remslangengen vervangen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
zwientie
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.11.2011 - 20:42

hoi

ik heb een volvo 240 uit 84

mijn auto is voor apk geweest alles was op en top in orde :D het enige wat er mis was is dat de remslangen poreus zijn, ik moet deze vervangen voor de apk, nu vroegen ze mij bij de garage 275 euro voor men apk en de remslangen vervangen, daarop heb ik gezegd dat doe ik zelf wel, (buy wel wies 275 euro vroage). en ja veder moesten men verstralers er af :? of ik moet er een controle lampje bij plaatsen in de auto, en men extra claxon moet er uit :razz: ik trek gewoon de zekering er uit en daar moeten ze het mee doen ik ga niet alles er af slopen.

nu ga ik morgen nieuwe remslang en remvloeistof halen bij slubo in Doetinchem (hier heb ik zelf goeie ervaringen mee) en nu wil ik dit aankomend wiekend gaan vervangen.

maar aangezien ik nog nooit zelf wat aan de remmen heb gedaan.
zou het wel fijn zijn als jullie wat tips konden geven.

ik weet niet precies hoe ik ze moet ontluchten of hoe ik daar mee te werk ga. ( ik weet dat ik op men pedaal moet trappen en een bout losdraaien maar verder is dat nieuw voor mij)
de slagen er op zetten is voor mij geen probleem ga ik van uit, misschien hebben jullie nog wat tips wat belangrijk is om op te letten.

ieder geval al vast bedankt

mvg Rik
Gast

Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er niet mee beginnen.
Het zijn wel je remmen.
Verder: wat er op zit moet volgens mij ook functioneren (volgens de APK). Dus je komt er niet mee weg om de zekering er simpelweg uit te trekken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Remslangen vervangen en APK voor €275!? Wat een oplichters! Dan kan je ze vervangen voor een set RVS Goodridge slangen en nog veel overhouden.
Een set originele slangen zal rond de €70 kosten schat ik.
Op het web staan zat handleidingen hoe het te doen. bijv. hier
Je hebt of iemand extra nodig of als je het alleen moet/wil doen koop dan een ontluchtingset zoals bijv. Eezybleed, ben je ook een stuk sneller klaar Werkt erg prettig. Verder een liter DOT4 remvloeistof en een remnippelsleutel en een kind kan de was doen. Wel heel voorzichtig met de ontluchtingsnippels doen, die breken snel af als ze vast zitten.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

dbosker schreef: Verder: wat er op zit moet volgens mij ook functioneren (volgens de APK). Dus je komt er niet mee weg om de zekering er simpelweg uit te trekken.
Ik was bezig met mijn sidelights te monteren op de 245 en had er dus nog maar 1 rode achter. De rest moest nog. Die ene deed het ook al. Voor de apk het lampje eruit gehaald en geen op of aanmerking. 3 jaar geleden met mijn ama combi. 2x 100watt verstralers op de bumper maar nog een draden getrokken en geen schakelaar gemonteerd. Gevolg lampjes eruit en goedkeuren maar. Achteruit rij lichten doen het bij mij wel maar de automaat pook moet ff afgesteld worden want de schakelaar maakt net geen contact. Geen afkeur. wel als het het doen en er blijkt er toch 1 stuk te zijn. Dan ff het lampje eruit en klaar goedgekeurd.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Iroll schreef: Je hebt of iemand extra nodig of als je het alleen moet/wil doen koop dan een ontluchtingset zoals bijv. Eezybleed, ben je ook een stuk sneller klaar Werkt erg prettig. Verder een liter DOT4 remvloeistof en een remnippelsleutel en een kind kan de was doen. Wel heel voorzichtig met de ontluchtingsnippels doen, die breken snel af als ze vast zitten.
Je stelt het nogal optimistisch voor naar mijn mening.
De achterremslangen vernieuwen is meestal goed te doen, maar de slangen voor is vaak afzien en zeker voor iemand die het nog nooit eerder gedaan heeft.
Afbrekende ontluchtingnippels (zijn veel te smal bij een volvo 2 serie),meedraaiende leiding bij het losdraaien van de wartels,muurvast geroeste moeren bij de overgang van slang naar leiding,problemen om het systeem opnieuw ontlucht te krijgen.
Het zijn allemaal dingen die nogal eens voorkomen en voor een hoop ergernis zorgen.
Gast

+ het feit dat je wel aan je remmen werkt als "leek". Van alle onderdelen aan een auto is dit wel de meest essentiele.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Haal dan ook meteen de klemmetjes waarmee de remslangen van een 240 vast zitten. Die zijn vaak verroest. Als ze ontbreken zitten je slangen los en is het APK afkeur.
Ik bedoel deze Remslangklem (onderdeelnummer 0999290).

Daarnaast is een Haynes manual wel handig. Daar staat ontluchten (incl. specifieke volgorde) goed in beschreven.

Als je handig bent, is zelf sleutelen aan je remmen goed te doen, maar zorgvuldigheid is natuurlijk wel belangrijk.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
zwientie
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.11.2011 - 20:42

dank jullie voor jullie informatie

jullie maken me nu wel aan het twijfelen om het wel of niet zelf te doen.
ik wil die kosten van hun uurloon graag besparen. en ja sleutel wel meer aan mijn auto maar ja de remmen is jammer genoeg iets waar ik me nog nooit me bezig heb gehouden.
is het echt zo erg afbrekende nippels en zo ?
ik kan is een aantal andere garages op bellen wat hun er voor vragen om die 6 slangetjes te vervangen.

die goodridge rvs remslangen zijn ook wel erg mooi, maar op die foto zitten er andere koppelingen aan :(

ik ga er morgen even over na denken wat ik ga doen jullie horen van me

dank jullie

gr rik
Gebruikersavatar
zwientie
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.11.2011 - 20:42

en nog een vraagje ik moet ze dan toch gewoon alle 4 ontluchten ??
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

tip: garagehandboek. Of haynes. De ontluchting is niet moeilijk, maar moet in de juiste volgorde.
Afbreken van nippels is net zo vervelend als het afbreken van een willekeurige andere belangrijke bout, die voor onderhoud nodig is. Zonder onderhoud dus onbelangrijk (?!)
De juiste slangen hebben de juiste koppelingen.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

zwientie schreef:dank jullie voor jullie informatie

ik kan is een aantal andere garages op bellen wat hun er voor vragen om die 6 slangetjes te vervangen.

gr rik
Bedoel je dat ALLE zes remslangen voor de APK afgekeurd werden??

Een of twee slangen die niet aan de APK eisen voldoen komt voor , maar alle zes tegelijk dat lijkt me heel sterk.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Waarom vraag je Slubo niet om het te doen, die zijn toch niet zo duur?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Misschien heb je hier wat aan?

http://volvolvo.nl/showthread.php/11127 ... t=remslang

Gaat ook over de revisie van de klauwen, maar ook een stukkie over de slangen.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

- Mistlampen en/of verstralers zijn toegestaan, maar hoeven het niet te doen (draden moeten dan wel verwijderd zijn). Extra verlichting moet "symmetrisch" zijn (ofwel allebei branden, ofwel allebei los). Ook hier moet de werking met controlelamp op het dashboard zichtbaar zijn.
- Mistlampen en/of verstralers indien gekoppelde aan de hoofdverlichting. Er mogen (incl. de koplampen) maximaal 4 lampen gelijktijdig kunnen branden.
- Extra "Off-road" verlichting op een "roof rack" wordt gerekend als werklicht. Gebruik hiervan is op de openbare weg verboden en valt dus buiten de APK keuring. Deze lampen mogen dus nooit gekoppeld zijn aan de voertuig verlichting (seinlicht).

Het is trouwens een misverstand dat alles wat op een auto zit, ook moet werken. Voor 1 Januari 1998 waren mistachterlicht en achteruitrijlamp niet verplicht en hoeven het dus ook niet te doen.
Echter, zijn deze lampen aangesloten, dan moeten ze ook aan de wettelijke APK normen voldoen (dus geen vocht of roest in de reflectors of gebroken glazen). Doorgebrande lampjes wordt als defect mee genomen in de APK keuring. Bij twijfel dus de gehele bedrading los nemen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Interessante info, maareh verkeerde topic?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Hij was ook afgekeurd op verlichting.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Hmmm, sorry, iets te overhaaste conclusie mijnerzijds.
Beter lezen volgende keer dus.
(Had eigenlijk alleen de topic-titel gelezen (remslangen vervangen)...
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Dat kan gebeuren.

Als je trouwens je schakelaar vervangt door een exemplaar met een lampje dan is het gelijk goed opgelost.

Ik heb in mijn landrover schakelaars met een ledje voor alle extra verlichting.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
zwientie
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.11.2011 - 20:42

hoi

nou ik heb men remslangen vervangen wat een kloten werk zonder brug maar het is me gelukt.
nu krijg ik allen nog niet goed men remmen op druk. als ik hem helemaal onder in trap begint het lampje te branden in de auto.
hij remt wel maar niet goed, ik ben volgens het boek wat iemand mij dit had aanbevolen volgens het boek.

ik denk dat ik toch iets fout doe maar wat ?

en ja over de verstralers ik moet ze er toch even af halen want moet daar bij dus dan laat ik ze de gewoon even af voor de keuring kunnen ze ook niet moeilijk doen.

mvg rik
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Hoe heb je ontlucht?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”