Hallo, dit is mijn eerste vraag op dit forum.
Ik heb sinds mei 2006 een v70 T5 van 2000 en deze bevalt zeer goed tot nu toe.
Mijn vorige auto was een Volvo 460 turbo en die beviel ook zeer goed.
Mijn vraag over de T5, het brandstof verbruik wordt weergegeven op de boardcomputer. Nu heb ik ruim 6000km gereden en net voor de vakantie had ik (eind Juli) 4000km gereden en het gemiddelde verbruik stond op 9,5 L/100. Tijdens de rit naar Italie stonden we een tijd stil voor de Gotthard tunnel (langzaam file rijden) en daarna voor de tolpoorten in Italie.
Het verbruik gemiddeld is hierdoor gestegen van 9,5 naar 9,9 L/100.
Deze toename is over 5200 km gemiddeld en dat vond ik opmerkelijk.
Dit houdt in dat er zeer veel verbruik moet zijn tijdens file rijden.
Verder valt mij op als ik s'morgens weg rij met een slakkegang de meter ook begint met 99,9 L/100.
Kloppen deze getallen?
Wie T5 rijdt moet niet zeuren over een beetje meer of minder verbruik.
Maar tijdens de terugweg 11-08-2006 heb ik de auto goed kunnen uitproberen waarbij de snelheden tussen de 120 en 230 km/u hebben gelegen.
Voor de rit heb ik de gemiddelde verbruiksmeter gereset om te kijken hoe dit zou verlopen.
Na 1300 km heb ik nu 10,5 L/100km staan lijkt mij redelijk voor de snelheden die gereden zijn. In Italie 147 km gemiddeld op de computer over ruim 400 km. Zwitserland gemiddelde terug naar 83km en via Duitsland weer op 101 km gezet.
Als ik dit weer afzet tegen het filerijden??
Groeten,
Martin
Brandstof verbruik filerijden V70 T5
- Martin HSI
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 10:18
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
lijkt mij dat je een zuinige T5 hebt :roll:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Martin HSI
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 10:18
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Hallo Hans,
Bedankt voor je reactie!
Ik wil graag weten hoe het zit in de verhouding tot het filerijden waarbij er zeer veel geconsumeerd wordt in verhouding tot de prestatie.
(variatie 0 - 40km/uur snelheid)
Mvg,
Martin
Bedankt voor je reactie!
Ik wil graag weten hoe het zit in de verhouding tot het filerijden waarbij er zeer veel geconsumeerd wordt in verhouding tot de prestatie.
(variatie 0 - 40km/uur snelheid)
Mvg,
Martin
Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Ho Martin, ik moet zeggen dat ik niet zoveel in de file rij maar het verbruik bij mij is dan behoorlijk. Ik heb ook nog een automaat en dat doet ook nog iets. Bij genoemde snelheden tot 230 km/h een verbruik van 10,5 l/100 km is zeer zuinig. Dat ga ik niet halen. Bij een T5 horen eigenlijk geen slakkegangetjes, af en toe heb ik het actuele verbruik op de BC staan. Bij lage snelheden optrekken geeft inderdaad 99,9l/100km als verbruik. Of dat het werkelijke verbruikt is vraag ik me sterk af.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Martin HSI
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 10:18
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Hallo Rogier,
Het lijkt erop dat de lage snelheden wel een bijzonder hoog verbruik oplevert.
Ik vraag me af hoe de motor met dat verbruik omspringt gezien de lage belasting.
Waar blijft die brandstof?, Allemaal warmte?
Mijn vorige auto de 460 turbo had een veel lager verbruik tijdens die omstandigheden. (langzaam rijden in 2 of 3)
De uitlaat van de 460 was altijd kurkdroog, als je daar met je vinger langs ging zag je nauwelijks roet.
Sterker nog de uitlaat roeste van binnen.
Doe ik dat bij de T5 kan ik meteen mijn handen wassen. (zijn dit resten van onverbrande brandstof)
Dit verbaast mij enigszinds heeft het een en ander met elkaar te maken?
Ik ben nu nog in de leerfase om mijn auto te leren kennen vandaar deze interesse.
Mvg
Martin
Het lijkt erop dat de lage snelheden wel een bijzonder hoog verbruik oplevert.
Ik vraag me af hoe de motor met dat verbruik omspringt gezien de lage belasting.
Waar blijft die brandstof?, Allemaal warmte?
Mijn vorige auto de 460 turbo had een veel lager verbruik tijdens die omstandigheden. (langzaam rijden in 2 of 3)
De uitlaat van de 460 was altijd kurkdroog, als je daar met je vinger langs ging zag je nauwelijks roet.
Sterker nog de uitlaat roeste van binnen.
Doe ik dat bij de T5 kan ik meteen mijn handen wassen. (zijn dit resten van onverbrande brandstof)
Dit verbaast mij enigszinds heeft het een en ander met elkaar te maken?
Ik ben nu nog in de leerfase om mijn auto te leren kennen vandaar deze interesse.
Mvg
Martin
Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Boordcomputers zijn rare dingen. Ondanks dat ik diesel rijd zie ik in de file ook bij een minimale belasting van de wagen een torenhoog verbruik verschijnen. Of dat echt superbetrouwbaar is kan ik niet beoordelen. Ik heb niet echt kennis van de exacte werking van dit systeem. Belangrijker is om te kijken wat je daadwerkelijk in de tank gooit.
Je gaf al aan dat je gemiddelde verbruik iets toenam bij veel filerijden...dat bewijst idd dat je dan iets meer verbruikt. Maar goed, telkens ruim 1600kg in beweging zetten is ook niet niks.
Roet in de uitlaat zegt niet zoveel meer geloof ik. Vroeger voor de komst van katalysatoren e.d. moest die uitlaat koffiebruin zijn. Nou, de mijne is pikzwart.
Conclusie is nog steeds: je hebt een erg zuinige T5. Ik begin al bijna ook een benzine T5 te overwegen...echt..
Je gaf al aan dat je gemiddelde verbruik iets toenam bij veel filerijden...dat bewijst idd dat je dan iets meer verbruikt. Maar goed, telkens ruim 1600kg in beweging zetten is ook niet niks.
Roet in de uitlaat zegt niet zoveel meer geloof ik. Vroeger voor de komst van katalysatoren e.d. moest die uitlaat koffiebruin zijn. Nou, de mijne is pikzwart.
Conclusie is nog steeds: je hebt een erg zuinige T5. Ik begin al bijna ook een benzine T5 te overwegen...echt..
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Ondanks een T5 ben ik een nette rijder (ja echt waar!) en rij relatief veel korte ritjes van minder dan 20 km. Mijn verbruikt ligt rond 11,0 l/100 km gemiddeld. Lange afstand haal ik met gemak 9 l/100 km. In duitsland op de Autobahn gaat dat heel snel richting 14 l/100 km. Een en ander volgens de BC, maar zoals Hans al aangeeft, de BC kan er ook behoorlijk naast zitten. Ik tank euro95 en af en toe euro98. Ik merk niet veel verschil, het schijnt bij langer gebruik van euro98 wel wat zuiniger te zijn. Maar of dat financieel wat gaat schelen weet ik niet. En euh Hans, een T5 heb je bij voorkeur niet voor zuinigheids records, maar wel voor een hoop andere fun :8:
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Martin HSI
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 10:18
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Als ik de reactie's zo lees denk ik dat ik het helemaal nog niet zo verkeerd gaat.
Mooi zo.
Ik blijf het allemaal nog even volgen voor mijzelf, ook omdat ik nog in de garantie periode zit, en zoveel mogelijk te weten wil komen over mijn voor mij nieuwe auto.
Bedankt voor jullie reactie's.
Mooi zo.

Ik blijf het allemaal nog even volgen voor mijzelf, ook omdat ik nog in de garantie periode zit, en zoveel mogelijk te weten wil komen over mijn voor mij nieuwe auto.
Bedankt voor jullie reactie's.
Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
@ Rogier :Ik heb twee keer een D5 gehad. Die zijn ook heel funnig. En dat koop je dan omdat je heel zuinig wilt zijn. Maar in de praktijk valt dit nogal eens tegen. Troost is dat het wel kán! Maar met een wek lang stadsritjes van 8 km, 's nachts plankgas naar het ziekenhuis omdat ze je nodig hebben + €110,- wgenbelasting per maand maken het allemaal niet goedkoop.
Echter op de snelweg onderweg naar Spanje voel je je weer heel gelukkig worden
Echter op de snelweg onderweg naar Spanje voel je je weer heel gelukkig worden
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Hoi Hans, ja zo'n D5 is ook geweldig. Mijn zwager heeft een S60 D5 automaat. Die kan behoorlijk meekomen. Maar ja, met mijn 15k kilometertjes per jaar niet te doen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 16.04.2005 - 23:35
Ik verbaas me eigenlijk dat er nog geen reactie is van een goed ingevoerde kenner (Bart S.?). Want volgens mij pakt zo'n boordcomputer dus niet het verbruik vanaf het moment dat je de boordcomputer gereset hebt (dus soms misschien wel over een afstand van bijvoorbeeld 50 k) maar over de laatste paar duizend km. Zo niet, dan kan ik niet verklaren waarom ik (al 25 k de computer niet gereset) na een stevig ritje ineens van 6,0 per 100 km op 6,2 per 100 km zit. En volgens mij geldt dat voor de computers van alle merken. Los daarvan zit ik met de D5 al vanaf aanschaf (ca. 40 k) op ca. 6,1 (is 1 op 16,4) terwijl ik volgens mijn eigen boekhouding (alle bonnetjes bewaard) op 1 op 13,3 zit. Ik vind dat een significant en onacceptabel verschil. Maar de dealer-fans zullen wel weer zeggen dat dat aan mij ligt en niet aan de fabrikant/importeur/dealer etc.etc. (je betaalt overigens wel voor zo'n computer, ze geven het niet voor niks). Dit is volgens mij typisch Volvo. Met de Corvette rijd ik volgens de computer en volgens mijn boekhouding 1 op 9,5 (zeer acceptabel voor een 8 cilinder 6,0 liter waarmee ik ook nog wel eens gas geef, in dat verband is een verbruik van 1 op 13,3 voor een 2,4 liter diesel schandalig).
Kuiper
Kuiper
Bescheidenheid is slechts daar op zijn plaats waar ook werkelijk niets is
C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
1 op 13,3 is niet goed! Bij mijn D5 kwam ik toch echt zuiniger (wat is zuinig) uit. Zelfs met stadsritten en gasgeven toch een gemiddelde van 1:15. Vindt ik overgens ook te veel..icm de torenhoge wegenbelasting en de schandalige brandstofprijzen.
Mobiliteit kent zijn prijs....
Zeg Kuiper, woon jij in Luxemburg ofzo...lekker goedkoop blazen met je Corvette
Mobiliteit kent zijn prijs....
Zeg Kuiper, woon jij in Luxemburg ofzo...lekker goedkoop blazen met je Corvette

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 16.04.2005 - 23:35
Nee hoor, ik betaal netjes alle belastingen...Zeg Kuiper, woon jij in Luxemburg ofzo...lekker goedkoop blazen met je Corvette
En houd me redelijk aan de limieten.
Kuiper
Bescheidenheid is slechts daar op zijn plaats waar ook werkelijk niets is
C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Mijn vader is ook een erg nette rijder met een T5, rijdt gemiddeld 9.8l/100km na de Spaanse vakantie is hij op 10.2 komen te staan, maar ik denk dat hij nu weer netjes onder de 10 zit. Bij de garage staan ze ook versteld van dit verbruik! Terwijl je als je even je gaspedaal indrukt zo weg trapt, het is dus duidelijk geen luie auto!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Ik heb inmiddels 70.000km afgelegd met mijn T5 geartronic uit 2001, het gemiddelde verbruik is 12,4 tot 13,6 ltr per 100km! Ik rijdt echt niet rustig dus daar is waarschijnlijk het verbruik ook naar, die 250 paarden moeten dagelijks natuurlijk wel uitgelaten worden
Op de lange afstanden haal ik ongeveer 11ltr per 100km, zuiniger heb ik hem nog nooit gekregen.

Op de lange afstanden haal ik ongeveer 11ltr per 100km, zuiniger heb ik hem nog nooit gekregen.
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Joh Fred, kijk maar uit, daar in Hillegom staan een paar nare flitspalen hoor!
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Vertel mij wat....Rogier64 schreef:Joh Fred, kijk maar uit, daar in Hillegom staan een paar nare flitspalen hoor!

Zie me echter niet als een snelheidsduivel, ik doe het alleen daar waar het echt kan.
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zag dat er nog geen antwoord op deze vraag was gegeven. Het antwoord is erg simpel: Het verbruik wordt weergegeven per gereden 100km, maar het aktuele gebruik wordt gemeten per moment. Als je tijdens file rijden een klein beetje brandstof gebruikt, maar je staat nagenoeg stil schiet het verbruik/km natuurlijk omhoog omdat je nauwelijks km's maakt. Bij stilstand is het verbruik altijd onmeetbaar hoog. Je maakt immers helemaal geen meters, maar er is wel verbruik.Martin HSI schreef: Mijn vraag over de T5, het brandstof verbruik wordt weergegeven op de boardcomputer. Nu heb ik ruim 6000km gereden en net voor de vakantie had ik (eind Juli) 4000km gereden en het gemiddelde verbruik stond op 9,5 L/100. Tijdens de rit naar Italie stonden we een tijd stil voor de Gotthard tunnel (langzaam file rijden) en daarna voor de tolpoorten in Italie.
Het verbruik gemiddeld is hierdoor gestegen van 9,5 naar 9,9 L/100.
Deze toename is over 5200 km gemiddeld en dat vond ik opmerkelijk.
Dit houdt in dat er zeer veel verbruik moet zijn tijdens file rijden.
Verder valt mij op als ik s'morgens weg rij met een slakkegang de meter ook begint met 99,9 L/100.
Kloppen deze getallen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95