Elektrische raamopener blijft hangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
menjo
7th Gear member

Mijn S40 heeft het probleem dat bij warm weer (zeg maar ongeveer > 20 graden) het elektrische raampje linksvoor niet meer omhoog wil. Naar beneden gaat ie altijd probleemloos, maar bij het weer sluiten klinkt het net of twee tandwielen langs elkaar lopen en elkaar net niet pakken (uitzetten of krimpen van materiaal?). Na een paar keer proberen pakt ie vervolgens vaak wel weer. Is dit een bekend probleem? Als er inderdaad twee tandwielen in dat mechaniek zitten die elkaar zouden missen is daar dan iets aan af te stellen? Of moet er een nieuw mechaniek in (50 euro bij Elferink)? En is zo'n mechaniek dan zelf makkelijk in te bouwen?

Menno
Lezer
3rd Gear member

Ik zou eerst een je binnen paneel van je deur afhalen en kijken of het mechaniek z'n werk goed doet of dat er misschien iets ergens vast loopt.

Een nieuw mechaniek is zo ingebouwd, fluit van een cent. Als je je binnenpaneel er af hebt dat wijst een en ander voor zich....
V40 1.9D, 06-1999, MY2000, 264.000km (04-2007) en toen stond ik stil 22-04-2007
menjo
7th Gear member

Het is weer mooi weer hoor :(

Nu viel me alleen iets vreemds op, met de schakelaar op het binnenpaneel van de deur werkt het raam probleemloos, alleen met de schakelaar op de middenconsole blijft hij (de eerste keer) hangen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Schakelen de 2 schakelaars 2 verschillende relais'? Als het raam blijft hangen klinkt het iig als een klikkend relais, zou het kunnen dat een van de schakelaars gecorrodeerd is waardoor er niet genoeg stroom naar het relais gaat om hem geschakeld te houden?

Ik snap sowieso niet helemaal hoe dat systeem werkt. Ik doe bijvoorbeeld dit:
1) op het naar beneden knopje drukken (op de "auto" manier) op de middenconsole: blijft hangen
2) vervolgens langer (dus niet "auto") op het naar beneden knopje in de deur drukken: gaat iets naar beneden
3) dan op het omhoog (!!) knopje op de middenconsole: raam gaat op de "auto" manier naar beneden

Er zit dus schijnbaar ergens een soort "geheugen" wat er voor zorgt dat het raam naar beneden blijft gaan, maar blijkbaar apart voor allebei de knopjes. Kan dat kloppen? Kan in de haynes manual niets hierover vinden.
Als dus het systeem zo'n beetje tot en met het relais dat de motor aanschakeld dubbel is uitgevoerd zou het dus kunnen dat alleen ergens in het systeempje voor de middenconsole iets mis is.
menjo
7th Gear member

Hmm, toch gevonden in de Haynes manual. Er is 1 autodown relais en de 2 schakelaars staan in serie met elkaar. Er zou dus iets mis moeten zijn met de schakelaar in de middenconsole.
davidoff
2nd Gear member

zit er een schakelaar voor je ruiten op de middenconsole dan?
nooit gezien eigenlijk, ik heb ze alleen in de deuren zitten,
op de middenconsole, stoelverwarming 2x, achterruitverwarming, ECC.
daaronder dan de boordcomputer, zijn dat dan die 2 grijze vlakjes die links en rechts van mijn boordcomputer zitten waar niks op staat?
of vergeet ik nu een knopje?
Toch een mooi stukje Zweedse degelijkheid van Hollandse bodem.
menjo
7th Gear member

Ik bedoel eigenlijk tussen de voorstoelen :)
Ik geloof inderdaad dat niet iedere S40 dat had in het begin, alleen de Europa uitvoering.

Heb net even die knop losgehaald, de contactpunten zagen er als nieuw uit. Vreemd dus dat de ene knop wel werkt en de andere niet.
davidoff
2nd Gear member

oh ok, begon al te twijfelen haha, maar goed. dat is inderdaad wel vreemd dan, ik heb echter geen flauw benul waar het aan kan liggen, wel een vreemde storing op zich.

heel veel succes ermee!!

groetjes
menjo
7th Gear member

Ben weer wat wijzer geworden. Het enige relais dat zich in de deur bevindt is het autoopen relais, dat zou dus hetgene moeten zijn wat ik hoor klikken. Lijkt me dat deze dan kapot zou zijn? Maar dat verklaart nog steeds net waarom het alleen met warm weer optreed.
joost
7th Gear member

davidoff schreef:zit er een schakelaar voor je ruiten op de middenconsole dan?
Verschilletje tussen de Phase I en Phase II.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
davidoff
2nd Gear member

vond het al vreemd, nu nog eigenlijk want dat is toch een beetje dubbel-op dan??
ach ja.

groetjes Davidoff
joost
7th Gear member

davidoff schreef:vond het al vreemd, nu nog eigenlijk want dat is toch een beetje dubbel-op dan??
ach ja.
Beter dubbelop dan helemaal niet toch? Overigens kom je de "dubbele bediening" wel vaker tegen, onder andere bij de luxere (oude) Renaults, zoals de R25 V6.

Joost.
davidoff
2nd Gear member

daar heb je volkomen gelijk in jah.
wel grappig op zich.

groetjes
menjo
7th Gear member

Het bleek toch mechanisch te zijn. Het mechaniek zat een beetje los. De garage vertrouwde een van de schakelaars ook niet helemaal, maar die is niet vervangen. Tot nu toe nog geen problemen gehad, lijkt weer helemaal goed te werken.
Turbo4
2nd Gear member

joost schreef: Verschilletje tussen de Phase I en Phase II.

Joost.
Daar heeft het volgens mij niks mee te maken ,ik heb ze ook op mijn phase 1. Het is gewoon handig dat je alle 4 de ramen kunt bedienen vanuit elke positie in de auto! :wink:
Tofast4you
menjo
7th Gear member

De phase 1 is juist het model dat dat heeft, en de phase 2 niet.
joost
7th Gear member

menjo schreef:De phase 1 is juist het model dat dat heeft, en de phase 2 niet.
Dank je, Menno :D !

Heb ik toch niet onterecht geconstateerd (en gemeld) dat het een verschil is tussen de PhI en PhII.

Trouwens, waar het ook zit, het belangrijkste is dat het werkt en dat heb je nu voor elkaar.

Joost.
Turbo4
2nd Gear member

ok ! :oops:
Tofast4you
Guestuser

dit probleem speelt ook op met mijn phase 3. Alleen doet hij het zo willekeuri gdat ik er nog geen logica in heb kunnen ontdekken. Maar hieover al een ander topic
Guestuser

bastiaanvb schreef:dit probleem speelt ook op met mijn phase 3. Alleen doet hij het zo willekeuri gdat ik er nog geen logica in heb kunnen ontdekken. Maar hieover al een ander topic
(schopje) ;)
joost
7th Gear member

PhIII bestaat (officieel) niet, je hebt de laatste PhII. Wellicht maakt dat het zoeken naar de oplossing wat makkelijker voor je.

Joost.
Gesloten

Terug naar “S40 - V40 Classic”