Het begon bij een verkennend ritje waarbij de laptop werd aangesloten op de OBD poort teneinde na te zien of er geen foutmeldingen waren. Eens alles ok werd de C30 op de vermogensbank geplaatst voor een run teneinde de standaardwaarden te kennen.
Resultaat :
117 pk en 270 Nm.
Begrens op 190 km/u.
Een vrij hoog resultaat al, gezien de fabriekswaarden op 110 pk en 240 Nm liggen.
Nu het serieuze werk, uitbouwen van de ECU :
Linkervoorwiel eraf, spatbord losmaken en box openmaken waarin zich de ECU bevindt...
Dan ECU doos openen en printplaat aansluiten op PC en uitlezen standaardwaarden.
Nieuwe aangepaste software loaden, ECU doos dichtmaken en terugplaatsen.
Auto warm rijden en een eerste test op de weg, onmiddellijk gevolgd door een niewe rit op de vermogensbank met als uiteindelijk resultaat :
147 pk en 320 Nm...
Begrenser softwarematig verwijderd. Dit was duidelijk te merken toen tijdens de dyno run de teller ongestoord richting 230 km/u @4500+ toeren/m.
Eerste bevindingen :
Meer koppel onderin, motor loopt soepeler, acceleraties over het algemeen beter.
Hernemingen in 4de en 5de versnelling enorm verbeterd.
Van 0-100 : +/- 9s
Van 80-120 (4de) : 7,5 s
Voorlopig verbruik zelde gebleven (5,5 l/100km), zou nog moeten dalen.
Geen noemenswaardige problemen.
Motor opt gemak warm laten worden en nog ff laten nadraaien op het einde van de rit.
Hieronder de uitprint van de laatste dyno run...
T.
