Zelf onderhoud doen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Eergisteren idd bijna alle 4 de auto's idd aqs sensor storing.. Kwaliteitje hè!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

M@rcel schreef:
AlexV70 schreef:
Iroll schreef:Je kan ook overdrijven! Ik vervang al 35 jaar de bougies met een sleutel van FL 15,00...
Ik ook, ik begrijp die drukte over een momentsleutel om bougies aan te draaien ook niet. :P
Het zelfde geldt voor een carterstop aandraaien met een momentsleutel. :roll:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die vast-is-vast interpreteren als "vastdraaien tot hij afbreekt en dan een kwart slag terug".
Die moeten dan ook niet aan een auto's gaan sleutelen... :P
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Thijs schreef:Ik heb stukke aqs, wat moet er dan in :roll: :roll: :roll: :roll:
Gaan inderdaad vaak stuk. En kost iets van € 200,00 bij de dealer. Imitatie lijkt me niet aan te komen. Monteren kun je wel zelf.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

JeroenSpock schreef:
kuupertie schreef:Interieurfilter is vervangen op de dag des heeres...zonder problemen. Was nog wel even een ge-eikel met de kapjes links en rechts. Ik heb trouwens een dikker filter dan voorheen, maar fits like a glove.

Wat is by the way het vervangings interval voor brandstoffilters ?
Mijn laatste is van mei 2011 (40dkm).
40.000km voor diesel.

Het dikke filter is voor ECC met AQS, neem aan dat je dat wel hebt? Het dunne filter is voor auto's met handmatige airco.
Voor de modellen na 2005 (dus met roetfilter) is het om de 60.000 km. Is ook een ander filter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

t5power schreef: Bedankt. Die olie die je bijv online kunt krijgen, hoe lang is zoiets houdbaar? Kun je dat gerust een jaar (of 2) wegzetten? De betreffende olie is ACEA A5 / B5 gecertificeerd, volgens mij moet ik die dan ook hebben, bijv volgens dit documentje.
Jij hebt toch geen diesel? Dan hoef je ook deze olie niet te nemen. Deze is namelijk speciaal geschikt voor moderne diesels moet roetfilter.
Ik zou eerder een olie kiezen die niet is aangepast voor deze motoren. Er worden additieven toegevoegd die andere eigenschappen kunnen verzwakken. Beter dus voor een ACEA A3 olie kiezen. Zelf zou ik in een T5 geen 0W30 gooien. Deze motoren zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor 10W40 en zelfs daar halen ze enorm hoge km standen op. Zou er zelf iets van 0W40 of 5W40 in doen.

Olie kun je jaren bewaren. Het degradeert nauwelijks als de verpakking uiteraard ongebruikt is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb de laatste keer (bij de NOWD) Shell Helix Ultra 0W40 erin gekieperd. Het olieverbruik bij de door de dealer gebruikte 0W30 was vorig jaar verdubbeld!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

edraket schreef:
t5power schreef: Bedankt. Die olie die je bijv online kunt krijgen, hoe lang is zoiets houdbaar? Kun je dat gerust een jaar (of 2) wegzetten? De betreffende olie is ACEA A5 / B5 gecertificeerd, volgens mij moet ik die dan ook hebben, bijv volgens dit documentje.
Jij hebt toch geen diesel? Dan hoef je ook deze olie niet te nemen. Deze is namelijk speciaal geschikt voor moderne diesels moet roetfilter.
Ik zou eerder een olie kiezen die niet is aangepast voor deze motoren. Er worden additieven toegevoegd die andere eigenschappen kunnen verzwakken. Beter dus voor een ACEA A3 olie kiezen. Zelf zou ik in een T5 geen 0W30 gooien. Deze motoren zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor 10W40 en zelfs daar halen ze enorm hoge km standen op. Zou er zelf iets van 0W40 of 5W40 in doen.

Olie kun je jaren bewaren. Het degradeert nauwelijks als de verpakking uiteraard ongebruikt is.
Heb idd geen diesel maar een T5. Echter, volgens de site van shell is hij geschikt voor benzine en diesel motoren:
Außerdem geeignet für Benzinmotoren von FIAT, sowie für Benzin- und Dieselmotoren von Volvo mit verlängertem Ölwechselintervall.
Ik geloof dat er nu trouwens ook 0W30 in zit, maar zou ook 5W30 kunnen zijn. Volgens deze volvo site zou er 5W30 in moeten

Zou dat geen beter alternatief zijn? De ACEA A3 is volgens dat ene schema speciaal voor diesel motoren. Ik moet A1/B1 (voor 5W30) of A5/B5 (voor 0W30) hebben. In geval van ACEA A1/B1 heb je niet heel veel keuze.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Oceanracer schreef:Ik heb de laatste keer (bij de NOWD) Shell Helix Ultra 0W40 erin gekieperd. Het olieverbruik bij de door de dealer gebruikte 0W30 was vorig jaar verdubbeld!
Voor alle duidelijkheid:
was het olieverbruik verdubbeld bij de 0W30 door de dealer gebruikt?
of was het olieverbruik verdubbeld bij het gebruik van 0W40 ??
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

wim de jong schreef:Voor alle duidelijkheid:
was het olieverbruik verdubbeld bij de 0W30 door de dealer gebruikt?
of was het olieverbruik verdubbeld bij het gebruik van 0W40 ??
Het olieverbruik is verdubbeld toen de dealer er 0W30 in heeft gedaan tijdens de onderhoudsbeurt in de winter 2011/2012.

Ik ga er van uit dat ik nu weer het gebruikelijke olieverbruik heb, maar ik heb nog te weinig km's gemaakt om daar iets zinnigs over te kunnen melden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

t5power schreef:Heb idd geen diesel maar een T5. Echter, volgens de site van shell is hij geschikt voor benzine en diesel motoren:
Außerdem geeignet für Benzinmotoren von FIAT, sowie für Benzin- und Dieselmotoren von Volvo mit verlängertem Ölwechselintervall.
Ik geloof dat er nu trouwens ook 0W30 in zit, maar zou ook 5W30 kunnen zijn. Volgens deze volvo site zou er 5W30 in moeten

Zou dat geen beter alternatief zijn? De ACEA A3 is volgens dat ene schema speciaal voor diesel motoren. Ik moet A1/B1 (voor 5W30) of A5/B5 (voor 0W30) hebben. In geval van ACEA A1/B1 heb je niet heel veel keuze.
Even hoor, maar volgens mij klopt er iets niet in je redenatie. Als ACEA A1/B1 is voorgeschreven (daar is heden ten dage inderdaad weinig keuze in) is A3 het enige juiste alternatief. De A5 is voor de nieuwere (lees: huidige) motoren en daar valt jouw T5 dan nog niet onder.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Oceanracer schreef: Even hoor, maar volgens mij klopt er iets niet in je redenatie. Als ACEA A1/B1 is voorgeschreven (daar is heden ten dage inderdaad weinig keuze in) is A3 het enige juiste alternatief. De A5 is voor de nieuwere (lees: huidige) motoren en daar valt jouw T5 dan nog niet onder.
Mmm ok ik pak de tabel erbij:

Mijn V70 is van modeljaar 2005, dus die valt onder de categorie. Daarbij heeft de mijne een onderhouds interval van 30k.
Dan kom je toch automatisch bij de bovenste uit? Ergo, de ACEA A5/B5 categorie?
De ACEA A3 is toch alleen voor diesel engines?

Kan iemand deze redenatie onderuit schoffelen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ACEA A klassificatie is voor benzine motoren en de B klassificatie voor diesels. Voor jou is dus alleen de A van toepassing. ACEA A1 is een wat oudere oliesoort en wordt nog weinig aangeboden. De A3 heeft veel betere slijtage eigenschappen dan de A1 variant en een hoger temperatuur bereik.
A5 voegt daar nog brandstof besparing en verlengde verversingsinterval aan toe. Dat zijn erg dunne olieen, en wat ik al eerder aangaf zou ik daar niet zo snel voor kiezen. Ik zou de olie lekker om de 20.000 doen en dan een A3.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Zojuist filter vervangen...na 40dkm toch geen overbodige luxe als ik het zo bekijk.
Nieuwe luchtfilter is op de post gedaan vandaag.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

t5power schreef:
Mmm ok ik pak de tabel erbij:

Mijn V70 is van modeljaar 2005, dus die valt onder de categorie. Daarbij heeft de mijne een onderhouds interval van 30k.
Dan kom je toch automatisch bij de bovenste uit? Ergo, de ACEA A5/B5 categorie?
De ACEA A3 is toch alleen voor diesel engines?

Kan iemand deze redenatie onderuit schoffelen?
Jij redeneert vanaf een andere kant als ik. Ik kijk in mijn boekje en pas daar de olie op aan. Jij kijkt eerst naar wat de olieleverancier meldt. Castrol kan wel iets vinden, maar Shell vindt weer iets heel anders. Zo staat er bij mijn Shell A3-olie: "Speziell für verlängerte Ölwechselintervalle entwickelt. Geeignet für Benzinmotoren, die mit Katalysator ausgerüstet sind - auch unter extremen Fahrbedingungen.
Außerdem geeignet für Hochleistungs-Turbo- / Dieselmotoren ohne Dieselpartikelfilter."
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

edraket schreef:ACEA A klassificatie is voor benzine motoren en de B klassificatie voor diesels. Voor jou is dus alleen de A van toepassing. ACEA A1 is een wat oudere oliesoort en wordt nog weinig aangeboden. De A3 heeft veel betere slijtage eigenschappen dan de A1 variant en een hoger temperatuur bereik.
A5 voegt daar nog brandstof besparing en verlengde verversingsinterval aan toe. Dat zijn erg dunne olieen, en wat ik al eerder aangaf zou ik daar niet zo snel voor kiezen. Ik zou de olie lekker om de 20.000 doen en dan een A3.
OK een 5W30 - A3 moet ik dus. Iemand daar nog een goede tip voor? Want op de olie-site krijg ik termen als AG-AB-Ultra-UltraExtra te zien en door bomen zie ik het bos niet meer...
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je voorkeur hebt voor Castrol, zou ik deze overwegen in 5 liter kan of per liter (nu iets voordeliger).
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10683
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

kuupertie schreef:Bijna iedereen heeft stukke aqs
Graag uitleg wat een aqs is.... Ik volg hem ff niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Air Quality Sensor. Dan heb je een automatische recirculatieklep.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10683
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Waar zit dat ding dan? Is dat dat gaatje met die lamellen ervoor onder de radio ergens?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En hoe weet je of hij kapot is?
Je weet wat ik dan doe, ik trek zo die hele auto open en druk er een nieuwe in :D
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”