gebruiken en soms reageert die helemaal niet. Dus ik heb er niets aan en daarom moet die ook vervangen worden, uiteraard hou ik wat druk op de ketel richting de dealer want ik wil gewoon dat het opgelost wordt. Maar ook al zou ik dit probleem bijvoorbeeld na 2,5 jaar hebben gehad dan is het wat mij betreft nog steeds een garantieprobleem want redelijkerwijs mag je verwachten dat zo'n apparaat natuurlijk langer meegaat, maar dit een beetje een off-topic onderwerp. De dealer is in elk geval er mee bezig om dit op te lossen en naar verwachting krijg ik in de loop van vandaag (?) nog iets te horen. Electronica is hartstikke leuk maar het moet wel werken...
- rwa
- 2nd Gear member
Het klinkt toch echt als hetzelde probleem, ze hebben bij toen echt van alles vervangen van camera tot Radar dus veel succes!
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
- rwa
- 2nd Gear member
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Ik heb even je thread gelezen RWA... tsja ik kan me heel goed voorstellen dat je daar op zijn minst niet vrolijk van werd. Ik hoop alleen maar dat mij niet zo'n lot te wachten staat, tot nu toe is het beperkt gebleven tot mijn ACC.
Vrijdag heb ik niets gehoord van de dealer, dus ik ga ervan uit dat ik maandag iets te horen krijg, ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
Vrijdag heb ik niets gehoord van de dealer, dus ik ga ervan uit dat ik maandag iets te horen krijg, ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Laatste update omtrent mijn perikelen:
ik ben net opgebeld door de dealer en die wist mij te vertellen dat het probleem wat mijn auto vertoond bij Volvo Nederland bekend is, de dealer krijgt een kalibratiegereedschap opgestuurd om het probleem te verhelpen. Volgens Volvo Nederland is dit in de meeste gevallen voldoende om het probleem op te lossen, mocht dit echter niet het geval zijn dan wordt de hele sensor en alles wat daarbij hoort vervangen.
Nog even een gerelateerd topic nu ik toch bezig ben. Een dag nadat de dealer naar het probleem had gekeken vond ik een afdekplaatje op straat liggen voor mijn auto. Dat bleek van het sleepoog te komen die in de voorbumper zit. Uiteraard vond ik dit wel heel toevallig dat het plaatje eraf was gevallen een dag nadat die bij de dealer was geweest. Maar ja, bewijzen kan ik natuurlijk niets maar ik heb ze toen wel even opgebeld met mijn verhaal. Als ik de auto volgende week weer bij de dealer brengt om het probleem te laten oplossen (?) dan wordt er meteen een nieuw -in kleur gespoten- afdekplaatje gemonteerd. Netjes.
ik ben net opgebeld door de dealer en die wist mij te vertellen dat het probleem wat mijn auto vertoond bij Volvo Nederland bekend is, de dealer krijgt een kalibratiegereedschap opgestuurd om het probleem te verhelpen. Volgens Volvo Nederland is dit in de meeste gevallen voldoende om het probleem op te lossen, mocht dit echter niet het geval zijn dan wordt de hele sensor en alles wat daarbij hoort vervangen.
Nog even een gerelateerd topic nu ik toch bezig ben. Een dag nadat de dealer naar het probleem had gekeken vond ik een afdekplaatje op straat liggen voor mijn auto. Dat bleek van het sleepoog te komen die in de voorbumper zit. Uiteraard vond ik dit wel heel toevallig dat het plaatje eraf was gevallen een dag nadat die bij de dealer was geweest. Maar ja, bewijzen kan ik natuurlijk niets maar ik heb ze toen wel even opgebeld met mijn verhaal. Als ik de auto volgende week weer bij de dealer brengt om het probleem te laten oplossen (?) dan wordt er meteen een nieuw -in kleur gespoten- afdekplaatje gemonteerd. Netjes.
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Waarde forum-leden,
hier is hopelijk mijn laatste update. Gisteren ochtend heb ik de auto naar de garage gebracht om de reparatie te laten uitvoeren. 's Middags werd ik gebeld dat de auto klaar was. Bij het afhalen van de auto vertelde de werplaatsreceptionist me dat er inderdaad een probleem was geconstateerd met de afstelling van de radar sensor en dat dit (mede) te danken was aan een los zittend 'borgboutje'. Ik gebruik dus aanhalingstekens om aan te geven dat het borgboutje nu niet echt zijn naam/functie heeft waargemaakt... Het afdekplaatje wat voor het sleepoog zit in de bumper was ook keurig vervangen.
Op weg naar huis heb ik uiteraard het systeem meteen getest zodra het kon en ik kan gelukkig zeggen dat het weer als vanouds werkt! Wat een genot weer om de volle functionaliteit van de ACC te hebben. Mocht je ooit van plan zijn om een nieuwe auto aan te schaffen dat zou ik je willen aanraden om dit serieus in overweging te nemen. Ik vind het een perfecte aanvulling op de 'gewone' cruise-control.
hier is hopelijk mijn laatste update. Gisteren ochtend heb ik de auto naar de garage gebracht om de reparatie te laten uitvoeren. 's Middags werd ik gebeld dat de auto klaar was. Bij het afhalen van de auto vertelde de werplaatsreceptionist me dat er inderdaad een probleem was geconstateerd met de afstelling van de radar sensor en dat dit (mede) te danken was aan een los zittend 'borgboutje'. Ik gebruik dus aanhalingstekens om aan te geven dat het borgboutje nu niet echt zijn naam/functie heeft waargemaakt... Het afdekplaatje wat voor het sleepoog zit in de bumper was ook keurig vervangen.
Op weg naar huis heb ik uiteraard het systeem meteen getest zodra het kon en ik kan gelukkig zeggen dat het weer als vanouds werkt! Wat een genot weer om de volle functionaliteit van de ACC te hebben. Mocht je ooit van plan zijn om een nieuwe auto aan te schaffen dat zou ik je willen aanraden om dit serieus in overweging te nemen. Ik vind het een perfecte aanvulling op de 'gewone' cruise-control.
- pgonggrijp
- 2nd Gear member
Helemaal mee eens.
Volvo V60 D3 Geartronic, seashell metallic, R Design diffusor, 18"; Ixion velgen, vrijwel alle opties.
- rwa
- 2nd Gear member
Blij te horen dat het opgelost is...
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005