Franse flitser informatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Plof Plof
1st Gear member

Beste allen,

Wij hebben een Garmin navigatie met flitserinformatie. Is er iemand met ervaring hoe hierop wordt gereageerd in het buitenland waar dit niet is toegestaan. Met name in Frankrijk.

Marcel
RemcoT4
3rd Gear member

Kwam vanmorgen toevallig de Volvo Card nieuwsbrief binnen, met verwijzing naar deze tekst:

BELANGRIJK NIEUWS M.B.T. SNELHEIDSCAMERA’S IN FRANKRIJK

Met ingang van 1 januari 2012 is in Frankrijk de wet van kracht geworden dat informatie met betrekking tot snelheidscamera's in bijvoorbeeld navigatiesystemen niet langer is toegestaan. Frankrijk volgt hiermee landen zoals Duitsland en Zwitserland waar dit verbod al eerder is ingegaan.

Het verbod geldt ook voor toeristen. Zolang een nieuwe kaartupdate waarbij de snelheidscamera's verwijderd zijn nog niet beschikbaar is, kan en zal de gebruiker van deze data niet in gebreke worden gesteld. Dit is door de Franse ambassade en het Frans verkeersbureau bevestigd.

Ook Volvo levert navigatiesystemen met de betreffende Franse camera-informatie. Onderstaand treft u een overzicht aan van de verschillende systemen. Hierbij is vermeld of de snelheidscamera's in de systemen aanwezig zijn en wanneer nieuwe updates beschikbaar komen, of hoe deze informatie verwijderd kan worden.

Alle Volvo's vanaf MY'13 met een "af fabriek" navigatie-systeem, zijn voorzien van kaartinformatie zonder snelheidscamera's.

C30, C70, S40 en V50 vanaf MY'08 en de XC90 vanaf MY'07 die beschikken over een MMM+ navigatiesysteem met harddisk hebben momenteel wel informatie met snelheidscamera's.

Vanaf eind mei levert Volvo een nieuwe kaartupdate, waarbij de snelheidscamera's in Franrijk verwijderd zijn. Om het ongemak van de beslissing van de Franse overheid enigzins te compenseren leveren wij de kaartdata in juni en juli tegen een aantrekkelijke prijs van € 175 i.p.v. € 199. De MapCare set kost gedurende deze periode geen € 299 maar € 275.
Bovendien levert Volvo voor bovengenoemde modellen een service disk aan de dealer waarmee uw systeem van nieuwe software voorzien kan worden. Na het laden van deze disk, worden op basis van GPS gegevens de snelheidscamera's uitgeschakeld zodra men Frankrijk binnenrijdt. Bij het verlaten van Frankrijk wordt de functie weer actief.

De nieuwe V70, XC70, S80 t/m MY'11 en XC60 tot 2010w46 die voorzien zijn van een MMM2 systeem, en gebruik maken van dvd’s, beschikken over navigatiedata waarop ook de snelheidscamera's vermeld zijn.

Vanaf midden juni levert Volvo een nieuwe kaartupdate, waarbij de snelheidscamera's in Frankrijk verwijderd zijn. Ook deze zijn beschikbaar via de Volvo dealer en in juni en juli tegen een aantrekkelijker prijs van € 175 om dit ongemak enigszins te compenseren (MapCare € 275).

S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80 vanaf MY'11/'12, die voorzien zijn van Sensus, hebben geen informatie over snelheidscamera's. Indien u deze via internet gedownload heeft, kunnen deze ook weer door u verwijderd worden.

Alle overige Volvo's met RTI beschikken niet over snelheidscamera's

Volvo Partable Navigatie:

In de Garmin Nüvi 760 en 765 kunt u de functie “Garmin flitspalen” uitschakelen waardoor de functie ook in andere landen is uitgeschakeld. Naast deze mogelijkheid heeft u bij de Nüvi 3790 ook de mogelijkheid om nieuwe firmware te laden waardoor de het systeem in Frankrijk “gevarenzones” aangeeft in plaats van exacte locaties. Meer informatie hierover vindt u via de onderstaande website www.garmin.com/nl/flitspaalmeldingen_frankrijk.

VDO:

Bij de MS5200 kan het totale POI bestand verwijderd worden. Bij de MS3200 met de zgn. Supercode cd’s is dit niet mogelijk. Hiervoor kan vanaf juni een nieuwe kaartupdate gekocht worden waarop geen flitspaalinformatie voor Frankrijk is opgenomen.

Deze update maakt geen deel uit van het Volvo accessoire programma maar is te bestellen via bijvoorbeeld één van de onderstaande webshops.

hwww.eshop-ebknl.nl of www.navco.nl.
Volvo V40 T4 Polestar SUMMUM (MY13)
Volvo V50 2.0 SPORT Professional Line (MY10)
Volvo C30 1.8 SPORT Professional Line (MY10)
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Ik heb het op mijn tom tom al verwijderd. ( frankrijk dan )
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Heb nog ergens een brief van een klant die ooit dreigde met juridische stappan als hij niet per omgaande een gratis update kreeg met deze flitscamerainformatie en vandaag had ik er van diezelfde klant weer een waarin hij weer dreigde met stappen als we ze er niet kosteloos af gingen halen, stapse zou ik zeggen (zei ik toen ook)
Volvo for life
RemcoT4
3rd Gear member

Bart, Ik lees dat de dealers een 'serviceupdate' krijgen om de boel aan te passen... ben alleen wel benieuwd of je dealer dat gratis doet?! Ik zit nog 'in de MapCare' dus neem aan dat de volgende kaartupdate (zo lees ik het ook...) correct is.

Vraag me wel af hoe de hermandad in Frankrijk dit gaat controleren. Even aan de kant, "meneer mag ik even uw navigatiesysteem aanzetten?" (in het Frans uiteraard ;))...
Volvo V40 T4 Polestar SUMMUM (MY13)
Volvo V50 2.0 SPORT Professional Line (MY10)
Volvo C30 1.8 SPORT Professional Line (MY10)
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

RemcoV50 schreef:Bart, Ik lees dat de dealers een 'serviceupdate' krijgen om de boel aan te passen... ben alleen wel benieuwd of je dealer dat gratis doet?! Ik zit nog 'in de MapCare' dus neem aan dat de volgende kaartupdate (zo lees ik het ook...) correct is.

Vraag me wel af hoe de hermandad in Frankrijk dit gaat controleren. Even aan de kant, "meneer mag ik even uw navigatiesysteem aanzetten?" (in het Frans uiteraard ;))...
Dat denk ik wel bv gecombineerd met een snelheidscontrole.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Oceanracer
Geartronic member

Autogek schreef:Ik heb het op mijn tom tom al verwijderd. ( frankrijk dan )
TomTom levert dit dan ook aan al hun klanten. Gratis en voor niks.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Heren, ik geen navigatiesysteem en dus heb ik geen probleem.
Ik heb wel een cruise control, let op de borden waarop staat geschreven hoe snel ik waar mag rijden en dus heb ik nog steeds geen probleem.

En dat alles geheel gratis en onafhankelijk van enige update. Dat is dit advies trouwens ook, gratis dus. :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo levert voor NL volstrekt legale kaartinformatie, wat andere individuele landen aan afwijkende regelgeving gaan bedenken zal nog wat gaan worden
Volvo for life
Oceanracer
Geartronic member

Je koopt toch een auto met navigatie omdat het ook handig is voor je vakantiereizen? Zal wat zijn zeg, dat je van Volvo je eigen land niet uit kunt/mag omdat je anders een bekeuring kunt krijgen van € 1500,00. Volvo had er immers ook voor kunnen kiezen om alleen in Nederland de flitslocaties in de navigatie te vermelden. Of gewoon in het menu aan of uit te schakelen. Probleem opgelost. Nu legt Volvo het probleem bij de eigenaar. Slechte zaak.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Heb jij de in frankrijk verplichte brandblusser, veiligheidshesjes, gevarendriehoek en ehbo set in de auto?
Volvo for life
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Heeft iemand de wettekst in het nederlands toevallig?
Je KUNT namelijk de flitspaal info uitzetten in je navi ("Politie controles") maar ik vraag me af of dat afdoende is, of dat ze eisen dat het er gewoon geheel niet op staat?

En wie is Volvo voor mij te bepalen dat ik die flitspaal informatie niet wil?
Gaat mijn auto in Frankrijk op de Route du Soleil straks ook niet harder dan 130? (electronisch begrensd ofzo?)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Paul
Geartronic member

Ik wil die update echt niet, vind het veel te praktisch. Nu staan ze meestal waar het bordje 110km/u staat. Melden ze in Frankrijk dat er een Radar controle is...

Anyhow, die update komt erbij mij niet in!
(of zal mijn C30 dat al hebben?)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ik zag ook dat er aanvullend stond dat je in Frankrijk verplicht een roze bril op moest, ze kunnen het natuurlijk ook te gek maken
Volvo for life
Paul
Geartronic member

Die is check
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het overschreiden van een doorgetrokken streep is al decennia lang reden tot invordering van een rijbewijs c.q. een forse boete, vraag me af hoe dat alles europees geregeld is
Volvo for life
Ben
Executive Member
Contacteer:

Oh ja, daar heb ik al eens een heerlijke discussie met de Gendarmerie in Tours mee gehad. Was alleen 'aangeraakt'.
Het bleef bij een waarschuwing en dat was wel handig met de caravan achter de auto op weg naar Bordeaux.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Oceanracer
Geartronic member

bart simpson schreef:Heb jij de in frankrijk verplichte brandblusser, veiligheidshesjes, gevarendriehoek en ehbo set in de auto?
Ja, al ligt die brandblusser wel in de caravan. De rest ligt (overigens altijd, dus ook in NL) in de auto.

Edit: Alleen het hesje en de driehoek zijn verplicht in Frankrijk!
jpwg001
6th Gear member

VolvoTech schreef:Heeft iemand de wettekst in het nederlands toevallig?
Je KUNT namelijk de flitspaal info uitzetten in je navi ("Politie controles") maar ik vraag me af of dat afdoende is, of dat ze eisen dat het er gewoon geheel niet op staat?

En wie is Volvo voor mij te bepalen dat ik die flitspaal informatie niet wil?
Gaat mijn auto in Frankrijk op de Route du Soleil straks ook niet harder dan 130? (electronisch begrensd ofzo?)
Het mag er in het geheel niet op staan. Je zou het kunnen uitschakelen als de politie achter je rijdt en weer gaan gebruiken als ze weer weg zijn.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”