Start problemen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Terp
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.08.2006 - 18:21
Locatie: Gr-Fr-Dr
Contacteer:

Hallo nogmaals maar dan met een ander probleempje.
Deze is niet zo ernstig maar wel vervelend.
De auto start soms slecht.
De vorige eigenaar had het over dat het aan de dynamo zou liggen.
Nu is dat niet het geval.
Ook de accu is nog prima.
Dus dacht ik zelf dat het eerder in de startmotor of daar in de buurt moest liggen.
Bij de garage hadden ze het over een te hoge overgangs weerstand.
Het zou een onderdeel van/of bij de startmotor kunnen zijn.
Dit moesten ze dan eerst meten en onderzoek zou minstens 30 min kosten

Nu heb ik zelf de accu gemeten en deze geeft 13 volt aan.
Tijdens starten daalt deze naar 10,5
en daarna laadt deze bij met 13,5 Volt.
Lijkt mij prima.

Probleem eigenschappen.
Meestal start de auto wel al is het een tikkeltje moeilijk in vergelijking met de S80 van mijn oom. Soms duurt het starten echt heel lang en soms lukt het gewoon niet. Dan krijg ik het gevoel dat ik de accu helemaal aan gort start en dat de accu te leeg is.
Wat op zich vreemd is omdat bv de auto 10 min er voor prima deed.
2 dagen geleden starte de auto probleem loos zelfs meerdere malen korte stukjes even bij wat winkels langs etc. De dag er na na een 10 km starte ie ineens niet meer. Moest echt de startkabels er bij komen en toen was het weer oke.
Nu heb ik maar een jumpstarter (aldi) achter in de auto liggen.

Nu is mij verteld dat het evt aan de hogeovergangsweestand kan liggen.
En dat dit door de connectoren eens goed na te kijken, schoonmaken en even wat samen te knijpen. Dit omdat ze na een 2,8 ton door het trillen wat ruimer kunnen gaan zitten.

Mijn vraag is is dit aannemelijk en zijn er onder jullie meerdere personen die dit probleem hebben gehad. En hoe is dit verholpen.

Grtn Roald
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Helaas geen antwoord maar wel een tip: Stel je vraag ook eens op het volvo850forum.nl, daar zitten wat meer techneuten die je kunnen helpen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Een soortgelijk startgedrag had ik met mijn vorige auto.(geen volvo).
Heel wat garages hebben gezocht naar de oorzaak en....uiteindelijk bleek hier een verglazing van de accupolen te zijn. Er onstaat dan geen bloemkool achtoge structuur op de pool maar een harde loodsulfide verbinding(weerstand super hoog). Echt te simpel voor woorden....schoonvijlen en opnieuw goed vastzetten...vet erop en klaar. Ik verwacht hier niet nu je probleem te hebben opgelost., maar probeer het eens. wie weet.
Gabber
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.07.2006 - 20:31

Wellicht een tip, je weet het niet, mijn V70 classic startte soms ook slecht soms niet, en soms goed… terwijl voor het overige ALLES goed was, wat bleek:

Het lag aan dat ronde plaatje bij je contactslot (met die 3 of 4 standen erop), daar schijnen sensoren in te zitten die niet maar matig die van de sleutel meepakte (vaag verhaal… ik weet het), maar goed, dat ding vervangen, en alles deed het weer als vanouds.

Ik had dus -Exact- dezelfde problemen met starten, wellicht dat het een idee is om hier eens naar te laten kijken.
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
Gebruikersavatar
ex vw-er
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.05.2006 - 19:39
Locatie: Arnhem

Dus het probleem zal aan dat plaatje liggen. Nu ik het zelfde probleem heb, namelijk: starten, aanslaan, 1000 toeren maken en weer naar nul en afslaan dat alles in 2 sec.
In het boekje staat het te maken heeft de "verkeerde" sleutel.

Vind het toch een vaag iets. De ene keer doet tie een maand prima en dan opeens start tie niet. Bij de volgende onderhoudsbeurt maar eens melden...

groet Gijs
V70 2.4D Momentum 2005
V70 Europa 1998 2.5 10V

VW Golf 1.9 TDI 81kW Highline 1998
Gabber
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.07.2006 - 20:31

Tja, het is vaag, maar bij mij was het toch echt het probleem
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ Gabber, Je bedoelt de antennering van de startonderbreker...
Volvo for life
Gabber
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.07.2006 - 20:31

@Bart, kennelijk zal ik dat bedoelen, ik veronderstel dat jij met je ervaring dit probleem ook wel eens hebt opgevangen?
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
Terp
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.08.2006 - 18:21
Locatie: Gr-Fr-Dr
Contacteer:

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie informatie.
Ben net terug van vakantie dus vandaar dat ik even niet kon reageren.
Maar het probleem is nog niet opgelost.

Of het de antennering van de startonderbreker is ga ik niet van uit.
Het is namelijk niet zo dat ie start en dan bij 1000rpm weer afslaat.

Het is echt zo dat veelal bij koude motor slecht start.
Het is vrijwel zeker dat het iets is met een te hoge overgangsweerstand.
Heb de accu polen al opgeschuurd en de contact punten van de startmotor ook los gehad en wat opgeschuurd met een schuurspons.
Verder is mij verteld dt het evt de gloeispiralen zouden kunnen zijn.

Namelijk als ie niet starten wil en ik blijf door starten zonder te onderbreken dan heb ik een hele grote kans dat ie als nog aanslaat. Mocht dit toch niet lukken dan helpt een accujumpstarter of een andere auto om mij dan te starten.
Het enige wat ik dus vreemd vind is dat ik het ook wel eens heb als ik een stuk heb gereden en 5 min later weer wil starten dan doet ie het namelijk ook wel een niet goed. Als het de gloeispiralen zouden zijn.
Namelijk als de motor warm is dan mag dat geen problemen geven dacht ik.
Verder ga ik toch twijvelen aan de accu ook al is ie 1 jaar oud.

Het uit zetten van het licht, radio, airco helpt namelijk ook een stuk.
Verder heb ik wel meer start problemen als de stoelverwarming aan staat.
Tja normaal gesproken heb ik deze uit maar door de in mijn ogen ongelukkige plaatsing van deze schakelaars wil deze wel eens in geschakeld worden.
Stop hier veelal mijn portomonee of een sleutelbos weg.

Ik hoor het wel en zoek onder tussen weer verder naar de oplossing van mijn probleem.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”