Schokkend optrekken V70 MY 2012 T4 Powershift LimitedEdition

Plaats reactie
Ronald214
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04.03.2012 - 16:16

Hallo mede-Volvo V70 LE T4-Powershift-rijders,

Sinds september 2011 heb ik mijn Volvo V70 Limited Edition T4 Powershift. Echt een heerlijke auto, vind ik. Hij loopt probleemloos en heb er al twee keer een mooie vakantie mee beleefd.

De motor en versnellingsbak hebben nog geen slag verkeerd geslagen. Ik heb echter te maken met één klein onhebbelijkheidje, welke ik graag zou delen met jullie, om te kijken of dat 'normaal' is.

Als ik met koude motor wegrijd, van de oprit af, de weg op, schokt de auto nogal. Ik rijd altijd zeer rustig weg en laat de motor goed op temperatuur komen. Het euvel laat zich het best omschrijven als een 'paard-en-wagen-effect', alsof de auto aan een touw zit, waaraan hij onregelmatig wordt voortgetrokken.

Het treedt alleen op als ik met koude motor wegrijd en in de eerste versnelling. Na ongeveer 20 meter schakelt hij over naar de tweede versnelling en is het probleem weg. Het lijkt erop dat of (i) de koppeling in de eerste versnelling bij het wegrijden niet helemaal goed opkomt of (ii) de turbo gevuld moet worden, waardoor hij de eerste meters niet soepel loopt.

Mijn vraag: hebben jullie dit verschijnsel ook?

Ik hoor graag jullie reacties!
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Delete
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald214
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04.03.2012 - 16:16

@ V50 R: Dat topic heb ik inderdaad doorgelezen. Ik heb echter niet de problemen die in dat topic besproken zijn. Ik heb een powershift en dus geen start-stop-functie. Gewoon starten gaat trouwens altijd goed en in één keer. Ik heb ook geen last van weinig vermogen. Ik zat in Duitsland snel op de 190 en had nog gas over, het had dus nog harder gekund. Laatst nog eens even vanuit bijna stilstand vol naar 120 geaccelereerd en ook dat ging prima. Het probleem doet zich alleen voor na een koude start en daarna wegrijden en in de eerste versnelling. Hij schakelt ook met een klein bonkje over naar twee en dan is het allemaal perfect.
Gebruikersavatar
rmlinden
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.11.2011 - 21:26
Locatie: Zuid-Holland

Hallo Ronald,
ik herken dat probleempje bij wegrijden ook (zelfde type/motorisering/aandrijving). Een klein beetje gas geven bij koude motor. Het is echter ook zo verdwenen, dus laat het voorlopig maar zo....
V70 T4 Powershift MY 2012, LE, Driver Support Line, Family Line, Comfort Pack, Caspian Blue, R-Design Styling, Cargo fix kit, Rearview camera, Front blind view camera, afneembare trekhaak
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

klinkt me redelijk bekend. Ik had een vrijwel identiek probleem op een 2.5T. De turbo check valve bleek de oorzaak te zijn.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
V60-t3
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.10.2017 - 23:28

Ook ik ervaar het hier geschetste probleem met mijn V60 (zelfde type aandrijving T3, powershift). Is er bij iemand uiteindelijk een oplossing gevonden wat het schokkerige wegrijden met koude motor opgelost heeft?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20595
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja. De Powershift inruilen voor een motor waar de Geartronic bak achter hangt.
Oftewel. Nee dat is een eigenschap van de Powershift. Helaas.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Holomeus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.02.2017 - 10:22
Locatie: Assen

Wij hebben hetzelfde als hierboven beschreven ook met een V60 T3 PS. Zodra de 2e versnelling is gekozen is het vrijwel verdwenen. Wij hebben het geluk flippers aan stuur te hebben dus kan iets eerder dan de automaat zelf zou doen naar 2 worden geschakeld.
Ik heb dit ook al eens gemeld bij de dealer en ze hebben hem zelfs een nacht laten staan om het 's ochtends zelf te ervaren. Ze hebben een flush van de bak gedaan maar dit heeft niet geholpen. Verder wisten ze geen oplossing helaas.
Binnenkort laat ik hem optimaliseren bij VT, misschien dat het daar anders door gaat worden.
2015 Volvo V60 T3 Momentum Winterline
2010 Skoda Octavia 2FL combi Elegance 1.4 tsi (148 pk na tunen)
2006 VW Passat variant Highline 2.0 tfsi (199 pk)
2003 VW Passat variant Sportline 1.9 tdi (130 pk na tunen)
1998 VW Passat variant Comfortline 1.9 tdi (110 pk)
1993 Peugeot 306 Summerline 1.4 (75 pk)
V60-t3
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.10.2017 - 23:28

Bedankt voor de reacties. Bij een van de onderhoudsbeurten heb ook ik de dealer gevraagd hier naar te kijken, er waren toen ook geen onvolkomenheden gevonden. Schijnbaar is dit dus gewoon een producteigenschap van dit type aandrijving.

Hoewel ik het enigszins irritant vind, denk ik dat ik er inderdaad gewoon mee moet leven totdat de V60 wordt ingeruild.
Laatst gewijzigd door V60-t3 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

V480-S60 schreef: Ja. De Powershift inruilen voor een motor waar de Geartronic bak achter hangt.
Hebben wij inderdaad ook gedaan na 18 maanden problemen met een nieuwe C70 2.0d Slowershift
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”