Ik heb momenteel mijn as los en mijn homokineethoes eraf. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om de buitenste homokineet eraf te halen zodat ik de hoes om de as kan schuiven.
Volgens mijn moet er een borgring zitten, ik kan hem alleen niet vinden.
Please help.....
Help - Homokineet hoes vervangen
Dat is vreemd. Bij de meeste mensen valt hij spontaan uit elkaar.
Zo ziet dat er uit: (heb je foto's?)
Zo ziet dat er uit: (heb je foto's?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- pieneman
- 2nd Gear member
Opgelost: in de buitenkant van de homokineet, as die in je lager gaat, een pen stoppen. Recht houden en de oorspronkelijke bout erin draaien. Op deze manier trek je hem over de borgring heen.
En klaar is kees. Blij dat het gelukt is. Evengoed bedankt voor de antwoorden. En nee, hij bleef keurig in elkaar zitten.
En klaar is kees. Blij dat het gelukt is. Evengoed bedankt voor de antwoorden. En nee, hij bleef keurig in elkaar zitten.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
Nog even een kleine uitleg bij de werkzaamheden en een foto van de operatie. Ik ging mijn twee wiellagers vervangen en moest ook de homokineet hoes vervangen aan de rechter kant.
Aangezien het niet lukte om de homokineet naar binnen te duwen om de spieas uit het weillager te krijgen en hem vrij te maken moet ik de fusee los halen. Zo kon mijn schokdemper naar buiten en had ik ruimte om de homokineet los te maken. Ik had bij de homokineethoes een borgringetje gekregen alleen kon hem niet vinden..... Vandaar mijn ietwat wanhopige vraag hoe ik de homokineet uit elkaar kreeg zodat ie los van de as kwam. Zoals gezegd viel ie niet uit elkaar en wilde ik ook niks met geweld doen. De spieas aan de lagerzijde is hol, vandaar dat ik daar een asje in gestopt heb. Vervolgens de bout erin en aandraaien zodat de homokineet van de as kwam. Gelukkig maar, want ik kon weer door. Rechts zit alles weer in elkaar inclusief nieuw wiellager.
Vanavond de rechterkant en helaas moet ik daar ook de fusee los halen. Ik had me al wel ingelezen in deze link: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =wiellager
Hierin staat dat je de aandrijfas naar achter kan duwen zodat je dop 18 op de wiellager bouten kan zetten. Of het aan de S60 ligt weet ik niet, maar dit is niet mogelijk bij mij. De as gaat niet ver genoeg naar achter waardoor de homokineet in de weg blijft zitten. Mocht iemand toch tips hebben zijn die van harte welkom, want door het loshalen van de fusee is het toch wel een hoop meer werk om alleen het wiellager te vervangen.
Aangezien het niet lukte om de homokineet naar binnen te duwen om de spieas uit het weillager te krijgen en hem vrij te maken moet ik de fusee los halen. Zo kon mijn schokdemper naar buiten en had ik ruimte om de homokineet los te maken. Ik had bij de homokineethoes een borgringetje gekregen alleen kon hem niet vinden..... Vandaar mijn ietwat wanhopige vraag hoe ik de homokineet uit elkaar kreeg zodat ie los van de as kwam. Zoals gezegd viel ie niet uit elkaar en wilde ik ook niks met geweld doen. De spieas aan de lagerzijde is hol, vandaar dat ik daar een asje in gestopt heb. Vervolgens de bout erin en aandraaien zodat de homokineet van de as kwam. Gelukkig maar, want ik kon weer door. Rechts zit alles weer in elkaar inclusief nieuw wiellager.
Vanavond de rechterkant en helaas moet ik daar ook de fusee los halen. Ik had me al wel ingelezen in deze link: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =wiellager
Hierin staat dat je de aandrijfas naar achter kan duwen zodat je dop 18 op de wiellager bouten kan zetten. Of het aan de S60 ligt weet ik niet, maar dit is niet mogelijk bij mij. De as gaat niet ver genoeg naar achter waardoor de homokineet in de weg blijft zitten. Mocht iemand toch tips hebben zijn die van harte welkom, want door het loshalen van de fusee is het toch wel een hoop meer werk om alleen het wiellager te vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
Wat een slooppartij voor alleen een hoes!
Je kunt alleen de twee fuseebouten loshalen en dan de as er tussenuit halen,de rest kan gewoon blijven zitten.
Je kunt alleen de twee fuseebouten loshalen en dan de as er tussenuit halen,de rest kan gewoon blijven zitten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- pieneman
- 2nd Gear member
Wiellager moest ook los, want daar ging ook een nieuwe op. En dan blijven de werkzaamheden toch hetzelfde zoals jij zegt: Fuseebouten los en ruimte maken voor de as.MarioC70 schreef:Wat een slooppartij voor alleen een hoes!
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
In dat geval had je dus alleen de vier bouten van het wiellager hoeven te demonteren,dan het wiellager demonteren,de as kan er dan zonder verder iets te demonteren tussenuit,goeie tip voor de volgende denk ik!
Succes..
Succes..
- pieneman
- 2nd Gear member
Voor de duidelijkheid:MarioC70 schreef:In dat geval had je dus alleen de vier bouten van het wiellager hoeven te demonteren,dan het wiellager demonteren,de as kan er dan zonder verder iets te demonteren tussenuit,goeie tip voor de volgende denk ik!
Succes..
Rechts moest het wiellager plus homokineethoes vervangen worden. Dus daar heb ik mijn inziens de juiste weg gevolgd.
Links ga ik vanavond alleen het wiellager vervangen. Links heb ik de remschijf, remklauw en beschermplaat al gedemonteerd. De centrale bout is er ook uit. Dop 18 inclusief ratel krijg ik niet knap op de wiellager bouten, omdat de homokineet in de weg zit en niet ver genoeg naar achter gaat. Daar baal ik wel een beetje van want nu moet ik weer de fusee loshalen om ruimte te maken, of toch niet...
Al lezende begrijp ik dat jij (MarioC70) bij Volvo werkt en misschien vaker met dit bijltje gehakt hebt. Kan jij mij zeggen of het dan aan de linker kant mogelijk is om de vier wiellager bouten los te maken waarbij de homokineet op zijn plek blijft (en fusee niet los hoeft)? Dat scheelt mij een hoop werk nml. Vind het niet erg om te doen, maar ik kan leukere dingen bedenken. De één zegt namelijk dat het wel kan, en de ander niet.....
Thanks!
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
Dat kan inderdaad,de vier bouten los,wiellager eraf halen en dan de as laten zitten en alleen de homokineet er af tikken,wel het borgveertje met een punttangetje spreiden.
- pieneman
- 2nd Gear member
Ik heb toch een behoorlijk diverse gereedschapsuitrusting tot mijn beschikking in alle soorten en maten. Maar geen enkel dop en ratel kreeg ik op de bout. Waar haal jij de vier bouten mee los zonder zaken te beschadigen.....MarioC70 schreef:Dat kan inderdaad,de vier bouten los,wiellager eraf halen en dan de as laten zitten en alleen de homokineet er af tikken,wel het borgveertje met een punttangetje spreiden.
wederom dank.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- pieneman
- 2nd Gear member
De vier bouten voor de montage van het wiellager zijn geen torx, dat zijn de allom bekende bouten in de maat 18. Daar kan een dop op, maar niet in combinatie met een ratel.....MarioC70 schreef:Het zijn torx bouten,dus die zul je even moeten aanschaffen.
Je hebt er al vier uit,dus even naar de gereedschapwinkel voor een passende dop.
Dat is ook mijn vraag, hoe haal je die bouten los zonder alles los te maken omdat ze niet goed toegankelijk zijn.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
Kunnen ook torx bouten zijn namelijk,maar normale kan ook,met een kort verlengstukje en een ratel doe ik het,geen half duims ratel maar een kleinere versie daarvan.
- pieneman
- 2nd Gear member
Gelukt, kort verlengstukje en toen gingen ze los. Blij dat dat ging want zo was het snel klaar. Ik kan weer rijden met twee nieuwe lagers.MarioC70 schreef:Kunnen ook torx bouten zijn namelijk,maar normale kan ook,met een kort verlengstukje en een ratel doe ik het,geen half duims ratel maar een kleinere versie daarvan.
Fijn weekend allemaal.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Blijf het vreemd vinden, bij de meeste S60/V70 bezitters vallen die homokineten uit elkaar. En hier niet?
- pieneman
- 2nd Gear member
Viel niet uit elkaar, maar op de werkbank ging ie wel uit elkaar door hem in een maximale hoek te brengen. Op de as ging dat vreemd genoeg niet, maar aangezien het onbekend terein is met beperkte ruimte was ik voorzichtig. De centrale bout met pennetje ertussen gaf uitkomst. Blijkbaar zit ie opgesloten als je de homokineet recht (gelijke lijn) houdt tov de as.AlexV70 schreef:Blijf het vreemd vinden, bij de meeste S60/V70 bezitters vallen die homokineten uit elkaar. En hier niet?
PS, op de foto hangt ie ook in een redelijke hoek zie ik nu.....toch valt ie er niet af 😄
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 6th Gear member
Altijd eerst de centrale bout demonteren en de as iets terugdrukken,dan is er weinig aan de hand en valt hij niet uit elkaar.AlexV70 schreef:Blijf het vreemd vinden, bij de meeste S60/V70 bezitters vallen die homokineten uit elkaar. En hier niet?