16" of toch 17"
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je moet ook niet die incourante 16" maat vergelijken met de meest verkochte 17" maat. Een 205/55/16 is echt voordeliger dan een 225/45/17.ovlov058 schreef:17" is goedkoper dan 16" voor de banden. Gaat om 215/55/16 en 225/45/17Fore schreef:Ik zie 2 kampen ontstaan.... het 16 inch kamp en het 17 inch kamp
Pro 16: beter comfort, kleinere draaicirkel, goedkoper?
Contra: Looks,
Pro 17: Looks
Contra: duurder, misschien minder comfy.
Heb ik gezien na aankoop 4x16" banden :twisted:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik gebruik (op onze 2 auto's) de meest gangbare en dus voordeligste banden: 195/65/15, 205/55/16 en 225/45/17. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Zegge
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
- Locatie: Noord-Brabant
Volledig mee eens..... Teveel 5/7 spaaks die allemaal net even anders zijn maar niet onderscheidend. Nogmaals blijft persoonlijk maar ik vind de combinatie V70 met Tethys 225/45/17 perfect! Zowel de looks als het stuurgedrag op het bochtige binnenweg parcours wat ik elke dag naar mijn werk rijd.Fore schreef:Iedereen rijdt al met een 5 of 7 spaaks wiel rond in diverse varianten. Juist daarom de tethys velg.diesel01 schreef:De Tethys velg heb ik onder een S60 gehad en dat is een erg mooie combi.Zegge schreef:Je blijft achterom kijken naar de Thesys als je wegloopt van je V70..... soort ultieme aantrekkingskracht. Of is het de toch de hele auto? :turn-l:
De V70 vind ik sportiever en daardoor zou ik voor een andere velg gaan dan de klassieke Tethys.
Welke weg heeft jou voorkeur??
(en ja, smaak en twisten he)
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000
Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000
Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
- DueVolvi
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Vrij vlot na aanschaf van de S60 in 2008 de 17" velgen vervangen voor 16" exemplaren.
Oke, de looks zijn iets minder maar het rijgedrag en verbruik vergoeden alles.
Weg spoorvorming, minder grote draaicirkel, lichter sturen en door smallere band ook lager verbruik. Smallere band betekent ook minder afrolgeluid, wel speciaal gekozen voor de stilste, Goodyear Eficicient Grip, aanrader!
En, kwam ik ergens al googelend tegen, de acceleratie heeft ook baat bij deze band/velg combi 205/55/16 tov 225/45/17.
Oke, de looks zijn iets minder maar het rijgedrag en verbruik vergoeden alles.
Weg spoorvorming, minder grote draaicirkel, lichter sturen en door smallere band ook lager verbruik. Smallere band betekent ook minder afrolgeluid, wel speciaal gekozen voor de stilste, Goodyear Eficicient Grip, aanrader!
En, kwam ik ergens al googelend tegen, de acceleratie heeft ook baat bij deze band/velg combi 205/55/16 tov 225/45/17.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dan ben ik benieuwd wat voor band je op de 17"had, want het lijkt mij sterk...de acceleratie heeft ook baat bij deze band/velg combi 205/55/16 tov 225/45/17
Ik zie een F1 auto nog niet direct op 2CV banden rijden....


Bij dezelfde band (type en merk), uiteraard wel in een andere maat, zal de auto met de breder band (met meer grip en minder vervormingen) in principe een betere acceleratie hebben.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Zegge
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
- Locatie: Noord-Brabant
Het is precies datgene wat bij mij tegenovergesteld is. Autorijden is emotie. Lichter sturen is voor mij juist niet fijn het rolgeluid valt reuze mee (zeker met een mooi stuk muziek op de achtergrond) Het verbuik levert je misschien een euro in de week op...... en de draaicirkel, ach dan steek je een keer. Dus voor is het rijgedrag juist stukken beter met een 17" 225/45/17 en de looks zijn er.DueVolvi schreef:Vrij vlot na aanschaf van de S60 in 2008 de 17" velgen vervangen voor 16" exemplaren.
Oke, de looks zijn iets minder maar het rijgedrag en verbruik vergoeden alles.
Weg spoorvorming, minder grote draaicirkel, lichter sturen en door smallere band ook lager verbruik. Smallere band betekent ook minder afrolgeluid, wel speciaal gekozen voor de stilste, Goodyear Eficicient Grip, aanrader!
En, kwam ik ergens al googelend tegen, de acceleratie heeft ook baat bij deze band/velg combi 205/55/16 tov 225/45/17.
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000
Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000
Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
- DueVolvi
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Jers3n,
In de sneeuw ja!! Waren de 2cv's de laatsten die reden, heb er zelfs ooit eentje een Volvo uit een greppel zien slepen
!!
Maar het ging bij die acceleratie niet om de breedte maar de omtrek van de band die net iets anders is dan bij de 17".
Gaat om mm-ers, maar toch.
In de sneeuw ja!! Waren de 2cv's de laatsten die reden, heb er zelfs ooit eentje een Volvo uit een greppel zien slepen

Maar het ging bij die acceleratie niet om de breedte maar de omtrek van de band die net iets anders is dan bij de 17".
Gaat om mm-ers, maar toch.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
- DueVolvi
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zegge,
Elk nadeel heb z'n voordeel......
Maar voor mij was het het rijgedrag zo'n enorm verschil, echt een totaal andere auto.
Elk nadeel heb z'n voordeel......
Maar voor mij was het het rijgedrag zo'n enorm verschil, echt een totaal andere auto.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 17.03.2012 - 20:05
Vooralsnog rijdt ie met 16 Inch best lekker... Iemand toevallig een 2.4D 163 ok met 17Inch te leen voor een probefahrt ?? 

245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07
V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07
V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
- Zegge
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
- Locatie: Noord-Brabant
Nee, maar je mag gerust komen sturen in mijn V70 2.4T......
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000
Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000
Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Idem, als je met 17" wil proefrijden ben je welkom, maar zal er aan liggen waar je woont denk ik? Ik woon in midden gelderland.
@ DueVolvi: ik weet het niet zeker, maar denk toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk te kunnen stellen dat de acceleratie bij bredere banden ALTIJD beter is dan bij smallere?!
Of zit er nou zo naast?? :roll:
17" heeft t.o.v. 16" ongeveer zo'n 24 cm2 per band méér oppervlak.
(12cm v/h band oppervlak wat op de weg staat X 2 cm bredere band).
gr. Edwin.
@ DueVolvi: ik weet het niet zeker, maar denk toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk te kunnen stellen dat de acceleratie bij bredere banden ALTIJD beter is dan bij smallere?!
Of zit er nou zo naast?? :roll:
17" heeft t.o.v. 16" ongeveer zo'n 24 cm2 per band méér oppervlak.
(12cm v/h band oppervlak wat op de weg staat X 2 cm bredere band).
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De hogere rolweerstand van de 17" band, zorgt sowieso al voor trager optrekken. Maar de kans op doorslippen is wel kleiner.
Omdat de 16" banden kleiner zijn in omtrek, ben je altijd vlotter weg. Hoe kleiner wielen in omtrek zijn, hoe sneller je op kunt trekken.
Theoretisch zou 17" onder je auto voor een lager brandstof verbruik kunnen zorgen, omdat je zelfde snelheid (niet afgelezen op de snelheidsmeter, maar op de navi) een lager toerental behoeft. Door de zwaardere overbrenging kan dit voordeel echter teniet worden gedaan.
Dus ja, je zit er naast.
Omdat de 16" banden kleiner zijn in omtrek, ben je altijd vlotter weg. Hoe kleiner wielen in omtrek zijn, hoe sneller je op kunt trekken.
Theoretisch zou 17" onder je auto voor een lager brandstof verbruik kunnen zorgen, omdat je zelfde snelheid (niet afgelezen op de snelheidsmeter, maar op de navi) een lager toerental behoeft. Door de zwaardere overbrenging kan dit voordeel echter teniet worden gedaan.
Dus ja, je zit er naast.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Oceanracer,Oceanracer schreef:De hogere rolweerstand van de 17" band, zorgt sowieso al voor trager optrekken. Maar de kans op doorslippen is wel kleiner.
Omdat de 16" banden kleiner zijn in omtrek, ben je altijd vlotter weg. Hoe kleiner wielen in omtrek zijn, hoe sneller je op kunt trekken.
Theoretisch zou 17" onder je auto voor een lager brandstof verbruik kunnen zorgen, omdat je zelfde snelheid (niet afgelezen op de snelheidsmeter, maar op de navi) een lager toerental behoeft. Door de zwaardere overbrenging kan dit voordeel echter teniet worden gedaan.
Dus ja, je zit er naast.
De verschillende banden hebben allemaal een vrijwel gelijke diameter:
195/65x15, 205/55x16, 225/45x17 en 225/40x18 allemaal 63cm
215/55x16, 235/45x17 en 235/40x18 zitten op 64cm
dus alleen de laatste 3 hebben een ongeveer 1.6% grotere omtrek
dat ga je echt niet merken bij het optrekken. En als je het al merkt kan je 1.6% verder doortrekken in de eerste versnelling, waarbij je de achterstand weer goed maakt..
Ook het eerder genoemde verschil in oppervlak maakt niets uit: als de druk 2.5 bar is, staat er 2.5kg per cm2. Bij 450kg per band heb je dan altijd 180cm2 contactoppervlak, onafhankelijk van de bandenmaat.
Bij een brede band is het contactoppervlak wat breder en korter, maar even groot.
Een lang contact oppervlak is gunstig in sneeuw en zand (dus beter accelereren met smalle band). Op een droge weg is een breder oppervlak gunstiger.
Ook over de rolweerstand is veel misverstand. De rolweerstand van een brede band hoeft helemaal niet ongunstiger te zijn, doordat de vervorming minder is. Meestal is het wel zo, omdat brede banden vaak ontwikkeld zijn voor sportief gebruik ipv lage rolweerstand. De reden dat eco auto's op smalle banden staan is vooral een kwestie van luchtweerstand.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 21:41
- Locatie: beuningen
Dus de omtrek van 16 inch band met velg is kleiner dan 17 inch band met velg ?
maat 215-55-16 en maat 225-45-17 ? :eggface: :crazyeyes:
maat 215-55-16 en maat 225-45-17 ? :eggface: :crazyeyes:
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 17.03.2012 - 20:05
Ik zal zwijgen van de 18Inch dan 

245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07
V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07
V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)