Sinds een paar dagen eigenaar van een 1997 S70. Fantastische auto, alleen is de airco stuk. Hij blaast totaal geen koude lucht. Volgens Murphy is dan de verdamper kapot. Het kan natuurlijk ook zijn dat er b.v. te weinig koelmiddel aanwezig is. Weet iemand hoe je snel een diagnose kan stellen? Als het verdamper is trek ik denk ik de stoute schoenen aan en ga hem zelf vervangen. (Genoeg informatie te vinden in de dit en het 850 forum)
Zie ook Foto's
Airco S70 stuk. Hoe te bepalen wat er stuk is
- s80t6
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 04.04.2006 - 21:31
je kunt je beter afvragen 'hoe te betalen wat er stuk is' 


bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hebben het ook gehad met onze V70 Classic toen hij 3 jaar oud was, zou toch naar dealer gaan. Hoe dan ook dure grap, maar geloof dat het met 35 graden wel waard is 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Overbrug de draadjes van de lagedruk schakelaar eens. Deze zit vlak voor het schutbord naar het interieur. Slaat de airco dan wel aan? Niet te lang doen, want als er te weinig koelmiddel in zit is dat op termijn slecht voor de pomp. De schakelaar kan stuk zijn, maar ook de verdamper lek waardoor de pomp niet meer aanslaat. Ik zou toch even naar een airco specialist gaan voor een goede diagnose.
Verdamper vervangen is wel veel werk, maar goed zelf te doen. Alleen voor het loshalen van de leidngen heb je een speciaal gereedschapje nodig. Is niet zo heel duur.
Verdamper vervangen is wel veel werk, maar goed zelf te doen. Alleen voor het loshalen van de leidngen heb je een speciaal gereedschapje nodig. Is niet zo heel duur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
ff wat beeldmateriaal ter illustratie. Ik denk van mezelf dat ik best wat technisch inzicht heb, maar het ontbreekt me nu aan kennis. :oops:edraket schreef:Overbrug de draadjes van de lagedruk schakelaar eens. Deze zit vlak voor het schutbord naar het interieur. Slaat de airco dan wel aan? Niet te lang doen, want als er te weinig koelmiddel in zit is dat op termijn slecht voor de pomp. De schakelaar kan stuk zijn, maar ook de verdamper lek waardoor de pomp niet meer aanslaat. Ik zou toch even naar een airco specialist gaan voor een goede diagnose.
Volgens mij moet het dan om deze schakelaar gaan. Die 2 buizen gaan dan als de verdamper in. Zijn dit de koppelingen waar het speciale gereedschap voor nodig is? Overigens zie ik 2 plastic ringetjes los hangen.

Deze zwarte doos heeft iets te maken met de aanvoer van buitenlucht? Een pijp komt uit achter de radiator, de andere pijp gaat door het schutbord.

Het andere uiteinde van de pijpen waarvan ik denk dat ze de verdamper in gaan.

En dan moet dit de droger zijn (achter de voorspoiler)

Ik heb een afspraak bij de dealer om er naar te laten kijken, maar dit is wel een kans om wat nieuws te leren

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Met je technisch inzicht zit het wel goed zo te zien.
Die loshangende ringetjes hebben ze allemaal, niks om je druk over te maken.
Op foto 1 zie je inderdaad de lagedruk schakelaar. Deze zorgt voor de temperatuurregeling van de airco. De druk van het gas staat namelijk 1 op 1 in relatie tot de temperatuur. De drukschakelaar schakelt de compressor in en uit bij vooringestelde drukken. Als de schakelaar niet goed meer is kan het zijn dat de compressor niet meer wordt ingeschakeld.
Door nu die twee draadjes van de stekker te verbinden zal de compressor moeten gaan draaien en de airco koud worden. Maar de kans is groter dat er niet voldoende koudemiddel in het systeem zit waardoor de drukschakelaar niet meer inschakelt. En dat kan alleen een aircoboer meten.
Die loshangende ringetjes hebben ze allemaal, niks om je druk over te maken.
Op foto 1 zie je inderdaad de lagedruk schakelaar. Deze zorgt voor de temperatuurregeling van de airco. De druk van het gas staat namelijk 1 op 1 in relatie tot de temperatuur. De drukschakelaar schakelt de compressor in en uit bij vooringestelde drukken. Als de schakelaar niet goed meer is kan het zijn dat de compressor niet meer wordt ingeschakeld.
Door nu die twee draadjes van de stekker te verbinden zal de compressor moeten gaan draaien en de airco koud worden. Maar de kans is groter dat er niet voldoende koudemiddel in het systeem zit waardoor de drukschakelaar niet meer inschakelt. En dat kan alleen een aircoboer meten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Ik zou gewoon naar de aircospecialist gaan. Airco's zijn niet direct van die dingen waar jezelf gemakkelijk aan kunt werken. Menig gargae blijft ook van airco's af.
Heb je die auto particulier gekocht? Normaal gesproken moet je van de garantie gebruik kunnen maken.
Heb je die auto particulier gekocht? Normaal gesproken moet je van de garantie gebruik kunnen maken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Bij de dealer geweest. Helaas, de verdamper is stuk. Mocht het welf ff vaststellen met de fluoriserende lamp en bril. De hele verdamper begon op te gloeien.
Ik heb een vervangingsset besteld. Ik ben van plan deze zelf te monteren (ik heb zelfs wel zin om deze uitdaging aan te gaan). Op dit en het 850 forum is genoeg informatie te vinden.
Ik heb een vervangingsset besteld. Ik ben van plan deze zelf te monteren (ik heb zelfs wel zin om deze uitdaging aan te gaan). Op dit en het 850 forum is genoeg informatie te vinden.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41181
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Toen de airco in mijn V70 (classic) gerepareerd moest worden liep ik 'even' de garage in om te zien wat er allemaal moest gebeuren. Het leek op een open hart operatie. Niet leuk om te zien. Een hele uitdaging lijkt mij. Sussec.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Klopt was bij onze V70 Classic ook zo, heel het dashboard eruit en aan de voorkant ook alles eruit en af ... zag er eng uit!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het is prima te doen hoor. Ik heb zelf ook eens het dashboard eruit gehaald om het hout te vervangen voor aluminium. Stelt niet zoveel voor. Bij mij zat het er dezelfde dag nog weer in. Natuurlijk de verdamper er niet af gehad, maar die kon ik er zo afpakken. Regel wel van tevoren het speciale tooltje om de airco leidingen los te halen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Mag ik lenen van de garageedraket schreef: Regel wel van tevoren het speciale tooltje om de airco leidingen los te halen.

Ik maak me trouwens het drukst om het vervangen van de droger. Die schijnt nogal moeilijk los te gaan.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Inderdaad is de droger soms heel erg lastig los te krijgen. Je kunt dan de leiding in zijn geheel vervangen. Moet je wel een nieuwe leiding kopen of laten maken bij een airco boer. Die heeft alle onderdelen op voorraad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Nah, het dashboard ligt eruit. De koelvloeistof is afgekoppeld, ik krijg alleen die #$^^%@ koppleing van de verdamper niet los. Ik kreeg van de dealer een soort ring die ik over de leiding moest klemmen. Daarna kom ik door aan de ring te trekken de leiding eraf trekken. Inmiddels heb ik behoorlijk staan trekken, maar 't is er nog steeds niet af......
TIPS & TRUUKS gevraagd dus.
PS. kan de opgevangen koelvloeistof na filteren weer het systeem in?
TIPS & TRUUKS gevraagd dus.
PS. kan de opgevangen koelvloeistof na filteren weer het systeem in?
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Vraag eens op het volvo850forum.nl. Daar zitten wat meer specialisten en zul je waarschijnlijk sneller antwoord krijgen!
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Okeeee, leidingen zijn los. Het geheim is niet om aan de ringen te trekken, maar de ring erop te schuiven en dan aan de leiding te trekken.
Nou nog ff dat boutje tussen de aansluitingen van de verdamper loskrijgen. Die is dol (je kunt eraan draaien wat je wilt zonder effect)
[edit]
Nou, het is gefixed. Schroevendraaier achter de moer zetten en naar buiten duwen en aan de voorkant met een dopsleutel de moer erafdraaien.
Daarna kon ik het verwarmingssysteem naar voren trekken. Verdamper vervangen en het zwikkie weer dischgeschroefd. Op dit moment zijn alle leidingen weer aangekoppeld. Morgen gaat de dash er weer in.
[/edit]
Nou nog ff dat boutje tussen de aansluitingen van de verdamper loskrijgen. Die is dol (je kunt eraan draaien wat je wilt zonder effect)
[edit]
Nou, het is gefixed. Schroevendraaier achter de moer zetten en naar buiten duwen en aan de voorkant met een dopsleutel de moer erafdraaien.
Daarna kon ik het verwarmingssysteem naar voren trekken. Verdamper vervangen en het zwikkie weer dischgeschroefd. Op dit moment zijn alle leidingen weer aangekoppeld. Morgen gaat de dash er weer in.
[/edit]