Maar dat is het denk ik niet.
De motor maakt een tjielpend geluid bij 1400-1600 rpm. Op de eerste gaasmeeting kwam iemand al met een kapotte lager van iets, en gister bedacht een collega dat ook toen we even bij de auto stonden.
Na wat beter kijken zou het best kunnen, en de olie kan daar ook wel eens weg komen.
Het gaat om een spanrol? lager, waar volgens hem een oliekering in zit. Of dat zo is weet ik niet, maar het zou kunnen dat de olie dan door de multiriem overal heen geslingerd wordt en aan de sporen te zien klopt dat aardig.
Op de foto's heb de spanrol rood gepijld, en de oliesporen geel. Klikbaar voor groter.
Stel dat het inderdaad het lagertje is, dan moet die riem eraf, en dan? Is dat zelf te doen? Hij lijkt erg ver ingebouwd te zitten.
Als het niet de lager is, wat zou het dan kunnen zijn?
Op de oliewisseldag waren we het er wel over eens dat het niet de intercooler is.
Olieniveau van de stuurbekrachtiging is goed.
Ik heb de motor gisteren schoon gespoten in een wasbox met motorreiniger programma. Het leek mooi schoon, maar nu het droog is zie ik dat het nog één zand bende is.
Maar de olieresten zijn voor het grootste deel weg, dus nu kan ik elke dag even kijken of het weer begint en waar het dan weg komt.