Hoe flitswaarschuwingen in RTI uit te schakelen
-
- 1st Gear member
Wie weet of en hoe de functie in de Volvo RTI die je kan waarschuwen voor vaste flitspalen uit te schakelen is? Sinds januari staan daar in Frankrijk zware boetes op (Euro 1500) en aangezien ik daar een huis heb en dus regelmatig rondrij maak ik mij hier zorgen over. Moet ik hiervoor naar de garage of is dit zelf met de afstandsbediening via het menu in te stellen (of eigenlijk :uit te schakelen)
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart 215 PK (getuned door Fasttech) Full options
Voorheen:
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart Tuned door Fasttech tot 198 pk
Voorheen:Volvo V70 2.4 D Aut. Zwart Tuned tot 168 pk door Fasttech
Daarvoor: Audi A6 TDI Avant, Blauw, Tuned door Fasttech
Daarvoor: Volvo 940 Station LPG, Rood, 500.000+
Ook daarnaast:Volvo XC70 2.4T Automaat zwart
Voorheen:
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart Tuned door Fasttech tot 198 pk
Voorheen:Volvo V70 2.4 D Aut. Zwart Tuned tot 168 pk door Fasttech
Daarvoor: Audi A6 TDI Avant, Blauw, Tuned door Fasttech
Daarvoor: Volvo 940 Station LPG, Rood, 500.000+
Ook daarnaast:Volvo XC70 2.4T Automaat zwart
- Iroll
- 6th Gear member
Voorlopig krijg je nog steeds geen bekeuring thuis gestuurd als je geflitst wordt in Frankrijk. Anders had ik er heel wat gehad van die laatste flitskast in de middenberm op de A1 voor Lille. Het verdrag is nog steeds niet bekrachtigd door Frankrijk met NL. Is me ook een paar keer gebeurd dat ze wel de Franse auto's eruit pikken en de buitenlandse laten rijden in de provincie met een vliegende brigade om die niet voor het hoofd te stoten denk ik? En controle van je RTI of TomTom heb ik nog nooit van gehoord. Daar maak ik me absoluut geen zorgen over, ik heb daar ook een huisje.
Maar je kan het gewoon uitschakelen, dus RTFM zou ik zeggen!
Maar je kan het gewoon uitschakelen, dus RTFM zou ik zeggen!
-
- 3rd Gear member
is inderdaad een nieuwe regel, locaties van vaste flitspalen in je navigatie "ist verboten!"
hoe je het uitschakelt in je RTI weet ik niets (ik heb een "plak op het raam navman" daar zit het onder de POI's
hoe je het uitschakelt in je RTI weet ik niets (ik heb een "plak op het raam navman" daar zit het onder de POI's
- Paul
- Geartronic member
Melding voor "bekende locaties" ofiets dergelijks uitzetten.
En ik vraag me serieus af hoe ze dit willen controleren. gaan ze dan met je in de auto zitten en terug naar die flitspaal rijden?
En ik vraag me serieus af hoe ze dit willen controleren. gaan ze dan met je in de auto zitten en terug naar die flitspaal rijden?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Iroll
- 6th Gear member
Ik kan me alleen voorstellen dat je door rijgedrag opvalt voordat ze dat gaan controleren. Bijv. als je volgas van flitspaal naar flitspaal gast en elke keer ervoor vol afremt. En dan moeten ze ook nog 's achter je rijden om dat te constateren.Paul schreef:Melding voor "bekende locaties" ofiets dergelijks uitzetten.
Het is geen maatregel waar de dagelijkse rijder zich zorgen over hoeft te maken.
-
- 3rd Gear member
Uit de nieuwsbrief die ik van de Franse tolmaatschappij kreeg begreep ik dat een radardetector verboden is (weet niet meer of dat nieuw is of dat de boete verhoogd wordt). Een verbod op het vermelden van de vaste radarcontroles in het navigatiesysteem lijkt mij niet logisch in Frankrijk. Alle vaste radars worden van te voren aangekondigd met een bord.
- V480-S60
- Geartronic member
Dat is achterhaalde informatie V70 D5 Ed. II Geartronic.
Radarverklikker (actief) is al jaren verboden.
Een verbod op POI's op je GPS is sinds januari idd verboden.
En die posten worden dus al een jaar niet meer ruim van te voren aangegeven. Alle borden zijn verwijderd.
En dan je moet inderdaad aangehouden worden. En controle is heel moeilijk.
Radarverklikker (actief) is al jaren verboden.
Een verbod op POI's op je GPS is sinds januari idd verboden.
En die posten worden dus al een jaar niet meer ruim van te voren aangegeven. Alle borden zijn verwijderd.
En dan je moet inderdaad aangehouden worden. En controle is heel moeilijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dat is juist en is vorig jaar mei al aangekondigd.V480-S60 schreef:...Alle borden zijn verwijderd.
Sécurité routière : les radars fixes ne seront plus signalés
Als ze het net zo doen als in Zwitserland is de controle echt niet zo moeilijk.V480-S60 schreef:.En dan je moet inderdaad aangehouden worden. En controle is heel moeilijk.
Daar wordt bij gewone verkeerscontroles maar ook steekproefsgewijs indien met ziet dat er een navigatiesysteem aanwezig is, in een database gekeken waarmee het voor de controlerende opsporingsambtenaren mogelijk is om vast te stellen over er zgn. POI's in het systeem zijn opgeslagen waarvan de aanwezigheid strafbaar is gesteld. Of je ze geactiveerd hebt of dat het navigatiesysteem daadwerkelijk in gebruik is op dat moment is niet relevant.
Bij losse systemen volgt in vele gevallen, naast een boete, óók inbeslagname !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 3rd Gear member
Dit staat op de site van APRR:
Encourager un respect constant des vitesses
Autre mesure clé de ce décret : l’interdiction des avertisseurs de radars (à ne pas confondre avec les détecteurs de radars qui ont toujours été interdits en France), que certains conducteurs utilisent pour rouler en toute impunité au-delà des vitesses autorisées. Il est désormais strictement interdit d’utiliser les appareils indiquant l’emplacement des radars. Depuis le jeudi 5 janvier 2012, le non-respect de cette interdiction est passible d’une amende de 1 500 €, de la saisie de l’appareil et d’un retrait de 6 points sur le permis de conduire.
Attention, la loi fait bien la différence entre les dispositifs d’aide à la conduite, qui localisent le véhicule, informent des itinéraires ou de l’état du trafic et les avertisseurs de radars. Les 1ers restent autorisés, à condition qu’ils ne fassent pas figurer d’informations sur l’emplacement d’un radar ou d’un contrôle routier. Si tel est le cas, les mises à jour fournies par les constructeurs supprimeront prochainement cette fonctionnalité. Toutefois si votre dispositif d’aide à la conduite n’est pas encore en conformité avec la loi, faites la mise à jour au plus vite !
Het gaat inderdaad over navigatiesystemen, ik had het eerder niet goed gelezen.
Wat ik hier niet goed uit kan halen is of het gebruik of het hebben verboden is. Misschien dat een Goed Franslezend lid hier iets over kan zeggen.
Vorig jaar ben ik niet in Frankrijk geweest. Had het weghaleb van de borden daarom gemist. Dank voor de info.
Encourager un respect constant des vitesses
Autre mesure clé de ce décret : l’interdiction des avertisseurs de radars (à ne pas confondre avec les détecteurs de radars qui ont toujours été interdits en France), que certains conducteurs utilisent pour rouler en toute impunité au-delà des vitesses autorisées. Il est désormais strictement interdit d’utiliser les appareils indiquant l’emplacement des radars. Depuis le jeudi 5 janvier 2012, le non-respect de cette interdiction est passible d’une amende de 1 500 €, de la saisie de l’appareil et d’un retrait de 6 points sur le permis de conduire.
Attention, la loi fait bien la différence entre les dispositifs d’aide à la conduite, qui localisent le véhicule, informent des itinéraires ou de l’état du trafic et les avertisseurs de radars. Les 1ers restent autorisés, à condition qu’ils ne fassent pas figurer d’informations sur l’emplacement d’un radar ou d’un contrôle routier. Si tel est le cas, les mises à jour fournies par les constructeurs supprimeront prochainement cette fonctionnalité. Toutefois si votre dispositif d’aide à la conduite n’est pas encore en conformité avec la loi, faites la mise à jour au plus vite !
Het gaat inderdaad over navigatiesystemen, ik had het eerder niet goed gelezen.
Wat ik hier niet goed uit kan halen is of het gebruik of het hebben verboden is. Misschien dat een Goed Franslezend lid hier iets over kan zeggen.
Vorig jaar ben ik niet in Frankrijk geweest. Had het weghaleb van de borden daarom gemist. Dank voor de info.
- SpeedyZ
- 2nd Gear member
Er wordt gesproken over het "gebruiken van apparaten die de plaats van radars aangeven" Het hebben van zo'n apparaat mag dus wel. Gebruiken ervan niet, volgens deze tekst. Dat gezegd hebbend, dit is niet de tekst van het decreet zelf! Ik heb niet geverifieerd of het correct is overgenomen.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Er staat dat navigatiesystemen op zich zijn toegestaan maar dan moeten deze zich beperken tot het dienen als hulpmiddel om de gewenste route te volgen.
Zodra ze echter informatie bevatten waardoor de gebruiker wordt gewaarschuwd voor radaropstellingen (er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een mobiele of vaste radaropstelling !) is het gebruik of aanwezig hebben in de auto van een dergelijk systeem verboden. Maar let op: ook mag er geen optie aanwezig/actief zijn die waarschuwt voor verkeerscontroles ! Pure verkeersinformatie zoals bijv. filemeldingen is wél toegestaan.
Je wordt geadviseerd deze optie (waarschuwen voor verkeerscontroles) óf te verwijderen óf kijken of de fabrikant van het systeem een update ter beschikking heeft die dit mogelijk maakt.
Informatie m.b.t. de radaropstellingen zal ook niet meer aan derden verstrekt worden.
Maar om te voorkomen dat nu iedereen het zou begrijpen en weet waar hij aan toe is, als toegift voor de broodnodige zekerheid nog een leuk artikeltje :evil:
Coyote werkt samen met Franse regering voor vergroten verkeersveiligheid
Rob
Zodra ze echter informatie bevatten waardoor de gebruiker wordt gewaarschuwd voor radaropstellingen (er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een mobiele of vaste radaropstelling !) is het gebruik of aanwezig hebben in de auto van een dergelijk systeem verboden. Maar let op: ook mag er geen optie aanwezig/actief zijn die waarschuwt voor verkeerscontroles ! Pure verkeersinformatie zoals bijv. filemeldingen is wél toegestaan.
Je wordt geadviseerd deze optie (waarschuwen voor verkeerscontroles) óf te verwijderen óf kijken of de fabrikant van het systeem een update ter beschikking heeft die dit mogelijk maakt.
Informatie m.b.t. de radaropstellingen zal ook niet meer aan derden verstrekt worden.
Maar om te voorkomen dat nu iedereen het zou begrijpen en weet waar hij aan toe is, als toegift voor de broodnodige zekerheid nog een leuk artikeltje :evil:
Coyote werkt samen met Franse regering voor vergroten verkeersveiligheid
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Weten die Fransen dan niet dat elke moderne mobiele telefoon tegenwoordig over handige appjes kan beschikken die de aanwezigheid van vaste én mobiele radars kan melden.
Of moet je bij een controle dan ook al je mobieltjes laten controleren?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Er wordt simpelweg gesproken over 'navigatiesystemen' en niet over de uiterlijke kenmerken of andere eisen waaraan een systeem zou dienen te voldoen om in het kader van deze wet als navigatiesysteem te worden aangemerkt.Battlecruiser schreef:Weten die Fransen dan niet dat elke moderne mobiele telefoon tegenwoordig over handige appjes kan beschikken die de aanwezigheid van vaste én mobiele radars kan melden.
De letterlijke tekst van de betreffende wet ken ik niet maar ik ga ervan uit dat deze zo is opgesteld dat het voor een met handhaving belaste ambtenaar en/of een rechter heel simpel is om te stellen dat, indien een smartphone wordt gebruikt t.b.v. navigatie, er op dat moment sprake is van een 'navigatiesysteem' in de zin van de wet.
Hoe men in Frankrijk deze wet wil handhaven weet ik niet en ik ga er ook niet over speculeren.
Dit schrijft de ANWB erover:
Frankrijk
Het gebruik en bezit van iedere vorm van flitspaalsigna-lering is verboden, dit verbod omvat apparatuur die waarschuwt voor mobiele en vaste meetapparatuur en kan worden bestraft met €1500,- boete. Dus niet alleen het navigatiesysteem is verboden ook andere elektrische apparaten met deze functie zoals bijvoorbeeld; laptop, PDA of een mobiele telefoon.
Rob
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dat was inderdaad aangekondigd (Sécurité routière : les radars fixes ne seront plus signalés) maar tijdens mijn zeer recente terugreis vanuit Nederland door Frankrijk (06/04), bleek dat ze er allemaal nog stonden d.w.z. op alle plaatsen die mij bekend zijn.V480-S60 schreef:..... En die posten worden dus al een jaar niet meer ruim van te voren aangegeven. Alle borden zijn verwijderd.
TomTom heeft overigens een up-date uitgebracht waarmee al deze POI's van Frankrijk van je systeem worden verwijderd.
Rob
-
- 6th Gear member
In welke landen geldt nu zo'n verbod? Ik ga naar Italië over Duitsland en waarschijnlijk Oostenrijk... Heb ik hier dan ook mee te maken?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dit zelfde verbod geldt ook voor Duitsland en Zwitserland. Over de handhaving m.a.w. hoe groot de kans op controle is laat ik me niet uit.jpwg001 schreef:In welke landen geldt nu zo'n verbod? Ik ga naar Italië over Duitsland en waarschijnlijk Oostenrijk... Heb ik hier dan ook mee te maken?
Overigens heeft Garmin vanaf de Nüvi 3xx-serie nieuwe firmware beschikbaar gesteld waarmee flitspaallocaties voortaan worden aangeduid als gevarenzone. Dit is namelijk wel legaal.
Dit laatste wordt niet onderbouwd met een verwijzing naar wetgeving en persoonlijk zou ik de gok toch niet wagen ..........
Rob
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik zou je graag het juiste antwoord geven maar ik ken de tekst van de desbetreffende wetten niet.jpwg001 schreef:Mijn navigon zegt ook: Gevaarlijk punt! In het scherm verschijnt wel een flitskastmelding. Dat zou dus legaal moeten zijn?
Mijn 'gevoel' maar ook niet meer dan dat zegt 'Gevaarlijk punt' i.c.m. 'het verschijnen van een flitskastmelding' is niet toegestaan.
Wat ik wel weet is dat er in die wetten slechts wordt gesproken dat 'flitskastmeldingen' verboden zijn. Over in welke vorm dat geschiedt wordt in geen enkele publicatie met een woord gerept.
Op zich eigenlijk ook wel logisch want dan zou de wetgever álle mogelijkheden die door de diverse fabrikanten worden gebruikt in deze wet moeten opnemen én deze bovendien ook nog eens bij het op de markt komen van nieuwe of gewijzigde navigatieapparatuur moeten wijzigen. Daar begint natuurlijk geen enkele wetgever aan.
Ga er maar gewoon vanuit dat 'flitskastmelding' het criterium is. Je wordt gewaarschuwd door je navigatiesysteem en dat is verboden !
Rob
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Lijkt mij ook de verstandigste oplossing.jpwg001 schreef:Dan denk ik dat ik die meldingen verwijder, voordat ik op vakantie ga.
En als het zover is .......... prettige vakantie en let goed op de flitspalen en -kasten ! :twisted: :twisted:
Dit is overigens het nieuwste Franse model

Rob